• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Ajoharjoittelupäivä Kemora Pe-Su 24-26.6.2011

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Ephedrine
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Tässä samalla kiitos kanssaratailijoille, tunnelma oli loistava ja mitä paremmin teitä oppii tuntemaan, sen mukavammalta koko orgin väki vaikuttaa!! Olen surkea nickien muistamisessa, niitä kun täällä palstalla kai pitäisi käyttää, mutta kouluttajalle joka huomautti katseen käytöstä: otin opiksen heti ja taas homma parani!
Se kouluttaja oli MadMan, Jarkkona taidat paremmin tuntea  
smile_org.gif
Hauska muuten katsoa noita Lindon ottamia kuvia ja verrata katseen käyttöä. MadManillä katse on kaksi päällä ajettaessakin ainakin 50 metriä pidemmällä mutkassa kuin kellään muulla.

Itse keskityin koko sunnuntain roikkumiseen, polven aukaisuun ja katseen käyttöön jonka myötä ajo parani lauantaista selvästi. Sunnuntain viimeinen setti yhdeksän kierrosta kaikki sekuntin sisään 1,29. Noissa lauantain kuvissa ajoasento on melko säälittävä  
sad_orig.gif
Hyvä, että katse palautui Ellaisabellalla mieleen ja alkoi sujumaan. Kovin helposti se jää vajaaksi meikäläiselläkin.

Mitä noihin kakspäällä otettuihin kuviin taas tulee, niin toi pään asento on jo todella liioiteltu, mutta silmistä taas näkee ettei katse oikeasti ole ihan niin kaukana kuin aluksi näyttää. Tohon pään asentoon vaikutti nimittäin kakspäällä se, että päätä ei pystyny tosta asennosta enää taaemmas nostamaan, joten piti katsella jotenkin oudosti kypärän sivusta, pin-lock -kalvon ohi.
biggrin.gif
Roikkuminen auttaa tähänkin ongelmaan, mutta pidin tärkeempänä sitä, että kyyditettävällä pysyy tukeva ote kuskista kuin sitä, että päästään kolme kilsaa kovempaa mutkissa.

Mielestäni lähtöharjoitusta voisi promota myös keskiryhmäläisille. Tämä voisi innostaa kuskeja jokkiksen B-lähtöön. Lähtöharjoituksessa kun pääsee kaikkein vähimmällä ( taloudellisella ) panostuksella kokeilemaan racing meininkiä.
Lähtöharjoituksessa riskit kasvavat, sillä ensimmäiseen mutkaan mennään aika tiukassa muodostelmassa. Tietoisesti emme halua houkutella siihen mukaan keskiryhmäläisiä, sillä mielestämme heillä riski kaatua lähtöharjoituksen yhteydessä on vielä suurempi kuin nopean ryhmän kuskeilla.

Sen ajettavan kahden kierroksen aikana kuitenkin tehdään ohituksia pienemmällä marginaalilla kuin normaalin ajoharjoittelun aikana ja ruoskitaan itseään kovempaan vauhtiin kun yritetään roikkua edellä menevän perässä. Juurikin tästä syystä yritämme joka kerta muistuttaa että kyseessä ei ole kilpailu, vaan lähtöharjoitus, mutta on inhimillistä että yritys lisääntyy kun lähtötilanne on käsillä.

Emme kuitenkaan halua estää keskiryhmäläisenkään osallistumista. Tervetuloa joukkoon mukaan jos kiinnostusta riittää, kunhan jokainen tiedostaa asiaan liittyvät riskit. Osallistuminen ylimääräiseen ajajakokoukseen osuu ikävästi keskiryhmäläisten ajovuorolle, mutta tosiaan mukaan pääsee jos halua riittää.

Aloitimme näiden järjestämisen tänä vuonna ja toistaiseksi on mennyt hyvin. Jos lähtöharjoitusten yhteydessä alkaa tulemaan kaatoja tai rytinää, niin sitten niiden jatkoa joudutaan harkitsemaan uudelleen.

Niin, ja minähän se olin joka sen Scuuban pyörän romutti. Uuden tapani mukaisesti en noussut pleksin takaa kakkosmutkan jarrussa, ja ilmeisesti siksi ei visiiriin tullut kuin se yksi tai kaksi pisaraa, vaikka rata oli jo kakkosmutkan kohdalta ehtinyt kastua. Rata oli kuiva ennen kakkosmutkaa, eikä myöskään lippupisteellä vielä tässä vaiheessa satanut. Radan liukkaus tuli siis täysin puun takaa (no okei, kahesta pisarasta pitäis jo himmata, niinku ite aina sanon) ja tuloksena komea high sider heti kaasulle menon jälkeen.

Scuuballa oli pyörässä tiedonkeruu, josta vielä varmistin, etten tehnyt mutkassa mitään ihmeellistä kaasun kanssa. Ja jso spekuloidaan kovasti, niin olettaisin osuneeni semmoiseen puolen minuutin aikaikkunaan, jossa sade oli juuri nimenomaan tuossa kohtaa, jotta en havainnut sitä ajoissa, tai jolloin portilla olisi jo liputettu sateen johdosta. Vauhtia mulla oli kakskymppiä vähemmän kuin omalla pyörällä, joten olin olevinani varovainen. Mutta spekulointi on myöhäistä, nyt yritetään vaan saada Scuuban mopo nopeesti takaisin ajoon. Ja tästä lähin muistan vielä paremmin, että rata on liukkaimmillaan HETI sateen alettua, ei silloin kun rata on märkä. Muistakaa tekin!!!

Tällä kertaa pelottavalta kuulostavasta kakkosmutkan highsiderista selvittiin mustelmilla ja ruhjeilla ja pyöräkin selvisi varsin kohtuullisin vaurioin. Onni onnettomuudessa siis!

Olen oulussa laakarissa. Oike kasi murtunu. Vasemmasta ilmeisesti peukalon siteet. Kijotan vasella kadella kannykalla joten teksti mita sattuu. Kiitos kun huolihditse pojasta. Ei ollu tarkotus tölsiä. Harmi etta kaunis pyora romuna. En sitten tana kesana paase kilpailuihin.onpahan aikaa harjoitella. Kiitos vielä.
Paranemisia sinne. Vakavaksihan toi veti kun lanssi viipyi niin pitkään tapahtumapaikalla.
Ensi vuonna sitten uutta tykkiä alle vaan ja takas radalle. Terveisin, lainasit sähköä läppäriisi.

Muuten ihan jees päivät. Lähtöharjoitus oli ihan mielenkiintoinen kokemus.

Miun kaveri on yks lauantain kuvaajista, kuvas useammassakin paikassa moneen suuntaan ja meinas, että todennäköisesti lähes kaikista on kuvia. Mie laitan linkkiä tänne foorumille, kunhan kuvat on törkätty nettiin!
Kuvia oli joku 1600 lauantailta ja niiden osalta tarvii suorittaa ainakin jonkinlaista alkukarsintaa. Tuon määrän läpikäyntiinkin menee pieni hetki, pahimmat epäonnistuneet otokset on jo klikattu roskikseen.

Mitenkäs ihmiset suhtautuu takaviistosta otettuihin kuviin, tarviiko kuvaajan retusoida rekkarikilvet ennen kuvien julkaisua vai ei, vai julkaistaanko ainoastaan edestä päin otetut kuvat?

ei mitää retusointei eikä varsinkaan täys hylkäämistä. Kuvat jakoon vaan tak så very mycket  
tounge.gif

Oiskos jollain csv tms best lappejä jakaa kierrosajaltaan luokkaa 1:20-1:22?
Ois kiva tietää mis tulee turpaan, tosin epäilen suoranopeuksia kunen pää ja takasuorille saanu ku 200 ja 183 vastaavasti.

Miun kaveri on yks lauantain kuvaajista, kuvas useammassakin paikassa moneen suuntaan ja meinas, että todennäköisesti lähes kaikista on kuvia. Mie laitan linkkiä tänne foorumille, kunhan kuvat on törkätty nettiin!
Kuvia oli joku 1600 lauantailta ja niiden osalta tarvii suorittaa ainakin jonkinlaista alkukarsintaa. Tuon määrän läpikäyntiinkin menee pieni hetki, pahimmat epäonnistuneet otokset on jo klikattu roskikseen.

Mitenkäs ihmiset suhtautuu takaviistosta otettuihin kuviin, tarviiko kuvaajan retusoida rekkarikilvet ennen kuvien julkaisua vai ei, vai julkaistaanko ainoastaan edestä päin otetut kuvat?
Jos pylly näyttää kivalta ja kiinteältä takaapäin, niin ei tarvi retusoida ainakaan omasta (taka)puolesta
smile_org.gif

Ja kiitokset sinulle ja kaikille muille kuvia julkaiseville kuvajille. Ylemmästä linkistä löytyikin jo melkoisen kivoja otoksia.

Pari vuotta kuvailin paljon ratapäivillä ja vain yhden kerran tästä aiheesta otettiin yhteyttä, kun ei haluttu kilpeä näkyville. Ne jotka ei kilpeä halua kuviin ottaa sen pois tai teippa umpeen. Eli ei mitään retusointia. Omaa ajoasentoa tutkiessa kuvista on takaapäin nähtävät kuvat siihen hyviä. Jos kuvasta näkyy ajoasento hyvin, niin silloin julkaisin huonommatkin kuvat, koska silloin ei laadulla ole merkitystä.

Hei sinä, joka otit kännykkäkameralla kuvan ohi ajaessasi siitä romuttuneesta autosta, laittaisitko yv:tä, kiitos.

Mulla meni muisi. Ajoinko takasuolalla ulos. Onko pyöra muusina? Löytyikö pyörassä ollut kamera? Amteek kaikille. Mun kausi loppui.
Oli hurjan näköistä, ohitit minut juuri hetkeä aiemmin ja ihan edestäni menit sinne hiekalle... Hyvä että olet ok!

Tässä samalla kiitos kanssaratailijoille, tunnelma oli loistava ja mitä paremmin teitä oppii tuntemaan, sen mukavammalta koko orgin väki vaikuttaa!! Olen surkea nickien muistamisessa, niitä kun täällä palstalla kai pitäisi käyttää, mutta kouluttajalle joka huomautti katseen käytöstä: otin opiksen heti ja taas homma parani!
no niin. läppäri edessä. vasenkäsikin käy kirjoittamiseen. lopputulos oli avomurtuma oikeaan käteen, ihosiirtoa jalasta. vasemman käden peukalon siteet irti. huomenna korjataan täällä oulussa.

miten tuo ulomeno oikein tapahtui, teinkö vain töllösen vai luistiko pyörä? onko kellään kuvia?

suurkiitokset pojasta huolehtineille. ei oikei isä/poika harrastus mennyt putkeen. kiitos myös järjestäjille. ens kesänä tuun oikeella ratapyörällä ja yritän pysyä radalla. kiitos myös kanssakuskeille. teiltä oppii paljon.
27062011136.jpg

Mulla meni muisi. Ajoinko takasuolalla ulos. Onko pyöra muusina? Löytyikö pyörassä ollut kamera? Amteek kaikille. Mun kausi loppui.
Oli hurjan näköistä, ohitit minut juuri hetkeä aiemmin ja ihan edestäni menit sinne hiekalle... Hyvä että olet ok!

no niin. läppäri edessä. vasenkäsikin käy kirjoittamiseen. lopputulos oli avomurtuma oikeaan käteen, ihosiirtoa jalasta. vasemman käden peukalon siteet irti. huomenna korjataan täällä oulussa.

miten tuo ulomeno oikein tapahtui, teinkö vain töllösen vai luistiko pyörä? onko kellään kuvia?

suurkiitokset pojasta huolehtineille. ei oikei isä/poika harrastus mennyt putkeen. kiitos myös järjestäjille. ens kesänä tuun oikeella ratapyörällä ja yritän pysyä radalla. kiitos myös kanssakuskeille. teiltä oppii paljon.
Hei,

Mitä nyt itse olin portilla kun tämä tapahtui ja myöhemmin tulin tapahtuman jälkeen vielä rataa siistimään, niin katsottiin myös niitä jälkiä jonkin verran.

Näytti siltä, että mennyt paluusuoran nopea vasen? pitkäksi ja sitten mennyt n. 200 m siellä pusikossa suurinpiirtein suoraan, kunnes johonkin ilmeisesti sitten kaatunut.. pyörä oli aika pitkällä vielä sen "oikotien" toisella puolella, kuten myös kuskikin.. en tiedä olitko kokeillut pitää pyörää vielä pystyssä siellä pellolla vai mitä oli tapahtunut. Lanssi lähti radalle käytännössä samantien, kun radalla oleville kuljettajille saatiin näytettyä punainen lippu.

Omaisille pyrittiin ilmoittamaan heti kun tarkemmin tiedettiin mitä missä kunnossa ja kuka kuljettaja oli..

Pyörä, ajoasu sekä muut tavarat veimme säilöön parhaamme mukaan.

Nämä siis omat spekulaatiot.. muut paikalla olleet voi esittää omat näkemyksensä asiasta.

ps. itsellänikin FZR 1000 Exup ollut joskus, muistaakseni pudasjärvelle möin sen. Kiva pyörä.

-Matti

Olen oulussa laakarissa. Oike kasi murtunu. Vasemmasta ilmeisesti peukalon siteet. Kijotan vasella kadella kannykalla joten teksti mita sattuu. Kiitos kun huolihditse pojasta. Ei ollu tarkotus tölsiä. Harmi etta kaunis pyora romuna. En sitten tana kesana paase kilpailuihin.onpahan aikaa harjoitella. Kiitos vielä.
Itse itseäni lainaten tuolta ratapuolelta jossa aiheesta keskustelimme.

Aikuisten oikeasti. Suosittelen osallistumaan virtuaalisiin kisoihin kunnes tarmo kasvaa sille asteelle, että paikalle kykenee. Näin se on paitsi sinulle itsellesi, myös meille muille paljon turvallisempaa.

Sen verran kauan näiden kanssa puuhastellut, että uskon tietäväni mistä puhun/kirjoitan. Niinkin yksinkertainen asia kuin valolähtö on käytännössä yllättävän vaikea. Startti tapahtuu kun valo sammuu. Yksinkertaista, eikö totta? Käytännössä osa ensikertalaisista lähtee kun valo syttyy ja osa taas jää ruutuun ihmettelemään kun valo sammuu (osa odottanee varmaan vihreää valoa). Tästä syystä tuotakin asiaa harjoitellaan käytännössä meidän ratapäivillä otettavissa lähtöharjoituksissa.

Tämä on laji jossa virheet voivat maksaa ihmishenkiä. Siksi ei ole kiinnostusta ottaa mukaan virtuaaliosaajia. Minäkin osaan teoriassa lentää, käytännössä narujeni heiluttelu ei ole johtanut kovin pitkiin liitoihin.

Kannan mieluummin vittumaisen miehen mainetta kuin olen ruumissäkkiin enää yhtään kanssakilpailijaa laittamassa. Keskiviikon onnettomuuteen ei varmasti olisi mitkään opastukset auttaneet, kaverin ajotyylin ja luonteen tunteneena. Sunnuntain tapauksen osalta uskaltaisin olla eri mieltä ja totean sen "ääneen" silläkin uhalla, että joku, jotkut tai kenties kaikki pitäisivät sitä veitsen haavassa pyörittelynä. Edelleenkin olen sitä mieltä, että tämä on vaarallinen laji josta saa turvallisemman kun hommat tehdään kaikessa rauhassa, ilman suurempia hötkyilyä. Tämä koskee niin kilpailuihin valmistautumista kuin radalle lähtöä. Huomattavan suuri osa kalusto- ja henkilövahingoista on syntynyt kun on oltu hätähousuja. Itseltäni meinasi palaa teltta kun yritin tehdä kahta asiaa yhtä aikaa (laittaa lämppäreitä päälle ja vastata esitettyihin kysymyksiin). Toinen sankari veti Kemoralla pyöränsä romuksi kun kaikessa kiireessä ja innossaan unohti pumpata jarrut renkaanvaihdon jälkeen. Eräs kolmas sankari pannutti Ducatinsa kun radalle oli kiire, eikä muistanut katsoa mahtaako alakatteessa olla vettä kaatosateen jäljiltä jne jne.

T. Jukka

P.S. Jatkossakaan en tule pitämään turvavyötä päällä ajaessani autolla jäätiellä, enkä tule pitämään kypärää, yksiosaista nahkapukua, selkäpanssaria, saappaita, ajohanskoja enkä edes kypärää pakatessani pyörää kärryyn. Pahoitteluni siitä, että eturenkaani on muutamia kertoja noussut radan pinnasta mutkasta kiihdyttäessäni, vaikka sekin on säännöissä kielletty. Olen vasta neljällä vuosikymmenellä harjoitellut moottoripyörällä ajoa sekä normitulkintaa, joten paljon on vielä opittavaa, mutta intoa riittää ja uskoa siihen, että joku päivä kykenen vielä toimimaan kaikkien sääntöjen ja ohjeiden mukaan enkä joudu maksamaan sataa taaleria sakkoja päästettyäni vahingossa sikojani toisen terhometsään (Rakennuskaari 12 luku 4 §)

t. Sama

Sanoppa Jukka, mitä olisi minulle vielä pitänyt kertoa? Säännöt olen lukenut, sen ajajatutkinnon sisällön moneen kertaan. Väitän mahdollisessa pistokokeessa osaavani säännöt keskivertoa paremmin.
Kun ajan rataa, yritän ajaa sen mahdollisimman nopeasti, lähes joka paikassa rajalla. paitsi kun edessä on kaveri, odotan paikan, jossa voin turvallisesti ohittaa. Hitaammalla pyörällä ajaessani joudun ohittamaan jarruissa.
Nyt tapahtunutta kolariani en voi kommentoida, kun en sitä muista. Muistan vain lyhyen kohdan, jossa pidän pyörää pystyssä ja katselen turvallista paikkaa - senkin hämärästi.
Kertokaa, jukka tai joku muu olenko ollut vaaraksi, mitkä opasteet olisivat Jukka auttaneet?

Sanoppa Jukka, mitä olisi minulle vielä pitänyt kertoa? Säännöt olen lukenut, sen ajajatutkinnon sisällön moneen kertaan. Väitän mahdollisessa pistokokeessa osaavani säännöt keskivertoa paremmin.
Kun ajan rataa, yritän ajaa sen mahdollisimman nopeasti, lähes joka paikassa rajalla. paitsi kun edessä on kaveri, odotan paikan, jossa voin turvallisesti ohittaa. Hitaammalla pyörällä ajaessani joudun ohittamaan jarruissa.
Nyt tapahtunutta kolariani en voi kommentoida, kun en sitä muista. Muistan vain lyhyen kohdan, jossa pidän pyörää pystyssä ja katselen turvallista paikkaa - senkin hämärästi.
Kertokaa, jukka tai joku muu olenko ollut vaaraksi, mitkä opasteet olisivat Jukka auttaneet?
En osaa sanoa, koska en tiedä edes nimeäsi enkä ole sinua tietääkseni tavannut. Virtuaalisesti päätelmiä on hyvin vaikea tehdä. Ilmoitit tulevasi juttelemaan Kemoralla, en kuitenkaan muista tällaista tapahtuneen. Koska en tiedä nimeäsi tai miltä näytät, aloitetta ei tapahtunut minunkaan puolelta. Oma nimeni on aika usein allekirjoituksessani ja pienellä googlettelulla se selviää ja osa saattaa minut kasvoistakin tunnistaa, näin päättelin sunnuntaina pyörääni pakatessani.

Toistan itseäni. Olen kertonut, että lähtö tapahtuu silloin kun punainen valo sammuu. Punaisen valon syttyessä nostetaan kierrokset tietylle tasolle ja kun valo sammuu, kytkin nostetaan ja lähdetään. Yksinkertaista, eikö? Varmasti kaikki osaavat tuon kirjoittaa paperille tai virtuaalisesti tänne, osa keskivertoa paremmin. Käytännössä on kuitenkin toisin, kuten lauantaina taas nähtiin ja tullaan näkemään seuraavissakin lähtöharjoituksissa. Teoreettista sähkötekniikkaa tai DI:n tutkintoa opiskelleet tietänevät varmasti teoriassa, että sähkölaite toimii yleensä silloin kun sähköjohto on kiinni pistorasiassa. Käytännössä asia onkin vaikeampi, kuten myöskin lauantaina huomattiin.

Näiden vuosien aikana olen välttynyt kaadoilta (poislukien Motoparkin sadekelin kisan kaato 2009), toisiin törmäämisiltä ja vakavilta vammautumisilta. Syynä ei ole se, että olisin poikkeuksellisen taitava kuski tai että minulla olisi huima tuuri. Syy on se, että tiedän omat rajani ja pysyn niiden sisällä. Toinen syy on se, että osaan lukea ihmisiä. Tunnistan riskikuljettajat ja pyrin pitämään riittävän hajuraon. Mm. toukokuussa 2010 mainitsin radalle lähtiessäni R. Pennalle, että tuota kaveria kannattaa varoa ja pitää hajurako. Puoli kierrosta myöhemmin kyseinen kaveri oli pyörineen ilmassa ja vain hajuraon pitäminen esti sen, etten ollut samassa nipussa. Vanhempi ja kokeneempi setämies myönsi minun olleen oikeassa.

Koska en ole tavannut sinua, en osaa sanoa oliko tuo onnettomuutesi huonoa tuuria joka voi käydä meille kelle vaan vai oliko kyseessä rutiinisuoritus jollainen napsahtaa kohdallesi joka viides tai joka kymmenes ratapäivä, kuten eräille tuppaa käymään.

Toistan edelleen itseäni. Tämä on vaarallinen laji ja ratatutkintoja vastaanottavana henkilönä kannan osaltani vastuun siitä, että kisoihin päästetään vain henkilöitä joilla tiedot ovat paitsi teoriassa, myöskin käytännössä hallussa ja myöskin taidot. On lajeja, joissa pahoistakin virheistä voidaan oppia, esim. Playstationin pelaaminen. RR on taas laji, jossa ensimmäinenkin virhe voi olla viimeinen.

Tänään (eilen) tiistaina kerroin Ahvenistolla, että ns. Tarun mutka on vaarallinen paikka ja siinä ensikertalaiset kaatuvat. Käytiin paikan päällä katsomassa ja mutkaan tutustumassa. Siitäkin huolimatta ensikertalainen kaatoi pyöränsä juuri siinä mutkassa, eikä tämä ollut ensimmäinen kerta.

Näiden 11 kesän aikana ollaan järjestetty satoja ratapäiviä ja kymmeniä kisoja. Jo pelkästään ajajakokouksessa tunnistaa ns. kaatajatyypin. Tuttujen kanssa pidetään joskus sellaista top 5 -listaa. Lähes poikkeuksetta siitä listalta löytyy päivän kaatajat vaikka paikalla olisi 150 kuskia. Sattumaa? Tuskin.

Youtubea katsomalla ei tule ratakuskiksi ja jatkuvalla limiitillä ajamisesta voi olla seurauksena limiitin loppuminen. Onneksi on olemassa myös tuo talouspuolen Darwin joka lopettaa joillakin koheltamisen eikä aina tarvitse viikatteen heilua.

Jos ja kun sairaalassa on tylsää, kannattaa kertauksena lukea satu jäniksestä ja kilpikonnasta. Oikein ajatuksella jos lukee, saattaa idea selvitä.

Jukka

Back