• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Ajoharjoittelupäivä Alastaro su 15.8.2010

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja AnDy
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Lääkkeenä tuohon nopeuserojen nopeaan "tarkastamiseen" voisi olla jonkun liivimiehen tai vastaavan käynti ekoissa nopeissa ns. tiedustelutehtävissä. Tai sitten lippumiesten tarvitsee olla todella hereillä lippupisteillään ja ilmoittaa mikäli joku on selkeästi hitaampi mutkissa kuin muut.

Kaikenkaikkiaan mun mielestä pitäisi kuskien ymmärtää se oma tasonsa eikä lähteä nopeaan ryhmään asenteella: "kyllähän ne aina ohi musta pääsee". Sitäpaitsi kyllä eilen keskiryhmässäkin pystyi aika hyviä kierrosaikoja ajamaan jos vaan halusi. Streethawk taisi tahkota useampia 1.30 kierroksia peräjälkeen samoin kuin itsekin.
Lippumiehillä ei välttämättä oo silmää erottaa vähän liian hitaita kuskeja.

Vastaavasti 1.30 kierroksia peräjälkeen tahkoavien pitäisi tajuta mennä nopeeseen ryhmään, eikä pujotella keskiryhmässä.

Kiitokset taas kaikille mopoilupäivästä. Saatoin jopa oppia jotain uutta ja noin kaikenkaikkiaan sellasta epätoivoa kun viime kerralla ei esiintynyt. Loppuu taas vaan kesä kesken...

Muutama turha kuva
Saako kuvia laittaa naamakirjaan? siis semmosia missä itse näkyy :P
Tottakai, mut leikkaa watermark veke....eli tee kuva täyskokosesta, jossa tuo on minimaalisen kokonen reunassa...

edit.
http://jpuroaho.pp.fi/images/album/2010-08-15-alastaro/
Aikast mukavia kuvia seassa, melkein tulee olo että laiminlyön rataa herjaamalla ettei saa nättiä kuvaa, ihan fiksu huomio että taustan asfaltoimalla ruma maisema häviää..
smile_org.gif

Lääkkeenä tuohon nopeuserojen nopeaan "tarkastamiseen" voisi olla jonkun liivimiehen tai vastaavan käynti ekoissa nopeissa ns. tiedustelutehtävissä. Tai sitten lippumiesten tarvitsee olla todella hereillä lippupisteillään ja ilmoittaa mikäli joku on selkeästi hitaampi mutkissa kuin muut.
Tarkastuksessa kannattaa huomioida ilman lämppäreitä ajavat kuskit, että pari kierrosta menee joka tapauksessa renkaita lämmitellessä.

Ainakin omasta mielestäni 1:30 aikoja tasaisesti ajelevan on aika siirtyä nopeaan ryhmään. Sinä siellä jo ajoitkin, mutta en pistänyt merkille oliko katuhaukka myös. Ryhmän vaihto tuossa vaiheessa auttaa myös oman ajon kehittämisessä kun ei tarvitse koko aikaa ohittaa.
Pari vikaa settiä ajelin nopeassa, muuten keskiryhmässä. Ongelma on itselläni se, että kestää jokusen setin lämmetä itsekin siihen tasaisuuteen jolla nopeassa pärjäisi kokopäivän alusta alkaen. Homma edistyy kokoajan ja ehkä ensivuonna se jo onnistuu. Minulle ei ole henk.koht. ongelma ajaa keskiryhmässä, koska olen asennoitunut siihen, että siellä on selvästi hitaampia mukana ja turha koittaa omaa rataennätystä siellä. Jos hitaampi tulee eteen paikassa jossa ohittaminen ei ole turvallista, niin ajelen perässä ja ohitan, kun se on turvallista. Mutta, kyllä ihan samaa mieltä, että 1.30 ajoilla keskiryhmä on väärä. Olihan se loppupäivä yhtä juhlaa ajella nopeessa ja melkein tyhjällä radalla. Oma paras kierrosaikakin syntyi vikalla setillä, kuinkas muutenkaan  
062802jumpie_prv.gif

Kyllähän siellä varmasti pystyi tuollaisiakin aikoja ajamaan, mutta onko se enää kivaa/turvallista/järkevää onkin eri juttu. Se mitä itse ehdin yhden tai kaksi settiä keskinopeassa alkupäivästä ajamaan, tuntui aika ruuhkaiselta hitaammallakin menolla. Tiedä sitten osuinko vaan huonoon rakoon radalle.

Ainakin omasta mielestäni 1:30 aikoja tasaisesti ajelevan on aika siirtyä nopeaan ryhmään. Sinä siellä jo ajoitkin, mutta en pistänyt merkille oliko katuhaukka myös. Ryhmän vaihto tuossa vaiheessa auttaa myös oman ajon kehittämisessä kun ei tarvitse koko aikaa ohittaa. Edit. Tämä siis viitaten tuohon oman taitotason arviointiin.
Joo, lähinnä keskiryhmässä olin sen takia, että kyseessä oli ensimmäinen ratapäivä tuolla pyörällä. Ekalla setillä ajelin huomattavasti hiljaisempia kierrosaikoja kuten myös toisella. Sama homma se on omassa asennoitumisessa kuin Streethawkillakin, että vain turvallisissa paikoissa ohi eikä minua ne ohitettavat stressaa. Itselläni meni kuitenkin sen pari settiä täysin opetellessa käännettyä kytkinkaaviota, shifteriä, uutta ajoasentoa ja mutkaan haukkaavaa ajogeometriaa. Vielä pitkälle päivään oli varmasti nähtävissä kun meikäläinen kirosi omaa ajoa kypärän sisällä ja pyörittelin päätäni itselleni kun Palmas meni aivan reisilleen tai ennen kakkosmutkaa polkaisin nelosen silmään vaikka piti tiputtaa kakkoselle.
biggrin.gif
Luojan kiitos ei ole tullut vaihtovirheitä toisinpäin...

Tosiaan ihan hyviä välejä siellä keskiryhmässäkin oli missä sai ajaa aivan vapaasti. Porukka vain kertyi ns. jonoiksi ja rykelmiksi.

edit.
http://jpuroaho.pp.fi/images/album/2010-08-15-alastaro/
Aikast mukavia kuvia seassa, melkein tulee olo että laiminlyön  rataa herjaamalla ettei saa nättiä kuvaa, ihan fiksu huomio että taustan asfaltoimalla ruma maisema häviää..
smile_org.gif
Tarvis joku kerta jaksaa kiivetä siihen kahvilan mutkan telineeseen ja testata räpsii sielt. Ei ainakaan tulis se aita ja roskis kuviin.
Ja monta kertaa oon funtsinu, ett voi kokeilla kävellä ahvenistolla sinne hevosenkengän harjulle, ja kokeilla riittääkö putken millit hyvään kulmaan. Olis samoin mopo läiskänä rataa vasten, varsinkin jos aurinko "polttais".

Mittari teipattu, mutta gps:n mukaan pääsuoralla 209 km / h ja las palmasin jälkeises nopeessa 147,5 km/h.
2 hours ago ·
Täytyy sanoa, että kovaa on jätkä kotarilla vetänyt jos toi 147,5 kmh on mutkan alin nopeus. Pääsuoran huipuistakin meikäläinen jää yli kympin, mutta toisaalta mulla menikin vikan mutkan avaus aivan ketuiksi koko päivän. Hattua nostan kyllä.

Kyllähän siellä varmasti pystyi tuollaisiakin aikoja ajamaan, mutta onko se enää kivaa/turvallista/järkevää onkin eri juttu. Se mitä itse ehdin yhden tai kaksi settiä keskinopeassa alkupäivästä ajamaan, tuntui aika ruuhkaiselta hitaammallakin menolla. Tiedä sitten osuinko vaan huonoon rakoon radalle.

Ainakin omasta mielestäni 1:30 aikoja tasaisesti ajelevan on aika siirtyä nopeaan ryhmään. Sinä siellä jo ajoitkin, mutta en pistänyt merkille oliko katuhaukka myös. Ryhmän vaihto tuossa vaiheessa auttaa myös oman ajon kehittämisessä kun ei tarvitse koko aikaa ohittaa. Edit. Tämä siis viitaten tuohon oman taitotason arviointiin.
Joo, lähinnä keskiryhmässä olin sen takia, että kyseessä oli ensimmäinen ratapäivä tuolla pyörällä. Ekalla setillä ajelin huomattavasti hiljaisempia kierrosaikoja kuten myös toisella. Sama homma se on omassa asennoitumisessa kuin Streethawkillakin, että vain turvallisissa paikoissa ohi eikä minua ne ohitettavat stressaa. Itselläni meni kuitenkin sen pari settiä täysin opetellessa käännettyä kytkinkaaviota, shifteriä, uutta ajoasentoa ja mutkaan haukkaavaa ajogeometriaa. Vielä pitkälle päivään oli varmasti nähtävissä kun meikäläinen kirosi omaa ajoa kypärän sisällä ja pyörittelin päätäni itselleni kun Palmas meni aivan reisilleen tai ennen kakkosmutkaa polkaisin nelosen silmään vaikka piti tiputtaa kakkoselle.
biggrin.gif
Luojan kiitos ei ole tullut vaihtovirheitä toisinpäin...

Tosiaan ihan hyviä välejä siellä keskiryhmässäkin oli missä sai ajaa aivan vapaasti. Porukka vain kertyi ns. jonoiksi ja rykelmiksi.
Juu, tuon tiesinkin minkä takia olit keskiryhmässä ajelemassa alkupäivän. Lähinnä tosiaan vain tuohon kierrosaikaan kommentoin. Oma ajaminen varsinkin alkupäivästä jäi aika vähälle kun koulutus piti kiireisenä, joten sulla varmaan on paremmat havainnot sieltä keskiryhmästä. Ilmeisesti osuin vain huonoon väliin radalle kun tuntui normaalia ruuhkaisemmalta.

Samoja vaihto-ongelmia itselläkin havaittavissa paikkapaikoin. Meinaa vähän yllättää kun moottorijarru ei otakaan samalla tavalla kuin on odottanut. Varsinkin viimeiseen mutkaan tullessa vapaan löytyminen hieman häiritsi.
biggrin.gif

Mittari teipattu, mutta gps:n mukaan pääsuoralla 209 km / h ja las palmasin jälkeises nopeessa 147,5 km/h.
2 hours ago ·
Täytyy sanoa, että kovaa on jätkä kotarilla vetänyt jos toi 147,5 kmh on mutkan alin nopeus. Pääsuoran huipuistakin meikäläinen jää yli kympin, mutta toisaalta mulla menikin vikan mutkan avaus aivan ketuiksi koko päivän. Hattua nostan kyllä.
Kovaa on kyllä menny...tiesin, että nopee vasuri menee reisille itellä. Jostain pitäisi löytää siihen n. 30km/h lisää vauhtia.
omg.gif

2 hours ago ·
Noilla lukemilla olisi luullut jo menevän 1.25 aikoja
omg.gif

Itse en päässyt suoralla ihan tuonne asti ja nopeassa vasurissa jäin huomattavasti.

2 hours ago ·
omg.gif

Itse en päässyt suoralla ihan tuonne asti ja nopeassa vasurissa jäin huomattavasti.
Mä kyl ensin kysyisin; millä gepsillä...?

2 hours ago ·
omg.gif

Pakko kommentoida. Aika paljon saa johonkin muualla rataa aikaa hukattua jos noi pääsuora ja nopee vasuri pitää paikkansa ( todellista nopeutta) ja kierrosaika 1.35.
omg.gif
omg.gif
omg.gif

2 hours ago ·
omg.gif

Pakko kommentoida. Aika paljon saa johonkin muualla rataa aikaa hukattua jos noi pääsuora ja nopee vasuri pitää paikkansa ( todellista nopeutta) ja kierrosaika 1.35.  
omg.gif

omg.gif

omg.gif
Taitaa olla nopean vasurin lukema se nopein kohta ennen taittoa mutkaan sisään eikä suinkaan "apex" nopeus. Tai jos on niin kohtuu hyvä mutkanopeus kyllä, koska tietääkseni edes Suomen terävin kärki ei pääse samoihin lukemiin huippukalustolla
smile_org.gif

Katsoin tuosta Race Chronosta yhden oman 1.23 kierroksen Alastarosta niin lähtösuoran päässä huippunopeus oli 222km/h, ennen nopean vasurin sisääntaittoa 184km/h ja nopean vasurin "apex" 135km/h.

BT mokkula 5Hz malli.

-Teemu

Edit: kuriositeettina samasta setistä paras lähtösuoran pään nopeus oli 226km/h parikin eri kertaa mutta kierrosaika molemmissa 1.25 alkuinen.

2 hours ago ·
Täyty oikeen kattoa omia nopeuksia noissa kohdissa.
183 ja 115 kun kierrosaika 1.35.7.

Joo, kyllä allekirjoittanut oli ottanut yhden "pykälän" liian kauas tuossa. Pitäs varmaa iteki hakee joku kunno bluetooth gps laitos tuohon.

Osaako joku suositella jotai hyvää?

[edit]Uudelleen kuin tsekkasin tuon las palmasin mutkan, nii 118 km / h näyttäisi zoomatessa olla.. itse las palmasis näyttäis hitaimmillaan käyneen 68 km / h tuol kierroksel. Suoranopeuski oli päin prinkkalaa, eli 186 km / h näyttäis siihe oleva vauhtia..

2 hours ago ·
Täyty oikeen kattoa omia nopeuksia noissa kohdissa.
183 ja 115 kun kierrosaika 1.35.7.
Noniin, nyt tulee muidenkin dataa.. laittakaas muutkin vähän nuit nopeuksia. Ite en saa tuosta racechronon hässäkästä mitää selvää ku nii pieni tuo radan kuva tuos ruudus.. mites onko tuota mahollista saada isompana?

Back