• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Ajoharjoittelupäivä Alastaro su 15.8.2010

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja AnDy
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Kuvaaminen ei tänään oikeen maistunut, mutta jokunen kuva löytyy täältä ---> Kliks. Jos joku haluaa alkuperäisen 15Mpix jpeg kuvan, niin viestiä minulle ja viestissä kuvanumerot. Saas nähdä kauanko kamera enää kestää, kun alkoi tänään jo hieman reistailemaan
sad_orig.gif
Ai jumalaut ett on hyvä kuvakulma+tausta+pannaus IMG_0789 ja siit eteenpäin.

Vaikka kuinka koittaa tihrustaa, niin en yhtään turhaa kuvaa löydä  
cool.gif
Taisi eilinen 350km iltalenkki olla liiasta, kuuden setin jälkeen ei meinannut päästä pyörän selästä pois, ja kotimatka oli tuskaa. Kun koitti lepuuttaa jalkoja, niin ranteet kramppas ja päinvastoin. Hyppyläpsy hyvin sujuneesta päivästä täältäkin. Ja toinen kuvaajille  
062802jumpie_prv.gif

Edit: Vaikka "omia" kuvia ei vieläkään kehtaa näyttää muille
biggrin.gif
Mut jatketaan harjoituksia...

Todella hienoja kuvia! eka video setti löytyy meitsin facebookist :P toinen tulos parhaillaan. 5 muuta settiä meni tuon kameran takia pilalle.. lähtee tänää palautukseen..

Hieno päivä oli ja erityiskiitos Streethawkille kuvista. Mua ei olla ennen radalla kuvattukaan ja kiva nädä miten päin seiniä se ajoasento onkaan. Ajattelin että roikun ihan täysillä eniten mutta ajankin melkein suorassa. Kts. IMG_0982 ja -0983.

Keskiryhmän tukko kiittää! Erityiskiitos Hanskille linjojen näyttämisestä, vinkeistä ja positiivisesta palautteesta! Ei ne linjat nyt niin pielessä ollu kuin luulin...
smile_org.gif
Vielä kun sain itsensä uskomaan, että voi ajamaan kovempaa.

Mutta on se KIVAA!
062802jumpie_prv.gif

Kiitokset myös täältä suunnasta koulutukseen osallistuneille. Osa teistä ehti kaiken muun härdellin keskellä jo lähteä ennen kuin paikan päällä kiittelin. Toivottavasti teillekin jäi paljon käteen päivästä.

Omalta osalta päivä meni oikein mukavasti. Nopean ryhmän neitsyys meni ja kierrosajastakin katosi johonkin viitisen sekuntia. Pitkästä aikaa oli mukava ajaa kun pitoakin oli tarjolla, eikä tarvinnut luistella ympäri rataa. Harmittavasti vaan etupumppu rupesi vuotamaan, joten pari viimeistä settiä jäi ajamatta ja alustan säätö jää seuraavaan kertaan.

Kiitokset omastakin puolestani niille joille kiitokset kuuluu. Hyvää settiä oli, vaikkakin alkuun ajo olikin aikamoista räveltämistä. Loppuypäivästä katosi taas sekunteja jonnekin, todennäköisesti johtuen nopeampien kavereiden vetoavusta. jää vaan aina harmittamaan ne muutama "helppo" sekunti jotka sinne omien virheiden takia joka kierrokselle jää.

Paranemisia hiekkaa pöllytelleille. Toivottavasti selvittiin säikähdyksellä.

Vähiin käy ratapäivät ennen kun ne loppuu tältä kesältä.

Yömyöhään meni paluu, mutta kannatti lähteä. Alastaro-inho laantui kenties piirun, muttei sittenkään poistunut. Kymmenkunta sekuntia karisi päivän mittaan, mutta sama matka jäi vielä rataennätykseen eli selkeästi eniten näistä radoistamme. Järkyttävä aika, sanoisin. Jarrumerkin krooninen aikaisuus ei selitä kaikkea.

Päivä oli rentouttava, kun hiukan helpotti tavoitetta ja keskittyi olennaiseen, ajosta nauttimiseen. Ei seurassakaan kyllä ollut pienintäkään moitteen sijaa. Toiset saa ajaa viimeisen jokkiksen.

Kiitos kaikille, siis nimenomaan kaikille ketään unohtamatta.

Kuvista päätellen vauhti oli kohdallaan, ei yhtään osumaa !

Hanski

Normikiitokset järjestäjille, kuvaajille, varikkoseuralle sekä Juutanalle special tattis varikkoteltan tarjoamasta varjosta.

Ratakauden avaus tuli pikku viiveen jälkeen ja loppupäivästä alkoi löytymään jo vähän rentouttakin eka settien jäykistelyn jälkeen, yleisarvosanan jäädessä kuitenkin "Olenko mä näin **ska ajamaan, kyllä vain" -osastolle  
biggrin.gif

Mua ei olla ennen radalla kuvattukaan ja kiva nädä miten päin seiniä se ajoasento onkaan. Ajattelin että roikun ihan täysillä eniten mutta ajankin melkein suorassa. Kts. IMG_0982 ja -0983.
Tarkoitat varmaankin että olet turhan pystyssä? Hyvä puoli tossa nimenomaan on se että olet suorassa mopon suhteen, eikä vartalo ole kiertynyt mihinkään suuntaan.

Pysty ajoasento voi osaksi johtua myös mahdollisesti "sylissä" olevista klipareista? Ainakin itsellä oli se ongelma. Tosin jos aukasee klipareita niin voipi joutua joko varomaan maksimaalista kääntämistä varikolla (ottaa katteisiin), tai pistää ohjauksen rajottimet, tai katteista palat pois jotta kliparit mahtuu kääntymään.

Ruuvaa peilit pois, niin ne ei häriitse näkemistä siinä vaiheessa kun pää alkaa menemään sinne peilin paikalle.

Juu, tarvii testata tuota klipareiden avaamista. Tosin seuraavaksi pääsee radalle vasta 18.9. ja kun en ole koskaan Ahvenistolla mopolla ajanut, niin varovasti tarvii muutokset tehdä ettei tule kipeäksi.

Sori ot.

Vastataan nyt kun ekaa kertaa orgin päiville osallistuin. En minäkään järjestäjiä moiti, heidän osuus meni mielestäni mallikkaasti. Mutta ainakin verrattuna MP-tuen tapahtumiin erityisesti nopeassa tuntui olevan nopeushaitari liian iso. Ehkä kannattaa harkita jotain vahvaa ohjeellista kierrosaikaa kriteeriksi. Ymmärrän toki että tämä on enemmän katuluonteinen, kun YCC tuo MP-Tuen nopeaan enemmän samantasoisia kuljettajia.

Toki voi sanoa myös vilkkaammille että pysyy poissa, ihan kuinka vaan. Kuitenkaan ryhmän sisäiset erot ei saisi olla yli 15sekuntia kierroksella, pitäisin kymppiä melko maksimina.

Tämä kommentti oli tarkoitettu rakentavaksi.

Vastataan nyt kun ekaa kertaa orgin päiville osallistuin. En minäkään järjestäjiä moiti, heidän osuus meni mielestäni mallikkaasti. Mutta ainakin verrattuna MP-tuen tapahtumiin erityisesti nopeassa tuntui olevan nopeushaitari liian iso. Ehkä kannattaa harkita jotain vahvaa ohjeellista kierrosaikaa kriteeriksi. Ymmärrän toki että tämä on enemmän katuluonteinen, kun YCC tuo MP-Tuen nopeaan enemmän samantasoisia kuljettajia.

Toki voi sanoa myös vilkkaammille että pysyy poissa, ihan kuinka vaan. Kuitenkaan ryhmän sisäiset erot ei saisi olla yli 15sekuntia kierroksella, pitäisin kymppiä melko maksimina.

Siellä taisi muutama nopeaan kuulumaton olla alkupäivästä. Itse vaihdoin nopeaan vasta kolmen aikoihin jolloin hitaammat oli ilmeisesti siirretty keskinopeaan. Ainakin loppupäivästä sai mun mielestä ajaa aika rauhassa omaa kovaa eikä joutunut liikaa ohittelemaan/ohitelluksi.

Allekirjoittaneen mielestä on erittäin tervetullutta että nopeampia kuskeja löytää tiensä myös Orgin päiville. Saa meidänkin porukassa ajelevat nopeammat kuskit vähän vetoapua omaan ajoonsa. Missään nimessä ei mun mielestä kannata ns. potkia vikkelämpiä kuskeja muille päiville. Kyllä Botniaringillekin esim 777-kuskit mun mielestä mahtui hyvin joukkoon.

Siellä taisi muutama nopeaan kuulumaton olla alkupäivästä. Itse vaihdoin nopeaan vasta kolmen aikoihin jolloin hitaammat oli ilmeisesti siirretty keskinopeaan. Ainakin loppupäivästä sai mun mielestä ajaa aika rauhassa omaa kovaa eikä joutunut liikaa ohittelemaan/ohitelluksi.

Allekirjoittaneen mielestä on erittäin tervetullutta että nopeampia kuskeja löytää tiensä myös Orgin päiville. Saa meidänkin porukassa ajelevat nopeammat kuskit vähän vetoapua omaan ajoonsa. Missään nimessä ei mun mielestä kannata ns. potkia vikkelämpiä kuskeja muille päiville. Kyllä Botniaringillekin esim 777-kuskit mun mielestä mahtui hyvin joukkoon.
Totta, iltapäivää kohti homma siistiytyi selvästi. Mutta aamulla siellä oli muutama joilla vain kiertosuunta oli sama.

Oliko siellä tosiaan ollut nopeassa yli 1:35 ajavia? mun mielestä kesän aiemmilla päivillä näin ei ole ollut.

Oliko siellä tosiaan ollut nopeassa yli 1:35 ajavia? mun mielestä kesän aiemmilla päivillä näin ei ole ollut.
Itse ajelin siellä pari settiä tuohon 1:35 pintaan ja tuli siellä joku vastaankin. Nopeasta en osaa sanoa, mutta ainakin keskinopea tuntui jonkin verran normaalia hitaammalta ja ruuhkaisemmalta ainakin alkupäivästä.

Edit. Omat kokemukset iltapäivän puolelta nopeasta ja aamummalta keskiryhmästä. Illasta olisi mahtunut ajamaan vaikka kahdeksikkoa pääsuoralla ketään pahemmin häiritsemättä.

Totta, iltapäivää kohti homma siistiytyi selvästi. Mutta aamulla siellä oli muutama joilla vain kiertosuunta oli sama.
Tilannehan oli juuri niin, että nopeassa ryhmässä oli alkupäivästä sinne kuulumattomia kuljettajia. Järjestäjän kannaltahan probleemi/haaste on seuraava: kovan kysynnän takia hitaan ja keskinopean ryhmän liput myydään loppuun nopeasti. Jotkut todellisuudessa keskiryhmään kuuluvat kuljettajat ostavat nopean ryhmän lipun siitä huolimatta, että vauhti ei riitä. Järjestäjän on hankala ennakkoon varmistua siitä millaista vauhtia kukakin lipun ostaja oikeasti ajelee.

Täytynee siis jatkossa hieman tiukentaa otetta tapahtumissa paikan päällä ja pitää nopeushaitari kurissa turvallisuussyistä.

Tilannehan oli juuri niin, että nopeassa ryhmässä oli alkupäivästä sinne kuulumattomia kuljettajia. Järjestäjän kannaltahan probleemi/haaste on seuraava: kovan kysynnän takia hitaan ja keskinopean ryhmän liput myydään loppuun nopeasti. Jotkut todellisuudessa keskiryhmään kuuluvat kuljettajat ostavat nopean ryhmän lipun siitä huolimatta, että vauhti ei riitä. Järjestäjän on hankala ennakkoon varmistua siitä millaista vauhtia kukakin lipun ostaja oikeasti ajelee.

Täytynee siis jatkossa hieman tiukentaa otetta tapahtumissa paikan päällä ja pitää nopeushaitari kurissa turvallisuussyistä.
Totuuden nimissä täytyy sanoa, että ollessani 10-12 portilla tuli järjestävä taho minultakin kyselemään josko nopeuserot ovat esim. nopeassa ryhmässä suuret. Alastarossa on vaan vaikea portilta nähdä mutkien nopeuksia jos vrt. esim. Kemoraan tai Botniaan joissa mutka on aivan nenän edessä. Kyllä ensimmäisissä seteissä nopeassa ajaneet hitaammat avasi kuitenkin ihan täysiä pääsuoralla.

Lääkkeenä tuohon nopeuserojen nopeaan "tarkastamiseen" voisi olla jonkun liivimiehen tai vastaavan käynti ekoissa nopeissa ns. tiedustelutehtävissä. Tai sitten lippumiesten tarvitsee olla todella hereillä lippupisteillään ja ilmoittaa mikäli joku on selkeästi hitaampi mutkissa kuin muut.

Kaikenkaikkiaan mun mielestä pitäisi kuskien ymmärtää se oma tasonsa eikä lähteä nopeaan ryhmään asenteella: "kyllähän ne aina ohi musta pääsee". Sitäpaitsi kyllä eilen keskiryhmässäkin pystyi aika hyviä kierrosaikoja ajamaan jos vaan halusi. Streethawk taisi tahkota useampia 1.30 kierroksia peräjälkeen samoin kuin itsekin.

Streethawk taisi tahkota useampia 1.30 kierroksia peräjälkeen samoin kuin itsekin.
Kyllähän siellä varmasti pystyi tuollaisiakin aikoja ajamaan, mutta onko se enää kivaa/turvallista/järkevää onkin eri juttu. Se mitä itse ehdin yhden tai kaksi settiä keskinopeassa alkupäivästä ajamaan, tuntui aika ruuhkaiselta hitaammallakin menolla. Tiedä sitten osuinko vaan huonoon rakoon radalle.

Ainakin omasta mielestäni 1:30 aikoja tasaisesti ajelevan on aika siirtyä nopeaan ryhmään. Sinä siellä jo ajoitkin, mutta en pistänyt merkille oliko katuhaukka myös. Ryhmän vaihto tuossa vaiheessa auttaa myös oman ajon kehittämisessä kun ei tarvitse koko aikaa ohittaa. Edit. Tämä siis viitaten tuohon oman taitotason arviointiin.

T: Liikkuva shikaani pääsuoran päässä.  
wink.gif

Back