• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Ajo inspis vähänä...

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja fzr1000
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Sama onkelma mulla, inspis vähänä...

Haluaa tehokkaampaa! Kyllä se vielä tulee.
062802jumpie_prv.gif

Eikun alle kuramoottoria, KTM 640 adventure, Yamaha XT660 tai enemmän asfaltille kotkan 950 adventure, bemun gs1200, africa twin jne. Loppuu se kitinä loppuun kolutuista lähitienoista kun sorateiden paratiisit avautuu! Vauhdin hurma alkaa jo viidestäkympistä, sitten kun luulee osaavansa ajaa huomaa miten huono oikeasti on jne.
smile_org.gif
Koko ajan opittavaa, rentoa menoa ilman pelkoa hiekasta risteyksessä tai poliisista mäen takana! Kun tehokkaalla matkaenskalla on vähän opetellut ajamaan voi käydä kyykyttämässä kyykkykuskeja radalla hävitäkseen taas metsään heti seuraavasta risteyksestä... Eipä voisi kuvitella moottoripyöräilyä vain pikiteitä pitkin, sehän rajoittaa suomessa ajamista aivan liikaa ja tylsyys iskee takuuvarmasti.

Eilen lähdin illansuussa täältä Hesan reunoilta Tampereelle. Koko matkan moottoritietä , pari tuntia olin siellä kyläilemässä ja puolen yön jälkeen olin taas kotona takaisin. 400 kilsaa tuli ajeltua ja vain ns. tylsää moottoritietä. Kun oli koko päivän hikoillut 28 asteen kuumuudessa autossa paikasta toiseen työkeikalla, oli himaan tullessa kaikkea muuta kuin ihanteellinen olotila. Ajokamat suihkun jälkeen päälle ja baanalle! Ja olin vielä koko tämän päivän pirteä ja reipas. Kyllä mp:llä ajon voi ottaa suurena nautintona ja stressin sekä apaattisen olotilan poistajanakin. En tiedä mitään kivempaa.
Ajellessa voi myös kokea sen positiivisen mahdollisuuden olla välillä yksikseen vain moottorin hyristessä alla ja tuulen suhistessa korvissa....
062802moto_prv.gif
062802moto_prv.gif
062802moto_prv.gif

Vitsi mitä ongelmia ihmisillä...

Mulla olis hirvee täpinä päästä ajamaan. Aiemmista keväistä viisastuneena päätin siirtää kauden aloitusta siihen aikaan, ettei enää tarvitse viritellä pyyhintä visiirin sisäpuolelle *aatchuuu*. Näin ei ollut edes kiire moponfiksausprojektissa. Sitten fiksausprojekti venyi, kun vanteiden maalaus meni uusiksi, katteidenkin maaleja joutui fiksaamaan... Vieläkään ei ole mopo ajossa ja Juhannus on jo ovella.

Kyllä on Juhannuksen jälkeen hieno fiilis ottaa uudenkarhean näköinen hopeinen vifferi liikenteeseen. Kiireisimmät kevään aloittajat kun ovat näemmä jo motivaationsa hukanneet, minulla on vielä tallella.

Kolme-neljä kuukautta riittää ajokaudeksi vallan hyvin. Ja kun on raskas tehoton hyvällä ajoasennolla varustettu matkapyörä alla, niin ei tarvitse kuin nautiskella rauhallisesta menosta ja maisemista. Koviin laukkuihin (132 litraa) mahtuu useamman viikon kesälomatarpeet lukon taakse. Kelpaa sillä matkustella, jahka pyörän saa ajoon.

Moottoripyöräily on asennelaji. Ja positiivinen elämänasenne todellinen lahja. Minua ei harmita mikään. Ei siis mikään. Sisällä 28 astetta lämmintä, muttei kehtaa valittaa kun talvella on kylmä. Ei tätä loputtomiin kestä.

Hyvää kesää kaikille, nähdään siellä snagarilla tai huoltiskalla tai... Minä ainakin hymyilen, vaikkei teitä hymyilyttäisikään.
biggrin.gif

Mitäs sitä turhaan murehtimaan ajoista. Jos ei nappaa niin sitten jotain muuta tekemään. Ja jos ei nappaa vielä parin kk kuluttuakaan niin silloin voi myydä syksyllä pois. Ja se siitä sitten.

Näillä mennään.Kolmasosa ajamista, kolmasosa sosiaalista toimintaa, kolmasosa pyörän kunnossapitoa. Jos ei kiinosta ajaa voi vaikka juoda kaljaa ja puhu prätkistä kaverin kanssa.

osta matkaenska ja ajele hiekkateitä, jos pystyt suomen 80km/h:ssa rajoituksella syöttämään noita sivuteitä, niin aika tekijä oot. eli ihan rajoitusten mukaan on hauhdin huumaa ihan kivasti.

Itse oon välillä ajellut hiekkateitä katupyörälläkin, ja kyllä jännittää, jollain 150hp kyykyllä, kun boottaa hiekkatietä, niin 60-100 nopeuksissa on tilanteita ja jännitystä aika helvetisti.!
062802moto_prv.gif

Mikäpä olisi asia joka ei koskaan alkais kyllästyttää? Aina sama juttu ja eri ratkaisu. Mopoilu itsellä toimii päätä tyhjentävänä ajanvietteenä; ajattelee vaan että kokoajan joku kotilokuski yrittää kipata/jyrätä/kiilata sut ja samalla nauttii maisemista, kesäntuoksuista ja tärinästä(Ducati Monster), niin eipä juuri tule muuta ajateltua kuin omaa ajelua. Jos ajatukset likaa muualle karkaa ni saattapi napsahtaa. Vielä Kivaa!

osta matkaenska ja ajele hiekkateitä, jos pystyt suomen 80km/h:ssa rajoituksella syöttämään noita sivuteitä, niin aika tekijä oot. eli ihan rajoitusten mukaan on vauhdin huumaa ihan kivasti.

Itse oon välillä ajellut hiekkateitä katupyörälläkin, ja kyllä jännittää, jollain 150hp kyykyllä, kun boottaa hiekkatietä, niin 60-100 nopeuksissa on tilanteita ja jännitystä aika helvetisti.!
062802moto_prv.gif
Tänään kävin kokeilemassa hiekkatiellä pikkucustomilla ja kyllä tosiaan jännitti!  
omg.gif
Olin likomärkänä hiestä,eikä se ollu pelkästään helteestä johtuvaa.
Vähäinen ajokokemus tietysti on suurin syy moiseen. Eipä siellä tullu mieleen revitellä, kun oli ihan ennenkulkematon pikkutie. Kai sitä vain pitäisi
062802moto_prv.gif
ja
062802moto_prv.gif
ja vieläkin
062802moto_prv.gif

Pyörätyypin vaihtoa suosittelen minäkin, niin olen itse tehnyt. Naku - kustomi - matkaenska - enska - matkaenska - matkapyörä. Mitähän seuraavaksi...

Juuri tuon tylsyyden takia en ole raaskinut hommata tehokkaampaa peliä ja seuraavaakin pyörää katselen alle tonnisista. Nykyisellä kun ajelee pikkuteillä alle sakkorajojen, niin se on hauskaa ja myllyä voi kierrätyttää niin paljon kuin sielu sietää, toisin kuin jollain tonnikyykyllä samallaisella tiellä. Ainoastaan kiireiden takia on jäänyt ajelut vähiin, silti kilsoja tulee tasaisesti ehkä 600-700km per viikko.

Itellä ainakin joka vuosi sama fiilis (paitsi tänä vuonna ei ollu koko fiilistä), Vappuna käyttöön malttamattomana.

Toukokuussa on jo kaikki paikat koluttu kylmissään ja eturauhanen näyttääkin jo merkkejä olemassaolostaan.

Kesäkuussa mietitään, mihin hittoon sitä ajelisi.

Heinäkuussa maistuu jo puulta ja etitään vikaa moposta, kun ei oikein kulje.

Elokuun se jo seisookin ressun alla ja Syyskuussa sitten seisontaan.

Näin on käynyt jo 12-vuotta ja kolmella eri mopolla...ja vettä tulee...piru vieköön, sitä on tultu jo vanhaksi...

Jos ei mopoilu maita, niin menkää itkemään pitsinnypläysfoorumille!
033102beer_1_prv.gif
Turhaan täältä sääliä haette!
thumbs-up.gif

On.. ei tee mieli ajaa muutakun omalla PROJEKTILLA vaikka käytössä olis 600 bandit.

Vitun projekti ei halua pysyä/lähteä käyntiin, mikä olisi hieno asia jos sillä meinaa ajella.

Aika turhauttavaa tutkia oskiloskoopilla tallissa +30 astetta arska paistaa saatanan saatana.

ainiin tää ei ollu vitutus topic

Moottoripyöräily on asennelaji. Ja positiivinen elämänasenne todellinen lahja. Minua ei harmita mikään. Ei siis mikään. Sisällä 28 astetta lämmintä, muttei kehtaa valittaa kun talvella on kylmä. Ei tätä loputtomiin kestä.

Hyvää kesää kaikille, nähdään siellä snagarilla tai huoltiskalla tai... Minä ainakin hymyilen, vaikkei teitä hymyilyttäisikään.  
biggrin.gif
Riihimäeltä löytyy asennetta
smile_org.gif

bowdown.gif

Nyt alla SV1000 ja oon miettiny vakavasti vaihtoa 600 gixuun. Tolla tonnisella V2:lla on niin helppo ajaa ku vääntöä löytyy aina...

600 kyykyllä sen sijaan täytyy oikeesti ajaa (ei vaan ohjastaa). No katotaan mitä tuleman pitää.
tounge.gif

Myös polttoainekulujen pieneneminen (nyt ~10 litraa satasella) ois näillä hinnoilla ihan kiva juttu...

Pyörätyypin vaihtoa suosittelen minäkin, niin olen itse tehnyt. Naku - kustomi - matkaenska - enska - matkaenska - matkapyörä. Mitähän seuraavaksi...
Sitten trial (kikkailet pyörällä kaivonrenkaan päällä) - potkulauta (ajelet hetken laadukkaalla maxiskootterilla (aivan mahtavaa)) - naku - kustomi -matkaenska... jne. Ympyrä on täynnä ja aina on tapahtunut niin paljon uudistusta, että kierrätys on miellyttävää. Tämä on toki oma ehdotukseni, ja tekisin, jos budjetti sallisi.

Jos ei mopoilu maita, niin menkää itkemään pitsinnypläysfoorumille!  
033102beer_1_prv.gif
Turhaan täältä sääliä haette!  
thumbs-up.gif
Hyvin sanottu...piruako sitä tänne tulee marisemaan ja kirjottelemaan, jos mopoilu on kallista, tai ei huvita, jos on könässy, mopo rikki, joku kiilasi, joku varotteli, ajokikkoja, vakuutusten hintoja, rengas valintojaan, ajovarusteita...ylipäätänsäkään kaikki turhaa.

Jokainen vois kirjotella asiat päiväkirjaansa ja lukee sitä itte isosiskon tai bestarinsa kanssa. Päiväkirjaahan vois sitten näyttää kokoontumisajoissa kavereilleen, samalla vois vaihdella kiiltokuviaan, mikäli neppailulta hiekkalaatikolta ehtii .

Back