• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Ajelin ilman korttia...

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Lateksi
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Mopokausi oli jo reisillä koska kortin olisin saanut takaisin lokakuun lopussa, mutta nyt on pakko
olla kiltisti koska perse ei kestä enää pikavoittoja. Lomakin alkoi maanantaina.
Mamoilua! Eiks täällä aina kuuluteta, ettei sillä kortilla ajeta, vaan pärrällä? Eikö vetomiehet noudatakaan vetomiesten lakia?
rolleye0002.gif

Juu. Ja sillä retostellaan  paljonko on sakkoja saatu. Olikohan  joku neropatti keksinyt sellaisen kovanmiehen indikaattorin kuin  ORG-kertymä. (Jonkinlainen sakkojen kertymä kai?)

Ensi suvena varmaan retostellaan sillä kuinka pitkiä vapausrangaistuksia kukin on saanut. Esim tähän tyyliin:  "Mulla on jo puoli vuotta ehdonalaista kortitta ajosta, repikää siitä floristit ! "
Ihme piipitystä.

Kannattaa liittyä paikalliseen marttakerhoon. Siellä saa je***stella ja moralisoidan muiden taputtaessa selkään ja nyökytellessä mukana.

Jep, ite ajelin nelisen vuotta ilman korttia ekan 1. kortin mentyä vanhaksi. Noin kerran vuodessa posliinit pysäytteli ja kyselivät kortista, sakkojen määrää en muista. Tulipa sitten aika jolloin rupesin miettimään kortin hankkimista ja rupesin selvittelemään että miten sen sais takasin, soittelin kyttikselle ja siellä todettiin että jokaisesta kerrasta kun jäin kiinni siirtyi kortin saaminen vuodella mutta nöyrästi anomalla sen voi saada aikaisemmin esim. duunin takia, duunin takia olin muutenkin kortitta ajellu eli ei muuta kun anomusta sisään. Myöntävän päätöksen jälkeen yhteyttä autokouluun, inssit uusiks (kaikki inssit kuitattiin yhdellä ajolla, eli ABC kortti ja ajettiin vain kuorma autolla), inssi äijä totesi inssiä ajaessa että "oot tainnu jonkun verran ajella 4 vuoden aikana"
biggrin.gif

....Naaaaa, niin ne nämä "arvot" muuttuu ! Ennen aikaan JOS kortti lähti se oli häpeäksi ja siitä oltasiin hiljaa, mutta nämä nykyajan nuoret kun eivät tota sanaa edes tunne....!

Nythän se on jotain ihme sankar-ainesta tms. jos ei oo korttia, voi voi....
no jaa empä nyt tuosta tiedä tai riippunee kuinka kauas ajassa mennään. ei tuo suuri häpeä ollut ainakaan parikymmentä vuotta sitten kun kortin sain. mopokuskit eivät asiaa vain hirveästi ulkopuolisille mainostaneet ettei kukaan kateellinen naapuri olisi käräyttänyt aamulla töihin lähtevää kortitonta mopomiestä. mutta omissa piireissä asialle lähinnä naureskeltiin.

ihan aikuisten oikeesti ei ennen asiat olleet sen paremmin taikka huonommin kuin nytkään. ihan samaa harrastettiin kuin ns. bomberit nykyään: jonnekin tyhjälle tienpätkälle kiihdyttelemään ja kikkailemaan oikein isolla porukalla. nykyään se on vaan jostain syystä mediaseksikästä tai jotain. ehkäpä hyvä vihollinen. mutta se on meikäläisenkin muistikuvan mukaan totta että poliisien toiminta oli ennen rennompaa ja jokseenkin vanhanajan äijäperinnettä kunnioittavaa. tosin eipä asiakkaatkaan olleet heti itkemässä oikeuksiaan tai tekemässä valituksia oikeusasiamiehelle. muistan erinnäisekin tapauksen 80- ja 90-lukujen taitteessa, jossa kaveri painoi vanhalla lancerilla sen minkä se kulki (146 km/h näytti tutka) 80-alueella. partio pysäytti ja antoi kaverille hetken aikaa isällisillä avokämmenillä pitkin korvia ja pyöräyttivät muutaman kerran tienpietareella. päälle muutama päiväsakko ja varoitus että seuraavan kerran sattuu ihan oikeasti. minä siinä vänkärin penkillä naureskelin kaverin punaisia poskia, mikä ei kaverin mielestä ollut olleenkaan hauskaa. mutta opetus (tai herran pelko) meni ilmeisesti perille koska tuon jälkeen ajotavat rauhoittuivat huomattavasti. noh niin oli ennen.

Hain kotilolla takarengasta munamankeliin (uus harrastus), hurjat 500 metriä pääsin himasta
kunnes löysin kontulasta ratsian. (JES!)

Ajokortti ja rek.ote sanoi pollari, kerroin ettei ole korttia.
Välitön tuomio oli ensin 10 pvsakkoa, kunnes selvisi että ajokiellon takia on kortti hyllyllä ->
Päiväsakot kasvoi 30:een ja ajokielto piteni (ei tiedä vielä kuinka paljon).

Mopokausi oli jo reisillä koska kortin olisin saanut takaisin lokakuun lopussa, mutta nyt on pakko
olla kiltisti koska perse ei kestä enää pikavoittoja. Lomakin alkoi maanantaina.

Oli poikkeuksellisen mukava konstu (itsekkin motonisti), ei moralisoinut ja ajoi mun oppelin takas parkkikselle.

Kumma muuten että ajotaidoton ois selvinny tostakin halvemmalla...
Tosi paska mäihä...
033102ass_1_prv.gif

Eräskin (en tunnusta olinko ite, vai kenties joku tuttu
wink.gif
) joutui ajelelemaan tässä takavuosina 6kk lähes päivittäin ilman korttia automobiililla, kun herra konstaapeli tuumas jotta pitänee korttia pikkasen kuivatella kun on päässy vähän liikaa kostumaan. Eikä tää sama sankari missään vaiheessa ees muijalleen kertonu että on kortti kanissa..
biggrin.gif
Eipähän tarttenu mäkätystä kuunnella
062802jumpie_prv.gif

Siks vissiin rangaistus on kortin joskus hankkineelle suurempi kuin kortittomalle, kun on jo rikkeen kautta menettäny korttinsa ja ajaa silti, osoittaa sillä tavalla piittamattomuutta lakia yms. kohtaan. Kun taas ei ole korttia ikinä omistanutkaan ja jää ajeluilta kii, se on katsos vasta eka rike. (Eli sitä ei lueta rikokseks jos jättää ajokortin ajamatta...
wink.gif
)

Itsellä varuilla toinen ajokortti, jos joskus lähtee niin noista selviää. Elleivät tarkista koneelta mitä eivät kovin usein tee.
Ihan sama idea käyny mielessä joskus itelläkin, mut jääny toteuttamatta.

Huomaiskohan ne muuten Kissalassakaan missään vaiheessa jos lähtis se tokakin kortti että "hetkinen, tällä samalla hemmollahan on JO yks kipale kortteja kuivamassa"...
biggrin.gif
Kunhan vaan molemmat kortit tietty lähtis sen verran vähillä rikkeillä ettei tarttis käräjille lähtee, syyttäjä meinaan kyllä sellaset asiat huomais
kaboom.gif

Tuli tänäänkin opittua jotain uutta. Olin aina luullut ettei poliisi sakota jos kortti on kotona, koska sen voimassaolon voi tarkistaa "koneelta". Siitä johtuen lompakko (->ajokortti) ei ole ollut juuri koskaan mukana kun on kotoa päin autolla lähtenyt liikuntaharrastuksiin. Enpä muista koska korttia on edes kyselty viimeksi. Pitänee opetella pitämään korttia mukana.

Pitääpä kommentoida itse asiaakin näin ansioituneena kukkiksena. Sen vielä ymmärtää, että 80km/h alueella suoralla tiellä hetken mielenhäiriössä/tyhmyyksissään/tosi kiireessä ajaa esim. 130km/h ja kortti lähtee hyllylle. Jos ajokiellon aikana kärähtää kortitta ajosta, niin se osoittaa niin selvää piittaamattomuutta/tahallisuutta ja suoranaista tyhmyyttä, että siitä pitääkin rankaista ja kunnolla. Mitä virkaa ajokielloilla on jos niiden rikkomisesta ei rangaista, kun niitä ei muutenkaan tahdota noudattaa.

Jos ajokiellon aikana kärähtää kortitta ajosta, niin se osoittaa niin selvää piittaamattomuutta/tahallisuutta ja suoranaista tyhmyyttä, että siitä pitääkin rankaista ja kunnolla. Mitä virkaa ajokielloilla on jos niiden rikkomisesta ei rangaista, kun niitä ei muutenkaan tahdota noudattaa.
Jos ajokorttia ei pidä mukana ajon aikana ja kärähtää ajosta, niin se osoittaa niin selvää piittaamattomuutta/tahallisuutta ja suoranaista tyhmyyttä, että siitä pitääkin rankaista ja kunnolla. Mitä virkaa ajokortin mukanapitämisvelvoitteesta on jos sen rikkomisesta ei rangaista, kun sitä ei muutenkaan tahdota noudattaa.

Ei se uus kortti maksa kuin 40€ + passikuvat. Ja syyksi riittää että on kadoksissa. Kaveri kuukausi sitten kävi tilaamassa uuden kun oli oikeasti hukannut sen ja tietenkään ei ollut mitään passia tahi muutakaan henkilökorttia. Sieltä vaan kuukaudessa tuli uus lämiskä.
Meikäläiseltä hukkui lompakko ja sen mukana ajokortti muutama vuosi sitten.

Kun menin tilaamaan uutta korttia poliisilaitokselta, niin siellä piti allekirjoittaa sellainen paperi, missä vannottiin kortin hävinneen ja siinä muistaakseni oli myös maininta, että jos vanha kortti löytyy niin se pitää palauttaa poliisilaitokselle.

Jos tuollaisen paperin on allekirjoittanut mennessään hakemaan "uutta" korttia ja vanha on kuitenkin tallessa, niin eiköhän se jonkin asteen petos ole.

Jos ajokorttia ei pidä mukana ajon aikana ja kärähtää ajosta, niin se osoittaa niin selvää piittaamattomuutta/tahallisuutta ja suoranaista tyhmyyttä, että siitä pitääkin rankaista ja kunnolla. Mitä virkaa ajokortin mukanapitämisvelvoitteesta on jos sen rikkomisesta ei rangaista, kun sitä ei muutenkaan tahdota noudattaa.
Aika säälittävää viisastelun yritystä. Kenellekään ajokortin omistavalle tuskin tarvitsee selventää mitä eroa on ajamisella kortin ollessa kotona ja ajamisella ajokiellon aikana.

Minä en ole väittänyt olevani mikään maanteiden malliesimerkki numero yksi, joka ajaa aina pilkulleen rajoitusten mukaan. Jos minä saan ylinopeussakot (tai sakot ajokortin jäämisestä kotiin), niin en minä sentään ORGin palstalla valita miten minua on kohdeltu väärin tms. Minä osaan ottaa vastuun teoistani ja ymmärrän, että esim. ylinopeudesta voi saada sakot (tai jopa ajokieltoa), eikä siinä ole syytä haukkua muuta kuin omaa itseä.

Naiivin uhoamisen, liikenteenvalvonnan aiheellisuuden kyseenalaistamisen ja yleisen sakoista valittamisen luulisi olevan yläasteikäisten mopopoikien hommia. Jokaisen aikuisen luulisi ymmärtävän, että ilman sääntöjä liikenteestä ei tulisi mitään.

Viisas ei tietenkään kommentois mitään mut...tätä threadia lukiessa
eek.gif
kasvaa väkisinkin kukkia hattuun, eikä edes hävetä. Kortitta-ajoa, palaneella kortilla ajoa, varakortteja, joillakin asetelma päällä vuosikausia. Kyllä harmittais ja nolottais jos kyse olis omista lapsista  
mad.gif
.

Naiivin uhoamisen, liikenteenvalvonnan aiheellisuuden kyseenalaistamisen ja yleisen sakoista valittamisen luulisi olevan yläasteikäisten mopopoikien hommia. Jokaisen aikuisen luulisi ymmärtävän, että ilman sääntöjä liikenteestä ei tulisi mitään.
Tietty kyseenalaistaminen kuuluu demokratiaan ja siihen meillä kaikilla on onneksi täällä oikeus. Sääntöjä tulee ehdottomasti olla mutta niiden järkevyyttä voi aina kyseenalaistaa. Ei virkamieskään sentään ihan aina ole absoluuttisen oikeassa.

[

Tässä on asiaa. Kummallista kun viitsitään leuhkia sillä että rikotaan sitä ja sitä lakipykälää, ja haukutaan poliiseja jatkuvasti omista hölmöilyistä. Eduskunta säätää lait, poliisi vain valvoo niiden noudattamista parhaan kykynsä ja määrärahojensa mukaan. Näin on! Haukkukaa minkälaiseksi kukkahatuksi tahansa.  
veryangry.gif

Tietty kyseenalaistaminen kuuluu demokratiaan ja siihen meillä kaikilla on onneksi täällä oikeus. Sääntöjä tulee ehdottomasti olla mutta niiden järkevyyttä voi aina kyseenalaistaa. Ei virkamieskään sentään ihan aina ole absoluuttisen oikeassa.
Jep, demokratia löytyy. Me olemme valinneet eduskuntaan 200 edustajaa, jotka suuressa viisaudessaan laittavat asiat ja lait oikealle mallille
wink.gif
Lakien järkevyyttäkin voi pohdiskella, mutta lakia rikottuaan on turha kiukutella kuin pikkulapsi. Sitä saa mitä tilaa.

Lakien kyseenalaistamiseen pitää liittyä kunnollisia perusteluja, eikä näitä tältä palstalta tuttuja "perusteluita":
- Kyllä minä pysyn tiellä kovemmassakin vauhdissa
- Ajonopeuden kasvaessa olen valppaampi
- Kotilokuskit ovat vaaraksi liikenteessä
- Nopeusrajoitustoleransseja ei saa pienentää, koska en pysty pitämään tasaista nopeutta tai minun pitää tuijottaa mittaria koko ajan
- 80 km/h vauhti on tylsää
- Kiihdytykset 0-200km/h ovat moottoripyöräilyn suola
- Ei kyykkypyörällä voi ajaa aina rajoitusten mukaan
- Nopeusrajoitus ylittyy vahingossa, koska pyöräni kiihtyy nollasta kahteensataan x sekunnissa
- Kaikki muutkin kiihdyttelevät joskus rajusti
- Mitä kenellekään kuuluu jos ajan kallioleikkaukseen ja kuolen
- Ei se ole tieliikenteen vaarantamista jos ajaa tyhjällä tiellä 260km/h
- Eihän [siitä ja siitä rikkeestäkään] saa kuin [niin ja niin pienen rangaistuksen]
- Liikenteenvalvontaan käytetyn ajan voisi käyttää [laita tähän jokin rikos] selvittelyyn

Nuo tulivat ensimmäisenä mieleen
smile_org.gif
Olisi tosiaan mukavaa jos keskusteluissa yritettäisiin oikeasti perustella asioita ja ajatella asioiden vaikutuksia laajemmin.

Jep, demokratia löytyy. Me olemme valinneet eduskuntaan 200 edustajaa, jotka suuressa viisaudessaan laittavat asiat ja lait oikealle mallille
wink.gif
Lakien järkevyyttäkin voi pohdiskella, mutta lakia rikottuaan on turha kiukutella kuin pikkulapsi. Sitä saa mitä tilaa.

Lakien kyseenalaistamiseen pitää liittyä kunnollisia perusteluja, eikä näitä tältä palstalta tuttuja "perusteluita":
- Nopeusrajoitustoleransseja ei saa pienentää, koska en pysty pitämään tasaista nopeutta tai minun pitää tuijottaa mittaria koko ajan
- Nopeusrajoitus ylittyy vahingossa, koska pyöräni kiihtyy nollasta kahteensataan x sekunnissa
- Eihän [siitä ja siitä rikkeestäkään] saa kuin [niin ja niin pienen rangaistuksen]
- Liikenteenvalvontaan käytetyn ajan voisi käyttää [laita tähän jokin rikos] selvittelyyn

smile_org.gif
Olisi tosiaan mukavaa jos keskusteluissa yritettäisiin oikeasti perustella asioita ja ajatella asioiden vaikutuksia laajemmin.
Jep. Kiukuttelu on turhaa mutta vastaapa nyt ihan rehellisesti: Kuittaisitko hymyssä rangaistuksesi jos tuosta ajokortin kotiin jättämisestä olisi sinulle läpsäisty 3kk ajokieltoa ja 50 päiväsakkoa?

wink.gif

smile_org.gif
Jep. Kiukuttelu on turhaa mutta vastaapa nyt ihan rehellisesti: Kuittaisitko hymyssä rangaistuksesi jos tuosta ajokortin kotiin jättämisestä olisi sinulle läpsäisty 3kk ajokieltoa ja 50 päiväsakkoa?
Esitettyyn listaan voisi vielä lisätä edellisen johdosta yhden:
Vastaapa nyt itse rehellisesti ... [ etkö koskaan ole ajanut yhtään ylinopeutta ect]

Back