Tietty kyseenalaistaminen kuuluu demokratiaan ja siihen meillä kaikilla on onneksi täällä oikeus. Sääntöjä tulee ehdottomasti olla mutta niiden järkevyyttä voi aina kyseenalaistaa. Ei virkamieskään sentään ihan aina ole absoluuttisen oikeassa.
Jep, demokratia löytyy. Me olemme valinneet eduskuntaan 200 edustajaa, jotka suuressa viisaudessaan laittavat asiat ja lait oikealle mallille
Lakien järkevyyttäkin voi pohdiskella, mutta lakia rikottuaan on turha kiukutella kuin pikkulapsi. Sitä saa mitä tilaa.
Lakien kyseenalaistamiseen pitää liittyä kunnollisia perusteluja, eikä näitä tältä palstalta tuttuja "perusteluita":
- Kyllä minä pysyn tiellä kovemmassakin vauhdissa
- Ajonopeuden kasvaessa olen valppaampi
- Kotilokuskit ovat vaaraksi liikenteessä
- Nopeusrajoitustoleransseja ei saa pienentää, koska en pysty pitämään tasaista nopeutta tai minun pitää tuijottaa mittaria koko ajan
- 80 km/h vauhti on tylsää
- Kiihdytykset 0-200km/h ovat moottoripyöräilyn suola
- Ei kyykkypyörällä voi ajaa aina rajoitusten mukaan
- Nopeusrajoitus ylittyy vahingossa, koska pyöräni kiihtyy nollasta kahteensataan x sekunnissa
- Kaikki muutkin kiihdyttelevät joskus rajusti
- Mitä kenellekään kuuluu jos ajan kallioleikkaukseen ja kuolen
- Ei se ole tieliikenteen vaarantamista jos ajaa tyhjällä tiellä 260km/h
- Eihän [siitä ja siitä rikkeestäkään] saa kuin [niin ja niin pienen rangaistuksen]
- Liikenteenvalvontaan käytetyn ajan voisi käyttää [laita tähän jokin rikos] selvittelyyn
Nuo tulivat ensimmäisenä mieleen
Olisi tosiaan mukavaa jos keskusteluissa yritettäisiin oikeasti perustella asioita ja ajatella asioiden vaikutuksia laajemmin.