• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Ajanotto-softa kännykkään; RaceChrono

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja scuuba
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Millä keräät dataa, Motec:lla? /z
Oli kaverilta lainassa WBO2 laajakaistalamda jossa pystyy keräämään muistiin myös muita signaaleja. Tuollaisella on helppo taltioida esim  seos, kaasun asento, moottorin kierrokset ja jarru.
Eli tän putkan tuotteita: WBO2?
Täytyypä katella, varsinkin jos eivät järjettömiä maksa, kun on enemmän säätäjän kuin kuskin vikaa..
tounge.gif
/z

Oli kaverilta lainassa WBO2 laajakaistalamda jossa pystyy keräämään muistiin myös muita signaaleja. Tuollaisella on helppo taltioida esim  seos, kaasun asento, moottorin kierrokset ja jarru.
Täytyypä katella, varsinkin jos eivät järjettömiä maksa, kun on enemmän säätäjän kuin kuskin vikaa..
tounge.gif
/z
Juuri tuollainen. Samasta syystä mullakin oli kiinni. En tosin ole kovin hyvä kummassakaan, vaikka innolla neuvon molemmissa!
tounge.gif

tounge.gif
/z
Juuri tuollainen. Samasta syystä mullakin oli kiinni. En tosin ole kovin hyvä kummassakaan, vaikka innolla neuvon molemmissa!
tounge.gif
Mikä noista? http://wbo2.com/home/products.htm

tounge.gif
/z
tounge.gif
Mikä noista? http://wbo2.com/home/products.htm
Se oli joku vanha malli mikä ei myynnissä enää. Ei kait mallilla ole väliä kunhan vaan sisäänmenoja riittävä määrä.

Eikä tuo WBO2 ole ainoa vaihtoehto. Noitahan on monia muitakin...

Nyt kun ihmiset rupee vertailemaan omia käyriään Tumen ajamiin, niin pitää muistuttaa, että useimmilta ihmisiltä toi mutkaan sisäänmeno ei onnistu ihan tuohon malliin.
Onnistuu se kun treenaa. On hyvä olla myös reikää päässä sen verran, että ei kammoksu jarrussa kaatumista.
smile_org.gif

Sitten taas jos häviää varovaisen jarrutuksen vuoksi "tahallaan" kymmenyksen, sen saa yleensä ulostulossa kuitattua takaisin. Ja sitten kun otetaan huomioon vielä se, että hyvä avaus vaikuttaa koko seuraavan suoran ajan, koska suoralle lähtönopeus on kovempi. Hyvän jarrutuksen vaikutus ulottuu parhaimmillaankin vain puoleenväliin seuraavaa mutkaa.
Tässä olen eri mieltä. Mutkanopeudet ovat yhtä kovat, tulen sitten jarrulle hitaasti tai lujaa. Mutkan aikana ehtii keskittyä itse mutkaan ja avaukseenkin - ei se kova jarru sitä mutkaa tai avausta millään tavalla pilaa, ellei jarruta leveäksi tai sohlaa jotenkin muuten sisäänmenossa. Lisäksi jarrussa on paljon helpompi kuroa välimatkaa umpeen tai kasvattaa sitä - avauksessa nopeuserot ovat niin pieniä, että suoraa saa olla pidempikin siivu ohitusta silmälläpitäen. Näin ainakin 600cc vs. 600cc.

Mulla on vähän se että en usko ennen kuin näen mitä tapahtuu ja siihen ei tunnu riittävän se että radalla näkee jonkun menoa, on nähtävä konkreettisesti kaaviona missä tekee asioita eri tavalla..
Heh. Mulle nää Danasin kiekurat jne. taas on ihan extraa, joita on kiva pläräillä hetken ja joista ei hirmuna uusia juttuja aukea. Hahmotan erot ajotyyleissä paremmin radalla, kun kaveri edellä alkaa joko karata tai tulla perä edellä vastaan.

Mulla on vähän se että en usko ennen kuin näen mitä tapahtuu ja siihen ei tunnu riittävän se että radalla näkee jonkun menoa, on nähtävä konkreettisesti kaaviona missä tekee asioita eri tavalla..
Heh. Mulle nää Danasin kiekurat jne. taas on ihan extraa, joita on kiva pläräillä hetken ja joista ei hirmuna uusia juttuja aukea. Hahmotan erot ajotyyleissä paremmin radalla, kun kaveri edellä alkaa joko karata tai tulla perä edellä vastaan.
Extraapa hyvinkin kun ei ajamaan pääse, koetan tsempata vielä yhteen matopurk settiin tälle syksylle jos tulevana suunnuntaina on keliä!
biggrin.gif

Noinhan se käytännössä menee, mutta viimeselläkin keikalla jäin kahvilan mutkassakin vaan ihmettelemään et mitä ihmettä tapahtuu, kun joku tulee heittämällä ihan eri linjaa ohi. ts. näen kyllä, kun saavutan jotakuta tai joku pakenee joka on suurin piirtein yhtä nopea tms., mutten kerta kaikkiaan enää käsitä miten se tapahtuu tai epäilen sitä että teen jotain täysin eri tavalla, kun joku alkaa olla jonku 5 sekkaakin nopeampi.

Näyttäs, että en oikeastaan tee asioita kauheasti "väärin". Ajo on vaan "pehmosta", pitäs olla terävämpi, joiltain osin... (eikä ihan vähäiseltä .. )

Nyt sun datasta näen mikä se linja vois muu kahvilanmutkassa olla. Hevosenkenkä ja siitä paluusuoran vasuriin on eri linja. Lisäksi gategorisesti se missä eroa tulee on jarrut, mutkien väliset kaasulla käynnit, maalisuoran huiput ja siitä kahvilan mutkaan oikeaan yhdessä kahvilan mutkan kanssa.. ns. terä puuttuu.. missä en jää on takasuoralle tulo, se on mulla tehoylivoiman takia parempi ja ihmeekseni paluusuoralle tulo ylämäkeen ja suora yhdessä shikaanin kanssa menee ihan siedettävästi sun ajoon verrattuna.

Pistä email. osoite yv. tms. niin meilaan ton mun datan sulle.. ja jos viittit niin pistä toi sun motoparkin setti jakoon vbox muodossa. Danas ei oikein pelaa ainakaan mulla täs wintoosas jos muilla on samoja ongelmia niin niitä voi katella myös PerformanceToolsissa. Tein myös muutaman kuvan noista käppyröistä, niin nekin vois laitella jakoon jos jotakuta kiinnostaa?

/z

Löytyskö A- ja B-kuski tasoista dataa joltain?
A-kuski alle 1:27 jopa 1:25 tjs.? ( 1:30+ kelpaa hyvin myös )
B-kuski 1:30 alle 1:32 tjs.? (saa tietty olla A-kuskin tjs. ajamanakin vastaavia aikoja tms.) ( 1:32++ kelpaa myös hyvin )
SB, SB-B, kuussatasten kisadata vois olla mielenkiintoista?

/z

edit1: Pistin jaon pystyyn tuolle sessiodatalle mitä mulla on Motoparkista;  zeromark racechrono sessions at google sites
12.9.2009 setin paras on luokkaa 1:39.3 ja 27.9.2009 1:38.1 tjs., tuntuu olevan mulle melko kova homma noinkin keskinkertaisesta ajasta ottaa sekuntti pois..  
nixweiss.gif

Hjeplaa, töräytin tommosen ilmoille:

http://www.sharemylaptime.tk/

Tökerö ilmestys, mutta olkaa te koekaniineja ja raportoikaa ongelmista jne. Korjaan ehkä joskus - jos jaksan.
tounge.gif

edit: Nauroin just itekin noille tervetuloteksteille ja muille. Ihan kuin isompikin sivusto!
tounge.gif

Loggauduin tonne sisään, mutta kun yritin ladata dataa sieltä, niin seuraavaa erroria pökkäsi pihalle:

sanoi:
Internal Server Error

The server encountered an internal error or misconfiguration and was unable to complete your request.

Please contact the server administrator, [no address given] and inform them of the time the error occurred, and anything you might have done that may have caused the error.

More information about this error may be available in the server error log.
Apache/2.2 Server at digix.kapsi.fi Port 80

Loggauduin tonne sisään, mutta kun yritin ladata dataa sieltä, niin seuraavaa erroria pökkäsi pihalle:

sanoi:
Internal Server Error

The server encountered an internal error or misconfiguration and was unable to complete your request.

Please contact the server administrator, [no address given] and inform them of the time the error occurred, and anything you might have done that may have caused the error.

More information about this error may be available in the server error log.
Apache/2.2 Server at digix.kapsi.fi Port 80
Kappas. Pureudun onkkelmaan huomenna, varmaan muutan tuon koko tiedostonjakohomman paremmaksi ja niin, ettei se ole tuossa foorumissa kiinni vaan erillinen osionsa.

Killa: En huudellut, kun en tiedä mitä ovat asiasta mieltä. Enkä kyllä senkään takia että saitti on vielä tommonen pökäle. Ehkä sitten kun se toimii edes kohtuullisesti ja on hieman selkeämpi.

Nyt pitäisi toimia latauksen ainakin hiiren oikean napin ja "save as" kautta. Toimii normaalistikin klikkaamalla mutta nimeää tiedoston aika erikoisesti ja ilman oikeaa päätettä.

Testailkaa ja ilmoitelkaa jos jaksatte.
smile_org.gif

Saattaa olla tyhmä kysymys, tai sitten ei, mutta saako RaceChronon toimimaan iPhonella??

Juu ei riitä ei, kun lisää vielä kuskin epätarkkuuden niin jälki onkin mielenkiintoista. Jos olis "tarkka" ratapohja tms. niin siitä vois huvikseen vähän katella miten metri tolkulla heittoa on ja pysyykö "radalla" ollenkaan. /z

edit1: .. tais olla kuolleena syntynyt idea, karttapaikasta sais harmaasävyilmakuvan .. karttana on sama kuin retkikartoissakin.. eikä tuo oma radan kartoituskaan kävellen tms. kovin hyviä tuloksia taida tuottaa juuri gps signaalin epätarkkuuden takia.. photoshoppasin karttapaikan ilmakuvan päälle skaalaamalla summittaisen performancetoolsista napatun kierrosvertailukuvan, eihän siitä mitään nää täysin hyödytön, kun on niin huono reso mutta tulipahan kokeiltua...

Parivuotta sitten kokeilin ratapohjan tekoa, mutta ei jaksa ohjelmalla leikkiä ja siirrellä rataa ja ajolinjoja kohdilleen. Mielestäni ei 10 Hz härvelissäkään tarkkuus riitä tuohon.

Alla esimerkki omatekoisesta ratapohjasta. Esimerkkiin valittu mahdollisimman erilaiset linjat samalla kierrosajalla, jotta näkyy edes jotain eroa.

Ratapiirros

PBToolshan antaa myös mahdollisuuden käyttää Google Earthia ratapohjana. Kokeilin ja totesin Suomen olevan niin korvessa ettei mitään iloa siitäkään.

Google Earth Jerez

Google Earth Motopark

Google Earth ratapiirros

PBToolshan antaa myös mahdollisuuden käyttää Google Earthia ratapohjana. Kokeilin ja totesin Suomen olevan niin korvessa ettei mitään iloa siitäkään.
Entäs http://www.retkikartta.fi/ ?
Ei miun aateekootaidoilla.

Tuolta osasin ottaa vain "tyhmää" grafiikkaa, joka ei ole ratojen osalta ihan viimosen päälle piirretty. Löytyy esim. vanhaa rataa ja Motopark punaisena. Vaatisi kuvan muokkaamista, jotta voisi käyttää: kääntelyä, skaalaamista ja punainen pitäisi saada pois, jotta ajolinjat näkyisivät.

Liikaa vaivaa minulle ja tuloskin tulisi helposti olemaan huonompi kuin itse tehty ratapohja.

Tässä esimerkki Motoparkista

edit.
Kokeilin vielä muutamia vuosia vanhaa Alastaron autoratapohjaa. Jos ratapohja on tehty autolla, niin antennia tuskin pystyy sijoittamaan niin että saisi ajettua aivan radan reunat. Siihen nähden yllättävän hyvin osuu ajolinja radalle siirtelemättä.

Autoratapohja, moporata ajettuna

Tuolta osasin ottaa vain "tyhmää" grafiikkaa, joka ei ole ratojen osalta ihan viimosen päälle piirretty. Löytyy esim. vanhaa rataa ja Motopark punaisena. Vaatisi kuvan muokkaamista, jotta voisi käyttää: kääntelyä, skaalaamista ja punainen pitäisi saada pois, jotta ajolinjat näkyisivät.

Liikaa vaivaa minulle ja tuloskin tulisi helposti olemaan huonompi kuin itse tehty ratapohja.

No tos ois tommone:
http://www.ip.fi/~scuuba/org/motopark.bmp
Kääntely ja skaalaus varmaan onnistuu sultakin...?
Testaa milt näyttää?

No tos ois tommone:
http://www.ip.fi/~scuuba/org/motopark.bmp
Kääntely ja skaalaus varmaan onnistuu sultakin...?
Testaa milt näyttää?
Nyt ei ainakaan jaksa. Ei ole kuvankäsittelyohjelmaa ja PBtoolsissa ei taustakuvan (grafiikkaa) muokkaaminen onnistu. Pitäisi erillisellä ohjelmalla jaksaa yritys- erehdysmenetelmällä leikkiä.

Tässä lähtökohta

Ja luultavasti paremman tuloksen saa jos viitsii itse radan kahteen kertaan kiertää ja tekee siitä ratapohjan, niin sitä voi sitten siirrelläkin.

Back