• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Ajaminen pitkillä valoilla

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja MsNobody
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
parasta mitä olen nähnyt, pitkät ajovalot ja huomioliivit päällä.....oiskohan aika siirtyä esim. postimerkkien keräilyyn
cool.gif
Niinpä, sehän on ihan hirveän vaarallista ja edesvastuutonta käyttää huomioliiviä
kaboom.gif

parasta mitä olen nähnyt, pitkät ajovalot ja huomioliivit päällä.....oiskohan aika siirtyä esim. postimerkkien keräilyyn
cool.gif
Kumpi näkyi paremmin, valot vai liivit?
Vai postimerkki?

Itse en kyllä millään pystyisi pitämään tuollaista huomioliiviä, ei riitä pokka.
Näyttää aivan uskomattoman dorkalta, kaikkea ihmiset tekevätkin että saisivat osakseen "rispektiä" muilta motoristeilta.
Itse kyllä vaan naureskelen huomioliivejä pitävien selän takana.
biggrin.gif

cool.gif
Vai postimerkki?

Itse en kyllä millään pystyisi pitämään tuollaista huomioliiviä, ei riitä pokka.
Näyttää aivan uskomattoman dorkalta, kaikkea ihmiset tekevätkin että saisivat osakseen "rispektiä" muilta motoristeilta.
biggrin.gif
Noilla liiveillä saa juuri sellaista huomiota mitä ei tarvitsisi:
Jokunen vuosi sitten laitoin (erään vedonlyönnin seurauksena) mökiltä lainatut pelastusliivit päälle, kun olivat niin turvalliset, näkyvät ja lämpimät. Ensimmäinen kyttäauto joka ajoi vastaan, kääntyi perään ja puhallutti.

cool.gif
Vai postimerkki?

biggrin.gif
Noilla liiveillä saa juuri sellaista huomiota mitä ei tarvitsisi:
Jokunen vuosi sitten laitoin (erään vedonlyönnin seurauksena) mökiltä lainatut pelastusliivit päälle, kun olivat niin turvalliset, näkyvät ja lämpimät. Ensimmäinen kyttäauto  joka ajoi vastaan, kääntyi perään ja puhallutti.
No eikös ne tehneet siinä tapauksessa sitä arvokkaampaa liikenteenvalvontaa jonka perään täällä aina huudellaan, sen sijaan että olisivat kytänneet puhaltimen kanssa puskassa?

Oma vankin peruste sille, etten liiviä laita on, että siellä on maantiellä miehiä töissä, joilla on samanväriset liivit päällä ja ne on siellä JALKAISIN.

On vaarallista jos äkkitilanteessa vastapuoli ei kykene hahmottamaan, onko kyse 80km/ liikkuvasta esineestä vai paikallaan seisovasta.

Ehkä keltainen valo näkyy, mutta ei se laillinen etuvalossa taida olla. Säädös sanoo "valkoista valoa eteenpäin". Ennen muinoin oli autoissa "huomiovaloja", mutta nekin näkyy hävinneen. Saako mistään edes keltaisia halogeeneja?
Minä ostin Biltemasta kun en edes tajunnut noissa olevan jotain kummallista.
Autoissa -94 asti saa kait olla keltaiset polttimot, mopoista en tiedä? Aina noita sillointällöin tulee vastaan ja paremmin ne erottuu kaikesta valosta mitä tuolla tienpäällä on.

Laitatte vaan oikeen paljon lyhkäsiä ja muita ei häikäiseviä valoja pyörään, niin ei tarvitse pitkiä käyttää näkyvyyden takia  
tounge.gif

Tuossa RK:ssa 7" ajovalo, jonka vierässä kaksi pienempää lisävaloa, jotka olen säätänyt samalle korkeudelle kuin lyhyet. Lisäksi vilkuissa palaa ameriikanparkit ja lokarin päässä vielä keltainen "parkki". Kuulemma näkyy hyvin!

Noo, pärjääpä tuolla Sportsterilla ihan yhdellä valolla ja lyhyellä.

Oma vankin peruste sille, etten liiviä laita on, että siellä on maantiellä miehiä töissä, joilla on samanväriset liivit päällä ja ne on siellä JALKAISIN.

On vaarallista jos äkkitilanteessa vastapuoli ei kykene hahmottamaan, onko kyse 80km/ liikkuvasta esineestä vai paikallaan seisovasta.
samaa mieltä tai plus 200.

mulla oli gpz1100 kawassa, vm. 1983 keltainen ajovalo ja se näkyi hyvin. saattaa olla vieläkin se lamppu tallessa kun pyöräkin on.

rottapyörässä on edelleen ne isot keltaiset suorakaiteenmuotoiset oikeat huomiovalot, ne ainakin näkyvät kauas. sellaisia oli paljon 80-luvun alussa autoissa. mihin lie hävinneet. muoti muuttuu ja onko keltainen tosiaan laiton? luulisi ennemmin sinisen olevan haitallisempi, ne xenonit, monesti häikäisevät ja näyttävät kauempaa poliisiauton hälytysvilkuilta kun vilkahtelee kilometrien päästä jostakin autoletkan väleistä peilissä tai edessä. luulisi sellaisten vaarantavan enemmän liikennettä kun aiheuttavat sydämentykytyksiä ja säikähdyksiä viattomille. lisäksi oikeat poliisivilkut kokevat sitten inflaation, "ai jaa, jollakin taas siniset xenonit vaan vilkkuu,,, nunnunnuu, nunnunnuu... "

Jos kiinnostaa lakitekstiä mopojen valoista tavata, niin täältähän nuo AKE:n tarkat säädökset löytyy (pdf-muodossa). Tuskin noita tien päällä pilkuntarkasti syynätään, ehkä jossain katsastuksessa. Keltaista etuvaloa ei tuon mukaan hyväksytä.

Mielenkiintoista on, että periaatteessa E-hyväksyntä vaatimus valoille koskee vain 1989 ja sen jälkeen rekisteröityjä pyöriä.

Metalliheijastimellisiin BMW:n H4 umpioihin 90/120W polttimot, johan näkee ja näkyy paremmin, lisäksi parit pienet H3 100W kaukovalot. Ei oo kalliita. Viimmosen päälle laitonta, mut näkee. Japsipyörien laturit ei vaan kestä kuormaa useimmiten!

Ajan pimeälläkin ja haluan nähdä, muutakin kun sen mihin törmään! Laitonta, ok!
Mulla oli autossa momon superkirkkaat 35erkkiä pari, muttamutta lampun lasit elit muovit otti siipeensä...
Halvalla= uudet umpiot a 400€ perkele...
Xenonit on kai kaikki uv suojattuja ettei käy noin... No kerron myöh kun mopetiin laitoin 6000k lyhkäiset ja on muoviumpio...
Jaa niin oli joskus 8000k xeenonit, eihän niillä näe mitään kun on märkää...

Jos kiinnostaa lakitekstiä mopojen valoista tavata, niin täältähän nuo AKE:n tarkat säädökset löytyy (pdf-muodossa). Tuskin noita tien päällä pilkuntarkasti syynätään, ehkä jossain katsastuksessa. Keltaista etuvaloa ei tuon mukaan hyväksytä.

Mielenkiintoista on, että periaatteessa E-hyväksyntä vaatimus valoille koskee vain 1989 ja sen jälkeen rekisteröityjä pyöriä.
Kappas vain, niinpä ovatkin ei-sallittuja nuo keltaiset ajovalot.

Jos haluaa keltaisella erottua, pitää laittaa ne sumuvaloihin.

Toivottavasti samaa ei vaadita autoilta, koska vanhempien ranskalaisten ulkonäkö menee aivan pilalle.

Metalliheijastimellisiin BMW:n H4 umpioihin 90/120W polttimot, johan näkee ja näkyy paremmin, lisäksi parit pienet H3 100W kaukovalot. Ei oo kalliita. Viimmosen päälle laitonta, mut näkee. Japsipyörien laturit ei vaan kestä kuormaa useimmiten!

Ajan pimeälläkin ja haluan nähdä, muutakin kun sen mihin törmään! Laitonta, ok!
Mulla oli autossa momon superkirkkaat 35erkkiä pari, muttamutta lampun lasit elit muovit otti siipeensä...
Halvalla= uudet umpiot a 400€ perkele...
Eaglen kanssa olen samaa mieltä, että pimeässä pitää olla sellainen valoneuvo mukana, että näkee, eivätkä ylitehopolttimot ole aivan poissuljettu vaihtoehto nekään, mutta ennen pelkkien polttimoiden vaihtoa kannattaa silti hetki harkita ettei tule kallista hutia.

Laturin teho on vain yksi reunaehto ylitehopolttimoiden valinnassa ja suurta raskasta matkajaavaa pieneen kortteliohjukseen vertaava saattaa erehtyä luulemaan sitä jotenkin ratkaisevaksi tekijäksi. Suuren raskaan matkajaavan laturi riittää valmistusmaasta riippumatta valojen lisäksi muutamalle muullekin sähkövimpaimelle. Ylitehopolttimoiden todelliset riskit johtuvat kasvaneesta lämmön tuotosta ja virran kulutuksesta.

Lisään varoituksesi painoarvoa kertomalla toisen varoittavan tarinan Volvon sähköpääkeskuksessa sijaitsevan valoreleen liittimen sulamisesta.

Onneksi modulaariseen pakettiin sai pelkän valoreleen kannan vaihdetuksi ja onneksi johtosarja tai jotain muuta ei kärähtänyt siitä vierestä. Koko pääkeskuksen vaihtaminen ja sulaneen ranteenvahvuisen kaapelinipun korjaaminen olisi ollut aikaavievä operaatio.

kyllä vanhoihin pösöihin ja sitikkoihin kuuluvat itseoikeutetusti keltaiset maihinnousujoukkojen tunnistamisvalot. keltaisella valolla ajavaa ei ammuta. siitähän tässä lähdetään.

kyllä vanhoihin pösöihin ja sitikkoihin kuuluvat itseoikeutetusti keltaiset maihinnousujoukkojen tunnistamisvalot. keltaisella valolla ajavaa ei ammuta. siitähän tässä lähdetään.
Eipä tuota ole tarvetta ampua ilman keltaisia valojakaan, ainakaan jos pösöllä/sitikalla ajaa. On jo mielestäni Ranskan ylpeyden ostaessaan riittävän rangaistuksen saanut.

Pitkät ei ole ikinä vastaantulevissa mopoissa häikäisseet, olen itse sitten ollut autolla tai mopottimella. Itse en aja pitkillä, mutta makunsa kullakin. Mua se ei häiritse.

biggrin.gif
No jaa, olen kyllä miettinyt liivien hommaamista. Tosin käyttäisin sitä vain sadekelillä. Luulenpa, että silloin ei ainakaan näy liikaa.
thumbs-up.gif

Parempi ajaa pitkillä kuin laisin valoitta. Valoitta ajamisesta on tuta, kun laturi ei virtaa tarpeeksi syöttänyt ruisku-Möhköön. Vilkutteluja sain vastaantulevalta ja väkisin ohiajavalta liikenteeltä. Jos valot oisin motarilla laittanut päälle, olis saatanan kone hyytynyt
smile_org.gif
)
t. Make

Back