• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Ajaminen pitkät päällä

En aja pitkät päällä, yleensä. Mutta risteysalueilla joskus väläyttelen pitkiä sivusta tuleville autoille merkiksi, notta vinks vinks, täältä tullaan, älä edes ajattele....

marza

En aja pitkät päällä, yleensä. Mutta risteysalueilla joskus väläyttelen pitkiä sivusta tuleville autoille merkiksi, notta vinks vinks, täältä tullaan, älä edes ajattele....

marza
Voivat tulkita tuon merkin myös toisinpäin, että "mene vaan". Aika yleisesti käytössä valojen vilkutus, jos antaa tietä jollekin.

Minulle neuvottiin kyllä autokoulussa että päivällä ajetaan aina valot päällä mutta ei ajeta pitkät päällä ja pitkiä vilkutetaan vain jos esim halutaan varoittaa vaikka tiellä olevasta hirvestä tms esteestä. Itseäni autolla liikkuessa häiritsee suunnattomasti H7-polttimoilla varustetulla pyörällä, pitkät päällä vastaantulevat. H4 ei ole niin paha ja varsinkaan jos mopo on vielä vähän likainenkin. Onhan noissa autojenkin valojen suuntauksissa paljon toivomisen varaa + saati sitten niitten käytössä (lähinnä käyttämättömyydessä).

Autokoulun opetus (Young Drivers) painottui äänimerkin antamiseen + katsekontaktiin. Hmmm - lieko nuokaan nyt niin patenttivarmoja konsteja estää toisen tulo stop-merkin takaa eteen? Kun ei nuo hälytysautojen sirenitkään kuluu kovinkaan hyvin suuremmissa nopeuksissa niin miten jokin töötti sitten...

Aina on varauduttava siihen että puolet liikenteessä olevista on hulluja ja toinen puoli humalassa. Sinun itsesi lisäksi siis.
062802moto_prv.gif

No onhan siinä mun pyörässä surkeat valot, mutta kuitenkin ajan lyhyet päällä valoisalla, eikä nyt vaaratilanteita ole syntynyt niin paljon että pitäisi ruveta pitkiä käyttämään
tounge.gif

Tänään kun ajelin motarilla niin yks FJR tuli taakse, ja pitkät päällä. Ja jos olisin jotenkin pystynyt näyttämään sille kuljettajalle, että pistä lähivalot päälle, niin olisin näyttänyt. Pirkules että otti kaaliin kun yksi siellä auton takana seilas pitkien kanssa, ja suoraan peileihin...Kyllä sitä olisi huomattu vaikka olisi ollut lähivalot päällä...aika pyllystä mun mielestä tuo pitkien käyttäminen. Enkä muuten nähnyt pyörästä paljon muuta kun valot ja etunakin alapuoli...

Kyllä monissa 80-luvun pyörissä on niin heikot valot yleensäkin, että käy hengen päälle ajella lyhyillä ja pitkilläkään ei saa muita suututettua.

marza
Voivat tulkita tuon merkin myös toisinpäin, että "mene vaan". Aika yleisesti käytössä valojen vilkutus, jos antaa tietä jollekin.
Hmm, näinkö on?

Oppiipa jotain uutta, jos näin ei ole ehkä tapana täällä päin, mutta muualla voipi siis tulla väärinkäsityksiä ja vaarallisia tilanteita.

Toisaalta, liikenteessä puusilimät ovat puusilimiä, ei ne välttämätta huomaa, vaikka mitä poppakonsteja käyttäis näkyvyyden parantamiseen  
nixweiss.gif
Oma ennakointi paras apu....

marza

Tuossa muuten katseltiin pari viikkoa sitten kahden eri kaksipyöräisen etuvaloja, näytti tuossa vm. -90 pyörässä olevan H4 ja tuossa vm. -04 pyörässä olevan H7. Ehkä se ei ole niin suuri synti valaista H4 pitkillä kuin grillata H7:lla sarveiskalvoja.

Mutta siltikin pitkät päällä, tai ilman valoja, ajaminen päivälläkin saa minulta kaikkea muuta kuin kehuja. Harvassa autossakaan on H7 polttimot (jos minä nyt näin tyttönä mitään noista valoista tiedän...)
cool.gif

Olen ajanut yleensä aina pitkät päällä, mutta tämä laittoi vähän ajattelemaan:

sanoi:
Oltiin eilen parin kaverin kanssa ajelemassa. Tuolla maaseudulla tuli sitten
vastaan poliisiauto ja niin kuin aina, ajoimme tälläkin kertaa rajoitusten
mukaan. Joten ei huolta. Mutta yllätykseksemme poliisi heitti u-käännöksen
ja ampui perään.

Pysäytyksen syy selvisi nopeasti. Kaverini ajoi kirkkaalla ilmalla pitkät
valot päällä. Lopputulos 670 euroa sakkoa. Ei auttanut selitys paremmasta
näkyväisyydestä, ei mikään
sad_orig.gif

Luulen että tämä söhmissäkin hyvin tunnettu kaveri kertoo myös asiasta,
kunhan selviää suurimmasta vitutuksesta.

En haluais alkaa maksella tollasia sakkoja pitkät päällä ajamisesta, siksi tuon viestiketjun nähtyäni on ollut aina lyhyet päällä päiväsaikaan...

Koko viestiketju täällä:
<a href="http://groups.google.fi/groups?hl=fi&lr=&ie=UTF-8&frame=right&rnum=1&thl=0,937417864,937416508,937399752,937363308,937338962,937102770,936997598,937331628,93697422
7,937324252,937321044&seekm=c7l5ql%2499m%241%40nyytiset.pp.htv.fi#link1" target="_blank">Googlen arkisto</a>

Kun noita kysymyksiä kertyy pikku hiljaa, niin kysyn asian "harrastajilta"
itseltään eli mp-polliisilta, että miten suhtautuvat tai miten pitää olla

K:* onko pitkät päällä ajaminen sallittua (kaikenaikaa)
V:- EI saa ajella pitkät päällä
smile_org.gif

K:* paljonko on minimi kulutuspinta renkaassa
V:- 1 mm (yksi millimetri .. ei siis 1,6 mm kuten useinmiten kuulee)
omg.gif

..., että silleen ..
PS. jos on jotain epäselvää tämän sortin asioissa, niin
kanattaa kysellä sieltä joiden kanssa mahdollisesti joutuu tekemisiin.
Kyllä niille puhua voi vaikka niistä ei tykkäisikään.
wink.gif

Se sitten, että mistä kaikesta on jo sakkoja saatu, voi johtua vaikka
suunsoitosta tai "asenteesta" oikean syyn lisäksi tietenkin.

En aja pitkät päällä. Uskon, että siitä on enemmän haittaa kuin hyötyä. Ensinnäkin se häikäisee ja toiseksi vastaantulijoiden väläyttely on ärsyttävää ja häiritsee minua.

Joskus vaara-/ohitustilanteissa väläytän tai jätän pariksi sekunniksi päälle, mutta erittäin harkitusti.

mä oon kans sitä mieltä, että ei kannata ajaa pitkät päällä. Niillä vaan vaikeuttaa etäisyyksien arviointia (siis muut tielläliikkujat ei pysty niin hyvin arvioimaan mun sijaintia ja nopeutta) ja toisaalta ei kukaan varmaan tykkää tulla häikäistyksi, en minä ainakaan.

Minä täräyttelen normaalisti ilman pitkiä. Ennakoimaan pyrin siten että jos risteyksessä on auto joka ei ehkä huomaa niin hemmetin moinen räpytys päälle(pitkä lyhyt pitkä...)
Tuntuu auttavan huomatuksi tulemista aika tehokkaasti

jospas sitä vilkkureleen kytkäsis pitkien ja lyhkästen välille, niin vilkuttelis sillai sopivasti kokojan. Sitten vaan piilokytkin johonkin tankin alle, ettei poliisi-setä sitten enää nää välkyntää kun pysäyttää ja alkaa tivaamaan, voipi vaikka sanoa että "taitaa olla huono kosketus jossakin kiitos kun sanoit"
Täytyyhän poliisiakin ymmärtää, ketäpä ei vi.. eiku hatuttas olla töissä aurinkoisella ilmalla kun muut ajelee mopoilla ja pitää hauskaa, aatteleppa omalle kohalle.

Ajan aina päivällä pitkät päällä. MP:n näkyvyys paranee melkoisesti, tuskinpa liikkuminen on liian turvallista ja pitkät valot lisää pyöräilijän näkyvyyttä huomattavasi. Aika monet onnettomuudet ja läheltäpiti tilanteet tulee, kun autoilija ajaa sivusta eteen huomaamatta motoristia. Aniharvoin autoilijat vilkuttelee valojaan vastaantullessa ja poliisit ei ole koskaan huomauttanut pitkistä.

Ajan pitkät päällä valoisaan aikaan ainoastaan siinä tilanteessa, että lyhyt ei toimi. Ja silloin ajan vain sinne missä saan tilanteen korjattua entiselleen.

Ei ole vielä tarvinnut pitkät päällä ajella tuotakaan vertaa valoisaan aikaan (kop,kop).

Itellä on tummennettu visiiri kypärässä, mikä tekee sen, että pitkiä on käytettävä vähä aikasemmin syksystä.. Eilen tuli kans ajettua pimeällä, ja tuolla tummennetulla visiirillä. Ei se oo kyl mitään turvallisinta. :/ No huomasin kuitenkin sellasen asian; Kun ajelee jollakin valaistulla tieosuudella pimeällä ( sillai missä on valotolppia suht harvassa, ei kylien keskustat yms.) niin piti pitää pitkiä päällä, tai eihän se pakko ollut, mutta näki paljon kauempaa liikennemerkkien yms. heijastukset, jolloin pysty ennakoida paljon paremmin, mihin tie kulkee.
smile_org.gif

Minen aja pitkät päällä ja lupaan jopa vilkutella kotilon valoja jos vastaan tulee prätkä jolla on pitkät päällä.
wink.gif

Nopeuden arviointi yms. voivat vaikeutua mutta mua lähinnä vituttaa se ettei näe mikä sieltä koohkaa ja millä nopeudella. Ja tummaan visiiriin auttaa sen vaihto kirkkaaseen.

Kyllä näin keväällä tulee parremmin huomatuksi,
kun ajaa pitkillä ja varsinkin, jos aurinko paistaa
vastaantulijan naamaan.

kaboom.gif

Back