• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Ahvenisto Su 26.5.2013

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja hlin
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Kiitokset myös minunkin puolesta!

Hyvät järjestelyt. Kivaa porukkaa. Rento meininki.

Oma töppäys oli, kun en ilmoittautunut kiireessä tai huolimattomuuttani ajotaito-ryhmään... :paikallatuulee:

Kuitenkin sain peesata nopeampia ja katsoa, matkia ja testailla heidän tapaansa ajaa. Joo, nopeammat ajaa vaan fiksummin. Ei se pelkästään kaasun kääntämisestä ole kiinni -ajolinjat ratkaisee todella paljon!

Ja joo, anteeksi yhden opetettavan ohitus siinä varikon kohdalla ulkokurvin kautta. :no: Kun vihdoin tajusin, kuinka se varikkomäki pitää oikeasti ajaa, että seuraavaan mutkaan tulee 'oikeaa' linjaa. Noh, ei tehnyt tiukkaa. Eihän...? Mutta ulkoa ohittaminen ei ole aina fiksua...

Viisi settiä ajoin ja ilman yrittämistä joka setille parani paras aika yli sekunnilla. Oppimista tapahtui siis! :thumbup:

GuessWho sanoi:
Se on kiiltävä musta :rant:

Mä olin ajatellu kyllä jotain vielä parempaa:

Varmasti pääsisi useampaa kuvaan jos tollaisen lipun laittaisi mopoon väpättämään :grin: Kuuluisi vaan " HEI!! Lippu näkyy taas tuolla "

Sekaannuksien välttämiseksi kannattaa laittaa sen värinen lippu että muut eivät luule sitä lippumiehen varoituslipuksi:p

Kiitokset järjestäjille, hieno päivä. :jippikaijee:

Ainut pelhoittava asia oli ne "kilvettömät nopeat" kuskit hitaassa ryhmässä.

Oli meinaan jännän kakkaa housussa parin ohituksen jälkeen. (mm lähtösuoralle tullessa, ulkokautta ohi)

Oliko keski/nopea ryhmä täynnä?

Hombre sanoi:

Oli meinaan jännän kakkaa housussa parin ohituksen jälkeen. (mm lähtösuoralle tullessa, ulkokautta ohi)

Käsittääkseni parin setin jälkeen pari tyyppiä siirrettiin hitaasta keskiryhmään. Taisi olla juurikin nämä kilvettömät.

Hombre sanoi:

Ainakin minä tunnustan ajaneeni keskiryhmässä ilman kilpiä, kuten muutama muukin. Yhtään vaaratilannetta en tunnusta kylläkään aiheuttaneeni. Mutta joo, sain vastaavalta ohjeen siirtyä seuraavaan ryhmään mutta siinä vaiheessa olikin jo päivän ajosaldo täynnä. Anteeksi jos oma toimintani on aiheuttanut viihtyvyyden kärsimistä jollakulla. Lähtösuoralle tultaessa sisäkautta ohittaminen olisi noin yleensä selvästi vaarallisempi ratkaisu koska monen ajolinjat leikkaavat siinä kohtaa ihan asianmukaisesti shikaaniin niin kiinni että sinne tunkeminen olisi ollut huono ratkaisu. Ainakin omasta mielestäni kaikki mahtuivat päivän aikana varsin sopuisasti ajamaan omaa ajoaan eikä soraääniä kuulunut. Kaikilla tuntui olevan hauskaa ja yksi mikä on varmaa on se että radalla tulee jokainen jossain vaiheessa ohitetuksi eikä normaali ohitustilanteet saisi aiheuttaa kakin puristumista penkin ja nahkapuvun väliin jos meinaa radalla ajaa. Kokonaan toinen seikka on sitten jos alkaa kyynerpäät kolahdella tai renkaat toisistaan pintaa irrottamaan.

Viimeksi muokattu:
R1ivattu sanoi:
Alkuperäinen murhe taisi kuitenkin koskea eri ryhmää:

Kyllä se ihan oikeaa väärää ryhmää (keskiryhmä tässä tapauksessa hidas) tarkoittaa. Hidas2:ssa ei ollu ainuttakaan kilvetöntä. Pikku seikkailua opetellessa ahveniston erilaista ryhmäjakoa mutta homma ok, ratajärkkäreillä touhu loistavasti lapasessa ja kaikki turvallisesti kotona. Kuka jarruraidoin kuka ei :p

Viimeksi muokattu:
GuessWho sanoi:
Lähtösuoralle tultaessa sisäkautta ohittaminen olisi noin yleensä selvästi vaarallisempi ratkaisu koska monen ajolinjat leikkaavat siinä kohtaa ihan asianmukaisesti shikaaniin niin kiinni että sinne tunkeminen olisi ollut huono ratkaisu.

Jos ohitus ei tapahdu selkeesti ennen mutkaa (sisäkautta), niin suosittelen ohittamaan sen jälkeen sisäkautta avauksessa. Jos ennen sitä puskee sisälle, niin ongelma on tuossa mitä sanoit. Jos taas puskee mutkassa ulkokautta, niin se sisäpuolella oleva kuski valuttaa linjaa apexin jälkeen sinne ulos ja mahdollinen kolari tulee sitten siellä.

Streethawk sanoi:
Jos ohitus ei tapahdu selkeesti ennen mutkaa (sisäkautta), niin suosittelen ohittamaan sen jälkeen sisäkautta avauksessa. Jos ennen sitä puskee sisälle, niin ongelma on tuossa mitä sanoit. Jos taas puskee mutkassa ulkokautta, niin se sisäpuolella oleva kuski valuttaa linjaa apexin jälkeen sinne ulos ja mahdollinen kolari tulee sitten siellä.

Tismalleen samaa mieltä, siksi pyrinkin lukemaan varoiksi useamman mutkan ajan ohitettavan linjoja jotta mitään ylläripylläreitä ei pääsisi syntymään. Näillä taidoilla ei todellakaan vielä aleta pullistelemaan ohituslinjojen kera.

Itse asiassa nyt kun aihetta käsitellään niin mielestäni loogisen (joka ei siis välttämättä ole se oikea mutta silti ennakoitava) ajolinjan pitämistä voisi korostaa kaikessa koulutuksessa selvästi enemmän. Nimenomaan ajettaessa hitaassa ja keskiryhmässä. Näitä ratsastustermein kutsuttuja "kokorata leikkaa" tyyppisiä täysin irrationaalisia ajolinjan äkkinäisiä muutoksia näkee yllättävän usein. Esim alastarossa tapaa silloin tällöin nähdä ennen palmasia sitä että kiskastaan ulkoreunasta 50 metriä ennen mutkaa koko laitos oikeaan laitaan. Paikka missä monesti osaavammat ja nopeammat kuskit työntävät jarrutukseen ohi hitaammasta. Vauhdit ennen palmasin jarrutusta ovat kuitenkin usein 190-200 kilsaa tunnissa. Ei sillä että se poistaisi ohittajan vastuuta mutta lisäturvan tuojana ja riskien minimoijana. Autopuolella moisesta ennakoimattomasta ajolinjan äkillisestä muutoksesta saattaa saada jopa mustaa viittaa.

Viimeksi muokattu:
GuessWho sanoi:
Kaikilla tuntui olevan hauskaa ja yksi mikä on varmaa on se että radalla tulee jokainen jossain vaiheessa ohitetuksi eikä normaali ohitustilanteet saisi aiheuttaa kakin puristumista penkin ja nahkapuvun väliin jos meinaa radalla ajaa. Kokonaan toinen seikka on sitten jos alkaa kyynerpäät kolahdella tai renkaat toisistaan pintaa irrottamaan.

Sorry, soraäänistä,

mutta kun on itse on vasta aloittelija, jonka ajolinjat eivät ole toisten ennakoitavissa. On riskaabelia painaa ulkoa ohi kohdassa missä on liki 140 vauhtia.

Tosin en itse tiedä muuta keinoa oppia, kuin mennä hidas ryhmään ajamaan.

Ehkä klippi kertoo enemmän.

http://www.youtube.com/watch?v=iMNvHK9lEpQ

Ehkä alkaja säikkyy turhaan?

GuessWho sanoi:
Kyllä se ihan oikeaa väärää ryhmää (keskiryhmä tässä tapauksessa hidas) tarkoittaa. Hidas2:ssa ei ollu ainuttakaan kilvetöntä.

Eikös siellä ollut selkeä jako?

hidas ja keski/nopea

Hombre sanoi:
Sorry, soraäänistä,

mutta kun on itse on vasta aloittelija, jonka ajolinjat eivät ole toisten ennakoitavissa. On riskaabelia painaa ulkoa ohi kohdassa missä on liki 140 vauhtia.

Tunnustan, minähän se. Anteeksi vielä kerran jos tunsit tilanteen epämukavaksi, se ei ollut tarkoitus enkä itse sitä sellaiseksi mieltänyt. Mä tarjoon kahvit seuraavalla ratapäivällä kun tulet nykäisemään hihasta.

GuessWho sanoi:
Tunnustan, minähän se. Anteeksi vielä kerran jos tunsit tilanteen epämukavaksi, se ei ollut tarkoitus enkä itse sitä sellaiseksi mieltänyt. Mä tarjoon kahvit seuraavalla ratapäivällä kun tulet nykäisemään hihasta.

Don't worry, ei jäänyt traumoja :D

Ei muutakuin kohti uusia pettymyksiä :thumbup:

Hombre sanoi:
Sorry, soraäänistä,

Sanoisin, että huono/riski ohitus. Olisi pitänyt malttaa hetki ja mennä sisäkautta avauksessa/suoralla ohi.

Totesin illalla, ettei tuosta videosta saa mitään mielekästä leikeltyä, joten tässä kahden vuoron verran Ajotaito II:sta: LINKKI.
Huomaa hyvin, että mulla alkaa pilkkiä loppua kohden kun linjat alkaa mennä ihan minne sattuu :boring:

Back