Nostalgialle kysymys. Onko itselläs kaipuuta, tai harkinnassa paluuta HD:hen enää, vai pysytkö matkaenska puolella. Siksi kysyn, koska itse olen myös matkaenskapyöräilijöitä tällähetkellä, mutta nyt kummittelee vankasti uusi HD mielessä ens suveksi. Samalla rahalla toki sais vaikka tuon loistavan GSA:n.
Itselläni kyllä tosin tämän matkaenskan ominaisuuksien käyttö on jäänyt toistaiseksi vain haaveilun asteelle ja tuntemattomat polut on jäänyt koluamatta. Toki sorateitä on hissukseen tullut jonkunverran ajeltua, mutta siihen tahtiin, että uskon pystyväni siihen harrikallakin. Pitempiä matkojakin aina haaveilen, mutta nykyän ne jää pääsääntöisesti haaveeksi.
Tämän hetkiset vaatimukset pyörän suhteen sopivat mulle, mutta tuskin GSA tulee olemaan mun vihoviimeinen pyörä (vaikka pitkään sen luulen silti omistavan). Seuraava saattaa olla vaikka 800 Gessu, V-MAX, Triumph Thruxton tai panhead, mistä näitä tietää.
Mistä pidän GSA:ssa
- matkapyöräominaisuudet (pleksi, ajoasento, lämpökahvat, junan kulkevuus asfaltilla millä varusteilla tahansa, sateensuoja). Tulee ajettua ja suunniteltua pitempiä reittejä kuin HD:lla.
- melko hulppea tavarankantokyky laukuilla ja tarvittaessa hihnoilla (tankkilaukku vielä tulossa 2. Euroopan reissua varten, se kätevyys...se kätevyys)
- mukava kulkea 2 päällä (=takanarina vähissä)
- sorateillä kaahailu ja sladittelu
- korkea ajoasento on vaan miehekäs ja sieltä näkee hyvin
- huoltovapaa (27tkm 1v 2kk, murtunut jarruputki+kylmennyt lämpökahva, "EWS"-silmukka vaihdettu huollon yhteydessä)
- tarvittavat purkamistoimenpiteet helppo tehdä (vertaa HD)
- autoritäärinen ulkonäkö, brutaali panssarivaunumaisuus
- kestää metsässäkin melkoista ryskettä eikä hajoa pienistä kaatuilusta (kahdesti kaaduttu, eikä mitään mennyt rikki)
- suunnitelmissa lähteä pitkälle Venäjän matkalle muutaman vuoden sisään (joka pyörällä sinne tosin pääsee)
- hyötyajossa viinakauppakassit sopivat sivulaukkuihin (en omista autoa)
- sopivan verran löylyä asfalttiteillä kaahailuun ja autobaanoilla vauhti riittää mulle (195km/h täyspakkauksella mukavasti)
- ABS:tä ehdottomasti. Viime ajokausi päättyi joulukuussa ja nykyinen alkoi maaliskuussa, joten jarruttelusta ei koitunut ylimääräistä päänvaivaa.
- fiilispuolella kuulut johonkin käsittämättömään kastiin, jota ei osaa laittaa laatikkoon, mutta kaikki näkee että tolla vehkeellä mennään taatusti hei.
- alulaukuihin on siisti kerätä karavaanaritarroja jotta niillä voi rehennellä muille karavaanareille.
- Saksankieliset tekstit mihin pyöränomistajana väkisinkin törmää
Mistä en pidä GSA:ssa
- joskus kaupunkiajossa orkkisänärin ompelukonetasoiset äänet harmittaa, mutta matka-ajossa mylvintää ei kaipaa (jonka vuoksi en myöskään änäriä vaihda)
Mistä en stressaa GSA:ssa
- ne etukäteen hehkutetut viat. Jos joku paikka joskus sattuu laukeamaan, niin voi voi. Mitä niitä etukäteen murehtimaan. Yhtä vittumaisesti se loma katkeaa Itä-Suomessa kuin Moskovan itäpuolellakin.
- että likaantuukohan tämä ja tuleekohan maalipintaan jälkiä. Paskaisena kauniimpi.
Pyörällä ajettu puolessatoista kaudessa esim.
- Nordkapp yks päällä
- Normandian telttareissu kaks ja reissuvarusteet päällä, Pariisissa splittailtu samoilla vehkeillä ruuhkassa, ohiteltu Saksassa tietöitä pientareella
- satoja km itärajan sorateillä, lähialueen metsäautoteillä jne.
Sen verran munakkaalta HD kyllä tuntui, että joku päivä ostan HD:n (jäykkä perä, springerkeula, solo seat, z-stonga...lääh), jolla paukutan kaikki lähiajot ja naapurin mummot hautaan.
Niin kuin tuosta voit ynnäillä, niin mikä tahansa matkapyörä voisi sopia "tarpeiden" puolesta mulle (soralla ajaminen ei välttämättä ole tarve (ennekuin sitä on kokeillut)). Mutta tein valinnan enemmän fiilis- kuin tarvepohjalta, joten osta itsellesi elä muille. Mopoilu on suurimmaksi osaksi fiilistelyä oli matka mikä tahansa, veemäinen ajella hampaat irvessä "järkevällä" pyörällä. Se voi olla, että sulle HD sopisi matkaenskaa paremmin, mutta mistä sen tietää. Vaikka GSA on nimensä mukaisesti matka_enduro on siinä Hummerin kaltaista munanjatkettakin, mutta sillä voi hulmauttaa hirveä pakaasi selässä minne tahansa asfaltti- ja sorateitä pitkin.