• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

ABS pakolliseksi 2016 alkaen

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Patukka
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Itselläni on vahva usko siihen että ABS:ien merkitys tulee esille vasta tilanteessa jossa puhdas järki, ajotaito ja reaktiokyky on käytetty loppuun. Hartialukkoja esiintyy varsin kokeneillakin kuskeilla siinä vaiheessa kun hirvieläin tai sivutien corolla on jo edessä. Hallitun absien käytön osuus on olettamukseni mukaan varsin marginaalista. Tätä taustaa vasten en pidä järjestelmää ollenkaan huonona ajatuksena. Olen ajanut paria järjestelmällä varustettua vehjettä ja aika rivakasti saa survoa ennenkuin absit tulee leikkiin mukaan silloin kun sitä yrittää ehdoin tahdoin sieltä hakea.

Eli en pistä hanttiin, antaa tulla vaan. Uskon että enemmän niistä on hyötyä kuin haittaa, silloin kun puhutaan everyday-ajelusta mutkilla ja maanteillä. Ratailun osalta en ota liikaa kantaa kun se puoli harrastelun osaamisesta on vasta kaukainen haavekuva. Mutkaa on kuitenkin tullut runtattua keskivertoa vauhdikkaammin jo liki 30 vuotta joten uskallan väittää kokeneeni siellä yhtä sun toista olettamuksieni tueksi. Pelkästään etusen lukkoonmenon estäminen äkillisessä hiekkakohdassa on jo iso etu suurimmalle osalle kuskeista.

Viimeksi muokattu:
Täyttä asiaa Nitrousin kirjoitus. Jotkut ihmiset ovat aina kaikkea uutta vastaan, oli se sitten digiTV, (moniko alkuajan uhoajista on jättänyt digitaalivastaanottimen ostamatta?) ESP, ohjaustehostin tai ABS. Mutta sitten kun moiseen tutustuu aikansa niin huomaakin että eihän se niin huono juttu ollutkaan.
Minäkin tunnustan esim. facebookia aluksi vältelleeni mutta nykyään tulee käytettyä paljonkin :)
Jos pyörissä on sulakkeen takana ABS niin ei ole kovin vaikea omaa kytkintä siihen viritellä, tai orgin vetomiehet ottaa vaan sen sulakkeen irti kokonaan kun hallitsee pyörän paremmin ilman abseja kaikissa tilanteissa

Nitrous sanoi:
Kyllähän jarruttaminen ja kiihdyttäminen pyrkivät nostamaan pyörää pystyyn, mutta ohjaustangosta tuonkin pystyy pienellä harjoittelulla kompensoimaan. Varmastikaan nykyiset järjestelmät eivät mahdollista jarrukahvan repäisyä pohjaan kaikissa tilanteissa, mutta tehokkaan jarrutuksen ne mahdollistavat jos kuski vain osaa aloittaa jarrutuksen karvan pehmeämmin pyörän ollessa kallellaan.

Jep, en todellakaan ala väittelemään; tunnustan vihreyteni jo tässä vaiheessa. Olen nyt kolme kesää ajanut ABS:eilla ja kertaakaan en jarrutuksen takia ole saanut etusta luisuun ("normiasfaltilla").

Lähinnä pohdin siis sitä että eikö pito voi loppua/rengas lähteä alta mutkassa ilman lukkiutumista normijarrutuksellakin vaikkapa pölyisellä asfaltilla? Jos yhdistää kaikki tekijät/fysiikan lait mitkä liittyvät mutkassa-ajoon samalla jarruttaen, niin voiko ABSeillakin lähteä etupää alta?

Jos näin on, niin silloin ei ABSeillakaan voi välttämättä tehdä paniikki jarrutusta samalla väistäen voimakkaasti.

Itse olen aina ajanut vain ABSeilla ja erittäin hyvät ovat mun mielestä...:peukutpystyyn:

jyk4 sanoi:
moniko alkuajan uhoajista on jättänyt digitaalivastaanottimen ostamatta?

o/

Ja juu. Edelleen tässä on enemmän se pakko, mikä harmittaa. Olisivat nyt hyväksyneet valmistajien ehdotuksen tai edes sallineet poiskytkennän.

Mutta on tässä paljon kaikkea muutakin jännää, josta ehkä myös kannattaisi keskustella. Pointteja on nostettu esille aiemmin tässä ketjussa.

W-P sanoi:
Jep, en todellakaan ala väittelemään; tunnustan vihreyteni jo tässä vaiheessa. Olen nyt kolme kesää ajanut ABS:eilla ja kertaakaan en jarrutuksen takia ole saanut etusta luisuun ("normiasfaltilla").

Lähinnä pohdin siis sitä että eikö pito voi loppua/rengas lähteä alta mutkassa ilman lukkiutumista normijarrutuksellakin vaikkapa pölyisellä asfaltilla? Jos yhdistää kaikki tekijät/fysiikan lait mitkä liittyvät mutkassa-ajoon samalla jarruttaen, niin voiko ABSeillakin lähteä etupää alta?

Jos näin on, niin silloin ei ABSeillakaan voi välttämättä tehdä paniikki jarrutusta samalla väistäen voimakkaasti.

Itse olen aina ajanut vain ABSeilla ja erittäin hyvät ovat mun mielestä...:peukutpystyyn:

Kyllä pidon loppuminen on mahdollista ilman lukkiutumistakin, joten ihan kaikkea tuo ABS-järjestelmäkään ei mahdollista, vaan kuskilta vaaditaan edelleen maalaisjärkeä.

Nitrous sanoi:
Itse taas väittäisin, että pyörässä ABS:n edut ovat huomattavasti suuremmat kuin autossa. Ylipäänsä ABS mahdollistaa myös Pentti Perusmotoristille tehokkaan jarruttamisen periaatteessa kaikissa olosuhteissa ilman pelkoa kaatumisesta, jolloin myöskin väistämisen tarve pienenee kun ehditään pysähtyä ennen kohdetta. Tehokkaan vastaohjausväistön tekeminen kovassa jarrutuksessa on kyllä kieltämättä haastava liike sekä kuskille, että ABS:lle. Tosin kuinka moni edes yrittää väistöä jarru päällä? Suurin osa varmasti toimisi niin kuin nykyisinkin, eli äkkitilanteessa katse liimaantuu siihen eteen ilmaantuneeseen esteeseen, jarru puristetaan paniikin omaisesti pohjaan ja poikkeuksena nykyisen naamalleen päätymisen ja "hallittu kaato"- tarinoiden sijaan pysähdytään ennen kohdetta tai törmätään siihen huomattavasti pienemmällä nopeudella. Ne jotka nykyisin ovat vielä pystyssä ekan jarrun kouraisun jäljiltä päästävät jarrun ennen väistöyritystä (joka ei ole kovin tehokas koska katse on edelleen siinä eteen tulleessa kohteessa). ABS jarruilla jarrutus on vain ollut tehokkaampi ja väistöyrityksen joudutaan tekemään pienemmässä vauhdissa ja eteen tulleen kotilon kylkeen tulee pienempi klommo kuin nykyisin.

Niille joilla palkokasvi hakeutuu sieraimeen ylläolevasta tekstistä, kerrottakoon että viesti on tarkoituksella provosoivan sävyinen ja tarkoituksena on herätellä keskustelijat huomaamaan omien ajotaitojensa vajavaisuuden. Rata-ajotaustasta johtuen uskon hallitsevani pyörän hieman keskivertomotoristia paremmin, mutta äkkitilanteen sattuessa on ihan tuurista kiinni päätyykö jarrutus naamalleen vai jääkö se pehmeäksi lirutteluksi. Hyvässä lykyssä alla on pitävä kuiva pinta ja kuski on hereillä, jolloin tehokaskin jarrutus on mahdollinen, mutta kyllä se vain huomattavasti helpompaa ABS:n kanssa on. Kadulle vaan kaikkiin peleihin ABS:t, käännetään ne sitten radalla tahi soralla pois kun tarkoituksena on ulosmitata oma osaaminen reippaassa etenemisessä.

On toikin totta varmaan. Mutta todettakoon, että meikäläisellä tulee kyllä se väistöyritys ihan selkärangasta. En todellakaan mieti sitä. En edes sitä, että hiekalla se on täys itsemurha... puhumattakaan että paniikissa jarruttaa ja sitten selkäranka tekee väistöliikkeen ja seuraavassa hetkessä tajuaa olevansa tiellä mopo sylissä. No joo, tuossa hiekalla ei olis abs:t pelastaneet. Mutta se osoitti mielenkiintoisella tavalla mitenkä toimin ns. hätätilanteessa. Toki asfaltilla vastaavassa tilanteessa olisin välttänyt kaadon, koska etunen tuskin olisi lukkiutunut ja toisekseen vapautin kyllä jarrun kun lähin kääntään, mutta hiekalla se lukkiutunut seosrengas ei vain lähde riittävän nopeasti pyörimään kunnolla.:;):

Minä lähestyin tietysti aihetta muutenkin eri näkökulmasta kun vertasin kuinka paljon ABS:t laajentavat auton käyttäytymistä huonoissa olosuhteissa, koska auto kärsii sivuluisua, pyörä ei.

Nitrous sanoi:
Kadulle vaan kaikkiin peleihin ABS:t, käännetään ne sitten radalla tahi soralla pois kun tarkoituksena on ulosmitata oma osaaminen reippaassa etenemisessä.

Joo, mutta kun niitä ei enää voi kääntää pois päältä tuon 2016 jälkeen.

vetomies sanoi:
Joo, mutta kun niitä ei enää voi kääntää pois päältä tuon 2016 jälkeen.

Kymppi vetoa että tohon on saatavissa after market tarvikkeena lisäkikkula ennen vuoden 2016 loppua ?

GuessWho sanoi:
Kymppi vetoa että tohon on saatavissa after market tarvikkeena lisäkikkula ennen vuoden 2016 loppua ?

Kymppi vetoa, ettei kukaan virkamies pidä järkevämpänä säästää rahaa ja ympäristöä ja olla ostamatta sekä abs:ää, että aftermarket-mokkulaa.
Toinen kymppi vetoa, ettei yksikään virkamies suostu ennen päätöksentekoa tekemään sitä esittämääni joentörmätestiä.

qnarkill sanoi:

kärjistettynä noin se menee - tosin ABS demon kyseessä ollessa toi non-abs oli tarkoitushakuisuudessaan itkettävän ja naurettavan väliltä.

Edestäpäin näkee koko käden nytkähtävän olkapäätä myöten ja kuski valmistautuu pyörähykseen kun tarkoituksella vedetään etunen lukkoon. Tokihan sen voi noinkin tehä ihan liikenteessäkin, en vaan oo koskaan onnistunu, vaikka kovaa on joutunu joskus märälläkin puristaan (joo absilla varmaan olis puristanu lujempaakin ihan varmasti ehkä)... mut paljon vakuuttavampi toi olis ollu jos siinä oikeesti olis yritetty jarruttaa ilman ABSää normaalisti yrittäen edes pysyä pystyssä - tai pysähtyä samalla matkalla - siitä näkis sen eron, mikä on ihmisen ja koneen välillä.

tai vaikka niin että jarru alkais kuivalta ja menis märälle/hiekkaiselle alustalle. tms.

edit: IMO tämmöset demot ei muuten kauheesti edistä asiaa...

sky sanoi:
Ilmeisesti ABS ei tee myöskään autuaaksi, jos on märkä asfaltti?

Sanoisin kyllä, että ABS:ien hyöty vaan paranee märällä asfaltilla. Märällä asfaltilla kun lukkiutumisen rajan hakeminen on paljon vaikeampaa kuin kuivalla.

Mutta nuo apupyörät on hyvät, brysswelin herroille pitäisi kai vihjaista että määrävät ne pakollisiksi ei abs pyöriin.

vetomies sanoi:
So? Jos haluat absit, mikset osta? Miksi vaadit minua ostamaan? Jollekin, lähinnä peräpukamapotilaille, voi olla hyötyä vaikka puukosta perseessä, mutta miksi se pitäisi laittaa kaikille?

Mulla on jo absit joten älä turhaan kanna huolta :) Mutta tässä tulikin hyvin esille miksi on hyvä, että tietyt asiat tulee pakollisina, osa ihmisistä kun ei valitettavasti ymmärrä omaa parastaan. Eivät joko halua ymmärtää tai eivät oikeasti ymmärrä.

Ja kun tämä abs asia herättää niin kovaa vastustusta niin kannattaa samalla kapinoida muitakin pakkoja vastaan kun niitä riittää nykymaailmassa, on kypäräpakkoa, autojen katsastuspakkoa, turvavyöpakkoa ja vaikka mitä muutakin. Mikään pakkojen ystävä en ole itsekään, mutta osassa on oikeasti järkeä, toisissa enemmän ja toisissa vähemmän.

Modet voi taas lobata absien puolesta ja poistaa tänkin mun postaukseni kun taas olen samaa mieltä jonkun kanssa joka ei haluaa tän absipakon!

Täysin samaa mieltä vetomiehen kanssa ja noi abs-HUPPSISTA kui se nytt näin meni on netti pullollaan!
Se nytt ilmeisesti vaan on niin et jos ei muuta tee kun liikkuu pikitietä pitkin sinne sun tänne,niin tottakai huutelee absien perään.
Mut on täsä hemmetin eu,ssa muitakin ihmisiä joille tylsä pikitie on vaan pakollisia siirtymiä.
Samat pikitie kurvailiat ajelevat ilmeisesti ne lämpimät kuukaudet eikä muut vissiin saa ajaa vaikka vuoden ympäri jos niitä huvittaa.
Kokeilkaa piruttain absit pyörällä ja alustana lumi/jää!

Jos noin itsekäs saa olla,niin toivon tosissani et Destia myydään Angolaan tai vastaavaan maahaan niin pikitiet rullataan pois ja soraa esiin!
Kekkumaista se mullekin olis kun autolla liikun koko ajan töis,mut noi vapaajat pyörän päällä.....:wanna:

Eli ne joilla on absit, ja kokee ne tarpeellisiksi, haluavat absit pakolliseksi kaikkiin muihinkin pyöriin??

Great. Epäilen että motoristikanta suomessa kuppikuntaistuu entisestään. Tähän saakka on ollu kyykyt vs kustomit, ja tähän lisätään vielä ryhmät abs-kuskit, ja ne jotka kuolee.

:grin: :;):

Back