• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

ABS-jarrut moottoripyörissä

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Trinity
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Katselin tässä ehkä uutta ensi vuoden kohdettani. Tietty nytkin on uusi pyörä alla, mutta en ole koskaan kokenut mitään sairautta yhtä pahaksi kuin tämän mopokuumeen. Lääkkeiden teho kasvaa aritmetrisesti, kun taas itse sairaus logaritmisesti. Siis ehkä ajan nippa nappa tämän kauden tällä koneella, mutta suunnitelmat seuraavaa siirtoa varten ovat jo kehitteillä. Toivottavasti herra pankinjohtaja on edelleen ymmärtäväinen!

Tarjolla on kaksi rinnakkaismallia, joista toisessa on ABS-jarrut, toisessa vakiot. Onko järkevää maksaa lisää tuosta jarrusydeemistä ja mitä etua se tuo mukanaan, muuta kuin nuo kolme kirjainta takakatteessa tai merkinnän Executive? Auton ABS:stäkään ei ole kokemusta, kun ajotottumus on ollut ennakoiva. Siis voisiko joku sellainen, joka on joutunut tekemään todellisen lukkojarrutuksen, kertoa onko näitä kolmea kirjainta jopa kiittäminen oman henkikullan säilymisestä?
withstupid.gif

Käypä imuroimassa tuo pätkä viimeisimmästä Karpolla on asiaa -ohjelmasta. Asiasta keskusteltiin täällä. Siinä oli hyvää asiaa kaipaamastasi aiheesta.

Nopeasti lukien en kyllä löytänyt linkistä muuta keskustelua kuin Goretex vs nahka. Vai ajattelitko opastaa minua Karpon taruakin ihmeellisempään maailmaan
confused_orig.gif
?

Katselin tässä ehkä uutta ensi vuoden kohdettani. Tietty nytkin on uusi pyörä alla, mutta en ole koskaan kokenut mitään sairautta yhtä pahaksi kuin tämän mopokuumeen. Lääkkeiden teho kasvaa aritmetrisesti, kun taas itse sairaus logaritmisesti. Siis ehkä ajan nippa nappa tämän kauden tällä koneella, mutta suunnitelmat seuraavaa siirtoa varten ovat jo kehitteillä. Toivottavasti herra pankinjohtaja on edelleen ymmärtäväinen!

Tarjolla on kaksi rinnakkaismallia, joista toisessa on ABS-jarrut, toisessa vakiot. Onko järkevää maksaa lisää tuosta jarrusydeemistä ja mitä etua se tuo mukanaan, muuta kuin nuo kolme kirjainta takakatteessa tai merkinnän Executive? Auton ABS:stäkään ei ole kokemusta, kun ajotottumus on ollut ennakoiva. Siis voisiko joku sellainen, joka on joutunut tekemään todellisen lukkojarrutuksen, kertoa onko näitä kolmea kirjainta jopa kiittäminen oman henkikullan säilymisestä?
withstupid.gif
Moro! Porkkalan mutkapätkällä hyppäsi viime kesänä valkohäntäpeura (uusi nimi tulee olemaan valkohäntäkauris,toim.huom.) eteen niin lähelle, että mitään muuta ei ollut tehtävissä kuin paniikkijarrutus. Vedin etu- ja takajarrun "lukkoon" ja "tähtäsin" elukkaa per*eeseen. ABSit "sanoivat" *däng däng däng* ja mopo pysähtyi osumatta elukkaan. Älysin selkeästi, että ohjauskyky säilyi koko paniikkijarrutuksen ajan. Minun nykyisessä ja tulevissa mopoissa tulee olemaan ABSit - sanoivat muut mitä tahansa!
Kyllä tavallisillakin jarruilla toimeen tulee. Niillä pitää aina ajaa ennakoivasti ja paniikkijarrutusta koitettava välttää. ABSit vedetään "lukkoon" ja koitetaan ohjata ohi "maalin"! Tällee mää olen tämän ajatellut!
wink.gif

Varmaan on hyvät varsinkin aloittelevalle. Itse vierastan enkä noin vaan huolisi, mutta kai niihin tottuis jos halutussa mopossa sellaiset olis 'väkisin'. Mutta me vanhan koulukunnan pappamopoilijat vierastamme uutuuksia aina. Ei kai kyttyräkyykkyilijätkään kelpuuttais. Eli en ostais itselle, mutta voisin ehkä suositella sulle ... krääk..
crazy.gif
tounge.gif

Kaksi kommentoijaa eivät ole mitenkään perustelleet syytä, MIKSI he eivät kelpuuta ABSeja! Tiedättekö, miksi kutsutaan tyyppejä, jotka ilman perusteluita vänkkäävät selvää asiaa vastaan?
biggrin.gif

Kaksi kommentoijaa eivät ole mitenkään perustelleet syytä, MIKSI he eivät kelpuuta ABSeja! Tiedättekö, miksi kutsutaan tyyppejä, jotka ilman perusteluita vänkkäävät selvää asiaa vastaan?
biggrin.gif
Muissa käsitelty samoja asioita jo aiemmin mutta vanhoja muistellen, jää EHKÄ esim paniikkijarrutuksissa kyljelleen menot pois,murtuneet kylkiluut,vaurioitunut rintalasta ja palaneet sekä hiertyneet nahat.Näin ilolla muistellen mennyttä aikaa.Muitakin muistoja on vaikka muille jakaa mutta kuuluvat muihin kuin ABS
E:Vastaa jo miksi meitä kutsutaan kui ma ei teada.

Kyllä ne ääritilanteessa varmaan auttaa eli jos ei rahasta kiinni niin kannattaa ostaa. Jos ei raha polttele käsiä, voi tietysti miettiä saisiko sillä rahalla jotain muuta jolla turvallisuus myös nousisi (parempia varusteita, parempia renkaita yms.).
Ehkä itseäni eniten mietityttää se, että taas on pyörässä yksi uusi tekninen osuus jolle itse ei voi mitään ==> jos punavalo syttyy niin korjaamolle vaan vaihtelemaan mustia boxeja. Jarrunesteet pitää ainakin kuulemma vaihtaa useammin jotta ei monimutkainen venttiilihässäkkä ota itseensä.
sport05.gif

Kyllä ne ääritilanteessa varmaan auttaa eli jos ei rahasta kiinni niin kannattaa ostaa. Jos ei raha polttele käsiä, voi tietysti miettiä saisiko sillä rahalla jotain muuta jolla turvallisuus myös nousisi (parempia varusteita, parempia renkaita yms.).
Ehkä itseäni eniten mietityttää se, että taas on pyörässä yksi uusi tekninen osuus jolle itse ei voi mitään ==> jos punavalo syttyy niin korjaamolle vaan vaihtelemaan mustia boxeja. Jarrunesteet pitää ainakin kuulemma vaihtaa useammin jotta ei monimutkainen venttiilihässäkkä ota itseensä.
sport05.gif
Mulla on -03 ABS versio BMW R1200GS, ei ole tehty mitään sen kummallisempia huoltoja jotka johtuisi ABS:sta. Ja hyvin ne on pelanneet koko ajan. Varsinkin märällä asfaltilla jarrutus on huomattavasti helpompaa, kun ei ole sormituntumasta niin paljon kiinni lukkojarrutukseen joutuminen.
Yhden ongelmatilanteen olen kokenut, elikkäs märällä nupulakivikadulla jarrut käytännössä katosi, kun ABS pudotti jarruvoiman pois aina kun rengas liukkaalla kivellä luisti. Ja kun rengas meni kiveltä kivelle, kuten Mikki Hiiri aikoinaan mättähältä mättähälle, ei jarrutusta ehtinyt tulla ollenkaan. Piti ihan sananmukaisesti ottaa jalkajarrut käyttöön, ettei olis pakun takaovista menny sisälle. onneks oli suht hiljainen vauhti, ei meinaan "jarrukengissä" ollut kummoisia paloja polttaa.
tounge.gif

Ei ehkä henkeeni ole pelastaneet, mutta kolarilta säästyttiin 3 vuotta sitten Turkkusen motarilla. Siellä oli kohtuullisen suuri tietyömaa ja meidät ohjattiin vastaantulevien kaistalle, jossa "keiloilla" oli määrätty ajorata. Myöskin liittymät tuli tähän samaan sydeemiin ja niinpä meidän eteen kolmion takaa liittymästä porhalsi nuori kaunis nainen. Tilaa ei ollut väistää mihinkään ja Absit pohjaan ja ohjaus vasemmalle. Juuri ennen betoni porsaita ja volvon etulokaria pysähtyi. Että kyllä ne vaan todella hyvät on ja hyvin pystyi ohjaamaan jarrut todellakin "pohjassa" Suosittelen!!!

edit. Niin siis silloin olin laina pyörällä... ei tuossa bläkkärissä semmottia oo...

Lyhyesti:

ABS: Voit painaa jarruja niin paljon kuin sielu sietää, jolloin saat maxsimaalisen jarrutus tehon. (ABS on sydeemin joka avaa lukkiutuneen pyörän)

Vakkarit: Pitää jarruttaa rauhallisesti jotta pyörä ei lukkiutuisi.

ABS:
+ Maksimi jarruteho
+ Pyörä ei lukkiudu

Vakkarit:
- ei yhtä hyvää jarrutustehoa
- pyörä voi lukkiutua

Korjatkaa jos olen väärässä...

PS: Luin vain tuon alun joten voi olla, että kirjoitin ihan turhaan tämän "vastauksen".
thumbs-up.gif

Lyhyesti:

ABS: Voit painaa jarruja niin paljon kuin sielu sietää, jolloin saat maxsimaalisen jarrutus tehon. (ABS on sydeemin joka avaa lukkiutuneen pyörän)

Vakkarit: Pitää jarruttaa rauhallisesti jotta pyörä ei lukkiutuisi.

ABS:
+ Maksimi jarruteho
+ Pyörä ei lukkiudu

Vakkarit:
- ei yhtä hyvää jarrutustehoa
- pyörä voi lukkiutua

Korjatkaa jos olen väärässä...

PS: Luin vain tuon alun joten voi olla, että kirjoitin ihan turhaan tämän "vastauksen".
thumbs-up.gif
No korjataan. ABS-jarruilla EI saavuteta maksimaalista jarrutehoa. ABS on VAIN sitä varten että pyörän tai auton ohjattavuus säilyy. Perinteisillä jarruilla varustettu pyörä on mahdollista pysäyttää nopeammin kuin ABS-jarruilla varustettu, eri asia on pystyykö hätätilanteessa tekemään optimaalista jarrutusta. Yleensä ei, joten ABS-jarrujen aiheuttama pieni lisä jarrutusmatkaan on hyväksyttävissä.

Mp:n jarrut ilman abseja vaatii vuosien harjoittelun ja silti se on osaltaan säkää, että onnistuu. Abseilla tuota ongelmaa ei ole.

todella yleinen lippa on etunen alta. varsinkin kokemattomille. mutta kaveripiiristä on lipannut myös erittäin kokeneita ratakettuja samasta syystä. arkiliikenteessä on vain muuttujia paljon, voi olla väsynyt. ei keskity. tiellä soraa, hiekkaa, öljyä. kylmät renkaat. ja joka kerta ABSI olisi hereillä kun kuski ei ole.

esim bemareiden uusissa enskoissa on absit, jotka saa laitettua pois päältä. Jos tulet väsyneenä 500km takana, sateessa, niin eiköhän se nappi mene siihen asentoon, että absit päällä.

joskus kun absit rupesivat tulemaan autoihin,niin vastaavia keskusteluita oli autopuolella. puolesta ja vastaan. ja autossa lukkojarrutus ei kaada autoa. tuntuu melko ihmeelliseltä, että niin selvää turvallisuustekijää arvostellaan pyörissä. mitään haittaahan niistä ei ole ennen lukkiutumista? muuta kuin hinta. jos tie pitää, niin ei absi tee mitään.

No,itse väittäisin että abs;it ois pitänyt mut ja moponi ehjänä(pystyssä) kun tein etusella liian kovan jarrutuksen,kun 80,n vauhdissa varis lensi päin näkoä,vaistomaisesti (säikäys) liian lujaa painoin etujarrua,absit ois "ehkä,melko todennäköisesti" ja monta murhetta vähempänä,kesä ois jatkunut... mutta kun ei...jälkiä paikkaillaan vieläkin mopossa.....
wink.gif

Alla on toinen ABS-pyörä ja niillä takana n. 40 000 km. Mun mielestä pyörään kannattaa ottaa ABSit jos valinnanvaraa on. Tässä muutama perustelu.

ABSien tarkoitus ei ole suoraan pienentää jarrutusmatkaa. ABSillisen pyörän jarrutusmatka voi kuitenkin olla lyhyempi, jopa paljon lyhyempi kuin ABSittoman tilanteesta riippuen. EAK-kursseillakin on nähty, mitä seuraa siitä kun jarrutuksen aloitus on liian äkäinen. Etunakki lukkoon, pyörä ei ole enää hallinnassa, etujarru saman tien pois ja mopon rauhoittumisen odottelun jälkeen uusi jarrutus. ABS-pyörä olisi siinä ajassa jo pysähtynyt tai ainakin melkein. ABSeilla täysjarrutusmatkoissa on siis vähemmän hajontaa kuin ABSittomissa, vaikkakin minimi onkin vähän suurempi. Edellyttäen tietysti, että ilman ABSia uskaltaa mennä aivan limiitille.

ABSeilla ei ole tarkoitus jarruttaa ABSeja vasten. Jarrutusmatka kasvaa silloin selvästi, parempi on jarruttaa aivan ABSin rajalla niin että kahvassa ei tunnu nykimistä. Tämä on paljon helpompaa kuin ABSittomassa pyörässä lukkiutumisen rajaa hakien.

ABS-jarrutus on (ainakin Zetorilla) tehokkaampi kuin lukkojarrutus. Me kokeiltiin tätä kahdella muuten identtisellä Zetorilla viime kesänä rinta rinnan. Vain takajarrulla tehty täysjarrutus n. 50 km/h alkunopeudesta antoi ABSille etua 4...5 metriä. Pelkällä etujarrulla tai molemmilla yhtäaikaa tehty optimiveto välttäen ABSin väliintuloa antoi identtisen tuloksen. Jossakin lehdessä (en muista missä ja milloin) tehty vertailu kertoi sellaista, että ABSillisella ja ABSittomalla ensimmäinen veto on yleensä melko samanlainen, mutta lisävedot voi olla ABSittomalla vähän parempia kun kuskin luottamus kasvaa. Tämä seikka ei tietenkään juuri lämmitä tositilantessa. Mun pyörään kiinnitetty 3D-kiihtyvyysanturi antoi maksimihidastuvuudeksi -10.7 m/s^2, joka ei tue väitettä, että ABSien puuttumiskynnys olisi jotenkin matala. ABS-Zetorilla saa takapyörän ilmaan n. 20 cm, jolloin jarrutusteho ei voi olla enää kovin kaukana optimista. Tämä on tietysti pyöräkohtainen juttu, eri valmistajat painottavat jarrutusmatkaa ja hallittavuutta eri tavalla, ja nämä ovat aina kompromisseja keskenään. Jarrutusmatkaa voi mitata numeroilla, hallittavuutta ei. Tässä onkin haastetta ABS-vertailuihin, jos jotain objektiivisuutta halutaan mukaan. Motorrad-lehden viime keväisen vertailun mukaan ABS-Zetori on jarrutusmatkoiltaan markkinoiden keskikastia.

ABSit ei ole vain kokemattoman systeemi. ABSeilla ei ole tarkoitus korvata puuttuvia taitoja. ABSillisella pyörällä on stressitöntä testata erilaisia jarrutustapoja ja kokeilla missä limiitit menee. Ilman ABSeja moni kokee tämän liian pelottavaksi eikä uskalla viedä harjoitteluaan niin pitkälle mihin ABSeilla voi melko turvallisesti mennä. Arvatkaas, kumpiko antaa paremmat eväät oppia tehokkaita jarrutuksia? Väitän, että ABS-pyörä tekee taitavampia jarruttajia kuin ABSiton, jos asiaan viitsii ylipäätään perehtyä.

Opettaako ABSit sitten jarruttamaan väärin? En oikein usko, ABSien väliintulo tuntuu hyvin epämiellyttävälle, ja jarrutusmatkan pitenemisen tuntee selvästi. ABSien väliintuloa haluaa välttää.

ABS-jarrut eivät ole päivittäisessä ajossa mitenkään omituiset. Ne ovat samanlaiset kuin tavalliset jarrut niin kauan kuin jarrut eivät ole menossa lukkoon. Jotkut toteutukset kuulemma käyttäytyvät kummallisesti joissakin erikoistilanteissa, mutta itse en ole moista koskaan huomannut. Mulla on kokemusta vain Nissinin systeemeistä.

Jos ABSit ovat sitten niin hyödylliset, niin miksi niitä ei käytetä kilpailuissa? Mulla ei ole kisaamisesta kokemusta, joten en osaa tätä kovin hyvin selittää. ABSien tarkoitus on kuitenkin toimia sulakkeena yllättävissä tilanteissa. Kisoissa ei taida tapahtua yllätyksiä siinä mielessä kuin niitä tieliikenteessä tapahtuu. Toisaalta kisapyörien kumien pito ja mopon geometria yhdessä massakeskipisteen sijainnin kanssa taitavat vähentää etujarrun lukkiutumismahdollisuuksia muutenkin. Kallistuksessa lukkiutuminen on taas tilanne, mikä on ABSeille jonkun rajan jälkeen tekemätön paikka. Toisaalta muutenkin kisa-asioiden sotkeminen katuajoon tuntuu menevän monesti liioitteluksi. Eri asioita, jotkut vertailut toimii, jotkut ei.

Joidenkin mielestä ABSit ovat turhaa kamaa jos osaa jarruttaa. Lukkiutuminen on seurausta yllätyksestä. Kaikkea ei voi tietää tai aavistaa etukäteen. Näissä tilanteissa ABSit saattaa estää lisävahingot.

Itse asiassa ABSeja voi verrata hyvinkin pitkälti moottorin kierrosrajoittimeen. Molemmat odottaa että jokin raja ylittyy, jonka jälkeen se puuttuu peliin ja pyrkii estämään kalliit vahingot. Väliintulo ei tunnu kuskista eritysen hyvälle, sitä tekee mieli välttää, eikä rajoitinta olekaan tarkoitus käyttää. Miksi rajalle on jouduttu on yleensä seurausta inhimillisestä lipsahduksesta. Niitä tapahtuu ihmisille ja tekniikan tarkoituksena on välttää kalliit seuraukset. Tuskin kukaan kyseenalaistaa kierrosrajoittimen hyödyllisyyttä, mutta ABSien turhuutta ollaan kylläkin todistelemassa. Joku logiikka siinä lienee?

Edit: typoja, konjakkipullo hupenee...
033102beer_1_prv.gif

Hannulan erinomaiset ABS-perustelut pistivät miettimään, miksi en ole koskaan edes vakavasti ajatellut ostavani ABS-jarrullista moottoripyörää.

Tässä ei ole tarkoitus vaikuttaa kenenkään valintapäätöksiin, vaan testata omia perustelujani miksi valinnassani olen (vielä) päätynyt ABS:ttomaan vaihtoehtoon.

1. Koneen hallinnan tunne, jossain määrin jopa sen oppiminen

Tämä on minulle osa moottoripyöräilyn yleisiä syitä. Moottoripyörä on primitiivinen Kone, jonka hallinnan opettelu on jatkuva prosessi. Jokainen olosuhde, mutka, jarrutus, vaihtaminen, joskus jopa kiidytys, on oma haasteensa.

2. Koneen Ohjaajan ja Lisälaitteiden roolijako toiminnan ohjauksessa

Erilaiset Lisälaitteet, jotka ovat tai voisivat olla mukana tämän Koneen hallinnassa voidaan jakaa vaikka seuraaviin ryhmiin:

A1: Lisälaitteet, jotka Koneen valmistaja on tarkoittanut kiinteäksi osaksi kokonaisuutta
A2: Lisälaitteet, jotka ovat valinnaisia

B1: Lisälaitteet, joilla mahdollistetaan Koneen parempi ohjaus, mutta jotka eivät itse ota ohjaajan roolia
B2: Lisälaitteet. jotka osittain tai kokonaan Koneen Ohjaajan tahdosta riippumatta osallistuvat Koneen ohjaukseen

Ryhmitelen nämä nelikenttään esimerkkien avustuksella:

A1B2: Moottorin polttoaineen suihkutus- ja sytysjärjestelmän ohjaus. Tämä on ollut erittäin merkittävä kehitysaskel koneen Ohjaajan toimintaedellytysten parantamiseksi. En osta kaasutinvehjettä.
A1B1: Mittaristo. Monta hyödyllistä mittaustulosta saatavana jatkuvana, melko luotettava tietona ilman mainittavaa viivettä. Ohjaaja voi reagoida taitojensa ja kykyjensä mukaan.
A2B1: GPS, varsinkin ulkomailla
A2B2: Automaattivaihteet, ABS, tulevaisuudessa EPS moottoripyörissä (aktiivinen työntöohjaus, kallistuksenvaimennus,...),...

Jotenkin tuntuu siltä, että viimeisessä ryhmässä on jotain, mitä en jatkossakaan tule valitsemaan. Mutta eri tekijöiden painotus ja arvottaminen on tietenkin hyvin subjektiivinen asia.

062802moto_prv.gif

Back