• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

ABS-jarrut moottoripyörissä

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Trinity
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Hannulalle perusteluista täysi käsi. Mitä olisikaan vielä tullut, jos lisää olis konjakkia ollut. Ei mitään lisättävää tai poistettavaa. Kiihkotonta vertailua ja perustelua mollaamatta kumpaakaan "osapuolta". Harvoin voi lukea näin järkevää kirjoittelua.

Äkkisiltään en keksi yhtään syytä,miksi abs ei olisi parempi vaihtoehto. Siis mikäli raha ei ole määräävä asia.

-Tietysti on olemassa vaara absien lisääntyessä,että joku kus*pää tahtoisi ne pakollisiksi kaikille,ettei toiset vain pystyisi harrastamaan halvemmalla.
033102ass_1_prv.gif

Nykyisessä pyörässäni on abs-jarrut.

Muutaman kerran olen pyörän kaatanut jarruttamalla eturenkaan lukkoon. Teoriassa tätä ei pitäisi tapahtua nykyisellä pyörällä. Integraali-jarrut löytyy myöskin.

Niistä on tosin kokemusta jo aikaisemmista Motoguzzeista, joissa ne ovat toimineet oikein hyvin. Aina on takarengas lukkiintunut ennen eturengasta ja hallittavuus jarrutuksissa on ollut oikein hyvä. Huonona puolena taas on ollut se, että jarrustyyli pitää olla sellainen, että sitä takajarruvipua polkaistaan ihan reippaasti. Jarrukahva kun ei puolestaan vaikuta kuin toiseen etulevyyn, niin teho ei pelkkää etujarrua käytettäessä ole mikään valtaisa.

Minun käsitykseni mukaan jarrutuksessa on joku mennyt pieleen niin mopolla kuin autollakin jos abs alkaa ruksuttaa.

Enempi tuossa uuden mopon jarruissa häiritsee jarrutehostus.Tunto kahvassa huononee aika paljon, joten ehkä siinä mielessä se abs on hyvinkin suositeltava.

Mutta kyllähän se mopo pysähtyykin aika mallikkaasti varsinkin kun otetaan huomioon pyörän "keijukasmainen" 250 kilon omapaino
biggrin.gif

Mikä tässä asiassa on parasta ainakin vielä toistaiseksi,jokainen voi itse päättää kumman valitsee,tosin merkkikohtaisesti se ei käy.

Sitä oon noitten ABS:ien suhteen miettinyt, että miten toimitaan jos tulee tilanne missä pitäisi oikeasti saada pyörä kaadettua.

Sitä oon noitten ABS:ien suhteen miettinyt, että miten toimitaan jos tulee tilanne missä pitäisi oikeasti saada pyörä kaadettua.
Kannatan Abseja!
tounge.gif

Saa pyörän kumoon Abseillakin! (menee kaarteessa kumoon täysjarrutuksessa siinä missä joku muukin pyörä ilman Abseja)

Kumoon laitetaan se täysjarrutuksen jälkeen ohjaustankoa VETÄMÄLLÄ ja TYÖNTÄMÄLLÄ!
biggrin.gif

Absit on nykyaikaa!

Alla on toinen ABS-pyörä ja niillä takana n. 40 000 km. Mun mielestä pyörään kannattaa ottaa ABSit jos valinnanvaraa on. Tässä muutama perustelu.

ABSien tarkoitus ei ole suoraan pienentää jarrutusmatkaa. ABSillisen pyörän jarrutusmatka voi kuitenkin olla lyhyempi, jopa paljon lyhyempi kuin ABSittoman tilanteesta riippuen. EAK-kursseillakin on nähty, mitä seuraa siitä kun jarrutuksen aloitus on liian äkäinen. Etunakki lukkoon, pyörä ei ole enää hallinnassa, etujarru saman tien pois ja mopon rauhoittumisen odottelun jälkeen uusi jarrutus. ABS-pyörä olisi siinä ajassa jo pysähtynyt tai ainakin melkein. ABSeilla täysjarrutusmatkoissa on siis vähemmän hajontaa kuin ABSittomissa, vaikkakin minimi onkin vähän suurempi. Edellyttäen tietysti, että ilman ABSia uskaltaa mennä aivan limiitille.

ABSeilla ei ole tarkoitus jarruttaa ABSeja vasten. Jarrutusmatka kasvaa silloin selvästi, parempi on jarruttaa aivan ABSin rajalla niin että kahvassa ei tunnu nykimistä. Tämä on paljon helpompaa kuin ABSittomassa pyörässä lukkiutumisen rajaa hakien.

ABS-jarrutus on (ainakin Zetorilla) tehokkaampi kuin lukkojarrutus. Me kokeiltiin tätä kahdella muuten identtisellä Zetorilla viime kesänä rinta rinnan. Vain takajarrulla tehty täysjarrutus n. 50 km/h alkunopeudesta antoi ABSille etua 4...5 metriä. Pelkällä etujarrulla tai molemmilla yhtäaikaa tehty optimiveto välttäen ABSin väliintuloa antoi identtisen tuloksen. Jossakin lehdessä (en muista missä ja milloin) tehty vertailu kertoi sellaista, että ABSillisella ja ABSittomalla ensimmäinen veto on yleensä melko samanlainen, mutta lisävedot voi olla ABSittomalla vähän parempia kun kuskin luottamus kasvaa. Tämä seikka ei tietenkään juuri lämmitä tositilantessa. Mun pyörään kiinnitetty 3D-kiihtyvyysanturi antoi maksimihidastuvuudeksi -10.7 m/s^2, joka ei tue väitettä, että ABSien puuttumiskynnys olisi jotenkin matala. ABS-Zetorilla saa takapyörän ilmaan n. 20 cm, jolloin jarrutusteho ei voi olla enää kovin kaukana optimista. Tämä on tietysti pyöräkohtainen juttu, eri valmistajat painottavat jarrutusmatkaa ja hallittavuutta eri tavalla, ja nämä ovat aina kompromisseja keskenään. Jarrutusmatkaa voi mitata numeroilla, hallittavuutta ei. Tässä onkin haastetta ABS-vertailuihin, jos jotain objektiivisuutta halutaan mukaan. Motorrad-lehden viime keväisen vertailun mukaan ABS-Zetori on jarrutusmatkoiltaan markkinoiden keskikastia.

ABSit ei ole vain kokemattoman systeemi. ABSeilla ei ole tarkoitus korvata puuttuvia taitoja. ABSillisella pyörällä on stressitöntä testata erilaisia jarrutustapoja ja kokeilla missä limiitit menee. Ilman ABSeja moni kokee tämän liian pelottavaksi eikä uskalla viedä harjoitteluaan niin pitkälle mihin ABSeilla voi melko turvallisesti mennä. Arvatkaas, kumpiko antaa paremmat eväät oppia tehokkaita jarrutuksia? Väitän, että ABS-pyörä tekee taitavampia jarruttajia kuin ABSiton, jos asiaan viitsii ylipäätään perehtyä.

Opettaako ABSit sitten jarruttamaan väärin? En oikein usko, ABSien väliintulo tuntuu hyvin epämiellyttävälle, ja jarrutusmatkan pitenemisen tuntee selvästi. ABSien väliintuloa haluaa välttää.

ABS-jarrut eivät ole päivittäisessä ajossa mitenkään omituiset. Ne ovat samanlaiset kuin tavalliset jarrut niin kauan kuin jarrut eivät ole menossa lukkoon. Jotkut toteutukset kuulemma käyttäytyvät kummallisesti joissakin erikoistilanteissa, mutta itse en ole moista koskaan huomannut. Mulla on kokemusta vain Nissinin systeemeistä.

Jos ABSit ovat sitten niin hyödylliset, niin miksi niitä ei käytetä kilpailuissa? Mulla ei ole kisaamisesta kokemusta, joten en osaa tätä kovin hyvin selittää. ABSien tarkoitus on kuitenkin toimia sulakkeena yllättävissä tilanteissa. Kisoissa ei taida tapahtua yllätyksiä siinä mielessä kuin niitä tieliikenteessä tapahtuu. Toisaalta kisapyörien kumien pito ja mopon geometria yhdessä massakeskipisteen sijainnin kanssa taitavat vähentää etujarrun lukkiutumismahdollisuuksia muutenkin. Kallistuksessa lukkiutuminen on taas tilanne, mikä on ABSeille jonkun rajan jälkeen tekemätön paikka. Toisaalta muutenkin kisa-asioiden sotkeminen katuajoon tuntuu menevän monesti liioitteluksi. Eri asioita, jotkut vertailut toimii, jotkut ei.

Joidenkin mielestä ABSit ovat turhaa kamaa jos osaa jarruttaa. Lukkiutuminen on seurausta yllätyksestä. Kaikkea ei voi tietää tai aavistaa etukäteen. Näissä tilanteissa ABSit saattaa estää lisävahingot.

Itse asiassa ABSeja voi verrata hyvinkin pitkälti moottorin kierrosrajoittimeen. Molemmat odottaa että jokin raja ylittyy, jonka jälkeen se puuttuu peliin ja pyrkii estämään kalliit vahingot. Väliintulo ei tunnu kuskista eritysen hyvälle, sitä tekee mieli välttää, eikä rajoitinta olekaan tarkoitus käyttää. Miksi rajalle on jouduttu on yleensä seurausta inhimillisestä lipsahduksesta. Niitä tapahtuu ihmisille ja tekniikan tarkoituksena on välttää kalliit seuraukset. Tuskin kukaan kyseenalaistaa kierrosrajoittimen hyödyllisyyttä, mutta ABSien turhuutta ollaan kylläkin todistelemassa. Joku logiikka siinä lienee?

Edit: typoja, konjakkipullo hupenee...
033102beer_1_prv.gif
Olen vuosien varrella jonkun kerran kontannut prätkällä. Kerran etufillari pääsi lukkiutumaan lukkiuduttua ja varmaan ABS-jarrut olisivat pelastaneet lipoilta siinä tilanteessa. Siitä huolimatta en niitä halua. Riittää, että ne ovat autossa. Prätkällä jarrutus on sitäpaitsi kivempaa lukkiutuvilla jarruilla. Kun joskus aina ajelen radalla, ABS-jarruista olisi vain haittaa kun prätkä ei niillä hidastu mutkaan riittävän nopeasti.

ABS-jarrutus on (ainakin Zetorilla) tehokkaampi kuin lukkojarrutus. Me kokeiltiin tätä kahdella muuten identtisellä Zetorilla viime kesänä rinta rinnan. Vain takajarrulla tehty täysjarrutus n. 50 km/h alkunopeudesta antoi ABSille etua 4...5 metriä. Pelkällä etujarrulla tai molemmilla yhtäaikaa tehty optimiveto välttäen ABSin väliintuloa antoi identtisen tuloksen. Jossakin lehdessä (en muista missä ja milloin) tehty vertailu kertoi sellaista, että ABSillisella ja ABSittomalla ensimmäinen veto on yleensä melko samanlainen, mutta lisävedot voi olla ABSittomalla vähän parempia kun kuskin luottamus kasvaa. Tämä seikka ei tietenkään juuri lämmitä tositilantessa. Mun pyörään kiinnitetty 3D-kiihtyvyysanturi antoi maksimihidastuvuudeksi -10.7 m/s^2, joka ei tue väitettä, että ABSien puuttumiskynnys olisi jotenkin matala. ABS-Zetorilla saa takapyörän ilmaan n. 20 cm, jolloin jarrutusteho ei voi olla enää kovin kaukana optimista. Tämä on tietysti pyöräkohtainen juttu, eri valmistajat painottavat jarrutusmatkaa ja hallittavuutta eri tavalla, ja nämä ovat aina kompromisseja keskenään. Jarrutusmatkaa voi mitata numeroilla, hallittavuutta ei. Tässä onkin haastetta ABS-vertailuihin, jos jotain objektiivisuutta halutaan mukaan. Motorrad-lehden viime keväisen vertailun mukaan ABS-Zetori on jarrutusmatkoiltaan markkinoiden keskikastia.
MCN (Motorcycle Consumer News) testaili jokunen vuosi sitten ABS-pyöriä ja totesivat että eri valmistajilla on erilaisia filosofiota noissa ABS-jarruissa. Esimerkiksi BMW:n jarrut on optimoitu siten että koko jarrutustapahtuma on hyvin kuljettajalla hanskassa. Tämä ilmeni siten että yksikään BMW ei saanut yli yhden G:n hidastuvuutta aikaiseksi, vaikka renkaita vaihdettiin pitävempiin. Sen sijaan jarrutuksissa pyörää voitiin jopa hivenen ohjata soralla ABS:n hoitaessa etupyörän lukkiutumisen estosta. Eli BMW on jarrut on optimoitu ns. kitkaluistokäyrän stabiilille puolelle.

Ducatin ST4S:ssä on kyseinen valmistaja ottanut kokonaan toisen näkökulman asiaan. Ducati on optimoinut jarrut kitkaluistokäyrän epästabiilille puolelle, jolloin jarruilla saadaan maksimaalinen jarrutusteho aikaan hallittavuuden kustannuksella. Niinpä kyseissä testissä ST4S:lle saatiin kyseisen lehden lyhin jarrutusmatka mitä koskaan mitattu - vakio renkailla. En muista enään hidastuvuuden suuruutta ja mutta jarrutusmatka oli yli 3 metriä lyhyempi kuin BMW:llä.

Olen vuosien varrella jonkun kerran kontannut prätkällä. Kerran etufillari pääsi lukkiutumaan lukkiuduttua ja varmaan ABS-jarrut olisivat pelastaneet lipoilta siinä tilanteessa. Siitä huolimatta en niitä halua. Riittää, että ne ovat autossa. Prätkällä jarrutus on sitäpaitsi kivempaa lukkiutuvilla jarruilla. Kun joskus aina ajelen radalla, ABS-jarruista olisi vain haittaa kun prätkä ei niillä hidastu mutkaan riittävän nopeasti.
No enpä ole kyllä huomannut noista abseista mitään haittaakaan.

Mitä hidastuvuuteen radalla tulee, niin muutaman kerran kokeilleena en usko löytyäväni montaa yhtä painavaa siviilipyörää joka rataolosuhteissa hidastuu yhtä tehokkaasti kuin esimerkiksi Bmw K1200s abseilla.

Toki ne absit eivät varmaan ole pääsyy hyvään hidastuvuuteen vaan hyvin mitoitettu jarruvarustus yleensä.

Pitää muistaa että abs-järjestelmä prätkässä toimii siten että jarrulevyn sisäreunassa on metallinen ripa jossa suorakaiteen muotoisia aukkoja. Lisäksi on anturi joka lukee noiden aukkojen perusteella onko rengas lukossa vai pyöriikö se ja kuinka kovaa.

Eli jos pitoa on niin ei abs-järjestelmäkään puutu asiaan. Jos taas rengas lukkiutuu niin abs laskee jarrupainetta hetkeksi jolloin rengas pääsee pyörähtämään ja kohta taas lisää painetta aina lukkiutumiseen asti.

En ymmärrä miksi haluaisit radalla vetää lukkojarrutuksen ja vähentäisikö esim. takarenkaan lukkiutuminen jarrutusmatkaa.

Jos pyörä on järkevästi suunniteltu saa abs:n sitäpaitsi kytkettyä pois käytöstä.

Itse en haluaisi edes autoon abseja koska ne vie kontrollin kuskilta. Sama juttua prätkissä. Olen kuitenkin ajellut abs-pyörillä ja todennut että jarrut toimivat täsmälleen samalla tavalla kuin lukkiintuvatkin - aina siihen saakka kunnes lukkiintuvat. Harvemmin lukkiintuvilla jarruilla ajaessakaan olen tarvinnut lukittaa renkaat. Soralla ajo on luku sinänsä mutta sitä varten saa abs:t (järkevissä pyörissä) kytkettyä pois.

Luotan taitoihini jarruttaa niin soralla kuin asfaltillakin. Yleensä tiukka jarrutustilanne syntyykin silloin kun ei ole valmis. Esim. olet ajanut tylsää moottoritietä jo monta sataa kilometriä. On hiukan kylmä. Mietit miten perille päästyä laitat saunan lämpenemään, kylvette eukon kanssa ja rakastelette takka... PANG! ..ja hirvi hyppäsi tielle ja päätti haaveilun.

Yhden vakavan onnettomuuden ajaneena, jossa ABS:eilla oli mielestäni suuri merkitys omin vähäisiin vaurioihin, en abseista hevillä luovu. MUTU/PROVO: Muutama prosentti tämän foorumin lukijoista pystyy tekemään tehokkaan/onnistuneen jarrutuksen/väistön todellisessa paniikkitilanteessa ilman abseja – itse en tähän ryhmään kuulu.

Tuosta kontrollinpuutteesta lienee turha kinata, ABS:t riistävät kuljettajalta mahdollisuuden lukita jompikumpi rengas tarvittaessa. Eli vähentävät kuljettajan kontrollia. Hannulalla oli kyllä pirun hyvä ja asiapitoinen teksti, mutta pikaisesti lukien jäi ainakin yksi miinuspuoli puuttumaan. ABS:t kasvattavat jarrutusmatkaa SORALLA ihan älyttömästi Soralla optimaalinen jarrutus "kaivaa" kuopan jarruttavan renkaan eteen, jolloin hidastuvuudesta menee enrgiaa maa-aineksen siirtämiseen. ABS-jarruilla varustettu pyörä taas rullaa pehmeänkin maa-aineksen päällä ja pysähtyminen vie omien pikaisten testieni mukaan ainakin 100% pidemmän matkan.

Muutoin suosittelen ABS-jarruja ihan kaikille, kenelle pyörän hallinta ja kontrollin tunne eivät ole ensiarvoisen tärkeitä. Itselleni en tästä syystä ABS:iä huolisi. Ainakaan vielä.

Edit: Ainiin. Kyllä, kierrosrajoitin vie myös kontrollin kuskilta. Se vie kuskilta mahdollisuuden kierrättää moottoria ylikierroksille, mitä ei varmaankaan kukaan halua. Pyörien lukkiutumista voi haluta monikin.

Juu soralla nuo on hengenvaaralliset systeemit
olen kuullut itselleni kerrottavan, ettei abs autoa saa edes pysähtymään hiekkaisen tien mäkeen, koska hiekka luistaa sen verran, että absit eivät anna renkaiden lukittua. Mene ja tiedä, mutta kaikki kuljettajan apulaitteet ovat yleensä perseestä kun aletaan tappamaan aikaa ajamalla kovaa..

Lyhyesti ottaen ABS:t on vaan "varaventtiili" joka pyrkii korjaamaan/minimoimaan kuskin tekemän virheen.
Jos ei tee virheitä, ei tartte ABS:jakaan.
biggrin.gif
biggrin.gif

Meitähän täälläkin on sankka joukko, jotka ovat joskus luulleet olleensa väärässä, kunnes ovat huomanneet onnekseen juuri silloin olleensa väärässä.
wink.gif

Joo, kun ei tee virheitä, niin ei tarvii mitään turvavermeitä? Autossakaan ei tarvii turvavyötä käyttää, ja jos tulee tiukka paikka, niin ottaa vaan käsillä vähän vastaan!

Ootteko huomanneet, että vaikka itse et virhettä tee, niin joku s-tanan tollo aina tekee. Ja silloin et yleensä ole yhtään siihen varautunut.

Onhan se selvää, että jos ajaa radalla ja pyörässä on huippujarrut, tehokkaat ja tunnokkaat, ja tietää mutkan tulevan, niin aika hyvin pystyy sormilla/varpailla säätäämään tapahtumien kulkua. Siltikään HYVIN toimiva abs ei paljon hopealle jää, jos ollenkaan, koskapa radalla on juuri se maksimaalinen pito olemassa, jossa abs on tehokas.

Eri juttu on sitten bomberointi, sehän vaatii perinteiset.

Nuo absit olisi hyvä saada napista pois päältä, jos sitä joskus haluaa. Soratiellä se saattaa olla ihan perusteltuakin ja ainaski joissain sen tyylin pyörissä nappi on. Mutta jos ajaa soralla tavallisella katupyörällä, niin ajotyyliä joutuu kyllä säätämään sen mukaiseksi. Jos ei säädä, niin äkkipaikassa ottaa äkilliset turvat oli jarrut mitkä vaan.

Miksi ihmeessä haluat pyöräsi kaataa?
Minä ihmettelen aivan samaa. Mitä abseihin tulee, niin minä en pyörääni huoli mitään ajamiseen vaikuttavaa elektroniikkaa tai automaattisia toimintoja, ei abs:ää, ei ajonvakautusjärjestelmiä eikä mitään muitakaan vastaavia. Minä jarrutan ja vakautan pyöräni itse.

Back