vstrom sanoi:
Miten pään pitäisi kääntyä oikeaoppisesti käsittelykokeessa?
Nimimerkillä "itseoppinut monta vuosikymmentä sitten".
Hyvä nimimerkki "itseoppinut...": Rehellisesti sanottuna en tiedä, miten pään pitäisi kääntyä käsittelykokeessa...

Ohjeissa ei puhuta siitä mitään. Esimerkiksi teoriakoe on täynnä kompatehtäviä

. Ehkä siksi käsittelykoeohjeessa mainitaan vain katseen suuntaus, mutta samalla oletetaan, että kokelas tajuaa, miten katse suunnataan. Kun olet aloillasi, voit käännellä silmiä, mutta kun alat liikkua eteenpäin, näkökenttä niin sanotusti kapenee, ja katse on paras suunnata kääntämällä kasvot siihen suuntaan, jonka haluat nähdä tarkasti.
Kun aletaan puhua pyörän kohtuullisen voimakkaasta ohjaamisesta esimerkiksi käsittelykokeessa, on pään rivakka kääntäminen käytännössä osoittautunut erinomaiseksi kikkakuutoseksi. Sitä opetetaan myös orgin AT2:ssa ja juuri sieltä olen tämän oppinutkin. Hitaissa käännöksissä homma menee järjestyksessä body-head-bike. Ex-Kokelas muuten on juuri tätä viimeistä harjoitellut tiukoissa silmukoissa. Osaa tehdä ne tosi hyvin. Kuulemma auttoi paljon. Kiitos youtube!
Olen nyt opettanut (ja samalla opetellut itse) kolmelle nuorelle
näyttävää käsittelykokeen kaarreajon suoritusta. Se näyttää aivan sairaan paljon paremmalta, tehokkaammalta ja hallitummalta, jos käännöksen aloittaa rivakalla pään kääntämisellä siten, että kypärän leukaosa kopsahtaa olkapäähän. Näyttävyyden lisäksi pyörä kääntyy paremmin. Tätä on testattu mun pikkumopolla, kevarilla ja skootterilla. 50-600cm3 luokan vehkeissä tiukka kaarreajo (kolme nopeaa käännöstä) onnistuu helpoiten ja näyttävimmin, kun käännöksen aloittaa pään terävällä kääntämisellä. Kannattaa kokeilla! Hups, meinasi unohtua: kannattaa tehdä se nopea pään kääntö jokaisessa suunnan muutoksessa...
Voihan sitä käsittelykokeen kaarreajon suorittaa päätä paljoa kääntämättäkin, mutta on se hankalampaa ja suorituksesta jää löysä ja aneeminen fiilis. Ja jos se ei tahdo sujua - lisää siihen tiukka pään kääntö ja sen jälkeen homma on hanskassa. Asian voi siis tehdä helposti tai vaikeasti. Jokainen saa valita. Sääli on, jos autokoulun oppilaille ei anneta mahdollisuutta valita.
Se, minne katseesi suuntaat, sinne pyörä menee. Paniikki/hätä/muuten vain nopeutta vaativissa tilanteissa, katse täytyy nopeasti suunnata sinne, minne haluaa pyörän menevän. Jos tuijotat eteenpäin, niin törmäät juuri sinne, minne et halua törmätä.
Tätä tehdään autollakin. Kun käännyt sivukadulle, niin luultavasti käännät päätäsi, että näet sinne, minne olet menossa!
Tämän johdannon jälkeen seuraavaan mieltä vaivaavaan asiaan:
Nimimerkistäsi päätellen sinulla joko on tai on ollut suzuki v strom. Minua kiinnostaa pyörä, joka olisi mukava ajeltava niin asfaltilla kuin hiekkatielläkin ja olisi edes kohtuullisen siedettävän näköinen. Jossain testissä mainittiin, että ko suzukin malli ei ole kovin hyvä soratiellä, vaikka kaikilla muilla osa-alueilla onkin erinomainen... Pitääkö paikkansa vai onko tuo vain jonkun motocross kuskin kevyt heitto?