"Vaan suurimmalla osalla ajelijoista se ajoneuvon oma nopeusmittarihan on se jonka mukaan sitä vauhtia asetellaan."
En tiedä onko suurin osa, vai joku muu osa, joka vauhdin säätää oman mittarin mukaan. Itse pitäisin todennäköisenä että lähes kaikki.
Poislukien ne joilla on luotettavampi(gps, navi, yms) nopeuden näyttävä laite näköpiirissä ja ne jotka automaattisesti säätää nopeutensa vallitsevan liikenteen mukaiseksi.
Kun esim. kehä I:lla viime kesänä ennen aamuseitsemää ajelin muiden mukana ohittelematta juuri muita kuin raskasta liikennettä, olikin nopeus sen 10-20kmh plussan puolella...
Tottahan lainkuuliainen kotipoliisi tuossa vaiheessa ottaa ohituskaistan ja ajelee sitten sen Scanian vieressä, 80km/h mittarinopeutta, ettei muut vaan kaahaile. Itse en kuitenkaan tehnyt niin...
Ja suurin osa noista mittareista näyttää sen 5-10% alakanttiin, joten esim. 100km/h mittarissa voi olla esim. 90km/h todellista. Tämä tarkoittaa sitä että saadaksesi tuon 107km/h todellista, pitää tuossa mittarissa olla viisari jo 119km/h kohdalla! Jaa että "vahingossa" ja "liian pieni toleranssi". Yep, yep
"
Tuo olisikin aika hyvä huomata, että mittarit eivät näytä todellista nopeutta. Itse ajelen satasen alueella yleensä aina 110-115 mittarinopeutta = noin 105-110 todellista tai muun liikenteen mukana. Kylläpä minä olen hurja hurjastelija.
Tuota laskeskeluasi jos jatkaa, niin 107km/h todellista voi tulla myös kun mittarissa on 107km/h. Kun esimerkkisi henkilö ajelee autoa jonka mittari näyttää oikein hän saattaa siis syyllistyä huomattavaan ylinopeuteen ihan tietämättään.
Sakot saatuaan ja siirryttyään oman auton rattiin hän sitten pelaa varman päälle ja kiihdyttää 120km/h alueelle tullessaan turvallisesti 115km/h mittarinopeuteen (eli alle 105km/h) ja aiheuttaa liittymästä tullessaan sellaisen turvallisen ohitussuman, kun normaalivauhtia ajavat pyrkivät jatkamaan matkaa normaalivauhtia... hienoa.
Tuosta tienaamispuolesta...
Millä laskentakaavalla sinä pääset "1800€/kk puhtaana käteen"-tulokseen??
"kuinka paljon voi tienata ajelemalla esim. vain talvinopeuksia. Eli 120km/h alueella vain se 100km/h mittarissa?"
ja
"Itse tuossa kokeilin Renault Megane II farkku 1.6 ajelemalla motaria Hki-Tre ja tulos oli hämmästyttävä! Menomatka @120km/h ja samaa reittiä takaisin paluumatka @100km/h. Ajotietokoneesta kulutukset ylös, kellosta matka-ajat ja eikun kalkuleeraamaan. Lopputuloksena sain yli 1.800€/kk puhtaana käteen
Siis korvauksena siitä että viettää vain sen hitusen pidempään tienpäällä. Mielestäni ei yhtään paskempi liksa
Jonkinlainen pieni täsmennys ei liene liikaa vaadittu.
Minä kun olen niin tyhmä, etten tuosta kaavastasi tiedä mikä on
a) ajomatka (olettaisin että Hki-Tre eli abt 170km)
b) ajoaika (tai siis sekä meno- että paluumatkan ajat)
c) kulutus eri nopeuksilla
Jos nyt ihan hihasta arvelisin että ko. auto kuluttaa:
- 120 nopeudella 13l/100km
- 100 nopeudella 8l/100km
siitä saadaan kiva 5l ero satasen kulutukseen.
Bensan hinta on jotain... vaikka 1,4eur/litra joten satasella säästät 1,4*5 = 7euroa...
1800€ kuussa... ajaisit siis 1800/7 = 257
257 kertaa tuon satasen matkan, olisko tuo nyt 25700km/kk
Ei hullummin.
Minä en ihan noin paljoa ajele, mutta hyvä jos joku...
Sitten jos mietitään sitä ajankulua...
ylläolevaa esimerkkiä (jolla siis ei ole mitään todellisuuspohjaa) viemällä eteenpäin... 25700km
- 100km/h ajelisit 257 tuntia. 10vrk 17h
- 120km/h aikaa kuluisi reilu 214 tuntia. 8vrk 22h
Jos minun pitäisi viettää noin paljon aikaa jonkin kulkineen puikoissa
- en tekisi sitä ihan pienestä rahasta
- viettäisin ihan mielelläni tuon liki 43h vaikka moottoripyöräillen...