• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

37 % pakenijoista pääsee karkuun

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja heme
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Tässä on jälleen hyvä syy muuttaa maasta pois.
pftroest.gif

No mikäs nyt noin kiukuttaa? Ei tässä olla kieltämässä mitään mikä ei olisi jo nyt kiellettyä ja jos olen käsittänyt oikein tällä hetkellä penaltit a ja b kohdissa taitavat olla isommat kuin tuossa mallissa.

Ei ne tämänhetkisetkään penaltit ainakaan minun ajamisiani ole estäneet. Onko sinulla tähän asti ollut oikeus ja lupa ajaa miten kovaa vain ja missä vain?

Maasta voi toki muuttaa jos asiat tuntuvat olevan niin kurjasti. Itse olen melko tyytyväinen siihen, että olen syntynyt ja saan asua Suomessa ja vieläpä harrastaa moottoripyöräilyä.
thumbs-up.gif

Millä tavalla olet verrannut em. maiden pysätystapoja?
Omaatko omakohtaista kokemusta "pysäyttämisestä" vai millä tavalla pystyt vertaamaan ko. suorituksia?

Vai oletko itse tullut pysäytetyksi näissä maissa liikennerikkeiden takia ja näin omaat asiantuntemusta?
Suomalainen poliisitaktiikka lienee tullut melko kattavasti käsitellyksi mm. käsiteltävänä olevassa tutkimuksessa. Lisätietoja saa kyllä SM:stä, avoin yhteiskunta kun olemme.

Yhdysvaltalainen taktiikka ja voimankäyttö on selkeästi esitetty erityisesti National Institute of Justice -julkaisuissa, joita on sekä voimankäytön että takaa-ajoproblematiikan kannalta laadittu.

Vastaavat luokittelut on tehty myös muissa lähteissä.

Ehkä ei ole täysin selvillä kaikilla tienkäyttäjillä, että useimmissa maissa poliisin ajoneuvolla tehdyt pysäytykset luokitellaan voimankäytöksi, josta johtuen ne tutkitaan ja tilastoidaan samalla tarkkuudella kuin esimerkiksi aseen tai etälamauttimen käyttö. Erityisesti on tärkeää se, että voimankäytön säännökset eri välineiden ja tapojen osalta on ennalta määritelty ja niiden noudattamista ohjataan.

Ja kyllä, olen tullut poliisin ja muidenkin viranomaisten pysäyttämäksi liikennevalvonnan yhteydessä huikean monta kertaa, varmastikin suurehkon liikennesuoritteeni vuoksi, eri maissa niin Euroopassa kuin muillakin mantereilla. Seikka joka saa minut erittäin tyytyväiseksi, kun samassa yhteydessä poistuu ei-toivottuja tienkäyttäjiä kierrosta. Jopa lukuisat pysäytyskerrat kulunvalvontapaikoilla, joissa etsitään ajoneuvosta räjähteitä ja aseita ovat olleet varsin miellyttäviä kokemuksia tarkastajien kenties resuisesta olemuksesta huolimatta. Liikennerikkeitäkin on kertynyt muutamia, joista yhden jo tuossa aiemmin kerroin. Lisäksi on pari lievää ylinopeutta ja kerran valojen suuntauksessa puutteita. En ole katsonut tarpeelliseksi paeta poliisia missään maassa, ei ole edes tehnyt mieli. Entä itse?
Koska selvästi omaat kokemusta niin varmasti tiedät myös sen, että jos kiinniotettaessa voimakeinot kovenevat niin myös eräiden ryhmien vastatoimet kiinniottamisen epäonnistumiseksi kovenevat. En nyt heti muista täältä kotimaasta tapausta jossa karkuun lähtenyt avaisi tulen poliisia kohti takaa-ajon aikana. Jenkkilässä se taas ei ole mitenkään ihmeellistä.

Yleensäkään liiallisella paapomisella ja kielloilla ei usein saavuteta haluttua lopputulosta. Vai mitä olet miltä siitä, että käsiasekiellon tultua Englannissa voimaan ovat teinien tekemät ampuma-aserikokset kaksinkertaistuneet kymmenen vuoden aikana? Todennäköisesti 98% luvattomilla raudoilla...

Kyllä minutkin on pysäytetty ja monen monta kertaa ihan asiasta. Olen tehnyt jopa maijan kylkeen klommon päälläni, kun ystävällinen konstaapeli minut siihen lennätti. Ilmeisesti otti kyyn itsetunnolle se, että eivät heti saaneet kiinni. En muuten tehnyt mitään vastarintaa kiinni otettaessa. Tämä siis autolla joskus -78.

Sen jälkeen olen suorittanut mp:llä muutaman ns. poistumisen sinisten valojen välähdettyä peilissä. Metsähallituksen puolelle tai sitten tuttuja rännejä vähän rauhallisemmille vesille. Ei siis mitään älytöntä reuhaamista vaan muutama laskelmoitu käännös sopivaa nopeutta ylläpitäen ja riskejä minimoiden. Yleensä muutamassa sekunnissa pystyy päättämään onko karkuun lähtemisessä mitään onnistumisen eväitä.

Ps. Minäkin olen ollut kulunvalvontapaikalla... tosin sillä valvovalla puolella.

Takaa-ajon jälkeen kiinni jääneiden haastatteluissa (aineistoa vain Yhdysvalloista) aivan keskeinen ja lähes universaali havainto oli, että karkuunlähtöpäätöksen jälkeen mikään seuraamuksiin tai mahdollisiin onnettomuuksiin liittyvä ei ollut ajatuksissa. Tästä havainnosta edeten oli runsaasti viittauksia stressiä ja suorituskykyä käsitteleviin tutkimuksiin, mutta en lähtenyt niitä seuraamaan. Yleislinja kuitenkin oli, että kiihtynyt pakenija on liikennesuorituskyvyltään merkittävästi heikentynyt.
Harvinaisen hyvä sinä olet paskaa puhumaan täytyy sanoa!

Minä henkilökohtaisesti tunnen pelkästään yli 10 eri kansallisuutta omavaa "vetomiestä" jotka sanovat jotain ihan muuta kuin sinun "lähes universaalit" tutkimukset. Eli voitko heittää vittuun nuo perättömät spekuloinnit ja istua hiljaa jossain nurkassa kun puhut taas asiasta mistä et tunnu tietävän mitään.

Ja ai niin mukana myös yhdysvaltalaisia
biggrin.gif

dYNYn kanssa liikenneasioissa hiukan eroava katsantokantamme lienee tullut selväksi eikä siitä sen enempää, jokunen muukin lienee samalla käsitelty. Jos kuitenkin valvoit kvp:lla sinisessä kypärässä tai muuten siniristilipun alla, niin siitä hatunnosto ilman sarkasmia.

(Edit: Yllä oleva ei koske Vonikkaa; jos kymmenen vetomiestä mielipiteineen on sinulle riittävä käsitys asiasta eikä enempi perehtyminen kiinnosta, ei asialle voine osaltasi tehdä mitään. Jos tulee joskus edes orastava kiinnostus vilkaista laajempaa kuvaa asiasta, laita viestiä, lupaan lähettää sinulle tutkimuspaperit joista yhteenvedot löytyvät. Ensimmäisenä tulee 170 haastateltua jail- tai prison-timea saaneet US pakenijaa joihin tuo viittaamasi virke pohjautuu. Olisin myös kiinnostunut siitä miten sinä vastaat minun esittämiini kysymyksiin oikeutuksesta.)

Pienenä tarkennuksena esitettyihin väitteisiin ehkä kuitenkin vielä.

On täysin totta että tietty osa kohdehenkilöistä provosoituu, jos voimankäytön aste kiinnioton yhteydessä kasvaa. Sen ja monen muun seikan suhteen tehdään arvio käytettävistä keinoista. Varmasti tiedät(te) yhtä hyvin kuin minäkin, että joskus on pakko antaa olla, vaikka alkuperäinen syy harkita pysäytystä oli varsin painavakin. Jos taas syy on riittävän painava, voidaan voimaa käyttää tarpeen mukaan. Tämähän tuli taas äskeisessä KKO casessa esiin. Henkilökohtainen mielipiteeni on (ei niinkään liikenteeseen liittyen), että pakotettu viinanjuonti- ja ainekielto olisi kohtuullinen ja oikea seuraamus pääosalle tätä osajoukkoa.

Sen sijaan pakenemisen kannattavuuden laajempi kyseenalaistaminen (=pidemmän aikavälin seuraamukset ja tutkinnassa kiinni jäämisen merkittävä lisääminen) vaikuttanee paljon heikommin provosoivasti. Pidemmällä aikavälillä nettohyödyn uskon olevan suurempi. Lisäksi löysä puhe vastuun kantamisesta vähenee, kun sanojensa taakse joutuu. Toisilla sanoilla joku puhuu yleisestä lainkuuliaisuudesta, minulle kyse on osaltaan siitä onko miehessä miestä.

Iso-Britannian käsiasekiellon toimivuudesta taas rohkenen olla eri mieltä. Ampuma-aserikosten osuus kaikista rikoksista on siellä noin 0,1 promillea. Tapausten määrän kasvu koostuu ensisijaisesti replika- ja ilma-aseiden sekä kaasusumuttimien määrän ja käytön kasvusta. Kas kun mutkia ei enää noin vain saakaan. Kaikki nuo - jo pelkästään hallussapito - tilastoituu aserikollisuudeksi, toisin kuin vertailuvuosina 90-luvulla. Suur-Lontoon ja Manchesterin alueiden slummiutumiselle taas käsiasekiellolla ei ole mitään merkitystä, ongelmat tulevat sieltä kolmannen sukupolven työttömien ja vahvojen alakulttuurien puolelta. Näillä alueilla on eniten lukumääräistä ja suhteellista rikollisuuden kasvua, ja väkivaltarikosten tekovälineistä ylivoimaisesti useimmin käytetty on teräase. Osuus edelleen kasvussa. Uskallan sanoa että UK rikostilastojen tulkinta tuossa valossa on kohtuullisen turhaa.

Lopulta tässä ei silti ole kyse karkuun lähtemisestä ja siihen liittyvästä välittömästä toiminnasta. Kyse on yhteiskuntatason riskienhallinnasta.

Muuten, miettikää huviksenne nykyistä poliittista ilmastoa, pakenevia kuljettajia ja vireillä olevia hankkeita varustaa kaikki liikenteessä olevat ajoneuvot paikannus- ja tiedonsiirtolaitteilla. Siitäpä gyylle välineet, samoin vakuutusyhtiölle ja muillekin osallisille. Viimeistään siinä yhteydessä kun ajoneuvokantoja uusitaan muulle kuin öljytalouden pohjalle...

Letkuihin vaan kaikki heti synnyttyään ja lillumaan geelipurkkiin. Eipähän satu eikä tapahdu mitään, vaan elämä on täydellisen turvallista. Silmät ja korvat voisi poistaa, niin ei olisi tietoinen mistään paremmasta ja voisi viettää onnellisen elämän kontrolloidussa yhteiskunnassa.

Ompas täällä kevättä ilmassa
biggrin.gif

Näistä pakenemisista tulee mieleen omakohtainen tapaus about parisen viikkoa sitten, kun LP:n poika-tyttöpari kuvitteli saavansa aikaan muhevan takaa-ajo keissin.  Tai, alunperin homma lähti liikkeelle siitä, kun huomasin ensin jonkun kaahaavan ylinopeutta ja tajuttuani tämän sitten Mondeoksi, tein nopean kalibroinnin omaan mittariini, sekä yritin kelin liukkaudesta huolimatta roikkua näiden perässä kaupunkiin saakka.

No juu, tietyömaan haasteellisesta kohdasta huolimatta (2x tikkarinopeus), oltiin lopulta rinnasin liikennevaloissa, josta Carisma irtosi toki Monkkua ripeämmin (kannattaa aina käyttää hyviä renkaita), joka tosin oli kääntymässä vasemmalle samalla, kun meikäläisen vastaava alkoi jo kadota lumipölyn saattelemana suoraan eetteriin. Tunnollisena taustapeilin käyttäjänä silmiin pisti kuitenkin se, että jollain kummallisella tavalla Panda olikin päättänyt teleporttautua ryhmitys- yms sääntöjä rikkomatta suoraan ja tavoitti rajoituksesta huolimatta varjostettavansa eräiden liikenevalojen vaihduttua kaiken kukkuraksi harmillisesti punaiseksi.

Valoista Carisma irtosi jälleen kerran suht mallikkaasti ja repi rakoa Mondeoon myös seuraavassa liikenneympyrässä, jonka jälkeen takaa-ajo tuotti jälleen tulosta, kun en viittinyt rynniä GTA-moodissa risteyksen yli ja kadota eetteriin. Tuossa vaiheessa tiesin toki, että lamputhan sieltä pian syttyvät, mutta syy oli edelleen hämärän peitossa, kun saahan sitä ajaa jatkossakin silleen kuin miten isot edellä opettaa...

Risteyksen jälkeisessä kiihdytyksessä Mondeo sai kolmannen kerran turpiin, ja sekös otti pattiin -> koko helvetin sirrapatteri päälle ja perään! Onneksi jäähallin parkkipaikalla ei ollut kovin paljon tuttuja, kun Mondeo sumputti tämän onnettoman tunarin parkkiruutuunsa ja tungettiin pilli suuhun sekä pyydettiin ajokorttia että rekisteriotetta. Oli kuulemma ajoneuvoverotkin maksamatta, vaikka tunnollisena kansalaisena olin maksanut ne tietysti juuri edellisenä iltana, kuinkas muuten? Lopulta asian selvitessä verkkopankin sivuilta (onneksi oli kommunikaattori messissä) sain ennakko-odotuksesta huolimatta puhtaat paperit... kuinkas muuten?
biggrin.gif

Että, kovaa saa tosiaan mennä, jos mielii Mondeon pestä...tai, jos ihan rehellinen olen, niin pirusti teki mieli kokeilla miten se Mondeo olisi tuossa kelissä sitten oikeesti liikkunut.
smile_org.gif
Veikaampa, että 'aktiivinen luopuminen' siitä ois tullut lähinnä sen ämmäpoliisin takii. Mahdoton vaan uskoa, että kukaan kuuntelee sellaista huutoa kilsaa pidempään!
biggrin.gif

No juu, jatkakaa....

Letkuihin vaan kaikki heti synnyttyään ja lillumaan geelipurkkiin. Eipähän satu eikä tapahdu mitään, vaan elämä on täydellisen turvallista. Silmät ja korvat voisi poistaa, niin ei olisi tietoinen mistään paremmasta ja voisi viettää onnellisen elämän  kontrolloidussa yhteiskunnassa.
Ehdotuksesi, jonka mukaan sääntöjä noudattamalla ei pystyisi ´oikeasti´ elämään, eikä myöskään kokemaan mitään, on kyllä erittäin naiivi. Kovin taitaa olla kapea putki, mitä kautta tätä elämää tarkastelet.

Jos joillekin tämän mp-harrastuksen ainoa suola todella on se kovaa ajaminen, ja jonkinasteinen kissa ja hiiri-leikki virkavallan kanssa, niin siitä vaan sitten.

Ja koettakaa tosiaan tyydyttää nämä fetissinne siten, että toiset eivät joudu niistä kärsimään - älkääkä myöskään tulko tänne itkemään, että vastuu on epäsoveliaiden sääntöjen, pahojen poliisien, tai ylipäätään kenenkään muun kuin teidän itsenne.

(Edit: Yllä oleva ei koske Vonikkaa; jos kymmenen vetomiestä mielipiteineen on sinulle riittävä käsitys asiasta eikä enempi perehtyminen kiinnosta, ei asialle voine osaltasi tehdä mitään. Jos tulee joskus edes orastava kiinnostus vilkaista laajempaa kuvaa asiasta, laita viestiä, lupaan lähettää sinulle tutkimuspaperit joista yhteenvedot löytyvät. Ensimmäisenä tulee 170 haastateltua jail- tai prison-timea saaneet US pakenijaa joihin tuo viittaamasi virke pohjautuu. Olisin myös kiinnostunut siitä miten sinä vastaat minun esittämiini kysymyksiin oikeutuksesta.)
Kuka on puhunut kymmenestä vetomiehestä? Puhe oli kansallisuuksista joihin henk.koht olen saanut tutustua. Sitten olen ajanut Cannonballissa yhtenä ainoista suomalaisista kautta aikain ja muutamassa muussa rallissa joten uskoisin että minulla ihan pikku riikkinen haju näistä asioista on vaikkakaan minulla ei ole hienoa tutkimusta asiasta vaan ihan henkilökohtaista kokemusta... Pahoittelut siitä  
sad_orig.gif

EDIT: Tuollaisia tutkimuksiahan on olemassa ja niitä löytää juuri haluamansalaisena mutta ennemmin nojaan omaan kokemukseen kuin jenkki tutkimuksiin asiasta.

Kaipa sitä vielä pitää.

On varmasti säännöllisesti liikennerikoksia tekeviä kuljettajia, joille ei ole käynyt mitään eivätkä ole joillekuille aiheutettua mielipahaa enempää vaikuttaneet kielteisesti yhteiskuntarauhaan. Voi jopa olla että joku täällä asialla uhoava kuuluu tähän joukkoon. Toivon teille jokaiselle turvallisia kilometrejä. Erityisesti niille wannabe-ohjuksille, joilla juttujen koko ja harkinnan viileys ei kohtaa todellisia tapahtumia.

On myös suhteellisen täsmällisesti normeja noudattavia kuljettajia, joille voi sattua onnettomuuksia. Toivottavasti teille (meille?) on tarjolla elähdyttävää ja monipuolista moottoripyöräilyä eri muodoissaan maailman tappiin asti. Erityisesti toivon että Synapsian ja kylmiön kautta kulkee mahdollisimman vähän meistä, matkustajistamme ja muista kohtaamistamme ihmisistä.

Yksikään ensin mainitusta joukosta ei voi todistaa ettei käyttäytymisensä lisäisi pienessä mittakaavassa laskennallista riskiä muille ihmisille, eikä isossa mittakaavassa toteutuvaa haittaa muille ihmisille. Mekanismit ovat kiistämättömät. Myöskään todistusta siitä ettei lain tarkoituksellisella rikkomisella olisi kielteisiä vaikutuksia, siitä että haluaisi ja voisi kantaa vastuunsa tai että ylipäätään antaisi tässä asiassa mitään itseltään yhteiskunnalle ei sieltä tule, kun ei ole mistä antaa. Halu asian suhteen on jo tullut selväksi.

Outlaw-yhteiskuntamuoto on varmasti kiinnostava kokeilu. Kerrankin voin sanoa että NIMBY, jos se on minusta kiinni. Ei muuta.

Ehdotuksesi, jonka mukaan sääntöjä noudattamalla ei pystyisi ´oikeasti´ elämään, eikä myöskään kokemaan mitään, on kyllä erittäin naiivi. Kovin taitaa olla kapea putki, mitä kautta tätä elämää tarkastelet.
Uskoisin, että minulla on ihan hyvä elämä ja arvot kohdallaan.
tounge.gif

Aika naivi ja naurettava lammas saa olla, että hyväksyy jotkut 3000€:n sakot jossain hevon korvessa tapahtuneesta täysin turvallisesta pikku kiihdytyksestä. Yleensäkin Suomen nopeusrajoitukset on muokattu puolisokean mummon kyvyille kuljettaa täysperävaunurekkaa jäätävässä sateessa. Aika harvassa on paikat, ettei niissä voisi turvallisesti tuplata mopolla noita alinopeussuosituksia. Nostan kyllä hattua kaikille, jotka moista varastamista eivät hyväksy ja lähtevät moisia roistoja pakoon.

Melko hupaisaa, että kaveri, joka kertoo osallistuneensa laittomiin Cannonball-katukisoihin, joita pitää ilmeisen ´cooleina´ tapahtumina, on täällä messuamassa jostain liikenneturvallisuuteen liittyvistä asioista.

Minä en usko, että tällaista tyyppiä ihan oikeasti kiinnostaa edes rotan häpykarvan vertaa mikään liikenneturvallisuusasia.

Ei suinkaan, vaan häntä kiinnostaa tosiasiassa ainoastaan se, että hänen ja hänenlaistensa olisi päästävä kaahaamaan ilman sanktioita, tai nykyistä vähemmillä sanktioilla. Ja että tiet olisi putsattava kaikenlaisista ´nysvääjistä´ ynnä muista hitaista, sokeista ja vähä-älyisistä kuljettajista, jotta tällä ´kuskien aatelilla´ olisi paremmin tilaa temmeltää ja tehdä mitä huvittaa.

Täytyy toki jättää lausuntooni sellainen varaus, että en sen enempää kuin kukaan muukaan, voi tietää toisten ajatusmaailmasta kaikkea pelkkien nettikirjoitteluiden perusteella. Tällainen kuva minulle kuitenkin on muodostunut, joten pahoittelut, jos olen väärässä, ja hänen mitä vilpittömin tavoitteensa onkin vain tehdä tästä touhusta kaikille yhtäläisesti turvallisempaa. Siinä tapauksessa voisi ainakin ilmaista itseään pikkuisen selkeämmin.

EDIT: Tuollaisia tutkimuksiahan on olemassa ja niitä löytää juuri haluamansalaisena mutta ennemmin nojaan omaan kokemukseen kuin jenkki tutkimuksiin asiasta.
Käsillä oleva tutkimus kertoo, että 63 % epäonnistuu paossaan. Joten vaikka oma kokemuksesi on toisenlainen ja samanhenkisten kavereidenkin, niin silti tuo 63 % on fakta tässä maassa. Siinä luvussa on mukana ne loputkin, jotka eivät ole sinun tasollasi.

Toki on mukavampi nähdä asiat omalta kantilta. Eikä siinä mitään. Omasta puolestani kukin saa pitää mielipiteensä ja ajella miten lystää, mutta turhan faktojen perään huutelun voisi lopettaa. Kun ne eivät kuitenkaan kelpaa elleivät ne tue omaa näkemystä.

Myöskään todistusta siitä ettei lain tarkoituksellisella rikkomisella olisi kielteisiä vaikutuksia, siitä että haluaisi ja voisi kantaa vastuunsa tai että ylipäätään antaisi tässä asiassa mitään itseltään yhteiskunnalle ei sieltä tule, kun ei ole mistä antaa. Halu asian suhteen on jo tullut selväksi.
Kyllä mulle sopii nollatoleranssi, automaattikameravalvonta, puskatutkaus, sanktiot liikennerikkeistä. Kunhan ensin nostetaan nopeusrajoitukset "luontevan järkevälle" tasolle (+20-40km/h) ja kohtuullistetaan "korpitiekiihdytysten" sanktioita todellisen vaaran tasolle.

Nyt täällä hyssälandiassa on 60-alueita, joilla kymmenen vuotta sitten sai ajaa 100. Muutenkin nopeusrajoitukset ovat kehitysvammaisten liikenneleikkikoulun tasolla, punaiset liikennevalot palaa joka nurkassa yötä päivää kesät talvet, hidastustöyssyvillitys elää ja voi hyvin.

Suomalialainen liikenne(nysväys)kulttuuri on perseestä. Täällä kaivetaan nenää kun pitäisi painaa kaasua. Muualla maailmassa hitaus tulkitaan tyhmyydeksi, täällä urpolassa hitaus on hyve.

sanoi:
Kas kun mutkia ei enää noin vain saakaan.
Kyllä menee sinulla metsään niin tässä, kuin kaikissa muissakin väittämissäsi. Olisi tietysti mukava nähdä millaisia hienoja tutkimuksia olet käyttänyt pohjanasi näissä väitteissä, joita on jo monta riviä tullut ja alusta loppuun täyttä paskaa.
Mitä tuohon lainaukseen tulee, britit tosiaan kielsivät aseet. Se kuka väittää, ettei niitä enää saa, elää pullossa. Kiellon myötä laittomien aseiden kysyntä ja tarjonta kasvoivat räjähdysmäisesti, sen myötä hinnatkin romahtivat. Oman asekaappini sisällön kasvattaminen tulisikin luultavasti huomattavasti halvemmaksi (ja helpommaksi) Lontoon kaduilta kuin Suomen aseliikkeestä.

Käsillä oleva tutkimus kertoo, että 63 % epäonnistuu paossaan. Joten vaikka oma kokemuksesi on toisenlainen ja samanhenkisten kavereidenkin, niin silti tuo 63 % on fakta tässä maassa. Siinä luvussa on mukana ne loputkin, jotka eivät ole sinun tasollasi.

Toki on mukavampi nähdä asiat omalta kantilta. Eikä siinä mitään. Omasta puolestani kukin saa pitää mielipiteensä ja ajella miten lystää, mutta turhan faktojen perään huutelun voisi lopettaa. Kun ne eivät kuitenkaan kelpaa elleivät ne tue omaa näkemystä.
Entä kelpaako sinulle se fakta, että selvinpäin ajaneista vain ~26% epäonnistuu paossaan? Tutkimus kertoo myös sen, jos osaa lukea.

Olisi tietysti mukava nähdä millaisia hienoja tutkimuksia olet käyttänyt pohjanasi näissä väitteissä
HORS 298, Bennett & Holloway, Marshall, Web & Tilley, MPA 2004 (Gun Crime Report), Shropshire & McFarquhar ja artikkeleita.

Suur-Lontoon, Manchesterin ja Birminghamin vakiintuneissa rikollispiireissä on aseiden saatavuus ja käyttöherkkyys korkea. Muilla kaupunkialueilla ei niinkään. Jotain kertoo sekin että jo yli puolet takavarikoiduista aseista on uudellen käyttöön muunnettuja dekoja.

Käytäthän sinäkin hetken aikaa kertoaksesi omat vastauksesi esitettyihin kysymyksiin. Kiitos.

Nyt täällä hyssälandiassa on 60-alueita, joilla kymmenen vuotta sitten sai ajaa 100. Muutenkin nopeusrajoitukset ovat kehitysvammaisten liikenneleikkikoulun tasolla, punaiset liikennevalot palaa joka nurkassa yötä päivää kesät talvet, hidastustöyssyvillitys elää ja voi hyvin.

Suomalialainen liikenne(nysväys)kulttuuri on perseestä. Täällä kaivetaan nenää kun pitäisi painaa kaasua. Muualla maailmassa hitaus tulkitaan tyhmyydeksi, täällä urpolassa hitaus on hyve.
Sinulla on kuvauksestasi päätellen aika usein hirmuisen kova kiire jonnekin? Oletko ihan varma, ettei se kiire olekin jostain syystä ainoastaan korviesi välissä?

Liikennekulttuuri, josta et pidä, on kuitenkin ihan faktisesti paljon turvallisempaa, kuin se oli esim. silloin, kun ei vielä ollut nopeusrajoituksia. Jos suhteutetaan kuolemat ja vammautumiset liikennemääriin, tilasto on vieläkin musertavammin nykyisen "sääntöuskovaisuuden" puolella. Toki myös esim. ajoneuvojen turvalaitteet on kehittyneet myös, muttei yksinään voi millään riittää selittämään tätä.

Jaahas, vai että Suomessa hidastetöyssyjä. Kuules kun meidän maassamme ei tiestössä edes ole juuri minkäänlaisia hidastetöyssyjä olemassa, on korkeintaan jotain kärpäsenpaskakeon korkuisia vienoja pikku kohoumia. Muualta maailmasta löytyykin sitten vähän toisenlaisia. Esimerkiksi sellaisia 20-30cm korkeita, ja muodoltaan kuin keskeltä halkaistu tukki, mihin voi jo oikeasti rikkoa autonsa ripustukset, pyörästä ties mitä, varsinkin kun niitä ei monesti ole merkitty yhtään millään lailla.

Muutenkin suosittelen lämpimästi harrastamaan tuota matkailua oikein ajan kanssa... auttaa nimittäin aivan kummasti avaamaan silmiä sen suhteen, mikä on asioiden laita meillä vs. muualla. Löytyy esimerkiksi monia maita, joissa liikenne toimii isomman oikeudella, muita sääntöjä ei ole, tai niitä ei ainakaan kukaan noudata, ja ällistyttävä kiirekin on jokaisella. Myös kyseisten maiden onnettomuustilastot ovat varsin ikävän näköiset.

Minä kysyn; "Miksi sitten pitää antaa suhteettomia sanktioita ketään vaarantamattomasta ylinopeudesta"?
Jos ketään ei ole paikalle = kukaan ei vaarannu, ei varmaankaan saa sakkoakaan, kun ei ole ketään sitä antamassa?

Eipä nuo sakot kauhean suhteettomia ole tällä hetkellä. Kyllä jostain 60km/h ylityksestä kuuluukin tulla jo kunnon sakko ja kortti kuivumaan, ei siinä mitään suhteetonta ole. Jostain 20km/h ylityksestä taas ei sakot päätä huimaa ja taitaa korttikin säilyä?
Ehkä sunkin kannattaisi mennä oikeisiin töihin,niin saat 20km/h ylityksestä sen 500-1000€.

Kysytäänpä asiaa toisinpäin;mikä olisi kohtuullinen sakko esim. 100 alueella a)120 b)150 c) 180 d)yli 200? Oletetaan että tilanteessa ei muuta liikennettä,muutama ohitus (siististi) ja ei vaarallisia risteyksiä.Minkä verran seurakunta maksaisi ilolla yhteiseen kassaan siitä että tuli nykäistyä hiljainen pätkä lujempaa? Oletetaan että kortin kuivumisaika olisi kohtuullinen pari viikkoa.
Toinen vaihtoehto jota olen kerran ehdottanut eräälle päättäjälle.Koska useimmat meistä ajavat silloin tällöin hieman yli rajoitusten,tehdään se mahdolliseksi niin,että myydään moottoripyöräilijöille eri hintaisia ajokortteja joilla voi ajaa muuta liikennettä nopeammin,eli kutsuttakoon sitä vaikka lisenssiksi.Olisi 120:n pahvi,140:n pahvi,150 lappu.Köyhä valtio saisi ylimääräistä ja äijät voisi laillisesti ajaa sitä mihin pahvi oikeuttaa.Tietysti hinta nousisi nopeuden mukaan.Paljonko maksaisit esim 140 kortista?
100km/h alue
alle 120 suullinen tai kirjallinen huomautus(näitä kun olisi 5/vuosi 200€)
120-150 tuloista riippuen 100-200€ ei ajokieltoa
150-180 tuloista riippuen 200-300€ max 2vk ajokieltoa
180-2?? tuloista riippuen  300-500€ max 1kk ajokieltoa

vallitsevat olosuhteet pitäisi myös vaikuttaa sakon määrään
-20% - +20%

Back