• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

3 Orgilaista kaatoi Boxintiellä sipoossa 8.8.

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Jetro
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
104 §:n tarkoittama “toimenpiteistä luopuminen” voidaan tehdä silloin kun rikkomus on tapahtunut mutta se katsotaan niin vähäiseksi ettei ole tarvetta antaa asiasta muuta kuin huomautus. Oleellista lienee kuitenkin se että rikkomus katsotaan tapahtuneeksi.

Tässä tapauksessahan syyttäjä katsoi, ettei mitään tuomittavaa ollut tapahtunut.
Täsmälleen näin. Jos oikein ymmärsin, tutkinnanjohtaja ei kuitenkaan ollut ihan samaa mieltä. Mutta eipä sillä ole enää väliä, mitä mieltä se oli, onneksi...
062802moto_prv.gif

Rouva tutkinnanjohtaja päätti suojata omaa selkäänsä seuraamalla esitutkintalain, poliisilain ja tieliikennelain kaikki säädöt.
033102bebe_1_prv.gif
Tuossa lauseessasi todistit, Grizzly, oikeaksi juuri sen, mitä kirjoitin vellihousuisista tutkinnanjohtajista.
roflmao.gif

Syyttäjähän totesi päätöksessään selvällä suomen kielellä, että Jassu ja kumppanit eivät ole rikkoneet tieliikennelakia. Hei haloo, siis minkä h*lvetin takia Jassun ja kumppanien olisi pitänyt hyväksyä se, että tutkinnanjohtaja (tässä tapauksessa enemmänkin hutkinnanjohtaja) antaa huomautuksen TLL 104 §:n nojalla???

Rouva tutkinnanjohtaja päätti suojata omaa selkäänsä seuraamalla esitutkintalain, poliisilain ja tieliikennelain kaikki säädöt.  
033102bebe_1_prv.gif
Tuossa lauseessasi todistit, Grizzly, oikeaksi juuri sen, mitä kirjoitin vellihousuisista tutkinnanjohtajista.
roflmao.gif

Syyttäjähän totesi päätöksessään selvällä suomen kielellä, että Jassu ja kumppanit eivät ole rikkoneet tieliikennelakia. Hei haloo, siis minkä h*lvetin takia Jassun ja kumppanien olisi pitänyt hyväksyä se, että  tutkinnanjohtaja (tässä tapauksessa enemmänkin hutkinnanjohtaja) antaa huomautuksen TLL 104 §:n nojalla???
Todistin tai en todistanut, so not....

Joka tapauksessa, suomihan kun on täynnä näitä "poliisinvihaajia", niin miksi ottaa riskin? Kun toiset kertovat/uhkailevat asian viemistä medialle ja Karpolle, ja media ja karpohan rakastaa virkavallan grillaamista, niin Tj päätti viedä asian virallista tietä.

Älä minulta kysy mistä se Tj päätöksensä teki. Hän on yksilö, joka itse ajattelee tavallaan. Minä mietin omalla tavallani, mutta olen eri hommissa, joten ei valta riitä päättämään Tj:n edestä, valitettavasti.

Kukaan täällä ei riskeeraa omaa persettä jonkun paskahomman vuoksi, kun tuloskaan ei vaikuta palkkaan millään tavalla. Tai sitten jos riskeeraa, niin on vaan vitun tyhmä.

Älä minulta kysy mistä se Tj päätöksensä teki. Hän on yksilö, joka itse ajattelee tavallaan. Minä mietin omalla tavallani, mutta olen eri hommissa, joten ei valta riitä päättämään Tj:n edestä, valitettavasti.

Kukaan täällä ei riskeeraa omaa persettä jonkun paskahomman vuoksi, kun tuloskaan ei vaikuta palkkaan millään tavalla. Tai sitten jos riskeeraa, niin on vaan vitun tyhmä.
Tässä tapauksessa tämän "omaperäistä aivotoimintaa" harjoittaneen tutkinnanjohtajan nimi on arvatenkin ollut Anu Saukko. Itse toimin yksityissektorilla, jossa ei ole samanlaista virkasuhdeturvaa kuin virkamiehillä. Yksityissektorilla työnantaja voi aika herkästi laittaa kilometritehtaalle, joten mikään ei ole niin varmaa kuin epävarmuus. Sen takia mielessäni ei ole heti ensimmäisenä se, riskeeraanko oman perseeni jonkun asian kanssa vai ei. Kyllä asiaan tottuu hyvin vuosien aikana kun ei ajattele sitä liikaa. Virkamieshän (myös poliisi) on sen sijaan mieluummin tekemättä mitään, että ei tee virkavirhettä tai tekee asian pitemmän kaavan kautta, jolloin hallintoalamaiset joutuvat roikkumaan pitkän aikaa "löysässä hirressä", kuten tässä nimenomaisessa tapauksessakin.
eek.gif

Saattaa olla jo hieman saivartelua, mutta jos olen ymmärtänyt oikein niin motoristit aloittivat suunsoittonsa vasta sen jälkeen kun heille oli esitetty tutkinnanjohtajan toimesta huomautusta. (korjatkaa jos olen väärässä) Huomautus taas puolestaan on sanktio jostain tuomittavasta teosta.

Eihän se suunsoitto yleensä paranna mahdollisuuksia asioiden hoitamiseksi joustavasti, mutta luulen etten olisi itsekään aivan purematta niellyt huomautusta kyseisestä teosta. Olisiko tutkinnanjohtaja mahdollisesti menetellyt toisin jos motoristien käyttämät "taivuttelukeinot" olisivat olleet hieman diplomaattisemmat, mene ja tiedä.

Olen Bomberin kanssa samaa mieltä siinä, että virkamiesvastuulla toimivat henkilöt ovat yleensä melko haluttomia tekemään mitään sellaista josta voisi edes teoriassa joutua myöhemmin vastuuseen. Sanottakoon kuitenkin tasapuolisuuden nimissä, että kyllä sellaisiakin virkamiehiä löytyy jotka eivät niin helposti piiloudu pykälien taakse.

Minäkin olen Jyrkin ja Bomberin kanssa pitkälti samaa mieltä virkamiesten vastuunpakoilusta. Tässä nimenomaisessa tapauksessa taisi kuitenkin olla parempi, että juttu kävi syyttäjällä saakka.

Parempi myös siksi, että syyttäjä on sanktioista päätettäessä hierarkisesti korkeammassa asemassa kuin poliisi. Päätöksellä saattaa olla pientä vaikutusta tulevaisuuteen, jos jollekin käy joskus samalla tavalla. Ehkä poliisi ei ole niin herkästi jakamassa huomautuksiaan. Toisaalta syyttäjän päätöksen ennakkoratkaisuarvo on aika vähäinen.

Tässä mielessä olisi ollut kaikkein parasta, jos juttu olisi käynyt korkeimmassa oikeudessa saakka ja päätös olisi ollut vapauttava. Onneksi asianosaisten ei tarvinnut kuitenkaan roikkua niin kauaa "löysässä hirressä"...
wink.gif

Pitkään tätä episodia vierestä seuranneena, voin todeta..

1. Asian olisi tutkinnanjohtaja voinut päättää itsekin, kyllähän hänelle on päätäntävalta miten asiassa edetään. Tämä sanktioajatus oli mielestäni väärä, jos hänellä olisi ollut selkärankaa ja halua hoitaa asia nopeasti niin näin hän olisi voinut tehdä. MP:t olisivat olleet melko syvällä pöpelikössä, jos vauhtia olisi ollut ennemmän kuin laki sallii ja muutama  ihminen olisi jättänyt nämä asioiden pohtimiset kuten kaiken muunkin. Tuossa oli ainekset vaikka millaiseen onnettomuuteen.  
buttrock.gif

2. Onneksi syyttäjällä oli asiat hallussa, ymmärsi asian ja toimi sen mukaan.

3. Korvauksien saaminen tiehallinnolta voi sitten olla vaikeampi pala, mutta toivottavasti tiehallinto korvaa vahingot.

Sanottakoon kuitenkin tasapuolisuuden nimissä, että kyllä sellaisiakin virkamiehiä löytyy jotka eivät niin helposti piiloudu pykälien taakse.
Olet oikeassa, kyllä asiallisia virkamiehiä löytyy paljonkin. Kärjistin hiukan. Kokemusteni mukaan, kumma kyllä, poliisin puolella näitä asiallisia virkamiehiä vain tahtoo olla niin perin vähän. "Reinikainen"- sarjan DVD:ltä vastikään katsottuani täytyy sanoa, että pääosan esittäjä on mielestäni sellainen poliisi, joita saisi olla enemmänkin. Siis henkilö, joka osaa käyttää järkeään ja arvioida toimenpiteet uudelleen sen mukaan, mitä tilanne kulloinkin vaatii (vaikka paperien repimisen ja roskiin heittämisen).
wink.gif

Sanottakoon kuitenkin tasapuolisuuden nimissä, että kyllä sellaisiakin virkamiehiä löytyy jotka eivät niin helposti piiloudu pykälien taakse.
Olet oikeassa, kyllä asiallisia virkamiehiä löytyy paljonkin. Kärjistin hiukan. Kokemusteni mukaan, kumma kyllä, poliisin puolella näitä asiallisia virkamiehiä vain tahtoo olla niin perin vähän. "Reinikainen"- sarjan DVD:ltä vastikään katsottuani täytyy sanoa, että pääosan esittäjä on mielestäni sellainen poliisi, joita saisi olla enemmänkin. Siis henkilö, joka osaa käyttää järkeään ja arvioida toimenpiteet uudelleen sen mukaan, mitä tilanne kulloinkin vaatii (vaikka paperien repimisen ja roskiin heittämisen).
wink.gif
Mutta kun poliisin ja muita lakia valvovien työ nimenoman perustuu lakiin, ja sanktiot ovat siten vähän erilaisia siinä alalla oleville ihmisille kuin esimerkiksi putkimiehellä, tai ATK-tukihenkilöllä. Tottakai terve järjenkäyttö on suotavaa, mutta siitä voi syntyä taas ongelmia virkamiehelle, joka käytti sitä tervettä järkeä. Esim tässä tapauksessa paikalla olleet poliisit olivat sitä mieltä, että ei ole tapahtunut rikosta. Mutta korkeampi, enemmän lukenut ja tietäväinen (ainakin näin voisi uskoa
tounge.gif
) päätti että juttu ei ole näin simppeli.
Yllättävän helposti tulee lääninhallitukselta, tai valvovalta viranomaiselta selvityspyyntö, tai syytöksiä virkavirheestä, joten täysin ymmärrettäväähän se on, että poliisi ei aina käytä "maalaisjärkeä"...tai ainakin luulisi olevan täysin ymmärrettävää...
confused_orig.gif
Poliisi (sis. kenttäpoliisi, liikkuva poliisi, rikospoliisi, krp, supo jne jne) kun ei nyt satu tekemään ihan tavallista Matti Meikäläisen 08.00 - 16.15 vuorotyötä panimolla, tai Saunalahden asiakaspalvelussa...

ja JHBMW, minä taas ymmärsin niin, että "uhkaukset" medialla tuli ENNEN kun TJ oli mainitsenut mitään mistään päätöksestä.

Poliisi (sis. kenttäpoliisi, liikkuva poliisi, rikospoliisi, krp, supo jne jne) kun ei nyt satu tekemään ihan tavallista Matti Meikäläisen 08.00 - 16.15 vuorotyötä panimolla, tai Saunalahden asiakaspalvelussa...
Sauniksen aspa on 24/7 kyllä, en ole koskaan siellä hommissa ollut mutta entisenä saunalahden tekniikassa työskennelleenä tiedän
tounge.gif

ja JHBMW, minä taas ymmärsin niin, että "uhkaukset" medialla tuli ENNEN kun TJ oli mainitsenut mitään mistään päätöksestä.
Jos todellakin oli niin, että suunsoitto alkoi ennen kuin mitään huomautusta tms. oltiin esitetty tutkinnanjohtajan toimesta niin joudun hieman korjaamaan aiempia "lammaslausuntojani" poliisista.
Tällaisessa tapauksessa on varmasti paikallaan jatkaa tutkintaa tarkalleen pykälien mukaan ja antaa juttu syyttäjälle.

Ja kun kukaan osallisista ei ole kiistänyt Grizzlyn selostusta tapahtumien kulusta niin eipä tässä mitään motoristien vainoa taida olla tapahtunut, saattaapa olla jopa päinvastoin.  
wink.gif

Ja kun kukaan osallisista ei ole kiistänyt Grizzlyn selostusta tapahtumien kulusta niin eipä tässä mitään motoristien vainoa taida olla tapahtunut, saattaapa olla jopa päinvastoin.
wink.gif
Jos tuo kaikki on lähtenyt minun ja TJ:n välisestä puhelinkeskustelusta niin aika herkässä on "suunsoiton" raja tuollakin.

Soittelin aikoinaan TJ:lle kyselläkseni jutun edistymisestä, koska meillä oli mahdollisuus päästä kuvien lisäksi ihan juttuna tuohon moottorilehden stooriin missä käsiteltiin tienpitäjän vastuuta - kerroin myös että juttu ei siis liity poliisiin vaan ihan tuohon tiehallinnon kunnossapitojuttuihin. Kerroin myös sen että minun piti antaa toimittajalle vastine ehtiikö juttumme mahdollisesti ratketa ennen kuin lehtijuttujen deadline olisi (alunperin tuo oli lokakuussa).

Jokainen voi tässä vetää omat johtopäätöksensä asiasta, mutta se ei muuta sitä että vaikka olisi uhkailtu saddam husseinilla niin se ei estäne sitä että virkamies voi ihan itse tehdä ratkaisuja puskematta niitä kalliissa virkakoneistossa eteenpäin.

Oikeus on voittanut ja syyttäjä on todennut meidät syyttömiksi, TJ:n mielipiteellä siis ei onneksi ollut merkitystä
smile_org.gif

Sain tiehallinnosta äsken lyhyen ja ytimekkään mailin :

maksu on maksatuksessa ja kohta tililläsi

Eli hakemani omavastuut kopsahtavat tilille varmaan viimeistään ensi viikolla
062802jumpie_prv.gif

wink.gif
Jos tuo kaikki on lähtenyt minun ja TJ:n välisestä puhelinkeskustelusta niin aika herkässä on "suunsoiton" raja tuollakin.

Soittelin aikoinaan TJ:lle kyselläkseni jutun edistymisestä, koska meillä oli mahdollisuus päästä kuvien lisäksi ihan juttuna tuohon moottorilehden stooriin missä käsiteltiin tienpitäjän vastuuta - kerroin myös että juttu ei siis liity poliisiin vaan ihan tuohon tiehallinnon kunnossapitojuttuihin. Kerroin myös sen että minun piti antaa toimittajalle vastine ehtiikö juttumme mahdollisesti ratketa ennen kuin lehtijuttujen deadline olisi (alunperin tuo oli lokakuussa).

Jokainen voi tässä vetää omat johtopäätöksensä asiasta, mutta se ei muuta sitä että vaikka olisi uhkailtu saddam husseinilla niin se ei estäne sitä että virkamies voi ihan itse tehdä ratkaisuja puskematta niitä kalliissa virkakoneistossa eteenpäin.

Oikeus on voittanut ja syyttäjä on todennut meidät syyttömiksi, TJ:n mielipiteellä siis ei onneksi ollut merkitystä
smile_org.gif
Ilmoitan nyt tännekin, että TJ oli tyytyväinen ratkaisuun. Ei hän halunnut tehdä teistä syyllisiä. Miksi motoristi aina tekee itsestään marttyyri???
Noh, anyway...Olen täysin samaa mieltä että oikeus voitti tässä tapauksessa, eikä meidän tarvitse kokoontua Finlandia-talon, tai edskuntatalon eteen polttamaan lakikirjoja ja suomenlippuja...
biggrin.gif

Palataanpas aiheeseen, kiitos.

Jos jollain on minulle henkilökohtaisesti asiaa niin postia boxiin. Ja jos on tarvetta julkisesti arvostella niin avatkaa uusi aihe. Valitukset sitten taas suoraan ylläpitäjille.

Back