18.7. Moottoripyöräilijä menehtyi Kiteellä

Jonkun uutisen mukaan taas tilanteita, jossa auto kääntyy tiellä eteen. Yrittäkää näkyä, kirkasta ajoasua, kypärää, huomioliiviä päälle tai sitten ajakaa päiväsaikaan pitkät päällä, vaikka joku 25-vuotias jakeluautokuski ottaisikin siitä herneen nenään.

Jonkun uutisen mukaan taas tilanteita, jossa auto kääntyy tiellä eteen. Yrittäkää näkyä, kirkasta ajoasua, kypärää, huomioliiviä päälle tai sitten ajakaa päiväsaikaan pitkät päällä, vaikka joku 25-vuotias jakeluautokuski ottaisikin siitä herneen nenään.
Pyörä näkyy lyhyillä valoillakin, rupean kohta näyttämään pitkiä pitkillä ajaville koska minuakin vituttaa nämä. Myin viimeisen pyörän pois viime keväänä, tiedä vaikka ensi vuonna pyörä taas olisi mutta paiväsaikaan ajan lyhyilla valoilla vehkeillä missä valot on.

Pyörä näkyy lyhyillä valoillakin, rupean kohta näyttämään pitkiä pitkillä ajaville koska minuakin vituttaa nämä. Myin viimeisen pyörän pois viime keväänä, tiedä vaikka ensi vuonna pyörä taas olisi mutta paiväsaikaan ajan lyhyilla valoilla vehkeillä missä valot on.
Käsittääkseni niitä pitkiä valoja ei enää suositella nykypyörillä ajaessa. Se ohjeistus oli sitä aikaa, kun pyörässä oli kehnot halogenit, tai jopa pelkät hehkut.

Kun motukat näkyy hyvin lyhyilläkin valoilla, niin miksi näitä eteen kääntyviä autoja on niin useasti?

Heitä, joita moottoripyörän pitkät häiritsevät kirkkaalla päivänvalolla niin että vilkuttelevat valojaan, on noin yksi per ajettu tuhat kilometriä.
Vilkuttelijoista lähes jokainen on niitä kaikkein tarkimmin liikennesääntöjä noudattavia tielläliikkujia, nuorehkoja paketti - ja jakeluautokuskeja.😀

Kyllä mua vituttaa ainakin pitkät päällä ajavat. Mulla on yks kaveri joka ajelee aina pitkät päällä ja kyllä ne mun silmiä ärsyttää kun peilistä joutuu katsomaan. Toisekseen ainakin mun on vaikeampi hahmottaa pitkillä vastaan tulevaan nopeutta. No mä en ookkaan supermies vaan tavallinen kymppitonnin vuodessa prätkäileva ukko.

Kun motukat näkyy hyvin lyhyilläkin valoilla, niin miksi näitä eteen kääntyviä autoja on niin useasti?

Heitä, joita moottoripyörän pitkät häiritsevät kirkkaalla päivänvalolla niin että vilkuttelevat valojaan, on noin yksi per ajettu tuhat kilometriä.
Vilkuttelijoista lähes jokainen on niitä kaikkein tarkimmin liikennesääntöjä noudattavia tielläliikkujia, nuorehkoja paketti - ja jakeluautokuskeja.😀
Montako pöpelikköön ajavaa motoristia noi pitkät valot pelastaa? Autoissakin pitkät päällä, kukaan ei kuole?

Ei ne yleensä täydestä vauhdista käänny eteen. Hidasteleva tai paikallaan oleva auto, missä tahansa tien kohdassa, on merkki himmailulle ja pysähtymiseen valmistautumiselle.

Ja sen vauhdin muutoksen pystyy itse päättelemään, ainakin jos itse on alle kahdensadan vauhdissa.

Kovin on herkkää motoristiporukkaa linjoilla, kun moottoripyörien pitkät valot noin heitä häiritsevät kirkkaalla päivänvalolla.

Pitkien polttamista parempana vaihtoehtona pitäisin pientä kiemurtelua "epäilyttävää" risteystä lähestyttäessä.
Ihmisaivot optimoi laskentatehoa havainnoimaan 1-luokan vaarat eli liikkuvat kohteet. Pieni sivuttaisliike on huomioita herättävämpi kuin melkein suoraan kohti tuleva kapea objekti.

Jos mahdollisuus pistää asiaan rahaa rahaa kiinni, niin pienet lisävalot pyörän alaosaan molemmille puolin, jotka yhdessä ajovalon kanssa muodostavat kolmiomaisen kuvion. Pari eri pistettä, ei kiinni toisissaan, on helpompi huomata kuin yksi iso.

Kovin on herkkää motoristiporukkaa linjoilla, kun moottoripyörien pitkät valot noin heitä häiritsevät kirkkaalla päivänvalolla

En nyt tiedä herkkyydestä. Ehkä ennemmkin että pitkien polttamisesta uskotaan olevan enemmän haittaa kuin hyötyä.
Varmaan suosittelet myös mahdollisimman kovaäänistä pakoputkistoa?

• Tykkään
Reaktiot: ktv

Pitkät päällä tekee etäisyyden ja nopeuden arvioinnin lähes mahdottomaksi. Mutta voi tietysti paremmin uhriutua miten jatkuvasti käännytään eteen.

Jostain syystä muuten eteen kääntymisistä valittamiset ja ylinopeussakkojen määrät ja summat ja kortin kuivumisajat tuntuu korreloivan vahvasti keskenään.

Tuolla onnettomuuskohdalla on kilometrisotalla 60 km/h rajoitusta eli ei ole maantienopeuksilla arvatenkaan ajettu, eikä motoristikaan ole kaahariksi tunnettu. Sattuu se silti kun auton kylkeen tulee äkkipysäys.

Uhri oli paikallisesti tunnettu yrittäjä ja isäni pitkäaikainen yhteistyökumppani. Tasaiset baanat Erkille!

Pitkät päällä tekee etäisyyden ja nopeuden arvioinnin lähes mahdottomaksi. Mutta voi tietysti paremmin uhriutua miten jatkuvasti käännytään eteen.

Tämä juuri on se syy minkä takia itse näen punaista aina kun joku painelee pitkillä keskellä päivää välittämättä muusta liikenteestä. Plus että se häikäisy pahimmillaan aiheuttaa fyysistä kipua tai voi jollakulla laukaista migreenin.

Menee nyt vähän ot:kai mutta mp69 survival kurssilla tätä käytiin läpi jo ennen koko tämän foorumin perustamista "pitkien valojen käyttö moottoripyörässä heikentää kohteen matkaa/arviointia autoilijan näkökulmasta"

Menee nyt vähän ot:kai mutta mp69 survival kurssilla tätä käytiin läpi jo ennen koko tämän foorumin perustamista "pitkien valojen käyttö moottoripyörässä heikentää kohteen matkaa/arviointia autoilijan näkökulmasta"
Mut jos autoilija ei vaivaudu katsomaan tuleeko ketään,ni aivan sama onko valot vai ei.

Kyllä se on lähtökohta että kaikki autot tulee eteen. Mihinkään ei voi luottaa. Sitten kun siihen on valmistautunut ja onnettomuuden sijaan pelkästään vituttaa.
Näin se on. MP kurssilla pyydettiin kuvittelemaan auto ja autoilija hirveksi.
Itse ajoin ekan ja viimeiseksi tähän asti jääneen kolarin auton kylkeen, kun autoilija tuli kolmion takaa. Pysähtyi väistääkseen, mutta juuri risteykseen tullessani lähti reippaasti liikkeelle ja suoraan eteen. Onneksi vauhti oli itsellä kohtuu pieni, joten selvisin luiden murtumisella.
Perustelu oli autoilijalla auringon häikäisy. Tiedä sitten olisiko pitkistä valoista ollut hyötyä.

Back