• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

-06 R6,-06 GSXR600 ja -05 ZX6R dynossa

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja jukepoksi
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Sä taidat WMA uskoa siihenkin että jos jollain automerkillä on vaikkapa "F1 vaihteisto" varusteena, niin on se juuri samanlainen kuin vaikkapa Kimin autossa on.
Tää oli hyvä vaihdeveto  
biggrin.gif

Omassa autossani on tuo laatikko josta puhuit. Ostaessani en luullut että se on F1:stä, vaikka niin ehdottelitkin. Sorry.
Ei muuten ole niin erikoinen peli tuo laatikko. Automaatilla tulee käyteltyä koko ajan.

En väittänyt että vakio ja WSS 600 olisivat täysin yhteneväisiä. Sanoin että jos lähtökohta on "aivan paska" kuten sanoit, ei siitä saa edes virittämällä voittajaa.

Jos heikommasta aihiosta saa aina virittämisellä sen kovimman voittajan, miksi WSS:ssä ei kisoja voiteta vaikkapa 2001- pyörillä?

Vaikka Pennan ja sinun 600 olisikin suuri ero, on väitteesi että 600RR on "paska peli" arveluttava. Toisaalta, kaikilla on mielipiteensä ja kaikki ovat oikeutettuja semmoiseen. Yleistyksenä kuitenkin melkoisen raju. No, se siitä.
Jannmann tietää kyllä mistä puhuu. Häne selitti mistä hänen mielipiteensä johtuu aikaisemmin.

600RR Hondassa on vakiona sellaisia ratkaisuja, että se ei ole hyvä radalla, eikä hän ilmeisesti tykännyt siitä niin paljoa kadullakaan.

Esimerkiksi löysä keula, huono maavara, huonosti "venyvä" moottori. Kaikki korjautuu rahalla kun kilpuri tehdään, mutta valitettavasti esimerkiksi Yamaha R6 on hänen mielestään parempi jos vakiopeleistä puhutaan.

Siinä siis kertauksena.
No jos Jyrikin näin sanoo niin sitten...
confused_orig.gif
Älä vma luovuta. Olen kanssasi samoilla linjoilla osin.
Asioista voi , saa ja tulee olla eri mieltä...
Väite, että Hondan cbr600rr on paska peli on kyllä aika paksua.
Kyllä se MM-sarjan ammattilaisten mielestä oli vuosina 03-05 paras aihio kilpapyöräksi rakentamiselle verraten esim. Kawasakiin - johon sopii hyvin vertaus "Siasta ei saa ajokoiraa vaikka kuinka hierois."
Uudet YammuR6 ja Suzuki gsxr ovat taas eri juttu.

Se, että jannman totesi aiemmin, ettei 600 kuutioisen väännöllä ole mitään tekemistä kilvanajossa on kyllä aika ihme kommentti. Siteeraan tässä erään suht nopean kuljettajan - Erkka Korpiahon - kommenttia: " Ajakaa pojat väännöllä..."

Sä taidat WMA uskoa siihenkin että jos jollain automerkillä on vaikkapa "F1 vaihteisto" varusteena, niin on se juuri samanlainen kuin vaikkapa Kimin autossa on.
Tää oli hyvä vaihdeveto  
biggrin.gif

Omassa autossani on tuo laatikko josta puhuit. Ostaessani en luullut että se on F1:stä, vaikka niin ehdottelitkin. Sorry.
Ei muuten ole niin erikoinen peli tuo laatikko. Automaatilla tulee käyteltyä koko ajan.

En väittänyt että vakio ja WSS 600 olisivat täysin yhteneväisiä. Sanoin että jos lähtökohta on "aivan paska" kuten sanoit, ei siitä saa edes virittämällä voittajaa.

Jos heikommasta aihiosta saa aina virittämisellä sen kovimman voittajan, miksi WSS:ssä ei kisoja voiteta vaikkapa 2001- pyörillä?

Vaikka Pennan ja sinun 600 olisikin suuri ero, on väitteesi että 600RR on "paska peli" arveluttava. Toisaalta, kaikilla on mielipiteensä ja kaikki ovat oikeutettuja semmoiseen. Yleistyksenä kuitenkin melkoisen raju. No, se siitä.
Jannmann tietää kyllä mistä puhuu. Häne selitti mistä hänen mielipiteensä johtuu aikaisemmin.

600RR Hondassa on vakiona sellaisia ratkaisuja, että se ei ole hyvä radalla, eikä hän ilmeisesti tykännyt siitä niin paljoa kadullakaan.

Esimerkiksi löysä keula, huono maavara, huonosti "venyvä" moottori. Kaikki korjautuu rahalla kun kilpuri tehdään, mutta valitettavasti esimerkiksi Yamaha R6 on hänen mielestään parempi jos vakiopeleistä puhutaan.

Siinä siis kertauksena.
No jos Jyrikin näin sanoo niin sitten...
confused_orig.gif
Älä vma luovuta. Olen kanssasi samoilla linjoilla osin.
Asioista voi , saa ja tulee olla eri mieltä...
Väite, että Hondan cbr600rr on paska peli on kyllä aika paksua.
Kyllä se MM-sarjan ammattilaisten mielestä oli vuosina 03-05 paras aihio kilpapyöräksi rakentamiselle verraten esim. Kawasakiin - johon sopii hyvin vertaus "Siasta ei saa ajokoiraa vaikka kuinka hierois."
Uudet YammuR6 ja Suzuki gsxr ovat taas eri juttu.

Se, että jannman totesi aiemmin, ettei 600 kuutioisen väännöllä ole mitään tekemistä kilvanajossa on kyllä aika ihme kommentti. Siteeraan tässä erään suht nopean kuljettajan - Erkka Korpiahon - kommenttia: " Ajakaa pojat väännöllä..."
Kyllähän se niin on, että vääntö helpottaa ajamista ainakin harrastelijalla, joka ei välttämättä osaa/uskalla pitää koko ajan armotonta kierrosmoottoria "alueella". Kilosissa sitä vääntöä vaan on jo niin paljon, että varovainen saa olla silti, vaikka ei kierroksia käyttäiskään..

Eli vaikka kisakuski pysty hyödyntämään hyvin myös kapean rekisterin ylhäällä, se ei tarkoita sitä, etteikö se olis mukavampaa myös heille jos vääntö olis enemmän keskellä. Tuskin pahastuisivat siitä..

Katukäyttöön tuo vääntö alhaalla ja keskellä on sitten oikeen mukavaa, ainakin mun mielestä.. Kun siihen on tottunu, niin tuskastuu jos mopo ei heti kiihdy kunnolla kun kahvasta vääntää! Sen takia en viitti enää kusiaisilla kadulla ajellakaan, ei jaksa koko ajan pitää sitä mottia alueella, että se menis johonkin. Joskus ihan hauskaa sekin, mutta ei aina jaksa vetää niin tosissaan..

Tää oli hyvä vaihdeveto  
biggrin.gif

Siinä siis kertauksena.
Rahalla saa ja sitten hondalla pääsee.
Oma kokemukseni 05 R6 ja 05 CBRRR on samoilla linjoilla janmanin kanssa. Kuten myös jyri, minäkin hieman tunnen janmania ja ei hän nyt ihan hatusta mielipiteitään heittele.

Muistellen vanhoja aikoja niin esim Honda VTR-SP1 oli voittajapeli WSBK:ssa, mutta Hakki sellaisella hetken ajeltuaan sanoi että katukuosissa olevasta SP1:stä kun pitäis tehdä kisapeli ni se vaatisi HRC kittisetin ostoa. Silloin kun tuo kyseinen setti oli myynnissä ni se oli vaatimattomat 50 tuhatta puntaa... Hakki myi veturin veks ja siirty suzuki mieheksi ku niitä sai 5 samaan hintaan ku ton HRC kittisetin veturiin (ja jostain kummasta syystä maahantuoja ei lämmennyt ton kitin sponssaamista). Eli kyllä CBRRR:n saa varmaan kulkee mutta se vaati hitusen enemmin rahaa.

Täällä suomenmaalla tuskin tarvii väkisin mitään HRC kittejä lähtee ostelee.. Kyl se varmaan 95% on äijästä kiinni. Halvemmallakin pärjää. Toisille toinen vaan sopii paremmin käteen. Mutta jos lähet stanu luokkaa ajaa ni käsiittääkseni esim etujousiin/takapamppuun ei saa tehdä juurikaan muutoksia niin tuolloin R6 saattaapi olla aavistuksen helpompi aihio aloittaa kisaamisen.

Kyse oli nyt siitä, että eiköhän tuo vakio R6 anna isolla vaihteella dynossa sen mitä se antaa kadullakin. Siitä olen kyllä 99% varma! Kerrotko syyn miksi se ei antaisi? Mistä pyörä tietää olevansa dynossa (etupyörässä ei ole edelleenkään sitä anturia), ja isolla vaihteella on käytössä "max power" ohjelma, kuten Yammu kertoo.
No tiedätkö sinä 100% varmuudella millainen on se Yamahan "maxpower" -ohjelma ja mitä se tekee? Mä en tiedä. Tiedätkö mitä kuutta eri arvoa se ECU mittaa ja jonka perusteella esim säätää seoksen ja myös tuon ruiskuläpän avauksen? Minä en tiedä.

Juuri tuossa on pari kysymysmerkkiä aiheeseen ja myös syyksi miksi en ihan suoriltaan usko sitä mitä näen dynolapussa. Jos et sinäkään tiedä mitä se tekee niin suotta tässä jauhetaan. En ole mistään tuohon suoraa ja yksiselitteistä vastausta saanut. Siksi se siis tietää testaamista ja kokeilua. Kaikkea en niele suoriltaan ilman kunnon perusteluja.

sanoi:
Toki jos Motecilla sitä oikeen hieroo, niin tuleehan siitä parempi. Tuskin kuitenkaan hirveästi. Nokat on mitä on; rajut kierrosnokat!

Vaan jos sinne lykkää Motecin, niin silloin se ei vaan ole enää verrattavissa vakiopyörään, jonka vääntökäyrää ala/keskikierroksilla olen kritisoinut.

Tuossa olen sun kanssa aivan samaa mieltä.

sanoi:
Nyt kun sinäkin olet saanut omastasi muita testejä vastaavat käyrät, niin olisiko aika jo myöntää, että vakiona ne käyrät ovat todella tuollaiset, myös ajossa? Eli alhaalta keskeltä melko huonot kilpailijoihin verrattuna, vasta ihan ylhäällä päästään samaan tai hiukan ohi.

En usko aivan suoriltaa (varsinkaan tuota "ajossa" -kohtaa); lue pari ylimmäistä kappaletta tästä kirjoituksestani.

Sen myönnän että ne on kilpailijoihin nähden huonommat, mutta varsinaisesti se ei mua niin haittaakaan, sillä ei tuo kadulle ole menossakaan.

Veikkaan että Erkka tuskin tarkoitti että ajakaa 600cc pelillä alle 10000rpm ja hyödyntäkää siellä olevaa vääntöä....
Ja jos joku niin tekee, ei taida se kaveri tulla maaliin ensimmäisten joukossa...
Itse olen Erkalta saanut "hivenen" erilaisia neuvoja.

Janille... kelpaa mulle sellainen palikka!!

WMA:lle... Vielä kerran RR hondasta, syyt miksi se omasta henkilökohtaisesta mielestäni oli "paska" olin jo maininnut.
Jos käyttämäni sanavalinta oli raju, se johtuu osittain siitä että se pyörä oli valtava pettymys minulle. Toisinsanoen olin mainoksen uhri juuri niille MM menestyksille!!!
Mikään ei muuta sitä tosiasiaa että rr hondassa on kokoluokan paskin alusta.Ilman toimivaa alustaa sillä ei pääse radalla mihinkään. Sen ovat myös testit maailma osoittaneet. Monissa testeissä honda ollut keskimäärin 2s. huonompi kuin esim. R6.
2s. on radalla ikuisuus.

Kyse oli nyt siitä, että eiköhän tuo vakio R6 anna isolla vaihteella dynossa sen mitä se antaa kadullakin. Siitä olen kyllä 99% varma! Kerrotko syyn miksi se ei antaisi? Mistä pyörä tietää olevansa dynossa (etupyörässä ei ole edelleenkään sitä anturia), ja isolla vaihteella on käytössä "max power" ohjelma, kuten Yammu kertoo.
No tiedätkö sinä 100% varmuudella millainen on se Yamahan "maxpower" -ohjelma ja mitä se tekee? Mä en tiedä. Tiedätkö mitä kuutta eri arvoa se ECU mittaa ja jonka perusteella esim säätää seoksen ja myös tuon ruiskuläpän avauksen? Minä en tiedä.

Juuri tuossa on pari kysymysmerkkiä aiheeseen ja myös syyksi miksi en ihan suoriltaan usko sitä mitä näen dynolapussa. Jos et sinäkään tiedä mitä se tekee niin suotta tässä jauhetaan. En ole mistään tuohon suoraa ja yksiselitteistä vastausta saanut. Siksi se siis tietää testaamista ja kokeilua. Kaikkea en niele suoriltaan ilman kunnon perusteluja.

sanoi:
Toki jos Motecilla sitä oikeen hieroo, niin tuleehan siitä parempi. Tuskin kuitenkaan hirveästi. Nokat on mitä on; rajut kierrosnokat!

Vaan jos sinne lykkää Motecin, niin silloin se ei vaan ole enää verrattavissa vakiopyörään, jonka vääntökäyrää ala/keskikierroksilla olen kritisoinut.

Tuossa olen sun kanssa aivan samaa mieltä.

sanoi:
Nyt kun sinäkin olet saanut omastasi muita testejä vastaavat käyrät, niin olisiko aika jo myöntää, että vakiona ne käyrät ovat todella tuollaiset, myös ajossa? Eli alhaalta keskeltä melko huonot kilpailijoihin verrattuna, vasta ihan ylhäällä päästään samaan tai hiukan ohi.

En usko aivan suoriltaa (varsinkaan tuota "ajossa" -kohtaa); lue pari ylimmäistä kappaletta tästä kirjoituksestani.

Sen myönnän että ne on kilpailijoihin nähden huonommat, mutta varsinaisesti se ei mua niin haittaakaan, sillä ei tuo kadulle ole menossakaan.
Et usko vaikka testeissä on huomattu ihan käytännössä sama mikä näkyy dynossa?

Veikkaan niiden ECU:n kuuden arvon olevan:
- Ilman lämpötila
- Ilmanpaine
- Koneen kierrokset
- Kaasun asento
- Pyörän nopeus
- Vaihde

Tuskin se vauhtia mittaa ilmavirrasta? Se ois ainoa tapa millä pyörä vois ilman etupyörän pyörimisnopeusanturia tietää vauhdin. Eiköhän se mittaa sen samasta paikasta kuin nopeusmittari, eli laatikosta.

Nuo on ihan peruskauraa. ECU:t ovat jo kauan "päättäneet" miten ruiskutusta ja sytkää ohjataan juurikin noiden edellämainittujen anturitietojen perusteella. Nyt ne vain ohjaavat suoraan yksiä ainokaisia kaasuläppiä. Siitä on esim se hyöty, että ei ole enää kaksia läppiä haittaamassa virtausta imupuolella. Ja jos on vain yhdet läpät, niin on järkevää laittaa ne tietokoneohjautuiksi, jotta saadaan kaasusta kohtuu helposti kontrolloitava. Sitähän ne ne Yammulla tuossa hakeneet.

Monissa muissakin pyörissä ollut jo muutamia vuosia secundaariset kaasuläpät (esim R1, GSX-R ja ZX10R), joita ECU ohjaa samoilla perusteilla. Sytkäkarttojakin on monia esim Suzukeissa ollut jo pitkään, ja kaasunasennon ja vaihteen perusteella on päätetty mitä käytetään. Se on juuri ohitetaan sillä paljonpuhutulla vastuksella, eli TRE-modilla (huijaa askin olevan koko ajan 5. vaihteella).

Ei tuo nyt mitään avaruustiedettä ole. Nyt vain ECU on pantu ohjaamaan niitä _ainoita_ kaasuläppiä, suora yhteys kahvasta on historiaa. Samojen anturitietojen perusteella R6:n ECU ohjaa kaasuläppiä kuin nuo systeemit, jotka ovat olleet olemassa jo vuosia.

Noilla em. anturitiedoilla R6:n ECU ei edelleenkään "tiedä" onko se dynossa vai ei, kun se lukee noita antureita. Nopeus kun mitataan askista.

Kyllä se antaa dynossa täydet tehot takarenkaalle kuten kadullakin suurella vaihteella. Siinä on vaan pirun ohut vääntö alhaalla ja keskellä, joka tulee ilmi sekä dynossa että käytännön testeissä näköjään.

Miksi se on niin hirveen vaikeeta myöntää? Kyllähän se on silti nopea pyörä?

Joko muuten tuli tarpeeks perusteellisesti se, miksi uskon dynotulosten olevan todellisia vakiolle R6:lle?

Katsopa Tylyttäjä yllä oleva ja vertaa tähän kirjoitukseesi tuon jälkeen:

sanoi:

Olet taas_pihalla.
Älä sä sekaannu aiheeseen kun olet tunnetusti pihalla kuin lintulauta  
wink.gif
 Parjaani kun ei vieläkään usko noita dynotuloksia (hänen edellinen viestinsä):

Ilmeisesti Jyri et ymmärtänyt tuota lausetta.. Nyt koitan Parjaanille selittää, miksi minä uskon dynotulosten olevan sitä mitä se antaa ajossakin.

Siitä tässä oli nyt kyse Jyri. Koita skarpata vähän  
wink.gif

Veikkaan että Erkka tuskin tarkoitti että ajakaa 600cc pelillä alle 10000rpm ja hyödyntäkää siellä olevaa vääntöä....
Ja jos joku niin tekee, ei taida se kaveri tulla maaliin ensimmäisten joukossa...
Itse olen Erkalta saanut "hivenen" erilaisia neuvoja.
Totta veikkaat. Taisi Erkka tarkoittaa juuri sitä tärkeää vääntöaluetta joka siellä yli 10000rpm:n vie pyörää eteenpäin. Niin kuin tiedät - sitä vetoaluetta jota tarvitaan mutkasta ulos kiihdytettäessä. Tuskin hänkään Sinua on neuvonut kiihdyttämään mutkasta ulos kierrokset jo valmiiksi tapissa kohti highsideria tai rajoitinta.
Olen samaa mieltä siitä kanssasi, että alustan merkitys kilvanajossa/radalla on erittäin suuri. Vakioalustat on _aina_ kompromisseja. Niillä kun pitäisi pystyä ajamaan 65kiloisen radalla ja 100kiloisen kyytiläisensä kanssa kadulla.

- Ilman lämpötila
- Ilmanpaine
- Koneen kierrokset
- Kaasun asento
- Pyörän nopeus
- Vaihde

Tuskin se vauhtia mittaa ilmavirrasta? Se ois ainoa tapa millä pyörä vois ilman etupyörän pyörimisnopeusanturia tietää vauhdin. Eiköhän se mittaa sen samasta paikasta kuin nopeusmittari, eli laatikosta.

Nuo on ihan peruskauraa. ECU:t ovat jo kauan "päättäneet" miten ruiskutusta ja sytkää ohjataan juurikin noiden edellämainittujen anturitietojen perusteella. Nyt ne vain ohjaavat suoraan yksiä ainokaisia kaasuläppiä. Siitä on esim se hyöty, että ei ole enää kaksia läppiä haittaamassa virtausta imupuolella. Ja jos on vain yhdet läpät, niin on järkevää laittaa ne tietokoneohjautuiksi, jotta saadaan kaasusta kohtuu helposti kontrolloitava. Sitähän ne ne Yammulla tuossa hakeneet.

Monissa muissakin pyörissä ollut jo muutamia vuosia secundaariset kaasuläpät (esim R1, GSX-R ja ZX10R), joita ECU ohjaa samoilla perusteilla. Sytkäkarttojakin on monia esim Suzukeissa ollut jo pitkään, ja kaasunasennon ja vaihteen perusteella on päätetty mitä käytetään. Se on juuri ohitetaan sillä paljonpuhutulla vastuksella, eli TRE-modilla (huijaa askin olevan koko ajan 5. vaihteella).

Ei tuo nyt mitään avaruustiedettä ole. Nyt vain ECU on pantu ohjaamaan niitä _ainoita_ kaasuläppiä, suora yhteys kahvasta on historiaa. Samojen anturitietojen perusteella R6:n ECU ohjaa kaasuläppiä kuin nuo systeemit, jotka ovat olleet olemassa jo vuosia.

Noilla em. anturitiedoilla R6:n ECU ei edelleenkään "tiedä" onko se dynossa vai ei, kun se lukee noita antureita. Nopeus kun mitataan askista.

Kyllä se antaa dynossa täydet tehot takarenkaalle kuten kadullakin suurella vaihteella. Siinä on vaan pirun ohut vääntö alhaalla ja keskellä, joka tulee ilmi sekä dynossa että käytännön testeissä näköjään.

Joko muuten tuli tarpeeks perusteellisesti se, miksi uskon dynotulosten olevan todellisia vakiolle R6:lle?
Hyvin olet perustellut, se myönnettäköön.

Kuten tuossa aikaisemmin sanoit;

"Veikkaan niiden ECU:n kuuden arvon olevan:
- Ilman lämpötila
- Ilmanpaine
- Koneen kierrokset
- Kaasun asento
- Pyörän nopeus
- Vaihde"

Eli ei faktaa, vaan veikkauksia. Faktaa kuitenkin itse haen, veikkailla voin lauantaisin. Olen sen verran jäärä (syystä tai toisesta) että tässä kohtaa haluan ihan oikeaa faktaa, en mutuilua. Mutuilulla kun ei tehdä aina kuitenkaan oikeita tuloksia.

Voi olla että olet täysin oikeassa noiden ajatuksiesi kanssa, mutta koska sulla ei nyt vielä kuitenkaan ole täyttä tietoa siitä mitä tuo ECU tekee, millä perusteilla ja mihin arvoihin nojaten niin en suoriltaan usko. Sorge. Ei se kuitenkaan sulta pois ole, korkeintaan multa.
smile_org.gif

Myöntämisessä ei ole ongelmaa. Kyllähän sen nyt jo jokainen näkee että käyrät on mitä on. MUTTA se mitä tässä olen koko ajan hakenut on SYY sille miksi noin on. Jos syy on esimerkiksi siinä ECU:n ohjelmassa tms. ja sille voi ihminen säätämällä tai jollain muulla tavalla (kilpapuolella sääntöjen sallimissa rajoissa) tehdä jotain niin miksi sitä syytä ei kaivaisi esiin ja koittaisi muuttaa asiaa parempaan suuntaan?

Sä olet koko ajan jankannut sitä etten voi myöntää käyrän heikkoutta (jonka jo aika alussa myönsinkin ihan julkisesti), mutta itse olen koko ajan yrittänyt etsiä syitä miksi se noin käyttäytyy. Pieni, mutta ah niin huima ero katsantakannassa.
smile_org.gif

Ihan vaan huomiona niin 2002 -mallisessa GSX-R750:ssä on kokolailla samanlainen käyrä kun slipari oli vaihdettuna vs. R6R 2006: Teholappu. Eli saatat olla varsin hyvinkin oikeassa...

- Ilman lämpötila
- Ilmanpaine
- Koneen kierrokset
- Kaasun asento
- Pyörän nopeus
- Vaihde

Hyvin olet perustellut, se myönnettäköön.

Kuten tuossa aikaisemmin sanoit;

"Veikkaan niiden ECU:n kuuden arvon olevan:
- Ilman lämpötila
- Ilmanpaine
- Koneen kierrokset
- Kaasun asento
- Pyörän nopeus
- Vaihde"

Eli ei faktaa, vaan veikkauksia. Faktaa kuitenkin itse haen, veikkailla voin lauantaisin. Olen sen verran jäärä (syystä tai toisesta) että tässä kohtaa haluan ihan oikeaa faktaa, en mutuilua. Mutuilulla kun ei tehdä aina kuitenkaan oikeita tuloksia.

Voi olla että olet täysin oikeassa noiden ajatuksiesi kanssa, mutta koska sulla ei nyt vielä kuitenkaan ole täyttä tietoa siitä mitä tuo ECU tekee, millä perusteilla ja mihin arvoihin nojaten niin en suoriltaan usko. Sorge. Ei se kuitenkaan sulta pois ole, korkeintaan multa.
smile_org.gif

Myöntämisessä ei ole ongelmaa. Kyllähän sen nyt jo jokainen näkee että käyrät on mitä on. MUTTA se mitä tässä olen koko ajan hakenut on SYY sille miksi noin on. Jos syy on esimerkiksi siinä ECU:n ohjelmassa tms. ja sille voi ihminen säätämällä tai jollain muulla tavalla (kilpapuolella sääntöjen sallimissa rajoissa) tehdä jotain niin miksi sitä syytä ei kaivaisi esiin ja koittaisi muuttaa asiaa parempaan suuntaan?

Sä olet koko ajan jankannut sitä etten voi myöntää käyrän heikkoutta (jonka jo aika alussa myönsinkin ihan julkisesti), mutta itse olen koko ajan yrittänyt etsiä syitä miksi se noin käyttäytyy. Pieni, mutta ah niin huima ero katsantakannassa.
smile_org.gif

Ihan vaan huomiona niin 2002 -mallisessa GSX-R750:ssä on kokolailla samanlainen käyrä kun slipari oli vaihdettuna vs. R6R 2006: Teholappu. Eli saatat olla varsin hyvinkin oikeassa...
No, jotta se ECU tietäisi antureiden perusteella, että se on dynossa eikä tiellä, niin sen pitäisi mitata nopeus jostain muualtakin kuin laatikosta. Eturenkaassa ei ole mitään anturia, näin ainakin kerroit. Tuskin tietä tarkkailee mikään lasersilmä? Tuskin ilmaboxissa/kanavissa on mitään virtausanturia, jolla nopeus voitaisiin määrittää, vain onko?

Eli ilman noita antureita se pyörä antaa dynossa täydet tehot isolla vaihteella ihan samalla tavalla kuin ajossakin.

Erittäin vahva veikkaus on, että se käyrä on ihan todellinen. Jos joku kertoo mulle että siinä onkin joku ihme nopeusanturi jossain muuallakin kuin laatikossa, jonka ECU ottaa huomioon kaasuläppiä säätäessään, niin sitten muutan mielipidettä.

Tuskinpa vaan sellaista "ihmeanturia" sieltä löytyy. MotoGP vehkeissä niitä on, satuin juuri lukemaan hauskan artikkelin mitä kaikkea niistä löytyy. Kiitos Koris66  
wink.gif

033102beer_1_prv.gif

Niin, mä vaan sitä meinasin, että et näytä myöntävän kovin herkästi sen käyrän todenmukaisuutta. Kyllä se nyt vahvasti näyttää siltä, että sen on oltava todenmukainen, mitä enemmän asiaa ajattelee. Eli ECU ohjaa mun mielestä 99% varmasti sitä ruiskua ja sytkää ihan samalla tavalla ajossa kuin dynossakin isolla vaihteella.

Tosiaan, jos joku kertoo mulle että siellä onkin joku em. "ihmeantureista" jolla mitataan nopeus laatikon lisäksi, niin ei ole ongelma vaihtaa mielipidettä. Tällä tiedolla mitä mulla nyt on ko. laitteesta, niin en usko moisien antureiden olemassaoloon.

Tosiaan, jos joku kertoo mulle että siellä onkin joku em. "ihmeantureista" jolla mitataan nopeus laatikon lisäksi, niin ei ole ongelma vaihtaa mielipidettä. Tällä tiedolla mitä mulla nyt on ko. laitteesta, niin en usko moisien antureiden olemassaoloon.
njoo aika oudolta tuntuu!

Näkeehän ne siinä dynossa TPS arvon! Tuskin ne dynottajat niin puusilmiä on, että huippujen kohdalla TPS arvo olisi esim. 80%
cool.gif

Näyttää vahvasti siltä, että jammussa on lussu kone
cool.gif

Näkeehän ne siinä dynossa TPS arvon! Tuskin ne dynottajat niin puusilmiä on, että huippujen kohdalla TPS arvo olisi esim. 80%  
cool.gif

cool.gif
Vaikka tps arvo olisikin 100% voi muuttujina silti olla sytytys ja ruiskutus... mitä ei välttämättä dynottajakaan näe, vaikkei puusilmä olisikaan

cool.gif

cool.gif
Vaikka tps arvo olisikin 100% voi muuttujina silti olla sytytys ja ruiskutus... mitä ei välttämättä dynottajakaan näe, vaikkei puusilmä olisikaan
Tuskin se nyt laihemmalle konetta vetää tai alkaa katkomaan gason syöttöä? Haloo, vaikka katkoisi gason syöttöä/ muuttaisi, niin senkin ne näkee dynossa.

Sytkä nyt voisi olla (mitä en usko) TPS lisäksi, mutta senkin ne näkee!
cool.gif

ECU kertoo kaiken
cool.gif

Pal mahdollista, että jammun kone on tollanen viritystä varten. Eli fudua löytyy reilusti enemmän viritettynä ylhäällä
cool.gif

cool.gif

cool.gif
Tuskin se nyt laihemmalle konetta vetää tai alkaa katkomaan gason syöttöä? Haloo, vaikka katkoisi gason syöttöä/ muuttaisi, niin senkin ne näkee dynossa.

Sytkä nyt voisi olla (mitä en usko) TPS lisäksi, mutta senkin ne näkee!  
cool.gif

ECU kertoo kaiken
cool.gif

Pal mahdollista, että jammun kone on tollanen viritystä varten. Eli fudua löytyy reilusti enemmän viritettynä ylhäällä  
cool.gif
Sitä mäki ensin aattelin.. Mutta ei siitä näköjään sen enempää tullut muihin vastaaviin verrattuna ainakaan vielä putkistolla ja PC:llä, kuten toi Gravesin esimerkki näyttää. Alhaalle ei tullu yhtään mitään lisää.

Jannmann: lue ajatuksella noi aikaisemmat viestit. Jos kerrot jonkun kunnon argumentin, miksi R6 ei antaisi dynossa isolla vaihteella kaikkea ulos (siis saman minkä ajossakin sillä samalla vaihteella), niin kerro toki muillekin..

cool.gif

cool.gif
Jos sytkäkäyrä olisi syypää huonoon dynotulokseen, niin mistä se sytkä saa tiedon että pyörä on dynossa eikä tiellä? Tai siis miksi se antaisi dynossa vähemmän kuin vastaavalla vaihteella tiellä kaasu pohjassa?

Tota kun pohdit huollella ja pidät samalla mielessä mitä antureita pyörässä on käytössä, niin johtopäätös näyttää vahvasti siltä, että pyörä antaa dynossa ihan samat tehot kuin ajossa (poislukien ajoviiman/ram-airin vaikutus tietysti, kuten muissakin pyörissä).

Back