• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Zzr600D nakutus

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja TheDuck
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
jurvelo sanoi:
kyllä se taitaa se kolmonen olla siellä piilossa joten pata auki, jos ostat romukoneen jostakin niin avaa sit sekin että ei tuu kivoja ylläreitä. Kannattaa kuitenkin kattoo se oma kone ekana että onko kampurassa vaurioita.

Olen muutaman FJ jammun purkanut kun on alkanut hiukan kolaamaan, kumma kyllä niissä on osassa ollut
kampiakseli ja kiertokanki tosi hyvässä kunnossa verrattuna suurimpaan osaan kawoja joissa on vaan sulanutta rautaa ja joskus kaupanpäälle lohkossa reikä.

On se kokemus kovaa mikä puhuu!
Nimenomaisesti kolmospytyn alalaakeri paskana heilu ja huoju niinku paju syysmyrskyssä. Oli tosi väljä ja nousi ja laski mennen tullen. Pata on nyt kokonaan auki ja kampi menossa koneistamolle jossa katsellaan pystytäänkö tolle kammelle tekemään enää jotain. Pystyyköhän sille tekemään mitään? Vai purkaamolta toinen kampi tilalle?

kawa on kun alfa-romeo, perhanan kiva mutta vaatii hyvää huolenpitoa.

Älä täytätytä sitä kampirautaa ei tuu kun pask... ja riippuen koneistamosta laakerivälykset voi olla mallia auto ja ei tuu kestämään.

Takuumoottori saksasta ei ole hyvä idea vaikka joku hehkuttikin, takuu ja takuu mutta ottaa päähän jos pata kilkkaa kurvissa, takanakki jumiin ja turvat, sit vielä tappelu myyjän kanssa kun luut paranee.
mulla on tossa tallissa yks zetori, 140km vauhtia ja kolmonen leipo totaalisesti. Lopputulos: ehjää paikkaa ei ole ja vois sanoa että ketjut ja rattaat voi käyttää uudestaan.

Kuskin vammat oli pieniä kun sattui olemaan keväinen pehmeä kyntöpelto vastaanottamassa.

Jostain vaan kampiakseli, kiertokanki ja mäntä sekä kone nippuun ja menoks.

wilipedia sanoi:
Ja tämä jeesustelu sivuaa asiaa miten?

Näitä riittää kun puhutaan kawasta, valitettavasti kaikilla pyörillä ei ole sitä "sielua" mikä on kawassa, ei siinä sit
pienet rempat paljon haittaa. Mikäli haluaa ikävän ja ikiliikujan niin aina voi otta cebarin ja vaihdella vaikka aikansa
kuluksi niitä jakoketjun kiristimiä.
Itselläni on ollut melko montaa merkkiä ja aina on vaan palattu kawaan ja aika-ajoin tehty niihin koneita.

On mulla ja ollu pari kawaa ja jos en ois niin tyytyväinen nykyseen v2 tikitykseen ja rahaa ois niin h2 nakuks samantien. Mutta hyvä kuulla oikeesti kun vikakasan asiantuntijat sanoo miten asiat on.

hoplaa sanoi:
sitä mä en tajuu jos 1500€ arvoseen prätkään tehdään 2000€ hintanen koneremppa

Minäkään en tajua miksi muutaman satasen prätkään tai autoon laitetaan tuhansilla euroilla ahtimia ym. virityspalikkaa mutta silti olen tehnyt niin jo kymmeniä kertoja.

micco sanoi:

Minäkään en tajua miksi muutaman satasen prätkään tai autoon laitetaan tuhansilla euroilla ahtimia ym. virityspalikkaa mutta silti olen tehnyt niin jo kymmeniä kertoja.

Ja oma asiansa ovat nämä kahdentonnin akran rännit yhdistettynä kullanvärisiin kiinalaisiin jarruvipuihin jonka jälkeen ei ole enää varaa ostaa kunnon renkaita tai edes säätää sitä kikotinta

hoplaa sanoi:
sitä mä en tajuu jos 1500€ arvoseen prätkään tehdään 2000€ hintanen koneremppa

Ei sitä omalla työllensä hintaa laske. Ei sitä ny huvita mereenkään lykätä sen takia että siitä nyt sattu menemään kampi paskaksi. Jos jollain on niin vitusti rahaa että voi sen mereen laittaa ku jotain pitää tehdä niin ei se mun päänsärky ole.

Mun päänsärky on se että saisin ton kuntoon koska sen tietää sitten kun sen on laittanu että se on laitettu sitten.
Mutta kaikilla on omat mielipiteensä. Toisilla on enempi rahaa ku toisilla. Toiset ostaa suoraan uuden prätkän, toiset ruuvaa vanhaa.

Tsemppiä remonttiin! Ei tuosta välttämättä vielä pahanhintaista tuu jos ei karkaa mopo käsistä kuluvia uusiessa. :thumbup: Ja ennenkaikkea jatkossa tietää mitä kone on syönyt! :right:

Taitaa olla kawan heikoimpia puolia (isoissa murheissa) tuo 3-sylinterin kammen laakeri.. Ei ainut mistä on mennyt, liittyy jollain tapaa vissiin öljyn kiertoon väitti eräs prätkäpajan omistaja taannoin.

Ja ei helvetti kammen kauloja täytetä kun täällä siitäkin puhuttiin, en oo ainakaan tälläisissa vioissa sellaisesta koskaan kuullut! Yleensä ne hiotaan alikokoon ja laitetaan ylikokolaakeri.. Ihan järkevä vaihtoehto jos kampuroita ei ole saatavilla järkihintaan, vähän hiottuna ei kestävyydeltään uuteen paljon häpeä. :jpstyle:

TheDuck sanoi:
Ei sitä omalla työllensä hintaa laske. Ei sitä ny huvita mereenkään lykätä sen takia että siitä nyt sattu menemään kampi paskaksi. Jos jollain on niin vitusti rahaa että voi sen mereen laittaa ku jotain pitää tehdä niin ei se mun päänsärky ole.

Mun päänsärky on se että saisin ton kuntoon koska sen tietää sitten kun sen on laittanu että se on laitettu sitten.
Mutta kaikilla on omat mielipiteensä. Toisilla on enempi rahaa ku toisilla. Toiset ostaa suoraan uuden prätkän, toiset ruuvaa vanhaa.
ei tossa kahdessa tonnissa oo yhtään töitä pelkää osaa ja eikä hinta ees piisaa ja jos vanhoista paskoista kasaat niin se on taas vanha paska

"mistäs sellasen yliyli koon laakerin luulet löytäväs"

En luule mitään, perustan puheen asioihin joita tiedän. Prätkän suhteen voin myöntää etten ole tämän asian suhteen spesialisti mutta ymmärttäkseni siihen pätee samat asiat kuin muihinkin nelitahtisiin moottoreihin.

Auton moottoreista voidaan pykälä/lovi kampurasta täyttääkin ja hioa takaisin mittaansa, mutta näin en ole koskaan kuullut meneteltävän kun koko kaula on hankautunut ja kulunut. (kuten tässä oletettavasti)

Sinun EI itse tarvitse etsiä laakeria koneeseen, sen tekee kyllä ammattitaitoinen koneistamo jolla on yhteyksiä laitteen alkuperäis/tarvikeosiin sekä korvaavien osien valmistajiin. Monessa tapauksessa koneistamo tekee laakerin jopa itse. KYLLÄ, ne on ihmisten tekemiä osia. Erilaisia laakeripronsseja ja punametallia saa jopa tankoina jotka sorvataan tarvittaviin mittoihin jonka jälkeen osa halkaistaan ja koneistetaan tarvittavat lovet sekä öljyreiät. halutessaanhan tässä materiaalin voi vaihtaa kestävämpäänkin.. Eikä vieläkään välttämättä maksa ihmeitä. (Meidänkin työpaikalla sorvaillaan muutes ihan itse noita liukulaakereita erilaisille kampiakselin kauloille joten tiedän kyllä ettei se rakettitiedettä ole.)

Moottoreihin saa myös yllättävän hyvin "säätölaakereita" ihan merkkiosina, johtuen kampuroiden koneistustoleransseista yms.. Ja vaikka sanotaan "hiotaan alikokoon" se voi parhaillaan pysyä hyvinkin vielä tehtaan omien säätölaakereiden toleranseissa, kampura on kuitenkin kovaa ja tarve hionnalle/kiillotukselle voi olla todella pieni.

Älä ota tätä nyt piruiluna mutta jos tuota moottoria ei ns. käydä läpi kokonaan niin korjaus voi olla hyvinkin järkevää. Minä en tiedä missä kunnossa moottori muuten on mutta muista vioistahan ei ole ollut puhetta.? Jos moottori ei kuluta öljyä eikä ole kulunut vaan kawa on tyypillisesti poikinut kolmosen kaulalta niin eikö parhaillaan selviä sen korjauksella + laakerit kaikille kauloille ja tiivarit?

Eihän tässä ole edes puhuttu paljon tuo kone on maileja niellyt?

Back