• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

ZZR1400 Tärinä jarruttaessa

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja lManel
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Mulla oli 2011 1400 zetorissa EBC levyt ja siinä niitti on neliön mallinen. Niitti liikkuu ylös ja alas ja sivuille. Pitää pientä ääntää jarruttaessa vaikka on levy on aivan uusi. Alkukaudesta pienesti oli heittoo, mutta radalla käynnin jälkeen oli poissa.

Sain tänään putsailtua männät fairyvedellä ja hammasharjalla, aika nihkeästi männät liikkui alottaessa, mutta lopulta sai suht kevyesti sormilla painettua sisään. Lisäksi hion levyt 600 vesihiomapaperilla. Palatkin mittasin kun aika ohkasilta näytti, 3mm oli jokaista palaa jäljellä joten laitettava uudet tilaukseen. Testilenkki jäi haaveeksi vesisateen takia, mutta koitetaan viikonloppuna päästä baanalle :orgmp:

Viimeksi muokattu:
Itse lähtisin tarkastaa ekana eturenkaan laakerit. Omassa pyörässä jarru täristi samalla tavalla kuin sinulla. Syyksi löytyi lopulta toinen eturenkaan laakeri. Välys oli pieni mutta laakerien vaihdolla täristys loppui.

JLä sanoi:
Itse lähtisin tarkastaa ekana eturenkaan laakerit. Omassa pyörässä jarru täristi samalla tavalla kuin sinulla. Syyksi löytyi lopulta toinen eturenkaan laakeri. Välys oli pieni mutta laakerien vaihdolla täristys loppui.

Miten tuon välyksen helpoiten todentaa? Pyörä irti ja laakeria pyörittelemään ja heiluttelemaan?

lManel sanoi:
Miten tuon välyksen helpoiten todentaa? Pyörä irti ja laakeria pyörittelemään ja heiluttelemaan?

Omassa sen huomas ihan kun vaan nosti renkaan ilmaan ja siinä vähän heilutteli.

JLä sanoi:
Omassa sen huomas ihan kun vaan nosti renkaan ilmaan ja siinä vähän heilutteli.

Vähän nitkuttelin etupyörää samalla ku noita levyjä hioin enkä siinä ainankaa huomannu välystä. Oli siis etukolmiosta nostettu keula ilmaan.

Miikam sanoi:
Jarrulevyn kiinnkkeistä läpi ruuvi ja toiselle puolelle mutteri. Kiristä niin tiukalle, jotta saat nappulat liikkumaan ruuvimutterikombon mukana.

Ei kyllä kantti kestä vääntää meisselistä niin paljoa että niitti lähtisi pyörähtämään. Olin katsovinani, että kyseisellä 'kiristämisellä' niitti menee vaan tiukemmalle ja tiukemmalle koko ajan... ??

lManel sanoi:
Heittokellolla mitattu levyt ja ovat suorat. Täristää voimakkaimmin kun maantienopeuksissa painaa kahvaa kevyesti, kovempaa kun rutistaa niin vähenee (kai). Kaupungissa ei huomaa tärinää ollenkaan. Levyjen niitit kantikkaat eli ei kuulukkaan pyöriä. Mitähän tutkis seuraavaksi?

Omasta loppu levyjen vaihdolla, tilalle tuli brakingin levyt ja brembon palat.

Jalase sanoi:
Ei kyllä kantti kestä vääntää meisselistä niin paljoa että niitti lähtisi pyörähtämään. Olin katsovinani, että kyseisellä 'kiristämisellä' niitti menee vaan tiukemmalle ja tiukemmalle koko ajan... ??

Stormin kataloogia selaessani törmäsin EBC:n levyihin missä on ilmeisesti ei-pyörivät niitit. Muisti vähän taas pätkii, mutta olisko niissä ollut enemmänkin hahlot joissa tasasivuinen (ei pyöreä) niitti pääsee likumaan levyn säteen suuntaisesti kun lämpölaajenemista tapahtuu.

shyhander sanoi:
Stormin kataloogia selaessani törmäsin EBC:n levyihin missä on ilmeisesti ei-pyörivät niitit. Muisti vähän taas pätkii, mutta olisko niissä ollut enemmänkin hahlot joissa tasasivuinen (ei pyöreä) niitti pääsee likumaan levyn säteen suuntaisesti kun lämpölaajenemista tapahtuu.

Niinpä näkyy olevan. Eli ei tämä ollutkaan voimalaji, vaan kannattaa ensin ottaa selvää mitä on tekemässä. :jpstyle:

Back