• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

ZZR1400:n huoltokokemuksia

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Hannula
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Vaihdoin ajovalopolttimot uusiin. Entiset olivat jo aika haaleena käyvät Philipsin H11 LongLifet. Pistin rahaa haisemaan ja ostin Osram NightBreaker Plussat (n. 23 eur/kpl). Lisäksi laitoin myös parkit uusiksi, Osram W5W Cool Bluet (15eur/pari) näyttävät eri metkoilta. Sydäntä oikein särki, mutta sain onneksi heitettyä entiset vielä toimivat polttimot roskiin :) Niin ja pitkiä H9 polttimoita en vaihtanut, kun en niitä koskaan käytä, ei kai ne ole juuri kuluneet.

Ilmanottokanavatkin muuten putsasin juoksevalla vedellä niiden ollessa irrallaan pyörästä. Ei löytynyt oravia eikä muuta.
Vielä kun tarkistin manuaalisen APen nokkaketjun kiristimen oikean kireyden, niin siinäpä taisi olla tämän talven urakka. Ensi talvena taidan jaksaa jopa venttiilinvälyksetkin tarkistaa, nyt ei huvittanut. Halpaa oli taas huolto.

Viimeksi muokattu:
Kiitos päivityksistä. Näitä on mukava lukea. :WAZAAP:
Venttiilikopan tiiviste taitaa tihkua vasemmalta puoleta sullakin?

SamiN sanoi:
Kiitos päivityksistä. Näitä on mukava lukea. :WAZAAP:
Venttiilikopan tiiviste taitaa tihkua vasemmalta puoleta sullakin?
Jesh, itekkin tykkään katella vastaavia juttuja kuvien kera. Monesti kertoo paljon enemmän, kuin tuhat sanaa.
Se venttiilikopan tiiviste vuoti aikaisemmin, mutta nyt ei ole vuotanut, kun laitoin ne prikat sinne pulttien alle pari vuotta sitten. Silloin aikaisemmin se tuli läpi nimenomaan vasemmalta puolelta, kun pyörä parkissa kallellaan sinne. Nyt talvella huomasin kylläkin, että vähäinen määrä öljyä oli ilmestynyt oikealle puolelle tiivisteen reunaan. Tosi vähän kylläkin.
KHI on muuttanut sitä venttiilikopan tiivistettä ilmeisesti pariin otteeseen, kun varaosanumero on vaihtunut. Olettaisin, että öljyn vuotaminen on sielläkin havaittu. Ensi talveksi meinasin tilata uudet tiivisteet ja laitan paikalleen sitten venttiilinvälysten tarkistuksen yhteydessä.
Jokos se sinun pyörä alkaa olla iskussaan kesää varten ?

Jyppendaal sanoi:
Jokos se sinun pyörä alkaa olla iskussaan kesää varten ?

Etujarrujen ilmausta (pääsylinteriin taisi päästä ilmaa palojen vaihdon/herkistelyn yhteydessä) ja katteiden kiinni laittoa lukuunottamatta alkaa muuten olla iskussa. Dataloggerin kanssa on myös pientä säätöä vielä...
Custom kartan tekoon pitäisi viedä kevään aikana.

Kilometrejä mittarissa 37k.

Itseasiassa tänään sain jo vähän testailtua: http://www.youtube.com/watch?v=hU8dhbEMJ3A

Onkos porukoilla kokemuksia venttiilien säädöstä , vaihdoin hiljattain tulpat pyörään ja näytti äkkiseltään melko haasteelliselta hommalta kun tilaa ei juuri ole. Mitäköhän liikkeet velottaa kyseisestä hommasta ja onko säädön tarvetta 42tkm kohdalla ollut?

Joo-o näitä huoltojuttuja...

Vein itse zetorin 12 tkm takuuhuoltoon. Kun katsoin mitä huollossa oli tehty, niin siinä oli ainoastaan perushuollot; öljyn ja suodattimen vaihdot jne. Siihen ei oltu tehty esim jarrunesteiden, kytkinnesteiden ja jäähdytinnesteiden vaihtoa, vaikka ne pitäisi tehdä joka 2-3 vuosi. Kenenköhän vastuulla on huolehtia, että kaikki tarvittavat huollot tulee tehdyksi? Itse kun en noita tekniikan ihmelapsia ole, niin en osaa kaikkea edes pyytääkään. Olisiko joillakin samoja kokemuksia?
large.php

timotheus sanoi:
Siihen ei oltu tehty esim jarrunesteiden, kytkinnesteiden ja jäähdytinnesteiden vaihtoa, vaikka ne pitäisi tehdä joka 2-3 vuosi. Kenenköhän vastuulla on huolehtia, että kaikki tarvittavat huollot tulee tehdyksi? Itse kun en noita tekniikan ihmelapsia ole, niin en osaa kaikkea edes pyytääkään. Olisiko joillakin samoja kokemuksia?
large.php

Mä olen miettinyt tota että onko se välttämätöntä vaihtaa noi nesteet siten kun huoltokirjassa on? NImittäin miksi ne siellä suljetussa järjestelmässä menee? Mitäs jos vain täyttää tarvittaessa ja tsekkaa on ne kunnossa?

ali-baba sanoi:
Mä olen miettinyt tota että onko se välttämätöntä vaihtaa noi nesteet siten kun huoltokirjassa on? NImittäin miksi ne siellä suljetussa järjestelmässä menee? Mitäs jos vain täyttää tarvittaessa ja tsekkaa on ne kunnossa?

Ne todellakin menee huonoksi.

Jarrunesteen sekaan kondensoituu vettä, mäntien tiivisteistä ja letkuista irtoaa putua. Kiehumispiste alenee ym.

Sama koskee jäähdytin nestettä joka aikaa myöten menettää korroosion- ja hapettumisenesto ominaisuuksiaan

SamiN sanoi:
Ne todellakin menee huonoksi.

Jarrunesteen sekaan kondensoituu vettä, mäntien tiivisteistä ja letkuista irtoaa putua. Kiehumispiste alenee ym.

Sama koskee jäähdytin nestettä joka aikaa myöten menettää korroosion- ja hapettumisenesto ominaisuuksiaan

Jepulis, olen samaa mieltä Samin kanssa litkujen huonoksimenemisestä. Niin ja se takuuhuolto on sellainen huolto, josta sulla jää leima huoltokirjaan...

Näissä ABS-malleissa on syytä laskea uutta nestettä reilusti läpi..

Takaa pumppasin omastani jo reilusti toista säiliöllistä läpi, kun yhtäkkiä huomasin letkun olevan suunnileen kahvin värinen.. Ilmeisesti jossakin kohtaa systeemiä oli törkyä reillummin.. Useamman desin pumppailin, ennenkuin neste oli kirkasta..

Tämä alle 12tkm ajetussa järjestelmässä..

Elmeri H. sanoi:
Näissä ABS-malleissa on syytä laskea uutta nestettä reilusti läpi..

Takaa pumppasin omastani jo reilusti toista säiliöllistä läpi, kun yhtäkkiä huomasin letkun olevan suunnileen kahvin värinen.. Ilmeisesti jossakin kohtaa systeemiä oli törkyä reillummin.. Useamman desin pumppailin, ennenkuin neste oli kirkasta..

Tämä alle 12tkm ajetussa järjestelmässä..

Toi homma olisi hyvä tehdä vaikka joka talvi, jos on viitseliäisyyttä. Itse muuten en olekkaan vaihtanut nesteitä tähän vielä, kun ei ollut huolto-ohjelmassa. Olen ymmärtänyt että ABSien ilmauksessa on jotain erityistä huomioitavaa, vai onko?

En ole perehtynyt ilmaukseen tämän kanssa ja siksi vaihdoinkin nesteet pumppaamalla..

Tuo systeemi on juuri ilmaamisen suhteen sen oloinen, että ei oikein huvita tyhjentää ennen pakollista letkunvaihtoa tms.. :)

Back