• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

ZZR 600

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Guest
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Ajatus olikin kun nuo kaksi reunimmaista kohoa oli selvästi alempana kuin keskimmäiset että voiko se laittaa tuon alkukaasun asennot noin rikkaalle että pätkii, vai käynkö suosiolla ostamassa uudet neulat ja putket vaikka niissä ei silmämääräisesti ollutkaan mitään kulumaa.

edit, ja hanat auki tässä ei mitään ongelmaa olekaan, vaan kuollut kohta juurikin tuolla pintakaasusta n.1/3 kaasunasentoon

tompa sanoi:
Pitäsi olla orkkikset, itse en ole niitä ainakaan vaihtanut, 135sia kaikki neljä, ei kuulosta ainakaan omaan korvaan järjettömän isolta.

Mites toi kohojen asento sitten vaikuttaa? Tietääkö joku siihenkin jotain nyrkkisääntöjä tai diagrammia miten ne vaikuttaa seoksiin

edit; mulle tuo kuva ei kerro kyllä yhtään mitään :lol:

Bensapinnan korkeus vaikuttaa aika paljonkin kulkuun, eli ne kannattaa säätää tehtaan arvoihin. Ja kaikki säädetään samalle korkeudelle. Seoksen säätöä varten on oma säätöruuvi vaikka tuo seokseen vaikuttaakin. Säätämiseen tarttet muutaman sentin alumiiniputken, joka on taivutettu 180 astetta ja sen putken toiseen päähän noin 3 cm sekä toiseen päähän noin 15 cm läpinäkyvää letkua (olisko sisähalkaisija ollut 5-6 mm). Pelkällä letkullakin säätö onnistuu mutta tuo alumiiniputki helpottaa letkun oikeassa asennossa pysymistä. Säätö tapahtuu kohon metallikielekkeen asentoa muuttamalla (kyse on millin kymmenyksistä ja sekin erittäin varovasti), eli sen lärpäkkeen, joka pitää/ohjaa neulaventtiiliä. Eli tuo letkuhässäkkä kiinni kohokammion tyhjennysputkeen ja avaat tyhjennysruuvin. Bensapinta pitäis olla muistaakseni 2-4 mm alle kaasarin rungossa olevasta merkistä. Heiluttele sitä letkua myös, että bensanpinta liikkuu letkussa. Muuten pinta jää liian alas kun siellä letkussa voi olla ilmaa.
Ja eiks siinä neulaputkessa ole kierteet? Muistelisin, että siihen käy 8 mm hylsy tai lenkki.
Seosruuvia ei kierretä enempää kuin 3 kierrosta auki ja sillonkin kaasarit on vielä tukossa jos pitää olla 3 kierrosta auki. Tehtaan ohjearvo on muistaakseni jossain 1,5-2,5 välillä. Itse tappelin noitten kaasareitten kanssa myös ja kun pesin ne ultraäänipesurissa, niin sitten vasta pääsi lähelle ohjearvoja. Nuo osat mahtuu pieneenkin pesuriin (Motonetin pienin ja halvin) kun purkaa kaasarit. Runkoa piti käännellä tosin useammalle kantille, että sai kokonaan pestyä. Nyt oman mopon kulku onkin hiukan erilaista, mitä ennen vaikka ei mulla samanlaisia ongelmia ollutkaan, mitä sulla. Pesuaineena oli vesi ja nestemäinen käsienpesuaine. Ei tavallista vaan sellasta, joka irrottaa mm. rasvan hiukan paremmin. Astianpesuainekin kelpaa. Mp-korjaamolla ultraäänipesu ei kaiketi maksa montaa kymppiä ja ne pystynee pesemään ne purkamatta kaikkea atomeiksi.
Kaasarien puhdistamisessa ja säätämisessä ei sitten tarvita viilaa tai poraa.

tompa sanoi:
Ajatus olikin kun nuo kaksi reunimmaista kohoa oli selvästi alempana kuin keskimmäiset että voiko se laittaa tuon alkukaasun asennot noin rikkaalle että pätkii, vai käynkö suosiolla ostamassa uudet neulat ja putket vaikka niissä ei silmämääräisesti ollutkaan mitään kulumaa.

edit, ja hanat auki tässä ei mitään ongelmaa olekaan, vaan kuollut kohta juurikin tuolla pintakaasusta n.1/3 kaasunasentoon

ts18056 sanoi:
Toi linkittämäni tehdasmanuaali antaa kaksi tapaa, toinen kaasarit pöydällä, kohojen korkeus 11mm+-2mm.

Joko imuroit tuon manuaalin, ei tarvii arpoa, mihin ne laitetaan?

Maaorava sanoi:
Ja eiks siinä neulaputkessa ole kierteet? Muistelisin, että siihen käy 8 mm hylsy tai lenkki.

Hetkonen, onko neulaputki nyt tuo missä on pääsuutin kiinni, se aukeaa 8mm hylsyllä, mikäs kikkare tuo sitten on mikä näkyy kurkusta käsin mihin neula menee, näkyy alla kuvassa

ja tässä läpileikkaus missä tuo näkyy
http://rs879.pbsrc.com/albums/ab351/Fe_Head/KEIHINCVKCARBURETOR.jpg~c200

tuo ylempi kökkäre sieltä ei ole ikinä irronnut vaikka olen yrittänyt, kuuluuko sitä edes vaihtaa?

edit, latasin juu manuskan, ja tulkitsen sitä parhaan englannin taitoni mukaan

Liitetiedostot

• lataus.jpg
    lataus.jpg
    5,9 KB · Katselut: 18
Eiköhän se ole, jos siellä asuu luistin neula jolle pääsuutin antaa soppaa. :thumbup: Ja mahdollisesti ilmasuutin vielä ilmaa että pisaroituu kunnolla.

Oolrait, tämähän helpotti jo paljon kun tiedetään mistä osasta puhutaan, ebayssa tota myydään nimellä main jet holder niin ajattelin sen tehtävän olevan vain kannatella pääsuutinta...
Mikä virka tolla "collar"illa on? Kuluuko sekin ja kuuluu vaihtaa samalla?

Pari kommenttia: moottorijarrutuksessa paukkuminen on oire laihasta seoksesta - ei rikkaasta.

Seosruuvin rikastava tai laihentava vaikutus riippuu siitä, onko ruuvi kaasarin keskiviivaan nähden moottorin vai ilmanputsarin puolella. Moottorin puolella oleva ruuvi säätää polttoaineen määrää (enemmän auki antaa rikkaamman seoksen) ja ilmanputsarin puolella oleva ruuvi säätää ilman määrää (enemmän auki antaa enemmän ilmaa ja siis laihentaa seosta).

Collarilla ei ole vaikutusta seoksiin eikä sitä kannata käydä vaihtamaan.

Onko reunimmaiset neulat tarkoituksella eri kuin keskellä, mites teidän vehkeissä on ollut? Siitä ei tuossa manuaalissa sanottu sanallakaan..

tompa sanoi:
Oolrait, tämähän helpotti jo paljon kun tiedetään mistä osasta puhutaan, ebayssa tota myydään nimellä main jet holder niin ajattelin sen tehtävän olevan vain kannatella pääsuutinta...
Mikä virka tolla "collar"illa on? Kuluuko sekin ja kuuluu vaihtaa samalla?

Toi main jet holderr ei taida olla kuitenkaan neulaputki, tai no ainakaan Mikuneissa ei ole… En nyt muista oliko se pääsuuttimessa (taisipa olla) vai tyhjäkäyntisuuttimessa missä Mikunissa on tuollainen main jet holder jonkä päässä pääsuutin on ja joka edelleen ruuvataan sinne neulaputken uumeniin…

tompa sanoi:
Onko reunimmaiset neulat tarkoituksella eri kuin keskellä, mites teidän vehkeissä on ollut? Siitä ei tuossa manuaalissa sanottu sanallakaan..

VF750 Hontrassa oli takimmaiset eri neuloilla, tuo tosin kerrottiin myös manuaalissa...

Moro,

Jäi mulle käsiin aikoinaan mm. alfamerin korjausopus, ainakin etujarrupalat(uudet) muistaakseni takapalatkin ja uudet etuputkien stefat. Jos teillä tarvetta viestiä allekirjottaneeseen. Romppeet käy ainakin -91 vuoden malliin luutavasti myös muihinkin. Sijaitsevat Riihimäen seudulla.

Joko YV:tä tai sit nol-nel-viis 3521100

Tuolta http://forums.sohc4.net/index.php?topic=5410.0 löytyy erittäin hyvä kooste kaasariongelmiin ja niiden diagnosointiin liittyen. Kuvaus on paras mitä on omiin silmiin sattunut.

Kuvaukseen voisi lisätä pienillä kaasun avauksilla ilmenevään laihaan seokseen kaksi toimenpidettä: 1. putsaa kaasarit (uä-pesu tai keittäminen) 2. vaihda isompi pilot-suutin

Noniin, patteri on taas kumossa pöydällä, mikään kohoista ei pääse tuohon 11mm ohjearvoon, reunimmaisista mittasin n.5&6mm ja keskimmäisistä n.9mm, lisäksi toinen reunimmaisista ei ns. kellu kuin muut eli lepää pohjaa vasten. Ihan vääntelemälläkö nämä nyt korjataan manuaalin 11mm ohjearvoon?

Mystistä on että olenko itse saanut nuo vääntyilemään kun paineilmalla olen tuonne suhautellut vai väsyvätkö nuo vaan ajan mittaan..

Tässä tunnin sisään tulee vieltä havainnollistava video, kun saan kännykästä upattua tuon 250mb..

edit; sekin kiinnostaisi kamalasti mihin kaasun alueeseen nämä bensapinnat vaikuttaa, vaiko tasasesti koko seokseen.

tompa sanoi:
Noniin, patteri on taas kumossa pöydällä, mikään kohoista ei pääse tuohon 11mm ohjearvoon, reunimmaisista mittasin n.5&6mm ja keskimmäisistä n.9mm, lisäksi toinen reunimmaisista ei ns. kellu kuin muut eli lepää pohjaa vasten. Ihan vääntelemälläkö nämä nyt korjataan manuaalin 11mm ohjearvoon?

Mystistä on että olenko itse saanut nuo vääntyilemään kun paineilmalla olen tuonne suhautellut vai väsyvätkö nuo vaan ajan mittaan..

Tässä tunnin sisään tulee vieltä havainnollistava video, kun saan kännykästä upattua tuon 250mb..

edit; sekin kiinnostaisi kamalasti mihin kaasun alueeseen nämä bensapinnat vaikuttaa, vaiko tasasesti koko seokseen.

No eikös se siinä manuaalissa sanottu juurikin noin? "To adjust fuel level, remove the float bowl, and bend the tang on the float arm to change the float height."

Onko toi kaasarien "puhdistus" ollut koko ajan sitä, että ruikitaan paineilmaa vaan paikoista läpi, purkamatta mitään? Aika monta ohjetta olen nähnyt, että jos haluat välttää kohojen tuhon, pura ne pois ennen kuin näytät paineilmaa kaasareille.

Suuttimet irti, kaikki puhtaaksi (sekä suuttimet että kanavat), hommaa saattaa tosiaan tehostaa joko ultraäänipesuri, taikka purettujen runkojen keittäminen pesuaineen kanssa.

Ensimmäinen putsaus oli tuommoinen kun tuon vehkeen sain... kupit irti ja paineilmaa perään, sen jälkeen on purettu atomeiksi ja joka rööri putsattu kunnolla...

tässä pien hidastempoinen videonpätkä noista :grin: sen verran naarmunen tuo kännykän linssi että kestää ikuisuus tarkentaa kuva..., kumminkin näin mitattuna en ainakaan mistään saanut tuota 11mm

https://drive.google.com/file/d/0B0979pkxpO1OQzduSU0tWGFPTlk/view?usp=sharing

Väännellään nuo nyt sitten kohdilleen, ja toivotaan että ovat tässä zetorin E-mallissa samat kuin manuaali on tehty D:lle

Ja sekin vielä että kuuluuko nuo mitata niin että lepäävät yläkuppien päällä vähän vinossa vai tuollein suorassa miten olen videolla, tulokset meinaan heittää monta milliä riippuen kumminpäin mitataan

Viimeksi muokattu:
tompa sanoi:
Väännellään nuo nyt sitten kohdilleen, ja toivotaan että ovat tässä zetorin E-mallissa samat kuin manuaali on tehty D:lle

Et sitten edes selannut manuaalia läpi? Sivusta 392 etiäpäin on addendum 95-96 E-mallille. :p
No, onhan toi tietysti helpompi huudella apuja foorumilta, kuin itse paneutua asiaan.

Ja sisäänlukuharjoituksia " Measure the float height tilting the carburator so that the tang on the float just touches the needle rod in the float valve."

ts18056 sanoi:
Et sitten edes selannut manuaalia läpi? Sivusta 392 etiäpäin on addendum 95-96 E-mallille. :p
No, onhan toi tietysti helpompi huudella apuja foorumilta, kuin itse paneutua asiaan.

Ja sisäänlukuharjoituksia " Measure the float height tilting the carburator so that the tang on the float just touches the needle rod in the float valve."

+1 ja vielä lisänä, että ei noilla ohjearvoilla ole merkitystä, vaan sillä, missä se bensapinta on oikeesti.

ts18056 sanoi:

Eipä osunut moinen ainakaan alkuluettelossa silmille. Mulla menee noin 5min päästä tällä hiivatun koneella sivulle 30+ meillä on pieni kielimuuri tän manuskan kanssa :grin: mutta googlen kanssa päästy jo aika pitkälle

Toi bensapintojen säätö on hiukan sellasta "säätöä" kun kaasaria pitää kallistaa ja arvioida milloin se koohon kieli just nojaa neulaan mutta ei vielä paina neulaa. Neulaventtiilissähän on sellaen jousitetti nippa siinä. Vanhan mopon kaasareissa puhdistus ennemminkin meinaa kemiallista tai ultraäänipesua hartsikökköjen poistamiseksi kuin paineilmalla roskien poistoksi, mikä hyvä sekin.

Back