• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

ZZR 1400 vai ZX12r?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja mccone
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Jos valinta-akseli on sport vs matkapyörä, niin erot ja lopputulos ovat ilmiselvät.
Pysyykö kaasukahva hillitymmissä asennoissa zetorilla? Ja ilmeisesti penkki on mukavampi kuin 12 r:n kivilaatta?
biggrin.gif

Kunhan nyt pääsis jossakin koeajamaan...
sad_orig.gif

Pysyykö kaasukahva hillitymmissä asennoissa zetorilla? Ja ilmeisesti penkki on mukavampi kuin 12 r:n kivilaatta?
biggrin.gif
Kyllähän zetorillakin voi sakot saada (kuulemma).
wink.gif

Jos unohdetaan äärimmäinen urheilumopoilu, niin zetor on kaikkiin alla mainittuihin verrattuna eniten minun mieleeni.

Tänä kesänä ajoin rautaperseen (SS1600K) työmatkalla, eikä siinä ihmeemmin puutunut.
062802moto_prv.gif

PS. Keskikesällä ainakin muutamilla jälleenmyyjillä kiersi koeajopyörä.

Noita ulkomaisia sivuja kun lueskelee, niin takapallotehot SAMAAN AIKAAN SAMASSA PENKISSÄ: 12r 152, busa 158 ja zx14 168.
Omia kokemuksia molemmat pyörät omistaneena:
Käytännössä 12r taipuu huonommin mutkaan kuin 14. Ja jos paikalta lähdetään, niin 250 km/h nurkilla 12 hyytyy. Mutta 14 jaksaa vielä vetää kevyenlaisesti.

Katsokaa se suomalaisen kaverin video saksanmaalta, missä vakio 14 menee heittämällä 180 penkitetyn xx ohi.

Ja topicin aloittajan kysymykseen: 12 olisi viimeinen vaihtoehto kiloisista. Ennemmin vaikka busa. Mitä tekee viimevuosituhannella suunnitellulla sporttisella matkapyörällä johon ei saa laukkuja eikä kyyditettävää. Radalle se ei käy ja maksaa vielä tökeesti.
Nythän vertailtiin tietysti uusia.
Jos vikkelää ratavärkkiä niin R1/GSXR. K5-K6 GSXR soveltuu yksinmatkaamiseenkin erittäin mainiosti. Tuli sillä ajettua Suomessa yli 1000 km päivä ilman paikkojen kipeytymistä ja hinta viralliselta kauppiaalta vähän yli 17 k€.

Ja topicin aloittajan kysymykseen: 12 olisi viimeinen vaihtoehto kiloisista. Ennemmin vaikka busa. Mitä tekee viimevuosituhannella suunnitellulla sporttisella matkapyörällä johon ei saa laukkuja eikä kyyditettävää. Radalle se ei käy ja maksaa vielä tökeesti.
Nythän vertailtiin tietysti uusia.
Jos vikkelää ratavärkkiä niin R1/GSXR. K5-K6 GSXR soveltuu yksinmatkaamiseenkin erittäin mainiosti. Tuli sillä ajettua Suomessa yli 1000 km päivä ilman paikkojen kipeytymistä ja hinta viralliselta kauppiaalta vähän yli 17 k€.
Suosittelen koeajamaan kuitenkin molemmat pyörät mikäli jollakin kovasti mietityttää näiden pyörien erot. Hyviä varmasti molemmat.
Väittäisin kuitenkin 12R:n olevan hieman monipuolisempi juuri sen hienoisen erilaisuuden vuoksi. Se ei oikein lokeroidu miksikään matka- tai ratapyöräksi suoraan. Tämä oli ainakin omalla kohdalla aika merkittävä ostoperuste... siis juuri sen monipuolisuus. Se kyllä varmasti taittuu niin radalla kuin matka-ajossakin. Jopa kyytiläinenkin on ollut tyytyväinen matkantekoon. Hinnoissa 12R tietysti kilpailee kovasti edullisemmalla hinnalla (alle 16k€), mutta onhan se jo "vanha" mallikin. Jokatapauksessa omat kokemukseni olleet pyörästä niin hyviä että voin sitä suositella muillekin.

Itse keväällä ostin 02 12r ja kyllä olen tullut siihen tulokseen että en mä sitä mihinkään voi vaihtaa kun huonompaan suuntaan menis. Ensin tuntui 6r jälkeen tolkuttoman kankealle mutta sekin tunne on hävinnyt täysin kun oppi sillä ajamaan. Omaan silmään ihan pirun nättikin vielä ja zzr ei luonnossa ollut minusta mitenkään vakuuttava.

Miinuksia vois laskea korkeat pito kustannukset (renkaat,vakuutukset,polttoaine) mutta taitaa olla zzr vielä korkeammat.

ps. ainakin mulla on laukkuteline pyörään ....

Mitä tekee viimevuosituhannella suunnitellulla sporttisella matkapyörällä johon ei saa laukkuja eikä kyyditettävää. Radalle se ei käy ja maksaa vielä tökeesti.
Laukut saa kyllä jos haluaa laittaa..Tietääkseni itselläni on kyllä takapenkki suojuksen alla..
Ja toi 14 ei varmasti taivu mutkaan helpommin ku 12r...
Takapallotehot riippuu hyvin paljon yksilöstä .. Ja kyllä kyseinen möhkö on nähtynä jopa radalla ...Ja en tiedä minkäs vehkeen kans oot suoraa ajanu mut ei hyydy viel 250 14 rinnalla...oli viel täs vaihees edellä...
Mutta makuja on monia...Ja mielipide o ku persereikä..jokaisella on omansa ja toisten haisee...
buttrock.gif

omg.gif
Pakko ihmetellä kawamiehiä joku sanoo et suorituskyky on sama 12R ja ZZR1400 sissos  
cool.gif
 koitahan nyt etsii tolle jotain pohjaa muustakin kuin lasista  
033102beer_1_prv.gif
miksi netis sit ZZR1400a toitotetaan tehokkaimmaksi ? entä miksi esim pyörälehden testikuski ajaa sellaisia varttimailiaikoja clipis että oksat pois ja sanoo vielä että tähän ei pysty tasan tarkkaan muu vakiöpyörä joka mielestäni romuttaa erään sanat jos tasasel lähetään ni 12R pyyhkii zetorin lähös...en ole enkä koskaan tule olemaan kawakuski mutta kyl toi 1400ZZR on kone  
bowdown.gif
vaikka kawa onkin  
biggrin.gif

....hienoa saada kawan ainoalla todellesielle matkasportille jatkoa ZZR lienee todellakin kawan kultamuna vaikka kait koht tulee kivitys kaikilta 10 ja 12 R miehiltä mut aivan sama mulle tuossa vain töissä yksi 12R omistaja jutteli kallis omistaa kax päällä surkee ajaa sano pekkä kikka pyörä niille jotka haluu keulia lujis vauhdes ja kaatuilla paitsi jos se on kriteeti eikä matkaaminen sillä...
blush.gif

Jaa ei vai? En muista yhtään sellaista keissiä missään nähneeni, että joku 12R:stä Zetoriin siirtynyt olisi tykännyt Zetorin olevan missään suhteessa raskaampi tai jäykempi käsitellä kuin tusina. Kevyempi Zetori on viedä kuin mun edellinen VFR, eikä senkään mutkaanmenohaluja ole moni haukkunut.

Jaa ei vai? En muista yhtään sellaista keissiä missään nähneeni, että joku 12R:stä Zetoriin siirtynyt olisi tykännyt Zetorin olevan missään suhteessa raskaampi tai jäykempi käsitellä kuin tusina. Kevyempi Zetori on viedä kuin mun edellinen VFR, eikä senkään mutkaanmenohaluja ole moni haukkunut.
R12 ja ZZR1400 sen verran painavia, että eivät ole parhaimmillaan mutkaisemmilla teillä ja radalla, vaan enemmänkin Busaan verrattavia nopeita matkavessoja. VFR on ylihintainen ja yhtä tehoton niin maantiellä kuin radallakin.

Taitaa olla vähän fiilis kysymys, et kumpi miellyttää!
Itsellä muutaman vuoden takaa jäi sellainen polte 12R:ään kun liikkeessä päällä istuin ja kuolasin.
inlove.gif

12R:ää en ole koskaan päässyt ajamaan(vielä)!                    
ZZR:än koeajoin kesällä, ja mahtava pelihän tuo oli ajella, kauhean raskaan näköinen, mutta kuitenkin ketterä, hyvät jarrut ja alusta. Pieni pettymys oli tuo alakierrosten hengettömyys. Kuitenkin odotin et tuon tehoinen peli nyt  
vakionakin olisi vähän herkempi. Jotenki ei vaan oikein tuo ulkonäkö nappaa meikää, kun heti tulee mieleen Blackbird, noine "tupla-putkineen" ja "touring-penkkeineen". Uutta 12R:ä on odoteltu, ja pyörä vihdoin maahan saapunut, et eiköhän jo ensiviikolla pääse ajeleen!

niin....kyllähän siinä on moniakin huomattavasti parempia ominaisuuksia ku tos 12r mut .. enivei..
Mun pippelinjatke o mun pippelinjatke eikäs sille löydy vertaistaan ....sanokoot kaikki muut mitä haluaa...
biggrin.gif
biggrin.gif
biggrin.gif

062802moto_prv.gif
buttrock.gif

Onneksi on erilaisia mopoja, kuskeja ja mielipiteitä.
062802jumpie_prv.gif

Kehitys kehittyy ja samalla Honda ja Suzuki saavat toivottavasti jotain uutta aikaiseksi; jo nyt syksyn messuille.
smile_org.gif

Yamaha tekee ilmeisesti omaa sarjaansa ilman ylitehoista maantiesohvaa.
wink.gif

Zetori menee vaihtoon, jos jotain uutta ja ihmeellistä tulee markkinoille. Mutta sen täytyy olla jotain todella uutta ja ihmeellistä.
thumbs-up.gif

Heinäkuun britti-Bikessä oli mielenkiintoinen testi: "ZX-10R vs ZX-12R vs ZZR1400". Erot käytännön suorituskyvyssä (kiihdytyksissä) olivat olemattomia, vaikka luonteeltaan pyörät ovat täysin erilaisia. Mitatut tehot ja "märkä" painot:

10: 164,9 bhp - 205 kg
12: 159,9 bhp - 250 kg
14: 168,4 bhp - 254 kg

ZZR:n suorituskykyä, ajettavuutta ja mukavuutta kehutaan värikkäin sanankääntein, vain alakierrosten vääntökuoppa saa moitteita osakseen. 10R:n todetaan olevan villein ja jännittävin pyörä mitä kaupasta saa. 12R on jossain edellisten välissä ja sen sanotaan olevan "super-flexible" ja sopivin isokokoiselle kuljettajalle.

ZZR:ää en ole vielä päässyt koeajamaan, mutta tällä hetkellä tuntuu siltä että kaupasta ei löydy mitään, mihin nykyinen 12R kannattaisi vaihtaa, paitsi ehkä uusi 12R. Se on palvellut hyvin niin radalla, työmatkoilla kuin autobahnoillakin. Kappan 46-litraisen takalaukun kaveriksi kun laittaa tankkilaukun ja vaikka pehmeät sivulaukut takapenkille niin mahtuu matkatavarat ja vielä tuliaisetkin mukaan. Takalaukku selkänojanaan myös kyytiläinen viihtyy hyvin. Omasta ajosta varmaan 80% tapahtuu kierroksilla 2000-4000, joten mun kannalta tuo ZZR:n vääntökuoppa ei voisi olla pahemmassa paikassa.

ZZR1400 on mielestäni liian suppea käyttöalueeltaan ja kallis. Zetori vaikuttaa siltä ettei se sovellu kuin kruisailuun ja matka-ajoon, jonka se varmasti hoitaa mallikkaasti. Itse tykkään ajella matkaa ja rataa, joten 12R on hyvä valinta. Oma pyörä makunikin on jalostunut tuonne sporttipyörä sektorille, joten 12R on oma valintani. Reissatessa olen pehmeillä laukuilla pärjännyt 12R:llä oikein hyvin. Ei tuollaiseen pyörään sovi kovat/kiinteät laukut. Kahden viikon euroopanreissu kaksi päällä (5400km ja 11 maata) antaa kuitenkin, jonkinlaisen näkemyksen matkailusta 12R:n päällä ja kyllä se mäyrikselläkin onnistuu vaikkei matkustaminen ehkä mukavimmasta päästä olekaan.

Itse en allekirjoita 12R:n kankeutta radalla. 12R:n kuskaamiseen tarvitaankin mies eikä kukkakeppi
biggrin.gif
. Vakioalusta 12R:ssä on ihan yhtä surkea kuin kaikissa "välimallin" pyörissä. Se kelpaa 70kg ukolle juuri katuajoon, muttei oikein muuhun.

Miksi en ostanut Busaa? Ruma, pieni ja kömpelön oloinen. En nähnyt mittaristostakaan kuin 1/3, kun päälle istahdin (oma pituus 193)? Loistavaa suunnittelua.

Jos mopossa on takapyörällä n. 160hp niin sen luulisi riittävän, joka harrastajalle? Se viisi hepoa sinne tänne on aivan yksilysti katuajossa tai radalla. Väännöllä on mielestäni suurempi merkitys ja sillä millä alueella tuo teho on käytettävissä. Huipputeho on sinne Esson baariin kuuluva legenda. Jos nyt, joku pyörän ostaa sen takia, että siinä on kovin huipputeho niin fine by me eihän se multa pois ole ihmettelen vaan...
baaa.gif

PS. en ole siis ajanut ZZR1400, mutta ei ole mitään halujakaan. R6R:n voisin käydä ajamassa...
smile_org.gif

ZZR1400 on mielestäni liian suppea käyttöalueeltaan ja kallis. Zetori vaikuttaa siltä ettei se sovellu kuin kruisailuun ja matka-ajoon, jonka se varmasti hoitaa mallikkaasti. Itse tykkään ajella matkaa ja rataa, joten 12R on hyvä valinta. Oma pyörä makunikin on jalostunut tuonne sporttipyörä sektorille, joten 12R on oma valintani. Reissatessa olen pehmeillä laukuilla pärjännyt 12R:llä oikein hyvin. Ei tuollaiseen pyörään sovi kovat/kiinteät laukut. Kahden viikon euroopanreissu kaksi päällä (5400km ja 11 maata) antaa kuitenkin, jonkinlaisen näkemyksen matkailusta 12R:n päällä ja kyllä se mäyrikselläkin onnistuu vaikkei matkustaminen ehkä mukavimmasta päästä olekaan.

Itse en allekirjoita 12R:n kankeutta radalla. 12R:n kuskaamiseen tarvitaankin mies eikä kukkakeppi
biggrin.gif
. Vakioalusta 12R:ssä on ihan yhtä surkea kuin kaikissa "välimallin" pyörissä. Se kelpaa 70kg ukolle juuri katuajoon, muttei oikein muuhun.

Miksi en ostanut Busaa? Ruma, pieni ja kömpelön oloinen. En nähnyt mittaristostakaan kuin 1/3, kun päälle istahdin (oma pituus 193)? Loistavaa suunnittelua.

Jos mopossa on takapyörällä n. 160hp niin sen luulisi riittävän, joka harrastajalle? Se viisi hepoa sinne tänne on aivan yksilysti katuajossa tai radalla. Väännöllä on mielestäni suurempi merkitys ja sillä millä alueella tuo teho on käytettävissä. Huipputeho on sinne Esson baariin kuuluva legenda. Jos nyt, joku pyörän ostaa sen takia, että siinä on kovin huipputeho niin fine by me eihän se multa pois ole ihmettelen vaan...
baaa.gif

PS. en ole siis ajanut ZZR1400, mutta ei ole mitään halujakaan. R6R:n voisin käydä ajamassa...
smile_org.gif
Itse en ole koeajanut kumpaakaan, 12, tai 14 kawaa, mutta kuulemani mukaan 12 "huomattavasti" kankeampi kuin busa, elikkäs en heti menis haukkumaan tota 1400:n kankeutta... Eikä herneitä, mulla vasta 2:n hondan jälkeen 2. suitsa menossa... Ja pari viskiä...
033102beer_1_prv.gif

Kawaa on moitittu kankeammaksi kuin esim. XX ja bussihan on sitä selkeästi nöyrempi taittaa kurviin. Kawa kuulemma paranee vähän kun vaihtaa 190 takanakin. Uskoisin zzr:n olevan nöyrempi taittaa mutkaan mitä busa tai 12r,kehitys yleensä tuppaa menemään eteenpäin.

On alkanut tämä ikuinen busa vs 12r vs zzr vääntö jo väsyttään niin paljon että olen ottanut tavoitteeksi päästä bussilla koeajolle tänä kesänä. zzr:ää ei taida päästä tyypittään ainakaan tälle suvelle, kun pitäähän sekin kokea kun alkaa tuntuu että sehän on ketterämpi vehje kun kilokyykyt.

Itse ainakin saan 12r:ää taivuteltua helposti mutta se vaatii käskemistä ja pitää osata kallistaa ja käyttää vastaohjausta.

Nyt vasta 12 kanssa olen oppinut mutkapätkällä käyttään renkaat laitaan asti ja mutkista kiihtyy hyvin vaikka ei se vaihdevalinta aina oiskaan kohallaan.

Pyörä pysyy varmaanki samana koska busan enkä zzr ulkonäöstä en tykkää ja pyörän pitää olla mahdollisimman tilava mutta sporttinen jotta sillä voi ajaa ilman tunnetta että joutuu tunkeutumaan kyytiin.

biggrin.gif

baaa.gif

smile_org.gif
Itse en ole koeajanut kumpaakaan, 12, tai 14 kawaa, mutta kuulemani mukaan 12 "huomattavasti" kankeampi kuin busa, elikkäs en heti menis haukkumaan tota 1400:n kankeutta... Eikä herneitä, mulla vasta 2:n hondan jälkeen 2. suitsa menossa... Ja pari viskiä...
033102beer_1_prv.gif
"Kuulemani mukaan" - Esson baari juttuja sanon ma. Sä et vaan osaa
tounge.gif
Kyllä tuosta muotoilusta, koosta yms. voisi päätellä, että zetori ja bussi on tehty vain ajettavaksi kovaa ja suoraan.
wink.gif

On alkanut tämä ikuinen busa vs 12r vs zzr vääntö jo väsyttään niin paljon että olen ottanut tavoitteeksi päästä bussilla koeajolle tänä kesänä. zzr:ää ei taida päästä tyypittään ainakaan tälle suvelle, kun pitäähän sekin kokea kun alkaa tuntuu että sehän on ketterämpi vehje kun kilokyykyt.

Itse ainakin saan 12r:ää taivuteltua helposti mutta se vaatii käskemistä ja pitää osata kallistaa ja käyttää vastaohjausta.

Nyt vasta 12 kanssa olen oppinut mutkapätkällä käyttään renkaat laitaan asti ja mutkista kiihtyy hyvin vaikka ei se vaihdevalinta aina oiskaan kohallaan.

Pyörä pysyy varmaanki samana koska busan enkä zzr ulkonäöstä en tykkää ja pyörän pitää olla mahdollisimman tilava mutta sporttinen jotta sillä voi ajaa ilman tunnetta että joutuu tunkeutumaan kyytiin.
Tämähän on perinteistä ja joskus virkistävääkin juupas-eipäs -juttua.
tounge.gif

Jos väitetään, että 12R on kankea mutkiin niin sanoisin, että puhuu paskaa tai sitten ei osaa ajaa kuin suoraa. Sen verran on kuitenkin kokemusta kadulta, radalta ja Alppien serpenttineiltä.

Pyörää kuin pyörää ohjataan vasta-/työntöohjauksella; muuten ei käänny. Tuo homma kannattaa ehdottomasti opetella. Saattaahan se kankealta tuntua, jos sitä pyörää ajetaan vain öö kallistelemalla?

Kannattaa ehkä jättää nuo renkaan laidasta-laitaan harjoittelut tuonne ratapäiville.
sport05.gif

Back