Oma reaktio oli ensimmäisellä kerralla ihan päinvastainen: hämmästyin miten niin iso pyörä voi olla niin ketterä ja kevyt ajaa.
12R on sen verran korkea pyörä että nopeat suunnanvaihdot vaativat joka tapauksessa vähän enemmän vääntämistä. Luultavasti juuri tästä syystä moni mieltää matalamman Hayabusan ketterämmäksi, vaikka siinä on pidempi akseliväli ja miedompi ohjausgeometria.
Yksi A-mallin 12R:n suosituimpia modauksia on perän nostaminen. Jopa Kawasaki Germany suositteli aikoinaan, että takapäätä korotetaan 3-4mm paksulla prikalla takaiskarin kiinnityskohdasta. Tällä saadaan pyörää vähän ketterämmäksi. B-mallissa on geometriaa muutettu juuri näiltä osin.
Alustan säätämistä olen kokeillut muutamaan otteeseen Englantilaisten prätkälehtien ohjeiden mukaan. Useimmat ohjeet kehoittavat laittamaan reilusti lisää vaimennusta, erityisesti takaiskariin. Lopputulos oli parantunut tuntuma jarrutuksissa ja nopeissa kaarteissa (radalla), mutta haittapuolena takarengas alkoi kulumaan hurjaa vauhtia ja näytti sulavan alle. Kruisailumukavuus kärsi ikävästi, joten löysäsin säätöjä jonkin verran.
tuossa edellä jo tulikin hyviä neuvoja tusinan säätämiseksi. zzr1100 C-mallin jälkeen 12r tuntui jokseenkin samanlaiselta mun persiölle, tehoa paljon enemmän, ohjautuvuus lähes samanlainen. säädöillä voi muutella. esijänää hieman vähemmäksi keulasta, jos on paljon. kuitenkin jarrutuspainuma huomioiden. ite laskin keulaa 7 mm, jonka keulaputkien paksunnos sallii ilman riskirajaa ja samalla kuitenkin melko kova esijänä, ettei loksu osuisi ram airiin - muuttui paljon ketterämmäksi, samalla pari prikkaa takapumpun alle, edelleen ketteröityi ja viimeinen konsti oli korkeaprofiilinen 180 millinen diablo taakse, kääntyi kuin kusiainen, hieman liioitellusti sanottuna. sittemmin laskin perää koiranluut vaihdattamalla ja pyörä muuntui omille koivilleni sopivaksi, sekä helipaarssit stongaan, niin jo on matkamopo ja peräkärrystä en mainitse mitään, mutta että sen kanssa se tusina on varsinainen veturi, ei ainakaan tule tankslapperia enää, niin siis en mainitse, en, siitä kärrystä.
jos rahaa on, niin edelleen ostaa pvm tai marchesinin ultrakevyet magnesiumvanteet. sekä sen öhölärin taakse.
mikä tuo jollain kirjoittajalla mainittu kytkinongelma oli? joissakin A-mallisissahan oli öljynkierto kytkimelle estetty, ihan alkupään malleissa ja niissä oli aluksi ongelmia, sekin oli helppo korjata poraamalla öljyreiät kytkinkorille.
B-malli on lienee jo luonnostaan aavistuksen ketterämpi,, sellainen puupersiö kuin mä en sellaista erota kun vuoronperään olen kokeillut A- ja B-malleja.