• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

ZX-9R

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Guest
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Sky -
On pakko ajaa hiekkatietä kun kotoa lähtiessä on n. 6 kilometriä santaränniä ennen kuin pääsee kovemmalle alustalle.
Hyvin tää 9Rkin siinä menee kun muistaa ajaa kieli keskellä suuta.

Sulla on orkkistorvi myydä - onko hintava tapaus?
Mulla on joku Micronin slipari pyörässä paikalla ja vaikka kuinka oon etsinyt, koko putkea ei saa enää mistään
alkuperäinen olis ehkä hyvä olla varalla jos katsastusuhat muuttuu todellisuudeksi.

Ilmoittelet kai - hintahaarukka kiinnostaa kyllä.
No paljonko tarjoat? Parihunttia lähtöhinta?
biggrin.gif

Eihän etuputkella ole hintaa, mutta se on pakko ottaa mukana  
wink.gif
tounge.gif

Juuri mainitsemastasi syystä arvo voi nousta, mutta minä en aio pitää sitä nurkissa pyörimässä siihen asti
smile_org.gif

Kyseessä oli siis E1/E2 mallin putki.

nyt tuli 9r kanssa mystinen vika vastaan.. elikkä käytin koneen vasenta poskea irti, hioin, maalasin ja laitoin takasin. Tämän jälkeen rupesi kierroslukumittari heittämään volttia.. toimii täysin normaalisti tyhjäkäynnillä, mutta kun kaasun kääntää nopeasti tappiin ei mittari nouse mukana vaan aluksi viisari tipahtaa nolliin ja vasta muutaman sekunnin viiveellä pompahtaa näyttämään oikeaa lukua.. moneen kertaan olen käyttänyt auki kylkeä ja yrittänyt selvittää vikaa mutta mysteeriksi on tähän mennessä jäänyt.. veikkauksia viasta otetaan ilomielin vastaan!

Sky -
On pakko ajaa hiekkatietä kun kotoa lähtiessä on n. 6 kilometriä santaränniä ennen kuin pääsee kovemmalle alustalle.

Mulla on joku Micronin slipari pyörässä paikalla ja vaikka kuinka oon etsinyt, koko putkea ei saa enää mistään
alkuperäinen olis ehkä hyvä olla varalla jos katsastusuhat muuttuu todellisuudeksi.

biggrin.gif

wink.gif
tounge.gif

Juuri mainitsemastasi syystä arvo voi nousta, mutta minä en aio pitää sitä nurkissa pyörimässä siihen asti
smile_org.gif

Ei ne käyrät oo vastenmieliset ottaa ollenkaan - helpompaahan se on, jos on koko rööri vaihtaa kerralla - luulen...

Saako sen rännin nähdä jossain?
Puhutaan hinnasta sitten siinä

niistä kun en tiedä just mitään.
Jos putki sen näköinen, ettei
kukkamullaksi muutu seuraavan vuoden sisään
sulla on kaupat tehtynä - tavaran ja maksuvälineen pitää vielä vaihtaa omistajaa...
smile_org.gif

Sky -

biggrin.gif

wink.gif
tounge.gif

smile_org.gif

Ei ne käyrät oo vastenmieliset ottaa ollenkaan - helpompaahan se on, jos on koko rööri vaihtaa kerralla - luulen...

sulla on kaupat tehtynä - tavaran ja maksuvälineen pitää vielä vaihtaa omistajaa...  
smile_org.gif
putki on Riihimäellä ja Hämeenlinnaankin sen saa. Etukäyrästö on muistaakseni vähän ottanut ruostetta kun oon erehtynyt viemään sen kellariin.

Kuhan pääsen mökiltä joskus kotio, niin voin raahata sen ulos ja ottaa jokusen kuvan. Valitettavasti ei oo ketään misua laittaa kuviin bikinit päällä  
tounge.gif

Orggis pönttö maksaa 1350€. Ja etukäyrästö on halpa vain n. 700€. Postikulut tietysti päälle. Näin ollen katsoisin että tämä käytetty ränni on kohtuuhintainen
biggrin.gif

Toki kun se on irtonainen niin rättilaikka saisi sen varmaan upeaan kiiltoon, jos kromaus on vaan riittävän paksu. Sitä en muuten tee kaupanpäälle enään!
tounge.gif

E: en oo vieläkään kerennyt, kun oon hieronut kauppaa pyöristä, saattaapi olla että leiri vaihtuu
nixweiss.gif

Tietääkö kukaan mistä kannattaisi lähteä metsästämään tuota
9r:n bensahanan muovi osaa mistä sitä pitäisi kääntää?
biggrin.gif

Vanha tippunut jonnekkin tienvarteen kun päässyt ilmeisesti ruuvi löystymään.

Olisi nimittäin kovin kätevää saada käännetty hana varatankille tarvittaessa.

biggrin.gif

Mulla on ollu mielessä sama homma, kerro mullekkin jos jostain löydät
smile_org.gif

biggrin.gif

Mulla on ollu mielessä sama homma, kerro mullekkin jos jostain löydät
smile_org.gif
reilu 8 puntaa + postikulut 15 puntaa
biggrin.gif
Homma voi kannattaakin jos on myös muuta tilattavaa
smile_org.gif

Eli kohtuu kallis muovinappi ;)

Cornwall kawasaki Centre

Luulin jo löytäneeni mutta, en....

FAIL
eipä taida olla edes oikea osa mutta sama numero kylläkin....

Nyt on kawassa etuiskariputket uuvet.. Samalla tehtiin vähän säätöä alustaan, säädettiin iskarin paluuta ja menoa parmemaksi. Samalla tuli päntättyä päähän vähän noita säädön saloja.  
tounge.gif
Huomaa kyllä nyt jotta pyörä on ihan erilainen käsitellä, paljo kätevämmin käyttäytyy mutkissa ja jousitus pelaa niin kun pitää. Takajousen painetta pitäs ehkä hitusen lisää, mutta katella se sitten myöhemmin. Lauantaina KTM Track `n Racing tapahtumaan hämeenlinnaan!

Nyt on kawassa etuiskariputket uuvet.. Samalla tehtiin vähän säätöä alustaan, säädettiin iskarin paluuta ja menoa parmemaksi. Samalla tuli päntättyä päähän vähän noita säädön saloja.  
tounge.gif
Huomaa kyllä nyt jotta pyörä on ihan erilainen käsitellä, paljo kätevämmin käyttäytyy mutkissa ja jousitus pelaa niin kun pitää. Takajousen painetta pitäs ehkä hitusen lisää, mutta katella se sitten myöhemmin. Lauantaina KTM Track `n Racing tapahtumaan hämeenlinnaan!
Nosta ehdottomasti vielä perää ja laske keulaa, niin a'vot!

Menisköhän tuohon vanhaan ysiin vielä taakse 190/55? Ton E-mallin ajettavuus parani huomattavasti lisää, kun lykkäs taakse 55:n V-profiilisen renkaan
smile_org.gif

Mistähän mahtaa olla kyse, kun Ninjan etupäästä kuuluu napsaus aina kovemmin jarruttaessa tai terävästä töyssystä ajettaessa?

Ohjauslaakeri on puhdistettu, rasvattu ja säädetty viimeksi 2007 ja 13 000km sitten, jota itse epäilen äänen lähteeksi...

Sky -

biggrin.gif

wink.gif
tounge.gif

smile_org.gif

smile_org.gif
putki on Riihimäellä ja Hämeenlinnaankin sen saa. Etukäyrästö on muistaakseni vähän ottanut ruostetta kun oon erehtynyt viemään sen kellariin.

Kuhan pääsen mökiltä joskus kotio, niin voin raahata sen ulos ja ottaa jokusen kuvan. Valitettavasti ei oo ketään misua laittaa kuviin bikinit päällä  
tounge.gif

Orggis pönttö maksaa 1350€. Ja etukäyrästö on halpa vain n. 700€. Postikulut tietysti päälle. Näin ollen katsoisin että tämä käytetty ränni on kohtuuhintainen
biggrin.gif

Toki kun se on irtonainen niin rättilaikka saisi sen varmaan upeaan kiiltoon, jos kromaus on vaan riittävän paksu. Sitä en muuten tee kaupanpäälle enään!
tounge.gif

E: en oo vieläkään kerennyt, kun oon hieronut kauppaa pyöristä, saattaapi olla että leiri vaihtuu  
nixweiss.gif
*wirn*

No mä sitä torvea - niistä misuista nyt niin, sulla kai kuitenkin Pyhiä Birmoja tms. kissoja
biggrin.gif

Olen tulossa rata-sm viikonloppuna hämeenlinnaan, jonka yhteydessä voisin käydä kurkkaamassa ja sit mahdollinen nouto kun saadaan aikatauluihin sopimaan - esim. juhannusviikolla.

Ei tällä oo hengenhätä ainakaan mulle, kun tää tulee vain
"jos joskus tarvitaan"- osaksi...

Ja kiireen ymmärtää, sillä mopon valinta on vakava asia
cool.gif

Mistähän mahtaa olla kyse, kun Ninjan etupäästä kuuluu napsaus aina kovemmin jarruttaessa tai terävästä töyssystä ajettaessa?

Ohjauslaakeri on puhdistettu, rasvattu ja säädetty viimeksi 2007 ja 13 000km sitten, jota itse epäilen äänen lähteeksi...
Aika vahvastihan tuo ohjauslaakerivialta kuulostaa. Eiköhän se ohjauslaakeri ole saanut tarpeeks vettä näinä parina menneenä vuotena ja tehnyt tehtävänsä yhdessä kilometrien kanssa.

Kilometrien puolesta tuo ei ole vainaa, mutta vuosia on tullut kyllä
biggrin.gif

Optimisti, jolla on rajattomasti aikaa voi koittaa rasvata ja kiristää, mutta työ on sen verta iso, että kannattaa vaihtaa suosiolla uusi, vaikka ne laakerit maksaakin n. 70-80€.

Sky -

biggrin.gif

wink.gif
tounge.gif

smile_org.gif

smile_org.gif

tounge.gif

biggrin.gif

tounge.gif

nixweiss.gif
*wirn*

No mä sitä torvea - niistä misuista nyt niin, sulla kai kuitenkin Pyhiä Birmoja tms. kissoja  
biggrin.gif

Olen tulossa rata-sm viikonloppuna hämeenlinnaan, jonka yhteydessä voisin käydä kurkkaamassa ja sit mahdollinen nouto kun saadaan aikatauluihin sopimaan - esim. juhannusviikolla.

Ei tällä oo hengenhätä ainakaan mulle, kun tää tulee vain
"jos joskus tarvitaan"- osaksi...

Ja kiireen ymmärtää, sillä mopon valinta on vakava asia  
cool.gif
Joo. Mä voin kertoa osoitteen YV:nä josta putkea voi käydä katsomassa ko viikonloppuna. Paikka taitaa olla n. 3 km päässä radalta. Soitat vaan ovikelloa ja kysyt putkea ja jos ei ketään avaa, niin sitten hipsit katselemaan putkea talon taakse ilmoittamastani paikasta
smile_org.gif

Kertokaas viisaammat.

Pyörän etupää täristää todella voimakkaasti 120km/h -->

Pyörän ostin pari viikkoa takaperin alla n. 4 vuotta vanhat Pilot Powerit. Pintaa vielä näennäisesti kohtuullisesti. Koeajolla ei vastaavaa ilmennyt vielä 140km/h nopeudessa. Kävin lisäämässä paineita, koska tuntui tahmealta hitaassa ajossa. Ennen lisäystä paineina oli n. 2.3baria, jotka nostin n. 3 bariin.

Voisiko olla niin, että edellinen omistaja pitänyt liian pieniä paineita, jonka takia kumi kulunut pykälille ja nyt kun nostin paineita niin tuntuu jo alhaisemmassa nopeudessa tuo tärinä.

En nyt ainakaan itse keksi mitä pyörästä varsinaisesti voisi olla rikki(?)

Omasta mielestäni oireet pahenivat tuon ilman lisäyksen jälkeen. Tai en ainakaan muuhun osaa yhdistää.

110km/h kohdalla menee vielä ihan tasaisesti. Eikä tärinä tunnu liittyvän moottorin kierroksiin.

Kertokaas viisaammat.

Pyörän etupää täristää todella voimakkaasti 120km/h -->

Pyörän ostin pari viikkoa takaperin alla n. 4 vuotta vanhat Pilot Powerit. Pintaa vielä näennäisesti kohtuullisesti. Koeajolla ei vastaavaa ilmennyt vielä 140km/h nopeudessa. Kävin lisäämässä paineita, koska tuntui tahmealta hitaassa ajossa. Ennen lisäystä paineina oli n. 2.3baria, jotka nostin n. 3 bariin.

Voisiko olla niin, että edellinen omistaja pitänyt liian pieniä paineita, jonka takia kumi kulunut pykälille ja nyt kun nostin paineita niin tuntuu jo alhaisemmassa nopeudessa tuo tärinä.

En nyt ainakaan itse keksi mitä pyörästä varsinaisesti voisi olla rikki(?)

Omasta mielestäni oireet pahenivat tuon ilman lisäyksen jälkeen. Tai en ainakaan muuhun osaa yhdistää.

110km/h kohdalla menee vielä ihan tasaisesti. Eikä tärinä tunnu liittyvän moottorin kierroksiin.
eteen n. 2.4-2,5 bar ja taakse 2,7-2,9 bar.

Kovaan ajoon vähemmän paineita, tourinkiin enemmän.

Jos edessä on 3 baria, niin kyllä varmaan täristää.
biggrin.gif

Tarkistapa myös jousen preloadit ja iskarin naksut. Katsoppa huoltooppaasta perussäädöt iskarille ja jousille.

Preloadiin pitäisi löytyä tieto kuinka monta viivaa pitää näkyä ja naksuille taas naksausmäärät.

Mikä vuosimalli?

Jos olet lukenut yhtään aikaisempaa,  niin tahmeaan käytökseen vaikutta seuraavat asiat:

- Alipaine eturenkaassa
- huonosti säädetty alusta
- rengasprofiili
- rungon geometria

toimenpiteet:

-Eli jos mahdollista, vaihda seuraavaksi Kunnon V- & 55- profiilinen takarengas. Eteen normi v-profiili
- Vaihda taakse jäykempi jousi, esim. progressiivinen.
- Säädä jousitus ja iskunvaimennukset
- nosta perää lykkäämällä prikkoja takaiskarin päälle (4-5mm). Tämä ei onnistu D-mallissa.
- nosta keulaputkia 3-4 mm
- Laita keulaan tarvittaessa astetta jäykemmät keulaöljyt. Sopii varsinkin kunnon isännille
tounge.gif

Tarkista aina jousituksen ja iskunvaimennuksen toiminta rungon geometrian muutosten jäljiltä.

nimin. ysillä 1:33,5 ahvenistolla (mitattu 5 hz GPS:llä).

Ps. Tarjoan munkkikahvit sille joka laittaa paremmaksi ysillä
smile_org.gif

höpöhöpö..  
tounge.gif

Normi nurkkapyörittelyssä todellakaan tarvii pitää mitään 2.4barin paineita - kuluu vaan nopeasti. On todella löysä ja tuntu et keula sukeltaa alta. Näytti myös siltä, että kului aikalailla epätasaisesti. Täristi aavistuksen myös niillä vanhoilla paineilla, joten en usko et olis liian kovat.

Kuskilla kokoa 190/114, joten ei tuolla mitään pikkupaineita voi pitää. ;)

Edellinen Kawan 636 ei edessä 2.8 ja takana reilulla 3 barin paineilla todellakaan oireillut tuolla tavalla.

Kokeilin uudella asfaltilla ja täristää myös, joten vaikka olis prkl 4 barin paineet, niin ei varmasti röykkyytä ton pyörän keulaa niin, että katteet heiluu ja kädet irtoo tangosta.
biggrin.gif

Ja tuohon tahmeaan hidasajoon juuri tuo paineen nosto auttoikin, niin kuin oli tarkoituskin. Mutta ei kyllä kieltämättä tunnu kivalta, ettei ysillä voi kovempaa kuin 120 ajella.
biggrin.gif

Vuosimalli on -01, eli E1(?).

Jousitukseen kajoan kun saan manuskan käsiini.

P.S.

Uudet renkaat tilauksessa, mutta ajattelin noilla vielä normiajoa vetää. Tosin jos eturenkaassa jotain mätää, niin heti vaihtoon.

höpöhöpö..  
tounge.gif

Normi nurkkapyörittelyssä todellakaan tarvii pitää mitään 2.4barin paineita - kuluu vaan nopeasti. On todella löysä ja tuntu et keula sukeltaa alta. Näytti myös siltä, että kului aikalailla epätasaisesti. Täristi aavistuksen myös niillä vanhoilla paineilla, joten en usko et olis liian kovat.

Kuskilla kokoa 190/114, joten ei tuolla mitään pikkupaineita voi pitää. ;)

Edellinen Kawan 636 ei edessä 2.8 ja takana reilulla 3 barin paineilla todellakaan oireillut tuolla tavalla.

Kokeilin uudella asfaltilla ja täristää myös, joten vaikka olis prkl 4 barin paineet, niin ei varmasti röykkyytä ton pyörän keulaa niin, että katteet heiluu ja kädet irtoo tangosta.
biggrin.gif

Ja tuohon tahmeaan hidasajoon juuri tuo paineen nosto auttoikin, niin kuin oli tarkoituskin. Mutta ei kyllä kieltämättä tunnu kivalta, ettei ysillä voi kovempaa kuin 120 ajella.
biggrin.gif

Vuosimalli on -01, eli E1(?).

Jousitukseen kajoan kun saan manuskan käsiini.

P.S.

Uudet renkaat tilauksessa, mutta ajattelin noilla vielä normiajoa vetää. Tosin jos eturenkaassa jotain mätää, niin heti vaihtoon.
Koskas keulaöljyt on vaihdettu? Tosiaankin jäykemmät öljyt vois olla hyvät varsinkin näillä helteillä.

Osaatko saksaa?  
tounge.gif

98-2001

Salasana (rar-file):

zx-9r.fr

Iskunvaimennus/jousitus kohdasta Federung  
biggrin.gif

Ei muuta kuin ruuvari ja lenkkiavain käteen ja alustaa säätään. Muulla ei sinänsä oo väliä, kuhan säädät symmetrisesti! Laitat ekaks ne perusasentoon ja sitten meet ajeleen kuoppaselle ja mutkaselle tielle ja säädät naksu kerrallaan ja jousenesijännitystä viivojen mukaan pikkasen kerrallaan. Sit vaan koitat perseellä ja käsillä tuntea miten alusta muuttuu. Ajelet ihan kunnolla kuopista ja töyssyistä. Tosin älä aja lujempaa kuin 80-100 km/h.

Suorista voi sanoa että sun massoilla saa tuota pumppia olla aika reilusti
smile_org.gif

Koskas keulaöljyt on vaihdettu? Tosiaankin jäykemmät öljyt vois olla hyvät varsinkin näillä helteillä.

Osaatko saksaa?  
tounge.gif

98-2001

Salasana (rar-file):

zx-9r.fr

biggrin.gif

Ei muuta kuin ruuvari ja lenkkiavain käteen ja alustaa säätään. Muulla ei sinänsä oo väliä, kuhan säädät symmetrisesti! Laitat ekaks ne perusasentoon ja sitten meet ajeleen kuoppaselle ja mutkaselle tielle ja säädät naksu kerrallaan ja jousenesijännitystä viivojen mukaan pikkasen kerrallaan. Sit vaan koitat perseellä ja käsillä tuntea miten alusta muuttuu. Ajelet ihan kunnolla kuopista ja töyssyistä. Tosin älä aja lujempaa kuin 80-100 km/h.

smile_org.gif
Ei mitään tietoa millon on keulaöljyt vaihdettu. Jämäkältä toi keula kyllä tuntuu. Vaikea sanoa paljon on painauma kun ei ole USD-keulaa tuossa. Tuntumallako sitten vaan?

Saksa ei oikein taitu, vaikka joskus koulussa tulikin luettua.  
baaa.gif

Mutta ei se tuota tärinää siltikään ratkaise. Itse kyllä epäilen tuota eturengasta tai sitten joku paino lähtenyt renkaasta irti ja ei ole kunnolla balanssissa(?)

Osaatko saksaa?  
tounge.gif

98-2001

Salasana (rar-file):

zx-9r.fr

biggrin.gif

smile_org.gif
Ei mitään tietoa millon on keulaöljyt vaihdettu. Jämäkältä toi keula kyllä tuntuu. Vaikea sanoa paljon on painauma kun ei ole USD-keulaa tuossa. Tuntumallako sitten vaan?

Saksa ei oikein taitu, vaikka joskus koulussa tulikin luettua.  
baaa.gif

Mutta ei se tuota tärinää siltikään ratkaise. Itse kyllä epäilen tuota eturengasta tai sitten joku paino lähtenyt renkaasta irti ja ei ole kunnolla balanssissa(?)
Jos on vielä mahdollista, niin vaihdapa se 55-profiilinen takanakki tilaukseen. Sopii ongelmitta E-maalliin taakse ja paranee selkeästi ajoominaisuudet. Paitsi jos sulla oli se huggeri, niin sit ei välttämättä mahdu.

Juu, tuntumalla säädetään, kyllä sä huomaat koska keula alkaa muuttua kivikovaksi ja iskut alkaa tulla käsille, kun lisäät pumppia tarpeeks. reboun (paluuvaimennus) ei oo ehkä ihan niin selkeä.

Preloadin myös jäykentää keulaa ja heikentää kääntyvyyttä. Kun preloadia on paljon niin kaikki tärinä alkaa siirtymään tiestä ohjaustankoon. Preload pitäis periaatteessa mitata painuman mukaan, mutta meitsi on kyllä säätänyt ihan tuntumalta.

Etuiskarin toimintaa voi testata laittamalla niparin kiinni pumpun varteen sisään työntyvän varren juureen ja tekemällä pari tiukkaa jarrutusta. Niparin paikasta näkee kuinka kasaan pumput menee tiukassa jarrutuksessa.

Back