• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

ZX-9R

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Guest
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Nyt ei tätäkään topiccia tarvi niin tarkalla silmällä kyylätä, tuli hypättyä kilpailijan tiimiin...
smile_org.gif

Mutta huom! semmoinen tuli mieleen, että luonnollisesti tarvit sitten säätämiseen sen suutinsatsin esim. (tai itse suuttimia kasvattamalla ja prikkoja neulan alle lisäilemällä) ja jotkut suutinsatsit (esim. Ivansin) eivät toimi valmistajan mukaan 4-2-1 putkiston kanssa. Tuo erohan A:lla on, että sama rakenne kuin vakiolla eli 4-1-1 kun taas Yoshilla on 4-2-1.
Olis jännä nähdä että millanen ero on todellisuudessa Yoshin ja Akran välillä.
4-2-1 putkiston pitäis antaa keskivääntöä huipputehon kustannuksella, kun taas 4-1-1 systeemillä pitäis tulla parhaat huipputehot.

Mutta huom! semmoinen tuli mieleen, että luonnollisesti tarvit sitten säätämiseen sen suutinsatsin esim. (tai itse suuttimia kasvattamalla ja prikkoja neulan alle lisäilemällä) ja jotkut suutinsatsit (esim. Ivansin) eivät toimi valmistajan mukaan 4-2-1 putkiston kanssa. Tuo erohan A:lla on, että sama rakenne kuin vakiolla eli 4-1-1 kun taas Yoshilla on 4-2-1.
4-2-1 putkiston pitäis antaa keskivääntöä huipputehon kustannuksella, kun taas 4-1-1 systeemillä pitäis tulla parhaat huipputehot.
Olis tosiaan mielenkiintosta vetästä samalla pärrällä, ensin vaikka 4-1-1 paikoillaan ja sopiviin säätöihin ja sitten sama 4-2-1:llä.

Mutta tuo muutaman hepan ero ylhäällä Akrapovicin ja Yoshin välillä on varmaan juurikin tuosta kiinni. Mä itse tykkään tuosta vahvasta keskialueesta, joten varmaankin senkin vuoksi tuo 4-2-1 rakenne palvelee paremmin. Vääntö ja teho keskellä ja alhaalla on jees! Vaikka eihän se höpömmältä tuolla top-endissäkään tunnu
biggrin.gif

Alhaaltahan vähän yleensä menettää noiden avarampien putkien kanssa, mutta ei tuo ero niin isolta tuntunut edelliseen bolttariin verrattuna..

- P

Edit: Sky:lle notta ei ole ääninäytettä, ikävä kyllä. Aika huonosti sinäputkessakaan ysi / yoshi yhdistelmiä on. Ainakaan tuota TRS:ää Tri-Ovalina..

Pitäis olla noita dynotuloksia, joita pääsis vertailemaan. Ysissä pitäs saada sitä vääntöä lisää ylös sekä keskialueelle. Keskialueella on ne muutama kuoppa ja yläpäässä vääntö laskee kuin lehmän häntä.

On kelit kohdallaan...
biggrin.gif

Käytin tänään pyörääni dynopenkissä.
http://img76.imageshack.us/my.php?image=takarengasdynool3.jpg

Oli kuulemma seokset napissaan.
Kaikki kilkkeet on kiinni.
Kylä lähtee..
062802moto_prv.gif
omg.gif
omg.gif
    No jopas nyt jotakin ... mitähän kilkkeitä sun härvelissä on oikein kiinni ...??  Pikkasen tuntuu toi vääntöpuoli olevan optimistinen tossa penkissä (mutu) ...
nixweiss.gif
Ps  Väännön rundit ... löytyykö niitä ..???
Joo, tiedän tuon penkin.
Silti ihmettelen ,kun välillä lukee tätä 9R foorumia, että ihmiset ei saa 9R:n keulaa nousemaan...Minulla on välillä vaikeaa pitää se maassa 2 vaihteen loppukierroksilla.Kolmosellakaan ei parane olla pieniä kumpuja tiessä.Eli ykkösellä en hirveästi kiihdyttele.(itse painan 90kg)
Pyöräni on suht. paljon ajettu, silti pelaa hyvin.Olen sitä paljon omistusaikanani huoltanut/huollattanut.
Pyörässä on Yoshimuran täysputki,syttypyörä,BMC-race ilmafilsu ja suutinsarjaa en ole itse laittanut, mutta joku siellä kuulemma on.
Mittasivat seokset samalla kun penkittivät.Sanoi, että seokset ovat keski- ja yläkierroksilla ihan kuin kisasäädöissä.
Tyhjäkäynti oli kuulemma vähän laihalla.
Väännön rundeja ei ikävä kyllä löydy.
Vääntö on kyllä todella laaja pyörässäni, ihan näin perstuntumaltakin.
Tuossa on ihan mielenkiintoisen näköinen käppyrä Yoshin putkella. Olis muuten kiva tietää, mitenkä toi syttypyörä vaikuttaa lopputulokseen. Onhan se totta, että tuo viritys ainakin siirtää vääntöhuippua reilusti alaspäin, mikä on sinänsä hauskaa, mutta toisaaltaan sitten toi vääntökäyrä näyttää aika ankeelta ylärekisterissä.

On kelit kohdallaan...
biggrin.gif

Kylä lähtee..
062802moto_prv.gif
omg.gif
omg.gif
    No jopas nyt jotakin ... mitähän kilkkeitä sun härvelissä on oikein kiinni ...??  Pikkasen tuntuu toi vääntöpuoli olevan optimistinen tossa penkissä (mutu) ...
nixweiss.gif
Joo, tiedän tuon penkin.
Silti ihmettelen ,kun välillä lukee tätä 9R foorumia, että ihmiset ei saa 9R:n keulaa nousemaan...Minulla on välillä vaikeaa pitää se maassa 2 vaihteen loppukierroksilla.Kolmosellakaan ei parane olla pieniä kumpuja tiessä.Eli ykkösellä en hirveästi kiihdyttele.(itse painan 90kg)
Pyöräni on suht. paljon ajettu, silti pelaa hyvin.Olen sitä paljon omistusaikanani huoltanut/huollattanut.
Pyörässä on Yoshimuran täysputki,syttypyörä,BMC-race ilmafilsu ja suutinsarjaa en ole itse laittanut, mutta joku siellä kuulemma on.
Mittasivat seokset samalla kun penkittivät.Sanoi, että seokset ovat keski- ja yläkierroksilla ihan kuin kisasäädöissä.
Tuossa on ihan mielenkiintoisen näköinen käppyrä Yoshin putkella. Olis muuten kiva tietää, mitenkä toi syttypyörä vaikuttaa lopputulokseen. Onhan se totta, että tuo viritys ainakin siirtää vääntöhuippua reilusti alaspäin, mikä on sinänsä hauskaa, mutta toisaaltaan sitten toi vääntökäyrä näyttää aika ankeelta ylärekisterissä.
Jenkki-iivanan sivuilta löytyy mm. syttypyörän vaikutus:
http://www.ivansperformanceproducts.com/zx9rdyno.htm

On kelit kohdallaan...
biggrin.gif

Kylä lähtee..
062802moto_prv.gif
omg.gif
omg.gif
nixweiss.gif
Joo, tiedän tuon penkin.
Jenkki-iivanan sivuilta löytyy mm. syttypyörän vaikutus:
http://www.ivansperformanceproducts.com/zx9rdyno.htm
Tuo syttypyörän vaikutus on vissiin Jenkeillä aina kovempi, koska gasot ihan eri laatua (siis perussetit suoraan asemalta) kuin täällä euroopassa.

Itse olen kuullut, että meidän 95 / 98 bentsiineillä vaikutus olis vain tuolla pääkopan puolella
wink.gif

Lisäksi sain just eräältä palstalle kirjoittelevalta kaverilta just vinkkejä tuohon kanteen liittyen ja samassa paketissa oli mainittu että sytyllä ei juurikaan ysiin vaikutusta, hänelle oli näistä asioista porissut joku virittämiseen vähän enemmän perehtynyt kaveri, joka kansiakin viilailee.

- P

Tuo syttypyörän vaikutus on vissiin Jenkeillä aina kovempi, koska gasot ihan eri laatua (siis perussetit suoraan asemalta) kuin täällä euroopassa.

Itse olen kuullut, että meidän 95 / 98 bentsiineillä vaikutus olis vain tuolla pääkopan puolella  
wink.gif

Lisäksi sain just eräältä palstalle kirjoittelevalta kaverilta just vinkkejä tuohon kanteen liittyen ja samassa paketissa oli mainittu että sytyllä ei juurikaan ysiin vaikutusta, hänelle oli näistä asioista porissut joku virittämiseen vähän enemmän perehtynyt kaveri, joka kansiakin viilailee.

- P
Toi sytkän vaikutus on muutenkin näemmä aika yksilöllistä, jossain on todella suuret vaikutukset ja toisessa taas ei ole käytännössä mitään vaikutusta.

Esimerkkinä vaikkapa 10R ja tonnigiksu:
http://www.ivansperformanceproducts.com/08zx10r.htm
http://www.ivansperformanceproducts.com/07gsxr1000.htm

Onhan tuossa ivanssin tapauksessa havaittava merkitys, eli jos haetaan maksimi viritysaste, niin kyllä sekin kannattaa kokeilla.

Onhan tuossa ivanssin tapauksessa havaittava merkitys, eli jos haetaan maksimi viritysaste, niin kyllä sekin kannattaa kokeilla.
Saahan noita laittaa, jos haluaa. Ajattelin vain ilmoittaa tuon kun just tänään sain tuota juttua tukevan tiedon yksityisviestinä, hieman kovemman luokan virittäjältä kuultua siis, että ysissä ei käytännön hyötyjä ole hirveästi noilla irronnut. Ja samaa on siis tullut muualtakin kuultua.

Mutta ilman muuta voi laittaa, jos siltä tuntuu ja haluaa kokeilla.

- P

Jos tahtoo hifistellä, niin ei kai se oo suuri vaiva hankkia jotain kisa bensaa. Niin vähän sitä kuluu tässä harrastuksessa, että parilla kanisterilla taitaa ajaa sen 600 km. hmmmmm..... mulla menee 300 km peruslenkillä
eek.gif
josta tuli mieleeni että miksiköhän mulla ei oo pienintäkään halua heittää illalla 300 km lenkkiä autolla...
nixweiss.gif

Mites muiden ysiärräläisten talleilla menee....?
Talleilla ja talleilla..  Katteet piti saada uuteen maaliin ja perinteiset "jotain pientä" muutosjuttuja tehtyä, mutta tuosta mun autotallista ei ole pihalla kuin sokkeli pystyssä (vielä), niin hommat siirty sit ensi talveksi.

Pienessä varastohuoneessa on sit joutunu jotain tusaamaan. Vielä olis kaikkea hienosäätöä tekemättä mutta voitonpuolella jo reilusti. Täytynee kesällä haistella sit tuulia.....  
wink.gif

http://i153.photobucket.com/albums/s204/McPain75/9-r044.jpg
Muistuttaa aika paljon aikoinaan omistamaani 9ärrää... Toi pakosarja kaipais mielestäni vesihiontaa&lumppulaikkaa. Ite tykkäsin ainakin lopputuloksesta: Huono kuva

Arvaas mitä olen tässä parina iltana hommaillu...
wink.gif

Olinkos sulta kysynytkin joskus että miten olit omassas hoitanut ilmansaannin ja sen ohuen letkun joka menee keulapiikistä kaasuttimien kansille. (eli jouduitko tukkimaan esim. toista holesta putsarilta..)

Arvaas mitä olen tässä parina iltana hommaillu...
wink.gif

Olinkos sulta kysynytkin joskus että miten olit omassas hoitanut ilmansaannin ja sen ohuen letkun joka menee keulapiikistä kaasuttimien kansille. (eli jouduitko tukkimaan esim. toista holesta putsarilta..)
Kyllähän siinä hinkatessa saa pari iltaa kuluun oikein mukavasti...
Kyllä ainakin joku noita asioita ilmanputsarijuttuja ym. kyseli lähiaikoina.

Kertokaas nyt mikä on juju kun tilasin tuohon 9:n Dynojetin suutinsarjan ja sielä tuli suuttimet kokoa 150, 155 ja 160. Eli noista saa valita sopivat. Lisäksi tuli ne uudet neulat ja jonkinlainen sovite niihin ilmasuuttimiin.

Kuitenkin vakiosuuttimet on kokoa 200 niin olisin luullut että nuo virivirit olivisat olleet suuremmat kuin vakiot. Olenko aivan hakoteillä?
withstupid.gif

EDIT: Jokatapauksessa lähetän ne takaisin kun paketti oli valmiiksi avattu ja siitä puuttui pari c-clipsiä, prikkoja ja liima noihin ilmasuuttimien sovitteisiin. Mutta nyt mietin pitäiskö tommosta laittaa alkuunkaan?

Kertokaas nyt mikä on juju kun tilasin tuohon 9:n Dynojetin suutinsarjan ja sielä tuli suuttimet kokoa 150, 155 ja 160. Eli noista saa valita sopivat. Lisäksi tuli ne uudet neulat ja jonkinlainen sovite niihin ilmasuuttimiin.

Kuitenkin vakiosuuttimet on kokoa 200 niin olisin luullut että nuo virivirit olivisat olleet suuremmat kuin vakiot. Olenko aivan hakoteillä?
withstupid.gif

EDIT: Jokatapauksessa lähetän ne takaisin kun paketti oli valmiiksi avattu ja siitä puuttui pari c-clipsiä, prikkoja ja liima noihin ilmasuuttimien sovitteisiin. Mutta nyt mietin pitäiskö tommosta laittaa alkuunkaan?
Dynojetin suuttimet eivät ole verrattavissa vakiosuuttimien kokomerkintöihin. Meet sen paketin mukana tulleen ohjeen mukaan, eli jos sulla on esim. vapaavirtaussuodin ja slipari/bolttari/kokoränni niin siellä on annettu mihin kohtaan clipsi, mitkä pääsuuttimet jne.

Kannattaa muuten olla sitten varovainen kun naputtelee sitä "air-correctoria" sillä aputyökalulla sisään.. uppoaa helpohkosti liian syvälle
biggrin.gif

Noilla ohjeen mukaisilla säädöillä saa hyvän peruslähtökohdan ja sitten se penkitys ja seosten mittaus jonka pohjalta vielä mahdolliset korjaukset.

- P

Edit: aah, liimasta puhuit.. E-mallin sarjassa ei moista ollut, mutta on eri kaasaritkin, joten meni ihan naputtelemalla paikoilleen ja niin tiukkaan ettei varmaan saa pois edes halutessaan. Ja kyllä mä laittasin ne sinne paikoilleen, kokonaisuutena laitettu tuo varmaan Dynolla toimimaan ja tulokset voivat olla jotain muuta kuin haluttua jos niitä ei laita paikoilleen.

Mutta se lähinnä ihmetytti että myös silmämääräisesti nuo Dynojetin suuttimet olivat alkuperäisiä huomattavasti pienemmät. Itse olen ollut siinä uskossa että suutinsarjan mukana tulisi alkuperäistä suuremmat suuttimet.

Ja en laittanut sitten koko sarjaa paikalleen vaan lähetän takaisin kun siitä kerran puuttui osiakin prkl.
Jospa kesällä viitsisi sitten tilata tuommoisen Factoryn sarjan, itselle jäänyt ko. sarjasta jotenkin laadukkaampi kuva.
thumbs-up.gif

Mutta se lähinnä ihmetytti että myös silmämääräisesti nuo Dynojetin suuttimet olivat alkuperäisiä huomattavasti pienemmät. Itse olen ollut siinä uskossa että suutinsarjan mukana tulisi alkuperäistä suuremmat suuttimet.

Ja en laittanut sitten koko sarjaa paikalleen vaan lähetän takaisin kun siitä kerran puuttui osiakin prkl.
Jospa kesällä viitsisi sitten tilata tuommoisen Factoryn sarjan, itselle jäänyt ko. sarjasta jotenkin laadukkaampi kuva.  
thumbs-up.gif
Paitsi että väittävät Factoryn sarjan syövän suutin/neulaputken soikeaksi hyvin nopeasti
wink.gif
tälläkin foorumilla juttua tuosta..

Mjutta ei se oikeasti ole mikään ihme, että ovat esmes. pienemmät ne suuttimet. Voipi nimittäin olla, että sopivasti säädettynä tuo koko kombinaatio eli ilma/neula/suuttimet toimii huomattavasti paremmin pienemmällä pääsuuttimella.

Tuosta on ollut juttua, että vakioissa on useasti ihan liian isot pääsuuttimet. Eli havaintosi voi pitää tuon suhteen hyvinkin kutinsa.

- P

thumbs-up.gif
Joo, ei sitä aina säädettäessä tarvitse lisää kakkua koneelle antaa. Tuntuu yleisesti olevan käsitys että aina kun viritetään niin pitää suuttimia suurentaa. Usein näin kyllä onkin. Tärkeintä on kuitenkin saada seossuhde kohdalleen, joka saattaa alun perin olla myös liian rikkaalla, varsinkin täyskaasulla.
Pääsuuttimet määrää seossuhteen täyskaasulla vedettäessä, joka saattaa tehtaan jäljiltä olla säädettynä varmuuden vuoksi liian rikkaalle, ettei kiuas sula. Neuloilla sitten säädetään osakaasualue. Ne sinunkin Dyno-neulat ovat luultavasti ohuemmat kuin alkuperäiset, joilla saadaan keskialueelle lisää ruokaa. Keskialue on tehtaan jäljiltä jätetty laihalle lähinnä päästönormien takia.

Nämä väitteet ovat vain omia mielipiteitäni, enkä ole edes yrittänyt todistaa niitä oikeiksi. Ja  
033102beer_1_prv.gif
saattaa olla osuutta asiaan.

thumbs-up.gif
Joo, ei sitä aina säädettäessä tarvitse lisää kakkua koneelle antaa. Tuntuu yleisesti olevan käsitys että aina kun viritetään niin pitää suuttimia suurentaa. Usein näin kyllä onkin. Tärkeintä on kuitenkin saada seossuhde kohdalleen, joka saattaa alun perin olla myös liian rikkaalla, varsinkin täyskaasulla.
Pääsuuttimet määrää seossuhteen täyskaasulla vedettäessä, joka saattaa tehtaan jäljiltä olla säädettynä varmuuden vuoksi liian rikkaalle, ettei kiuas sula. Neuloilla sitten säädetään osakaasualue. Ne sinunkin Dyno-neulat ovat luultavasti ohuemmat kuin alkuperäiset, joilla saadaan keskialueelle lisää ruokaa. Keskialue on tehtaan jäljiltä jätetty laihalle lähinnä päästönormien takia.

Nämä väitteet ovat vain omia mielipiteitäni, enkä ole edes yrittänyt todistaa niitä oikeiksi. Ja  
033102beer_1_prv.gif
saattaa olla osuutta asiaan.
Tuossapa se tuli fiksummin kirjoitettuna. Ja kyllä, Dynon neulat on hieman ohkaisemmat kuin vakiot eli faktaa pitäisi olla tuonkin.

Itse testimielessä laitoin syksyllä isoimmat dynon suuttimet kahteen keskimmäiseen eli 2 & 3:een koska fiksuna miehenä (not) mietin että vakiotkin ovat E:ssä (toisin kuin F:ssä) pykälää suuremmat jotta keskellä olevat sylkät, jotka käyvät hieman kuumempina naapureidensa takia, saavat lisää viilentävää seosta.. meni ihan helvetin rikkaalle. Mustaa pukkas tämän jälkeen hienosti. Toisaalta nyt kun (toivottavasti) tuon kansioperaation jälkeen hengittää hieman enemmän niin pitää testata ensin noilla säädöillä ja jos selvästi rikkaalla, niin sitten katsotaan tuo "tuppinurin" alue uusiksi.

Mittauttaahan tuo pitää noin radikaalien muutosten jälkeen, mutta hyvä laittaa ees hieman sinnepäin ennen varsinaista hienosäätöä.

Kovasti tekisi mieli laittaa C-mallin intake-puolen nokka pakopuolelle.. ovat ulkomaaneläjien mukaan juuri soppelit ajoituksiltaan jotta pakopuolikin alkaa hengittelemään sopivasti. Pitäs vaan opetella taas uutta ja käydä kiekot ja kellot ja säädettävät pyörät hommaamassa jotta tuo onnistuisi.. voi olla urbans legendsiä taas, mutta 6-10hv olisi tuolla saavutettu lisää koko alueelle.

- P

Back