• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Yli 1000 cc matkasohva vai matkaenduro?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja mursu
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Adventureissa ketjut/rattaat, renkaat sekä jarrupalat on kulutustavaraa jos sillä ajetaan soralla. Jos haluaa pyörän millä ajaa kulutuosien mukaan "pisaralla pisimmälle" niin kannattaa pysyä kokonaan asfaltilla ja ajaa kuivalla kelillä kun pölyt on lakaistu pois...

Näissä keppi - vitjat väännöissä ei muuten päästä koskaan yksimielisyyteen.
Ei edes Vappuna ja kännissä :D.

Oottelen multi v4:ää, joten ei koske mua, mutta mitäs raati arvelee, voiko bemun toisiorempat välttää jos vaihtaa sinne kaikki laakerit 50 - 60000km välein? Ei kai ne hammaspyörät hajoo niin kauan kuin laakerit on ehjät? Mitähän maksais?

Kotarikuski sanoi:
Oottelen multi v4:ää, joten ei koske mua, mutta mitäs raati arvelee, voiko bemun toisiorempat välttää jos vaihtaa sinne kaikki laakerit 50 - 60000km välein? Ei kai ne hammaspyörät hajoo niin kauan kuin laakerit on ehjät? Mitähän maksais?
Turha noita Bemarin periä on pelätä. Gessut on olleet 15 vuotta mm. Saksan myydyin pyörämalli, joten siihen määrään mahtuu joku maanantaikappalekin. Täystuhot, joista netissä kuvien kanssa itketään, on usein aiheutuneet niin, että ajamista on oireista huolimatta jatkettu niin kauan kuin pyörä liikkuu.

Huolloksi riittää säännöllinen öljynvaihto perään ja kardaanin boorien voitelu parin kympin välein. Lähes kaikki perät kestää 100tkm+ ilman mitään ongelmia. Perän ison laakerin vaihto on töineen n. 500 kulu ja sen voi budjetoida johonkin 120 tkm kohdalle.

Jos haluat seurata laakerin kuntoa, ota takarenkaasta klo 6/12 ote ja ravista voimakkaasti. Juuri havaittava välys saa tuntua, mutta ei paljoa. Jos välys tuntuu selvästi lisääntyneen, tai jos perä on hellekelin moottoritieajon jälkeen niin kuuma, ettei kättä kärsi, niin vaihdata laakeri ja aja onnellisena taas seuraavat 100 tkm.

Samalla kun miettii Bemarin peränlaakerin vaihdon kustannuksia, voi palauttaa mieleen ketjurataspaketin kustannukset. Eli siis käytännössä ketjurataspaketti menee vaihtoon noin 20 tkm-30 tkm välillä. ja kustantaa n 200- 300 €, riippuen monesta asiasta. Tuosta kun lähtee ynnäilemään Bemarin laakerin vaihdon kustannuksia, niin realimaailma astuu esiin.

Vaikka Lidlistä ruuat ostelenkin on minusta aivan turhaa puhua pyörän käyttökustannuksista ko. harrastuksessa. Huollot ja remontit maksaa vaikka ne tekisi itse. Ymmärrän kyllä kustannukset autoilussa, mutta pyörä hommat menee vähän enempi tunteella.

olen kanssa sitä mieltä että ei saksan rauta japsia huononpaa ole jos vaihtaa öljyt 10 välein kuten jammuun
pääsee bemarillakin varmasti yhtä pitkälle......... olis kyllä hyvä testi joskus mutta voi tulla ykstoikkosex vedellä
150 tonnia vaihdellen 10 välein 2 desiä öljyä.... rintarinnan.........10 vuotta normi mopoilijalla

nyky mopoissa keppiveto ...... sahassa ketju

JMH sanoi:
Matkapyöristä:

Mihis hintaan saa käytettyä bemarin XR:ää...?

En selaillut nettimotoa.

Nyt halvin +70tkm ajettu 12900e pyyntinen, 20ke saa "uudenkarhean kaikilla herkuilla": 3/2018 ostin itselle paria kuukautta vailla 2-vuotiaan, 3300km ajettuna, takuu voimassa, just huolettu priima peli. Kaikilla tehdashilppeillä ja -avustimilla kahvasuojia ja led-päivävaloa myöden (paitsi hälyä ei oo), lisäksi 3xorkkislaukut, sisälaukut, Navi 5, HP:n kahvat ja penkki, tumma pleksi yms. Maksoi alle 20ke.

Nyt on mittarissa vajaa 38tkm ja parhaimmillaan/pahimmillaan on tullut 2100km 24 tuntiin.

Plussaa:
* kulkee tarpeeksi niin ei jää jalkoihin. Semmotti kivan pyrkivä luonne kun tuuppaisee pientä silmään.
* ihan kiva ajaa
* kivoja hilppeitä kuten esa-alusta, sifteri, ajotilat, vakkari yms.
* kaks päällä ei mitään ongelmaa ja eukkokaan ei valittanut
* ihan kelvollinen ajaa hiekkatiellä, ei toki mikään metsälaite varsinkaan sport-tourinki-kumit alla.
* ei ruma

Miinusta (?)
* stongan värinää monet moittivat, ei ole haitannut minua ja mulla ei ole muutettu kahvapainoja tai stongankumeja mitenkään.
* tankki / toimintasäde sais olla piirun isompi
* paskat ajovalot, siis oikeesti paskat. Niin kuin melkein kaikissa mopoissa. Laiton jälkiasennus-xenon lähivalossa ja lisäpitkät niin pärjää. Vakiovaloilla pelotti ja vitutti ajaa pimeällä maantiellä.
* omalle 181cm pituudelle ok, lyhyemmille voi olla madallettu parempi. Mulla ei ongelmaa.
* pleksejä on jengi vaihdellut, MRA lippamallilla kuulemma tosi hyvä, itselle kelvannut ihan vakiona.
* orkkislaukut kauniit mutta ei kovin isot tai käytännölliset.
* ei kaunis
* vakiovälityksellä kutosvaihde sais olla pidempi. Pidin silti orkkisvälitykset, noita on porukka vaihdellut.

Ei mitään hajua miten pysyy nipussa, ketjut ja rattaat meni 32550km kohdalla vaihtoon ja mulla ei rasvaria. Menty normi huolloilla (10tkm välein) + vaihdan itse öljyt+suodattimen kerran kesken huoltoväliä ku ei ne mitään maksa. Ei isompia ongelmia. Jakoketju näissä rallattelee startissa, itsellä ei vielä pahasti niin en ole vaihtanut sitä ketjunkiristäjän "tulppaa" hopeiseen versioon, odottaa hyllyssä. Kai sen huomaa sitten kun tämä hajoaa, uskon että varmasti hajoaa jossain vaiheessa. En ole keksinyt mihin vaihtaisi. Kai tätä pidetään leluna oikeiden matkabemaristien keskuudessa joten ei jatkoon...

Jos noita vaan huoltaa, niin kone kestää isältä pojalle. Luulis ainakin.

Back