• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Yksin reissuun, hulluuttako?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Sisi
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Liityin sitten AL:ään ja otin sen Turvajutskan. Näyttää vakavasti siltä, että mä lähden... 18.7. Turku-Tukholma siis ja siitä sinne minne pyörän nokka näyttää!
sport05.gif
062802jumpie_prv.gif
062802jumpie_prv.gif
buttrock.gif

Itekin mietiskelin kovasti reissaamista yksin. Uskaltaako sitä yksin lähteä? No nyt huomenna oon sitten lähdössä samanlaiselle reissulle, kun sinä olet suunnitellut. Eli laivalla Ruotsiin ja etelään kiertää viikon reissu.
smile_org.gif
Tuon reissun jälkeen sitä sitten tietää, miten se sujuu. Meneekä liian tylsäks vai ei. Ja jos kaikki menee putkeen, niin sitten voikin seuraavalla reissulla lähtee alpeille.
cool.gif

Hommasin uuden Honda 600 CBF matkavarustuksella nyt kesällä 2500 kilometriä sitten. Ensiviikolla torstaina 7.7 pitäisi olla lautalla Naantalista Kapelskäriin. Ruotsin läpi tarkoitus ajella ja via Baltikaa takaisin. Pikkasen vajaa pari viikkoa olisi tarkoitus matkaan käyttää. Kyseessä tosiaan ensimmäinen moottoripyöräni, pikkasen kutkuttaa miten miehen käy.
smile_org.gif

Yksin reissailin viime vuonna kuukauden Euroopassa, naismotoristina siis. Aina on hyvässä seurassa, kun yksin menee ja kukaan ei valita mistään. Ehottomasti kannatettava juttu. Tänä vuonna loma alkaa elokuussa ja vissiin kotimaata kierrän, kun se on jäänyt vähän vähemmälle tässä viime vuosina...

Itse ajaessa on se hyvä puoli että rytmin saa valita itse (ei puudu niin helposti eli voi vetää vaikka tonnin päivään), huonoa tietysti jos tulee jotn trabolia keskellä-ei-mitään niin sitten on vähän haastavampaa.

Mutta viikon reissu itsekseen oli kyllä parasta rentoutusta mitä on tullut aikoihin koettua. Mukaan vaan riittävästi luottokorttia ja asialliset ajokamat. Suosittelen.

Kutakuinkin joka toinen reisu tulee tehtyä yksin.

2007 Ruotsi - Norja - Islanti, sinnepäin yksinänsä.
2008 Ruotsi - Norja -Skotlanti - Englanti ja Saksan kautta kotio, yksin
2009 Saksa - Sveitsi - Itävalta - Tsekki, kahden kaverin kanssa
2010 pari Suomiturneeta, kaverin kanssa
2011 Ruotsi - Norja - Lapin kautta kotio, yksin
2011 lokakuussa Puola - Saksa - Ranska yms, kolmen kaverin kanssa.

Joka reisulla on ollunna mahtavata. Yksin tapaa ihmisiä, seurassa onnistuu myös. Hymy messiin ja rohkeasti iskemään tarinaa. Suosittelen kaikille myös kotimaassa.
wink.gif

Viime vuosina on pidemmillä reissuilla ollut kyytiläinen mukana. Tosin 2009 kyytiäinen ensimmäisellä pidemmällä reissullaan oli vasta 6v,viime vuonna siis 7v ja nyt 8v. Ollaan kurvailtu Venetsiaan ja Tomssaan ja sillä täällä niiden välillä.
Edes kahden pyörän pidemmillä reissuilla ei ole tullut käytyä, mutta kieltämättä sekin olisi kiva varmaan joskus kokeilla, miten sitä toisten kanssa pärjäisi reissussa
smile_org.gif

Aina on hyvässä seurassa, kun yksin menee ja kukaan ei valita mistään. Ehottomasti kannatettava juttu.
Tätä mieltä minäkin olen.

Muuten kyllä mielelläni olen ihmisten seurassa ja ensi viikollakin lähdössä reissuun kahden ystävän kanssa, mutta moottoripyöräily on siitä hyvä harrastus, että saa olla yksikseen omien ajatustensa kanssa eikä tarvitse keneltäkään kysyä mitään. Tosin moottoripyörällä olen pysytellyt vain kotimaassa.

Itse lähden ylihuomenna eli 15.7. aamuvarhasella ajeleen Vaasaan ja siitä iltapäivän lautalla Uumajaan. Lauttapaikka siis varattuna, siitä eteenpäin sitten katellaan. No suunnilleen reittiä tuumailin, että Uumajasta ajelen Trondheimiin ja siitä sitten pohjoiseen, Mo I Ranaan. Sitten taas Ruotsin halki Luulajan kautta Tornioon ja kohti Kuopiota. Reittiä voin muutella mielen mukaan, kun sen kummempaa aikataulua ei ole. Pitänee ostaa Ruotsista se sellainen "motoristin kartta", niin löytää parempia reittejä.

Niin ja yksin ajelen minäkin
062802moto_prv.gif

Reissu heitetty! Oli mukava retki, kuusi päivää tuli ajeltua ja nautittua maisemista. Menin siis Vaasasta lautalla Uumajaan, siitä Åren kautta Norjaan. Rantatietä 17 ajelin sitten Steinkjeristä pohjoiseen, Mo I Ranaan saakka. Pisin päivämatka tuli viimeisenä päivänä, kun ajelin Mo I Ranasta kotiin Kuopioon. Lyhin oli sitten 60 km.

Majoituin kolmesti mökissä, yhdesti otin huoneen "camping housesta" ja kerran turvauduin hotelliin. En käyttänyt telttaa koko matkan aikana. Sadehaalaria tarvitsin yhtenä päivänä parin tunnin ajan, pääosin oli todella hyvä sää, aurinkoista tai puolipilvistä.

Jes, puolentoista viikon reissu Ruotsiin on nyt purkissa, kivaa oli ja kaikki sujui mainiosti, myös ne "pelkäämäni" laivaanajot.  
biggrin.gif
Kiitos kannustuksesta, tämä täytyy tehdä toistekin!
062802moto_prv.gif

btw. Jönköping on hieno pikkukaupunki puolimatkassa Tuholmasta etelään mennessä. Kantsii viettää ilta tai pari siellä. Paljon vaaleita kaunottaria!

Heh, kerrompa minäkin miten reissu meni. Olin näet viikon reissulla Etelä-norjassa ja satoi niin prkleesti. Menomatka oli ihan hyvä ja kuiva mutta sade alkoi kakkospäivänä jonka olin suosiolla sisällä hostellissa. Kolmantena päivänä siirtymä Rjukanista Lysebotniin jolloin satoi noin puolet ajasta. Vallen laakso oli ihan hieno. Lysebotniin päin mennessä onneksi hälveni ja pääsin jopa Kjeragille .  
crazy.gif

Sinne päin menijöille sitten tiedoksi että Lysebotnista ei saa pensaa, ja Kjeragille ei kannata lähteä liian myöhään, pimeässä takaisin kömpimisestä tulee helposti unohtumaton. Niinkuin se laskeutuminenkin tietäkin pitkin Lysebotniin. Oikein huimasi.
Seuraavana päivänä oli pakko lähteä lautalla Lauvvikkiin koska pensaa ei ollut koneessa ja sanoivat että vähintään 100 km pitäisi ajaa ennen kuin saisi. Mutta laivareissu kyllä kannatti, siinä näkee koko vuonon(alhaalta). Noh, Stavangerissa alkoi taas sataa ja siinä vaiheessa tukkintui virtuaalisadevedenpoisto ja lähdin Ruåtsiin Örebrohon jossa nyt sattuu olemaan tuttuja. Olin siellä muutaman päivän ja siellä näkikin enempi tummia kaunottaria. Sitten Stokiksen kautta Turkuun ja sateessa noin 300 km kotiin.

Hyvä reissu ja ensi vuonna uusiksi. Geirangeriin. Kunnon aurinkokuteet mukaan.

Sinne päin menijöille sitten tiedoksi että Lysebotnista ei saa pensaa, ja Kjeragille ei kannata lähteä liian myöhään, pimeässä takaisin kömpimisestä tulee helposti unohtumaton. Niinkuin se laskeutuminenkin tietäkin pitkin Lysebotniin. Oikein huimasi.
Tästä tankkasin 4.7., 34km Lysestä, lienee lähin. Hinnassa oli kruunun verran tunturilisää ja suomalainen luottokortti toimii ok. Seuraava bensa-asema oli muistaakseni Lysen risteyksestä etelään noin kymmenen kilometriä. Taisi olla tämä (47km Lysestä).
Ei muuten huimanneet mutkat alas yhtään, oli hernerokkasumu, näkyvyys max 20m, ei nähnyt maisemaa, pudotusta tai muutakaan. Onneksi navista näki mutkat etukäteen
sport05.gif
 . Siitä ei tosin nähnyt sitä paikallista kuorma-autoa joka tuli ylöspäin mennessä vastaan. Taisi osata mutkat ulkoa, oli sen verran vauhtia. Läheltä meni. Sumuvalot voisi olla tuollapäin maailmaa ihan ok pyörässäkin.

edit: linkit kuntoon

Back