• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Yksin reissuun, hulluuttako?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Sisi
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Löytyykö täältä yksinreissaavia vai meneekö kaikki aina kaverin kanssa? Mietinpä tässä, uskaltaisiko sitä lähteä yksin matkaamaan. Ajatus oli lipua laivalla Tukholmaan ja siitä suhauttaa maan halki Etelä-Ruotsiin ja sieltä takaisin.

Katsotaanko yksin matkustavaa (nais)motoristia kieroon? Osaisinko mä yksin toimia siellä laivassa? Mitä jos jotain sattuu matkalla? Onko yksin ajelu tylsää? Tai oikeastaan, mihin sitä kaveria edes oikeastaan tarvitsee?  
cool.gif

Tietty jos joku on samalle laivalle eksynyt niin tokihan sitä voi seuraan lyöttäytyä...

rohkeasti reissuun vaan. joskus se on aloitettava.
yksin reissatessa on montakin hyvää seikkaa.
ei tarvitse kun pitää itsestään huolta  
biggrin.gif

itse tykkään kyllä tehdä reissua yksinkin.saapi tehdä mitä lystää  
biggrin.gif

aina reissussa voi tapahua mitä vaan,mutta se on siten sen ajan murhe.

laivalla varmasti ohjaavat sopivaan paikkaan. ruotsinlaivan liinoista en tiedä,mut ehkä kannattaa pari kuormansidontaliinaa ottaa mukaan,ne laivan liinat saattaa olla isoja ja likaisia  
tounge.gif

sitten vielä vakuutukset kuntoon ja reissuun.ei sitä naismotoristia kieroon katsota,ehkä enempi sillai luppasilmin  
inlove.gif

Ihan vaan kyssärinä että miks ihmeessä ruotsiin? Mä oon ajanu kaks kertaa ruotsin läpi enemmän tai vähemmän pakosta enkä mielelläni aja siellä pätkääkään, ovat aivan liian turvallisuusorientoituneita holhoomaan liikennettä siellä... ...ja muutenkin ihmiset tekee aivan käsittämättömiä liikkeitä ajoneuvoilla siellä kun ovat ilmeisesti säikkyjä - esimerkiksi tilanne jossa rekka oli ohittamassa toista: ohitettava rekka väläytti valoja että ohittaja voi palata kaistalle jolloin rekan vierellä ajanut auto suoritti hätäjarrutuksen, ja ohitettavan rekan takana ajanut auto laittoi hätävilkut päälle ja ajoi tien laitaan....

...että sellasta...

Ainakin minä reissuan 98% matkoista ihan itsekseni, voisin jopa sanoa että paras terapia meikäläiselle. Ei tarvii välittää toisen mukanaolosta eikä pelätä että toiselle sattus jotain, huolehtii ihan itsestään. Minusta sillä ei ole väliä onko mies vai nainen ajon aikana, tietysti taukopaikoilla naista katsotaan enempi mutta siinä on mukana enemmän kunnioitusta ja ihmettelyä kuin miesmotoristia tuijottaessa. Ja miksi ei Ruotsiinkin, kyllä sieltä löytyy vallan mainioita tiestöjä ajaa, joka maassa on omat kuvionsa liikenteessä eikä Ruotsi tee poikkeusta. Ihmiset ovat ystävällisiä sielläkin...

Kyllä kai Ruotsissa on paljonkin nähtävää, jos tietää mitä hakee. Ja se on verraten helppo maa siinä mielessä että jos jotain odottamatonta tapahtuu. Korjaamoja ym. ainakin etelässä kohtuu tiheästi. Ruotsin moottoritiet on kyllä aika tylsiä...

tällähetkellä yksin liikkeellä,Ruotsin Kalmar-Ystad-siltojen yli kautta Saksaan(naviin vielä kun laittaa vältä maksu/moottoriteitä niin on upeat maisemat ja rauhallista ajoa tarjolla
062802moto_prv.gif
062802moto_prv.gif

Yksin reissuun lähteminen ei todellakaan ole hulluutta, tässäkin ketjussa tullut jo monia näkökohtia yksin reissaamisen puolesta, ja allekirjoitan ne täysin paljon sekä yksin että erikokoisissa porukoissa reissanneena.

Parasta on juuri tuo että voi tehdä kaikki päätökset itse ja kulkea juuri sinne mihin itse haluaa ja tehdä mitä tykkää ilman pitkiä neuvotteluita ja tunnetta siitä, että osa porukasta ei ole täysin tyytyväinen tehtyyn ratkaisuun, vaikkeivat mitää sanokkaan.

Laivalla toimiminen on ihan helppoa ja kannattaa muistaa, että kysyvä ei tieltä eksy, ihmiset auttavat ja neuvovat mielellään ihan maasta riippumatta.

Jos jotain odottamatonta teknistä tai muuta ongelmaa tulee ihan samalla tavalla Ruotsissa (niinkuin muissakin sivistyneissä maissa) pärjää kuten täällä kotimaassakin. Ruotsissa on todella hieno ja joustava liikennekulttuuri ja ajaminen helppoa ja turvallista, kanssakulkija otetaan siellä huomioon ihan toisella tavalla kuin täällä Suomessa.

Eli ei muuta kuin rohkeasti vaan reissuun!
smile_org.gif

Kokeile, niin tiedät.

Itse tykkään matkustaa isoilla reissuilla siten, että osan aikaa yksin ja osan aikaa porukassa. Yksin mennessä ainoa tahto on omasi. Porukka luo turvaa ja halventaa majoituskustannuksia.

Ajoneuvorikon varalle autoliiton turvapalvelu on hyvä.

Laivalla henkilökunta tai kanssamotoristit neuvovat viimeistään kun kysyt (Vikingillä ei sidottu laisinkaan, Finnlinesilla ja Eckeröllä itse, Tallinkilla ja monilla muilla varustamoilla henkilökunta).

Turvallisuudesta; ongelmiin en ole törmännyt kertaakaan reissuilla. Oma asenne ja käytös ratkaisevat paljon. Toki neiti-ihminen vetänee huomiota hieman enemmän puoleensa. Mikäli haluat perehtyä aiheeseen, kirjastoista löytyy useita aiheeseen perehtyneitä opuksia.

Hyvää matkaa
sport05.gif
.

Aiemmin ollaan reissattu porukalla, mutta seuraavan reissun teen ihan yksin. Onhan porukalla ajaminen ihan jees, mutta aika paljon joutuu joustamaan. Yksin reissatessa voit yht'äkkiä pysähtyä johonkin mielenkiintoisen näköiseen paikkaan keneltäkään kysymättä ja muutenkin mennä omia menojaan.

Etelä-Ruotsissa se Skånen alueen maaseutu on mahtavaa paikkaa ja tiet on hyvässä kunnossa.

Huomenna olen lähdössä yksin reissuun. En koe olevani hullu
smile_org.gif

Pitkän työvuoden jälkeen on sosiaalinen pankki aika lailla tyhjä, viikko ihan vain omien ajatusten kanssa, ilman aikataulua tai edes matkasuunnitelmaa tekee todella hyvää.

Ainoan haittapuolena näkisin sen, että jos matkalla käy jotain, ei ole kaveria auttamassa. Kunnolla huollettu pyörä ja järki päässä estävät suurimman osan näistä. Siltä varalta, että näin ei käy, kunnon suojat, ensiapulaukku, työkalut ja varapuhelin kattavat pikkuhaaverit. Jos jotain oikein isoa käy, niin sitten käy.

Itse asiassa tein tuollaisen Etelä-Ruotsin reissun viime kesänä yksin, tosin perillä oli kyllä ystävä odottamassa. Hyvin meni, laivan kanssa ei ollut mitään ongelmia ja Ruotsi varsinkin etelämmässä on varsin kiva paikka, jos ei ihan sitä suurinta tietä tasaista 110km/h posota menemään. Ota suosiolla pienempiä teitä ja käy pienissä kylissä ja kaupungeissa.

Itsekseen on se hyvä puoli että ei tule riitoja minne ja milloin mennään ..
smile_org.gif

Mutta itse en kovin mielelläni yksin koska jo kaupassakäynti tai tankkaaminen ahdistaa kun ei voi jättää kaveria sillä aikaa vahtimaan pyörän luo tavaroita.
Tai jos tulee pyörän kanssa ongelmia niin on kiva kun voi toisella mopolla hakea apua

Jos on uudehko pyörä niin ei mitään hätää, tuskinpa mitään sattuu. Varmanpäälle pelatessa voi ottaa AL-turvan jolloin saa renkaan/bensaa tms yllättävää missäpäin Eurooppaa tahansa suomalaiseen numeroon soittamalla.

Mä oon reissannut itsekseni ympäri Eurooppaa noin 30 tkm verran.

Plussat:
-saa ajaa just niin paljon kuin itse haluaa
-voi mennä ihan minne huvittaa
-kertaakaan ei tarvii miettiä, että "minne ne nyt jäi" tai "mihin ne nyt käänty"
-sosiaalinen "lonely rider" saa juttuseuraa muista motoristeista lähes jokaisella taukopaikalla
-meikäläisen luonteeseen reilun viikon lepo sosiaalisesta elämästä ja työelämän stressistä sopii hienosti

Miinukset:
-majoittuminen 1h huoneissa vähän kalliimpaa
-illat kämpillä ja laivamatkat aika yksinäisiä

Jos ongelmia tulee, niin joku jeesaa sua ihan varmasti. Jos ei muuten, niin vakuutusyhtiön kautta.

Ne on niitä A-luokan reissuja ne. Kaverin kanssa on toki ihan ok. mutta yksin on aina parhaassa seurassa, eikä tarvitse taipua kompromisseihin.
Uskoisin vielä naismotoristin saavan mahdollisessa ongelmatilanteessa vielä helpommin apua kuin miesmotoristin.
Eikä niitä iltojakaan ole pakko siellä hotellihuoneessa tai teltassa viettää, vaan ulostautuu ihmisten pariin kylille jne.

Lähes jokaisen reissun olen tehnyt hyvässä seurassa eli itseni kanssa
smile_org.gif
. Viikko sitten kotiuduin Saksasta jossa ajelin n. 1400 km mutkateitä ja itseni kanssa sain päättää mihin mennään, kuinka paljon ajetaan ja missä pysähdytään. Ainakin minulle sopii yksin reissaaminen. SOS-Internationalin puh. numero talteen puhelimeen jotta saat apua jos siihen tulee tarve. Itse jouduin käyttämään ko. palvelua joitakin vuosia sitten kahdesti saman reissun aikana, yksi ulosajo ja rengasrikko
062802moto_prv.gif

Ja reissussa tapaa muita motoristeja joten pulaan tuskin joutuu, ja juttuseuraa kyllä saa.

Kiitos näistä ajatuksista, mä olin jotenkin foorumia ja matkakertomuksia lukiessani saanut kuvan että kaikki matkustavat aina vähintään kaksin ja tää on ihan kuolleena syntynyt ajatus.. Ehkä mä siis uskallan jatkaa tämän asian pohtimista, seura ainakin tällä reissulla olisi ihan parasta!
062802jumpie_prv.gif

Ja kun joku mietti, miksi Ruotsi, niin ihan kavereita moikkaamaan mä sinne menisin.
smile_org.gif

Eipä siinä yksin reissaamisessa mitään ihmeellisä tai pelottavaa ole. Tosin en ole ulkomaille tarvinnut mennä, kun tässä kotimaassakin riittää nähtävää vuodesta toiseen. 7 vuotta olen yksinäni matkaa tehnyt, kun pyörä on huollettu ja on tarkkaavainen liikenteessä, niin aina pärjää.

Yksin reissaamisessa on todellakin puolensa. Voi päättää mitä vauhtia ajaa, mihin poikkeaa ja kuinka kauan viipyy. Tietysti hyvän kaverin kanssa ajaessa ei ongelmia tule, on tämäkin tullut kokeiltua ja tänä kesänä jälleen Pohjanmaata kiertämään hyvässä seurassa
inlove.gif
wink.gif

Apua en ole onneksi tarvinnut, mutta eiköhän kanssamotoristit jeesaa, jos tarvetta on. Yksin ajaessa voi saada yllättävää matkaseuraa. Viimeisellä Kuopion reissulla tuli pari motoristia kohta Kuopiosta lähdettyäni mun perään ja ajeltiin sitten Vaajakosken ABC:lle samaa matkaa.

Huomenna suuntaan yksinäni Hankoon, mukavaa ilmaa luvassa ja toivottavasti Fiskarsissa on joku kaffeputiikki avoinna.

Mukavaa matkailua sinulle!

Jos ei oo ulkomailla ennen ajellut niin Ruotsi on hyvä aloituskohde.
Ei kait tarjoo Alppien tapaisia neulansilmiä mutta reissun painotuksen ei tarvii aina olla siinä ajamisessa, se voi olla matkailussa / turismissa myös.
Kertovatten, että ison järvien välistä menevät pienemmät tiet ovat kivempia kuin motarit.

Foorumilla on ketjuja joissa puidaan toimintaa laivalla, mutta henkilökunta opastaa kyllä tarvittaessa.

Ei yksin reisaamisessa ole mitään omituista.
Toki jos jotain sattuu (yleensä ei) niin sitten on aluksi omillaan. Mutta sitten vaan toimitaan tilanteen mukaan, hätä keinot keksii. Ja kyllä pulaan joutunutta autetaan myös ulkomailla.
Mopon teknisiin ongelmiin voi varautua kaskovakuutuksen tai al-turvan avulla.

Lauttamatkoilla esim. pitkä saunominen, buffe hittasti ja pitkään tai hyvä kirja saa ajan kulumaan.

edit lisäys.
yksin reissaaminen on stressaavaa silloin jos mopon tekninen kunto on jo lähtiessä arveluttava. tai jos rahatilanne on niin kireä, että ei ole bufferia mahdollisille ongelmille. Tällöin pitäisi miettiä onko reisuun lähteminen fiksua. mutta muutoin - matkaan vaan.

SOS-Internationalin puh. numero talteen puhelimeen jotta saat apua jos siihen tulee tarve. Itse jouduin käyttämään ko. palvelua joitakin vuosia sitten kahdesti saman reissun aikana, yksi ulosajo ja rengasrikko
Löysin netistä vain lääkäriapuja tuolla sos-haulla. Voisi olla hyvä joku puhelinnumero tallessa mannereuroopassa pyöriessä. Onko antaa tarkempaa vinkkiä mihin ottaa yhteyttä jos jotain sattuu saksa-ranska-italia -akselilla? Adac taitaa saksassa olla hyvä, mutta pitäisiköhän siellä olla jäsen tai jotain?

Yksikseen on itsekin tullut reissattua, enimmäkseen kyllä Suomessa Mutta viime kesänä tuli käytyä Lofootit kattelemassa ja muutama vuosi sitten tuli Ruotsiakin ihmeteltyä.
Kun yksin menee, on ainakin matkanopeus itselle sopiva, eikä ole liian pitkiä tai lyhyitä päiviä ja taukoja saa pitää just sillon kun siltä tuntuu. Joskus on matkan varrelta löytynyt motoristeja, jotka ovat samaan suuntaan menossa, niin osan matkaa on sitten ajettu porukassa.
Toki sillä hyvällä matkakaverilla on puolensa, olisi tauoilla juttuseuraa ja kieltämättä nähtäyyksiäkin kattelee mieluummin kaverin kanssa. Tästä syystä itsellä onkin nuo yksin ajetut reissut enemmän pyörän päältä maisemien katselua.

Mutta eikun matkaan, jos sattuu jossain taukopaikalla sinisellä XJR:llä yksin oleva kaveri vastaan niin saa moikata. Vaihdetaan kuulumiset ja jatketaan sitten matkaa.

Back