Huomenta!
Yksi potentiaalinen b-lähdön kuski, ainakin tällä harjoittelumäärällä, lupaa olla mukana loppukauden kahinoissa.
Kalenteriin on merkitty ja vapaat anottu Kemoraan, Räyskälään ja Motoparkkiin.
Olen samaa mieltä muiden asiasta kirjoittaneiden kanssa siitä, että reippaasti vaan mukaan. Taitaa vaan tuo kynnys koko ajan vaan nousta kun kärki vetää jo SM:n B-luokan vauhteja. Ja joillakin on niin valtava menestymisen nälkä, ettei ilman top5-sijoitusta viitsitä edes osallistua.
Ei itselläkään ole vasta kuin pari kisaviikonloppua takana, joissa itse kisailukin oli vähän sitä sun tätä. Eka kerta jännitti aivan saatanasti, mutta näin jälkikäteen ajateltuna oli hyvä että lähdin mukaan. Kauhea polte siitä on vaan jäänyt...=)
//Andy
Muistanet, että Kemoralla on sitten kahdet kisat.
Menestymisen paine on yksi selittävä tekijä, muita tekijöitä on B-lähtöjen paaluaikojen tuijottelu. Nyt olin itse paalulla ajalla 1:28.1. Indeksin perusteella paalulla olisi ollut 1:30.5 alkuisella ajalla oleva, mutta koska sitä hitaampia kuskeja oli vain 3, niin eihän sellaista lähtöä viitsi ajattaa eikä varmaan kukaan viitsi ajella tarkoituksella hitaammin kuin mihin taidot riittävät.
Toinen selittävä tekijä voi olla isompien kisojen arastelu. Vuosien kokemuksella voi sanoa myöskin sen, että hitaammat ja ensikertalaiset heräävät vasta kauden loppupuolella.
Kerhokisassa näyttäisi nyt olevan ainakin kolme kuskia, jotka ehdottomasti B-lähtöihin kuuluvia ja toivottavasti tuo kerhokisa toimii kynnyksen madaltajana.
Ei se vauhti kuitenkaan loppupelissä ole mitenkään erityisen paljoa kasvanut. Esimerkiksi Kemoralla 2007 kolmen kärki meni 1:11 pintaan ja 2010 kukaan ei päässyt 1:11 puolelle kummassakaan kisassa. Nuo "vauhdit ovat kasvaneet" -kommentit ovat aika lähellä kolmattatuhatta vuotta toistuneita kommentteja joissa nykynuoriso on aivan karmeaa verrattuna edellisiin sukupolviin. Sitten kun kaivetaan tilastot esiin, huomataankin, että henkirikosten määrä nuorison parissa olikin isoisien aikaan viisinkertainen verrattuna nykytilanteeseen. Sama näiden YCC:n kierrosaikojen kanssa. Aina nousee joku muihin nähden ylivoimainen jonka kierrosaikoja sitten päivitellään. 2006 se oli Viinikan Timo, 2007 Heikkilän Kari, 2008 Hyyrönmäki loisti ylivoimaisuudellaan, 2009 Kyynäräisen Ville oli kalustonsa huomioiden ylivoimainen, mutta 2010 olikin sitten jo vähän tasaisempaa kärjessä ja 2011 on tilanne vielä täysin auki. Lauri oli ylivoimainen Alastarossa, mutta Kemorat ja Räyskälä jäänee väliin, saa nähdä miten Motoparkissa ajaa.
Itse voitin elämäni ensimmäisen kultamitalin judossa joskus 80-luvun alkupuolella. Painoluokkaan -27 kg ei ollut muita ilmoittautunut. Seuraava painoluokka jossa oli kilpailijoita, taisi olla -55kg. Siellä en pärjännyt. Voitin vain yhden ja senkin siksi kun kävi nauramaan minulle ja hylättiin. Vaikken enää olekaan aktiivisesti treenannut, uskoisin pärjääväni nyt SM-tasollakin painoluokissa -27kg ja jopa -55kg.
Nostan hattua niille jotka ajelevat siellä häntäpäässä sen enempiä sössöttämättä kuinka millään muulla ei ole väliä kunhan ei viimeiseksi tule. Koska jonkun pitää olla aina viimeinen, olen itse ottanut tuon roolin ja ruotsin tunneilla olen ollut pistesijoissa viimeinen niin yläasteella, lukiossa, kauppaopistossa, ammattikorkeassa kuin yliopistollakin. Reserviupseerikoulustakin tulin ulos kaikkien aikojen huonoimmilla pisteillä (0,25 pistettä huonommat tulivat maitojunalla).
Minua ei ole koskaan erityisen paljon vituttanut olla viimeinen. Lauantaina vitutti joutua B-lähdön paalulle. Ei siksi, että olisin kokenut suureksi häpeäksi ajaa B-lähdössä vaan siksi, että tiesin edessä olevan tylsän kisan, koska olen vähintäänkin kohtuullinen lähtijä ja melkoisen varmasti ensimmäisenä mutkassa ja sen jälkeen ajelen possujunavauhtejani odotellen kunnes joku ohittaa jotta pääsen ajamaan kilpaa. Vitutti myöskin se, että tuo puolesta välistä poikki pistäminen vei voittamisen mahdollisuudet niiltä joille se mielestäni kuuluu. Itse en saa mitään suurempaa riemua olemalla B-lähdön voittaja, ensikertalainen saisi varmastikin. Itse saan kiksit siitä jos pääsen omaan henkilökohtaiseen ennätykseeni, saan hyviä vääntöjä kisan aikana ja ehkäpä pisteen, pari noukittua.
Siksi toivonkin, että kokeilemista miettivät lopettavat sen miettimisen ja tulevat mukaan. Jos mukaan tulee vähintään 10 vähemmän nopeaa kuskia, niin varmasti indeksin mukaan porukka jaetaan eikä B:n kärjen vauhti muodostu liian kovaksi.
Nyt siis ilmoittautumaan Kemoran kisaviikonlopulle niin heinäkuun alkuun kuin loppuunkin. Tässä on hyvää aikaa tutustua rataan meidän tulevana viikonloppuna, välipäivinä Kososen Martin päivillä ja reilun viikon päästä pe-su Orgin päivillä. Ei pitäisi kynnyksen olla suuri kun on mahdollisuus treenatakin.
Mukaan siis nyt eikä ensi kerralla.
Jukka