Räyskälään kisaamaan/katsomaan? Aiheesta pidemmälti tarinaa tuolla aikatauluineen. Avustavia käsiä ja jalkoja tarvitaan sielläkin, ei ole vielä tarpeeksi ratatuomareita ja muuta sakkia heilläkään.
http://www.mp-foorumi.com/forum/shown.php?fid=5&id=4721
Jukka
Mie oon jo ilmoittautunut töihin perjantai aamusta sunnuntai iltaan.
Tässä yhteydessä voi (taas) lainata itseäni viisaamman ja kokeneemman mietteitä keväältä 2005 kun esitettiin luokkaa, johon voisi tulla millä tahansa pyörällä, kunhan ei ole aikaisempaa kisakokemusta: "Poika, tuota on aikaisemminkin kokeiltu, ei se tule toimimaan eikä siihen kuskeja riitä."
Luokka Kpl
GP125 1
Mini GP 8
Nordic Superbike 15
Superbike B 10
Supersport B 8
Superstock600 6
Yamaha Center Cup 25
Lähde:
http://www.fin-enduro.com/rimpkk/ilmolist.php?kilpaid=503
Sittemmin tuo on käännetty siihen muotoon, että YCC vie kilpailijoita muista luokista. Toistaiseksi olen näiden vuosien varrella nähnyt tosin vain yhden alle 18 -vuotiaan YCC:n kisoissa, joten en ainakaan piikkikuskien katoa ottaisi ihan yksistään meidän viaksi. Ja näyttäisi noista kuudesta stockia ajavastakin ainakin kaksi olla entisiä jokkiskuskeja ja cuppien puolella vajaat puolet näyttäisi olevan myöskin jokkistaustan omaavia.
Yksinkertainen on kaunista ja helppoa. Siksi en itse lähtisi tuohon Pirelli-ketjussa olleeseen rengassääntöön mukaan. Perustelut:
a) en uskoisi saavani vähintään 1.000 euron säästöä rengaskuluissa, koska siinä tapauksessa minulle pitäisi maksaa renkaista, koska renkaiden osalta kulut ainakin tänä vuonna jäävät alle 1.000 euron (myyn käyttämäni katulailliset renkaat käytettyinä eteenpäin ja lasken rengaskustannuksiksi ainoastaan tuon erotuksen) b) näin rengaskauppiaan ja entisen maahantuojankin omituisuudessa en usko saavani yhtään halvemmalla renkaita maahantuojalta/muulta tukkurilta vaikka ajettaisiin yhden merkkiksillä renkailla, joten ainakaan meidän kautta niitä ei yhtään nykyistä halvemmalla saataisi, ellei tehdas syystä tai toisesta lähtisi hommaan mukaan, mihin en oikein jaksa uskoa. Voin toki tiedustella maahantuojan näkemystä aiheesta. c) Aika moni kuski ajelee käytetyillä renkailla mitä on saanut halvalla nopeammiltaan hankituksi. Olisi väärin tällaisia kohtaan "pakottaa" ostamaan uutta tai pysymään jossain tietyissä merkissä jonka käytettyjen saatavuus olisi epävarmaa.
Pidetään siis luokka edelleen yksinkertaisena jossa kuutioita saa olla 123-1400 (ei ole tuohon kenenkään tulo kaatunut vielä) ja kalustona mikä vain. Itselläni näet fysiikka huonontuu vuosi vuodelta, mutta talous saattaa parantua, joten ehkäpä minäkin teen joku vuosi martit ja rakennutan sellaisen hauskan pelin missä on kaikki mahdolliset vitkuttimet ja alan opiskelemaan tekniikkapuoltakin. Ottaisi pattiin jos olisi sitten laite jolla ei pääsisikään ajamaan kisaa vaikkei minun vauhteihini varmastikaan hirveästi vaikuta onko alla MotoGP-vehje vai pakasta vedetty kilpipyörä kuten nykyisin on.
Uskoisin, että tällä peruskaavalla, joka on osoittanut toimivuutensa jo seitsemänä kesänä, luokka pysyy kiinnostavana ja ruudut ovat täynnä. Tällöin kisaaminen on hauskaa ja yleisölläkin on nähtävää ja kustannukset saadaan pidettyä kilpailijoiden vinkkelistä maltillisina. Sitten kun haluaa vähän suurempia haasteita, niitä kärkimiehet lähtevät muista luokista hakemaan ja me ikäloput rahjakkeet jatketaan omassa luokassamme kaartelua.
Mielenkiinnolla odotan Räyskälää. Kuokka ja pärekori onkin jo lisävarusteiksi R1:een hankittu, aiemmin kun tuolla ei ole perunapeltoon tarvinnut mennä. Ai niin, eilen tuli käytyä ensimmäistä kertaa pariin vuoteen Mutterilla ja Hietsussa. Kuinkas moni muu on siellä kilpapyörällään tänä kesänä käynyt?
Jukka