• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Yamaha YZF-R1

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja teude
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
-99 vetää reilusti riskimmin alhaalta mitä tuollainen -07, ei samallaista kuoppaa keskellä. Vaikuttaa aika paljon. Lisäksi sillä keulimisen estäminen kropan käytöllä on jotenkin hankalampaa mitä uudella. Se vaan keulii... Ja herkästi.

Aikoinaan tuli ajeltua jonkin verran juurikin tuollaisella -99rykkösellä(valkopunainen), joka olikin muuten komein rykkönen ikinä. Lisäksi se jäi mieleen tosi keulimisherkkänä pyöränä, vielä ihan vakioväleillä ja ilman mitään virejä. Vuosikausiin en ole tosin moisella ajanut.

Keuliiko teillä siis kakkosella jos kiihdyttää tuppi nurin? Meikäläisen rykkönen ei takuulla keuli, kiihtyy kyllä hyvin mutta ei se keula nouse tasaisella ainakaan... En ole vielä tosin kokeillut nojata enemmän taaksepäin.
Keulii se.

Ei muuta kuin muutama kymmenentuhatta nykäisyä sarvista pohjalle ja pari kytkintä paskaksi niin hyvä tulee. (rykkönen tykkää muuten kytkimistä, eikä varmasti muutu uuden veroiseksi vaikka kaikki hilut vaihtaa...)
biggrin.gif

Se alkaa nostaa hyttiä varsin keveästi siinä vaiheessa kun ei kuski enää haraa vastaan.
biggrin.gif

Olis kyllä kiva kokeilla tuommosta uudempaa R1:stä että miten paljon eroa löytyy.
smile_org.gif

Olisin mielelläni vaihtanut pienemmät välit pyörään mutta kun luin että nopeusmittari ei enää sitten pidä paikkaansa ja speedohealer joka kai olisi tarvittu olis maksanu melkein satasen(!) niin se jäi sitten ja tyydyin vakioväleihin. No kai tuo kiihtyy tarpeeks hyvin.
smile_org.gif
Mitähän tässä on tapahtunu ku ei R1 kiihtyvyys muka riitä ja edellinen pyörä oli kevari...
baaa.gif

Onko tämä väärä alue kysyä R1:n huolloista sun muista?  
withstupid.gif
Suosittelen kyselemään myös YRC.FI josta löytyy useita aktiiviisesti kommentoivia henkilöitä. Tuolta olen itse saanut apua muutamiin mieltäni vaivanneisiin kysymyksiin.  
thumbs-up.gif
Joo tuli tuonne itse asiassa rekisteröityä aiemmin kuin tänne, tänne tulin koska tuolla tuntuu olevan aika epäaktiivista tuo vastailu...  
033102ass_1_prv.gif

Mut kysytäänpäs täältä jos sattuis jollain olemaan kokemusta mittaristosta enemmän... Eli kun meikän rykkönen hävittää kellonajan mittaristosta kun virta-avainta kääntää nollaan. Senhän pitäisi säilyä siellä akun ansiosta? Mistähän tuo mahtaa johtua?

Hondamies: 110 km/h vauheista keula pystyyn? Nostitko kytkimellä kun mulla ei ainakaan ole -00 mallilla toivoakaan kaasulla nostaa ykköstä isommalla vaihteella ellei ole alamäkeä. Lyhyemmät välit auttaisi varmaan.  
smile_org.gif
No vakioväleillä mennään, eilen vaihdoin ketjut ja kyyti on nyt tasaisempaa.  
062802moto_prv.gif
Joo kyllä se kakkosella nostaa täytynee kyllä kahvaa vääntää ja vauhtikin siinä kohtaan on jo aika hyvä, mut ykkösellä kippaa selälleen 110-120 vauhdista jos vääntää kahvan tappiin...en sit tiä onko mulla ollut suhteellisen tyhjä tankki siinä kohtaa, tietty se on vähän laiskempi ja täydellä tankilla ei ehkä kakosella enää kevennä sitä keulaa. Mutta mitään repimistä tai nykimistä ei ole vaatinut, päinvastoin menin makaan sen tankin päälle kun kiihdytin ja painan sentään 100 kg
buttrock.gif
.

Nii ja onko -00 jo ruiskupeli?

withstupid.gif
Suosittelen kyselemään myös YRC.FI josta löytyy useita aktiiviisesti kommentoivia henkilöitä. Tuolta olen itse saanut apua muutamiin mieltäni vaivanneisiin kysymyksiin.  
thumbs-up.gif
Joo tuli tuonne itse asiassa rekisteröityä aiemmin kuin tänne, tänne tulin koska tuolla tuntuu olevan aika epäaktiivista tuo vastailu...  
033102ass_1_prv.gif

Mut kysytäänpäs täältä jos sattuis jollain olemaan kokemusta mittaristosta enemmän... Eli kun meikän rykkönen hävittää kellonajan mittaristosta kun virta-avainta kääntää nollaan. Senhän pitäisi säilyä siellä akun ansiosta? Mistähän tuo mahtaa johtua?

Hondamies: 110 km/h vauheista keula pystyyn? Nostitko kytkimellä kun mulla ei ainakaan ole -00 mallilla toivoakaan kaasulla nostaa ykköstä isommalla vaihteella ellei ole alamäkeä. Lyhyemmät välit auttaisi varmaan.  
smile_org.gif
062802moto_prv.gif
Joo kyllä se kakkosella nostaa täytynee kyllä kahvaa vääntää ja vauhtikin siinä kohtaan on jo aika hyvä, mut ykkösellä kippaa selälleen 110-120 vauhdista jos vääntää kahvan tappiin...en sit tiä onko mulla ollut suhteellisen tyhjä tankki siinä kohtaa, tietty se on vähän laiskempi ja täydellä tankilla ei ehkä kakosella enää kevennä sitä keulaa. Mutta mitään repimistä tai nykimistä ei ole vaatinut, päinvastoin menin makaan sen tankin päälle kun kiihdytin ja painan sentään 100 kg
buttrock.gif
.

-02 tais tulla ensimmäinen ruiskupeli. Itellä nosti 05 rykkönen vielä helposti kakkosella kaasusta, pienellä nykäsyllä ainakin.. Kolmosella lähti vielä kytkimenkanssa mut siin sai antaa jo aika huolella jenggaa.. Lippasin rykkösen ja vaihdoin k5 suikkaan, nostelee kolmosella vielä naurettavan helposti kytkimellä.. ykkösellä vaikeuksia pitää edes keulaa maassa
biggrin.gif
-1 ja +2 välitykset toki vaikuttavat, mut on siinä muutenkin paljon enemmän ruutia alhaalla ja keskellä kuin rykkösessä.

withstupid.gif
thumbs-up.gif
033102ass_1_prv.gif

smile_org.gif
062802moto_prv.gif
buttrock.gif
.

-02 tais tulla ensimmäinen ruiskupeli.
02 on ensimmäinen ruiskulla

Kuskin suurempi paino nimenomaan edesauttaa keulimista. Jos pyörä painaa 200kg ja sinä 100kg (varusteineen 110kg?), niin painopiste on makaamisesta huolimatta varsin korkealla. Minä painan tosiaan 70kg (varusteineen n. 80kg) ja siten vaikutan painopisteen korkeuteen vähemmän. Tällainen rintakehätön kynäniska pääsee muutenkin korkeuden suhteen alemmas.

Veikkaisin, että jos pyörä voisi ajaa itsekseen, niin se ei keulisi oikein ollenkaan vaan kiihtyisi suht kerpeleesti.

Tässä ei ole tarkoituskaan olla kovin liiskana, mutta hyvä sivukuva ajosta. Saan helposti kypärän leukaosan tuonne tankin etuosaan kiinni ja silloin paketti on aika matalla.
broom

Joo no itse painan vielä vähemmän, joku 62 kiloa.
thumbs-up.gif
Pitää kai olla tyytyväinen että se nyt edes ykkösellä keulii kaasulla. Se on hieno tunne kun pyörä keulii ekan kerran tossa 6-7k kieppeissä ja vielä jaksaa nostaa uudemman kerran 10k jälkeen. Kyllähän se kiihtyvyys on sitte ihan älytöntä jos haluaa kovaa ajaa... Täällä ei voi missään ajaa edes kovin kovaa (vähä yli 200 ehkä -.-) nii pitäis päästä jonnekin radalle tai lentokentälle.
biggrin.gif

Äh millon sitä jaksais ton keulan purkaa, vaihtaa stefat ja öljyt... Tarvikkeet olis mutta mutta... Löytyis vielä jokin ohje.

Joo no itse painan vielä vähemmän, joku 62 kiloa.  
thumbs-up.gif
Pitää kai olla tyytyväinen että se nyt edes ykkösellä keulii kaasulla. Se on hieno tunne kun pyörä keulii ekan kerran tossa 6-7k kieppeissä ja vielä jaksaa nostaa uudemman kerran 10k jälkeen. Kyllähän se kiihtyvyys on sitte ihan älytöntä jos haluaa kovaa ajaa... Täällä ei voi missään ajaa edes kovin kovaa (vähä yli 200 ehkä -.-) nii pitäis päästä jonnekin radalle tai lentokentälle.
biggrin.gif

Äh millon sitä jaksais ton keulan purkaa, vaihtaa stefat ja öljyt... Tarvikkeet olis mutta mutta... Löytyis vielä jokin ohje.
Itellä -98 r1 ja kyllä se vakkari välityksillä jää siihen 1 vaihteelle se keuliminen. Paraite keulanousee ku jättää 6-7 tonni paikkeille ensin löysää ja uudestaa vääntää pohjaan. Vähempi nousee jos lähtee alaalta vääntämään. Itte vaihan jo kakkosta enne ku keula nousee. Tosin siinä välissä suttaa kyllä tyhjää takarengas jos nopeesti vaihtaa jos ei oo lämminkeli tai jo lämmin rengas. Voi kyllä johtua siitäkin että on ylivuotinen kumi. Enpä o viittiny hirveesti leikkiä kyl.

Ja senverran voi sanoa että kyllä niitä ääniä aika herkästi kuuluu. Kone pientä napsetta pitää mut en löytäny mitään ku käytin kopan auki. Venttiilit oli ok ja ketjussakaan näyttäny mitään. Syksyllä ku kävin kiihyttelemässä ni rupes eturattaasta irtoomaan lastua kun väänty piikinkäret vähän ja ketju veny tarpeeks.Tällähetkellä uudet ketjut ja rattaat mut vielä eturattaalta kuuluu vollotusta 50-70km/h vauhissa häiritsevästi. Ääni oli pois vähän aikaa vaihdon jälkeen pienen sisäänajon jälkeen. No pittää tutkia. Onko alkuperäsessä eturattaassa kumivaimennus vai onko ollu joku tarvikeratas edellinen? Tekis mieli laittaa sellanen uus ni vois vähän vaimentaa ketjun osumista rattaan pohjaan.

Itellä oli pyörä moottorista taaksepäin kevättalvella osissa mut keulaan en koskenu. Itte varmaa käyttäsin etuputket hullossa. Tarkotus oli huollattaa, pestä ja vaihtaa öljyt ja tiivisteet mut ei joutanu purkamaan. Ens talvena sitten.

Joo tuo sutiminen tuli vahingossa koettua kaksi viikkoa sitten kun lähdin koululta kylmällä renkaalla ja risteyksessä väänsin vähän kaasua ykkösellä niin perä heitti vähän oikealle.
smile_org.gif
Ei kai tuo keulan purku nyt kovin monimutkainen toimenpide voi olla? En viitsisi sen takia viedä huoltoon ku ne kuitenkin laskuttaa aika paljon ja tuohon on tosiaan varmaan vielä se venttiilien säätö edessä kun ei se kovin tasaisesti käy minusta.

Tällähetkellä uudet ketjut ja rattaat mut vielä eturattaalta kuuluu vollotusta 50-70km/h vauhissa häiritsevästi. Ääni oli pois vähän aikaa vaihdon jälkeen pienen sisäänajon jälkeen. No pittää tutkia. Onko alkuperäsessä eturattaassa kumivaimennus vai onko ollu joku tarvikeratas edellinen? Tekis mieli laittaa sellanen uus ni vois vähän vaimentaa ketjun osumista rattaan pohjaan.
Ainakin nollaseiskassa oli orggiksessa kumivaimennin. Mielestäni ketjun meluero tarvikerattaan kanssa on varsin pieni eikä sen tyyppi ole jollotusta vaan kihinää ja pientä hurinaa lähinnä vedossa ja moottorijarrussa. Jollotus taitaa siis tulla laatikosta. Vähäisenä tuskin vaarallista.

Ainakin nollaseiskassa oli orggiksessa kumivaimennin. Mielestäni ketjun meluero tarvikerattaan kanssa on varsin pieni eikä sen tyyppi ole jollotusta vaan kihinää ja pientä hurinaa lähinnä vedossa ja moottorijarrussa. Jollotus taitaa siis tulla laatikosta. Vähäisenä tuskin vaarallista.
Kyllä mä pääakselin laakeria syksyllä epäilin kun äänet alko, mutta sillon oli kyllä rattaissa aika suuri syy. Suoja kotelossa oli metalli silppua pitkin seiniä. Äänet sain aikaan kun vaihteella autoin jarrutusta ja meni ykköselle asti ja pyörä lukkoon n. 100km/h oli vauhtia viel ja lämmin rengas. Ketjua kiristämällä vähän väheni mutta kun vaihdoin ketjun ja rattaat niin ongelma tuntui korjaantuvan. Paikallaa kun pyöritti pukilla niin se kuulosti siltä kun rattaan piikit naputtaa ketjunväleihin.  Sellanen rohaus aina kun potkasee renkaalle vauhtia. Mutta pienen koeajolenkin jälkeen äänet hävis. Pelkkää akselia pyörittäessä ei mitään erikoisuuksia kuulunu. Eli epäilen siis että ketjusta se ääni lähtee.

Tiiä sit tosta voitelusta miten se onnistu kun tehtaan rasvat unohdin pestä pois (RK GOLD ketju) jotain ihme kuiturasvaa... ei kestäny kii vaa lenti pitkin jo potkasemalla pyörittäen. Pesin suurimman osan pois ja laitoin Motulia mut eipä sekään kestäny kunnolla kun oli tehdas moskaa pohjalla. Ajelin sit aika minimi rasvalla 200km että vähän tulee jotain tartunta pintaa. Nyt kestää rasvat jo paremmin. Mietin vaa et oonko saanu ketjun jo tolla 200km ajolla pilalle  
tounge.gif

Joo tuo sutiminen tuli vahingossa koettua kaksi viikkoa sitten kun lähdin koululta kylmällä renkaalla ja risteyksessä väänsin vähän kaasua ykkösellä niin perä heitti vähän oikealle.  
smile_org.gif
Ei kai tuo keulan purku nyt kovin monimutkainen toimenpide voi olla? En viitsisi sen takia viedä huoltoon ku ne kuitenkin laskuttaa aika paljon ja tuohon on tosiaan varmaan vielä se venttiilien säätö edessä kun ei se kovin tasaisesti käy minusta.
Lähinnä siinä keulassa mietityttää se et jos pitää puristaa jotain kasaan että sen saa kokoon. Voihan sen haarukan viiä irrallaa niin säästää työkustannuksissa (olettaen että sen saa identtisesti takas paikallee). Ei välttämättä oo merkkikorjaamo mistä moista kannattaa kysyä... Mulle yks äijä anto sellasen 300e hinta arvion kun huoltais taka ja etuiskarit irrallisena. Siihen sisältyis purku, pesu (sisältä moskat pois), tiivisteet, ja uudet öljyt. Takaiskari vaan ei tainnu olla huollettavaa mallia joten kaipa sen joku vois 250e tehdä... arvelen.

Tuota huoltomanuaalia lukiessa kannattaa aina lukea työvaiheet tarkkaan etukäteen koska niissä usein viitataan johonkin toiseen lukuun nii ei tuu yllätyksiä että "Ai tämäkin kuuluu tehdä". Itekkin kun vilkas nopeesti venttiilin säädön ni näytti nopeelle ja yksinkertaselle mut sit ku tarkemmi katto ni piti katsoa eri luvuista eri asioita purkaessa.

Mitäs heikkoa näissä on? Paukkuuko millä kilsoilla vaihelaatikot, tai koneet (ex Fzr meni 55 000 km kakkonen, kone oli rempattu, kun oli ajettu alle 40 000) ? Mikä on venttiilien säätöväli? 2001 malli ei ole vielä ruiskulla?

Entsisen Yamahan jälkeen vannoin ettei enää jamppua tule minulle, mutta ois se tuo Yamaha YZF-R1 vaan niin hemmetin nätti pyörä hinta luokassaan.

itellä oli aikasemmin 08 r1 akralla ja commanderilla ja tietty qsllä laitetuna. Alko vauhti työmatkoilla (+100km) käymään turhan reippaiksi ni oli pakko vaihtaa vähempi katteiseen. Pyörä oli kyllä aivan helmi mut en kyl ole katunu vaihtoa nakumpaan ducatiin...

Heikoksi puoleksi voisi tosiaan sanoa tuon, että varsinkin pidempää matkaa ajaessa ei meinaa millään malttaa olla kääntämättä kahvaa vähän enemmän ja vaikkei olisi tarkoitus niin kohta huomaa vauhtia olevan monta kymmentä kilometriä tunnissa yli rajoituksen.  
lookaround_orig.gif

Meinasin tuon snavigaattorin laittaa kiinni, jos välillä tulis käyteltyä ajossa. Akulta vetelen tupakansytkäpiuhan ja pistoke johonkin eteen jemmaan, joutuuko huolestumaan että akku tsippaa jossain tuon gepsin takia??

Tehtiin miitti kaverin kanssa Rykkösillä:

Ei ehditty käydä ajelemassa muuten sitte ku sen piti jo lähtee menemään Kuhmoa kohti mutta jospa ensi kerralla sitten.
smile_org.gif
Hienoja värkkejä.

Back