• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Yamaha Xjr 1200

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja KB2000
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
KB2000 sanoi:
Tätä määkin uumoilin että vähän väärässä järjestyksessä tää menee [emoji16]

No lohdutetaan sen verran, että synkkaus muuttuu oleellisesti vain, jos eri venttiilien välykset ovat keskenään kovin erilaisia. Eli jos joka sylinterin välyksissä on saman verran säädettävää, niin synkkaus tuskin juurikaan välykset korjaamalla muuttuu. Mutta jos käy niin, että jotain sylinteriä ei tarvitse säätää lainkaan ja toinen muuttuu reippaasti, niin silloin on melko varmasti odotettavissa myös synkan pieleenmeno.

Pistin tuon työkalun tilaukseen, todennäköisempää on että säädettävää löytyy.
Ootteko vaihtaneet venttilikopan tiivisteen samalla, vaikka se ei ole vuotanut?
Alkuperäinen tiiviste ois 54euroa ja made in japan tarvike tiiviste 20euroa. Onko nuo tarvike tiivisteet mistään kotoisin?
3eedd764fb5607655e74299806a4b2c6.jpg

Lähetetty minun SM-A320FL laitteesta Tapatalkilla

Työt haitannut harrastamista. Noh tänä viikonloppuna kerkesin ottaa tuon satulan työn alle.

Lähtötilanne oli tuo, että päällinen oli auringon polttama ja koppurainen.

Oon aina halunnut penkinlämmittimen moottoripyörään, ja nyt oli oiva tilanne asentaa semmoinen.
Valmis lämmitys elementti johtosarjoineen oli alle 20euroa kotiin tuotuna. Reikä penkkiin josta vietiin johto alas ja Sprayliimalla elementti kiinni

Jollain piti saada lämmittimen reunat hävitettyä niin laitoin verhoiluvanua. Tällä saadaan satulaa myös vähän pehmeämmäksi.

Etolan palosuojattua keinonahkaa satulan pääliseksi. Verhoiluvanu vei vähän liikaan muotoja penkistä, ja vinyyli ois venynyt paremmin kuin tämä keinonahka, mutta tällä nyt mennään.

Koko homman hinnaksi tuli alle 30euroa ja hintaan nähden olen erittäin tyytyväinen.
53b1067c67d40efc6b3e2a3dc2033bdd.jpg
11b07fecb0bb582224e8e85bf2eb6b39.jpg
b8d25fb618ef8950362a4d24fb5a1f33.jpg
b0e57e2e8bb62c96768a19f1e3bf7c4b.jpg

Viimeksi muokattu:
Marko_k sanoi:
Todella siisti lopputulos!
Kiitos. Ihan työkseen en kyllä alkais tekemään [emoji23] Onneksi oli parempi puolisko kotona, ilman apukäsiä tämäkin ois ollut melkonen työmaa [emoji38]

Kyllähän noista venttiileistä näköjään säädettävää löytyi.
Pakoventtiileistä lähinnä. Vai mitä sanoo raati?

Eli pakoventtiilit ohjeen mukaan pitäisi olla 0,16 ~ 0,20mm

3 venttiiliä oli 0,10mm ja loput 0,15mm onkos tuo 0,15mm tarpeeksi lähellä, vai säädetäänkö kaikki?

Imuventtiilit on lähellä sitä mitä pitikin
Ohje: 0,11~0,15mm
0,10 ja 0,15mm sisällä mentiin.

Vähän tarkemmat tulokset ois saanut toki jos rakotulkista ois löytynyt kaikki luiskat muttako ei [emoji23] joku saatanan taltta hammas oli vienynnä muutaman liuskan tulkista.

5534f3b88f677041e717d6997b949c26.jpg

Viimeksi muokattu:
KB2000 sanoi:
Kyllähän noista venttiileistä näköjään säädettävää löytyi.
Pakoventtiileistä lähinnä. Vai mitä sanoo raati?

Eli pakoventtiilit ohjeen mukaan pitäisi olla 0,16 ~ 0,20mm

3 venttiiliä oli 0,10mm ja loput 0,15mm onkos tuo 0,15mm tarpeeksi lähellä, vai säädetäänkö kaikki?

Jos noi palat on viiden satkun välein, niin kyllä minä nostaisin noi kaikki tuonne 0.20:n pintaan.

ts18056 sanoi:
Jos noi palat on viiden satkun välein, niin kyllä minä nostaisin noi kaikki tuonne 0.20:n pintaan.
Katotaahan mitä ne todellisuudessa on, kun hain uuden rakotulkin.
Lähinnä nyt oli vaan kartotus, että tarviiko säätää.

Kyllähän ilmajäähy koneessa on hyvä välystä olla ettei ala kesäkuumalla kantamaan. Muistaakseni jostain olin lukevinani että legends ukot käyttää tuota 0,20 pakoventtiileissä.

Joissakin ilmajäähdytteisissä moottoreissa kuten vaikkapa Suzuki GS500 ovat venttiilinvälykset (kylmänä) 0,03-0,08mm. Alkaako niissä siis venttiilit heti kantamaan kun kone lämpenee?

micco sanoi:
Joissakin ilmajäähdytteisissä moottoreissa kuten vaikkapa Suzuki GS500 ovat venttiilinvälykset (kylmänä) 0,03-0,08mm. Alkaako niissä siis venttiilit heti kantamaan kun kone lämpenee?

En usko.

KB2000 sanoi:
Kyllähän ilmajäähy koneessa on hyvä välystä olla ettei ala kesäkuumalla kantamaan. Muistaakseni jostain olin lukevinani että legends ukot käyttää tuota 0,20 pakoventtiileissä.

Eihän kyse kantamisesta olekaan, vaan tehtaan ohjearvoista. Eli kun palat on viiden satkun välein, ja toi huolto-ohjeen mukainen välys on toi neljä satkua, on tehdas ajanut takaa sitä, että kun toi alaraja on alittunut, laitetaan se seuraavan kokoinen palanen (edellyttäen, että välys on kuitenkin kohtuu lähellä alarajaa, kuten toi sun 0,15), jolloin välys nousee tuonne ylärajalle. Ja taas useita (kymmeniä?) tuhansia kilometrejä edessa.:orgmp:

ts18056 sanoi:
Eihän kyse kantamisesta olekaan, vaan tehtaan ohjearvoista. Eli kun palat on viiden satkun välein, ja toi huolto-ohjeen mukainen välys on toi neljä satkua, on tehdas ajanut takaa sitä, että kun toi alaraja on alittunut, laitetaan se seuraavan kokoinen palanen (edellyttäen, että välys on kuitenkin kohtuu lähellä alarajaa, kuten toi sun 0,15), jolloin välys nousee tuonne ylärajalle. Ja taas useita (kymmeniä?) tuhansia kilometrejä edessa.:orgmp:
Aevan [emoji2] no tulihan selkeys tähänkin. Tuossa aikasemmin jo sanoinkin, että mennään minun mukavuus alueen ulkopuolelle näissä palasäätöisissä. (Lue: ei kokemusta näistä)
Tässä yritän aina näitten kanssa opetella jotain uutta, ja sen takia tännekin voi tulla aika hömelöiltä kuulostavia mietteitä

Viimeksi muokattu:
Nonni! Venat on säädelty. Saas nähdä alkaako ääntämään.

Todella kätevä tuo työkalu tähän puuhaan.
Siistiä ja ehjää näytti kaikki olevan [emoji106]
Tämän jälkeen sitten se synkronointi jos tarvetta, mutta tarkistetaan.

8f599bf1d208c99e73316e2cd5f5a500.jpg
6c012b162e113427732a1ab41144e9d6.jpg
a1821a6622483d3413f88f69e3c222a8.jpg

Nyt kun on yammu moottorin osalta nipussa oisi aika jatkaa tuosta ohjaustangosta.
Eli jotkin tangon korotus palat oisi tarpeen.
Ebaysta löytyy pilvin pimein, mutta jotenkin järki sanois että panosta laatuun näin merkittävässä hallintaan vaikuttavassa osassa. ( joku rääväsuuhan kohta alkaa länkyttää, että "kaikki ne tehdään kiinassa" ei muuten tehdä) löytyykö teiltä mitään hyviä kokemuksia jostain riseri mallista?

Saimpas itselleni hetken aikaa rakenteluun. Eli irroittelin nuo alkuperäiset tangonkiinnikkeet ja sisäinen pussihousu herätti pienen entisöinti kipinän.
Puhaltelin hiekalla nuo kierteet puhtaiksi ruosteesta.
5bcb6820184f3cea7df7539174a51378.jpg

Entisöinti projekti tämä ei kuitenkaan ole, joten ohut pohjaväri
84ac6fcde6bedb8fe9c9537d9262889d.jpg
bd3c10e2a7947181bd580ebcb4526720.jpg

ja mastonin 2 komponenttia pintaan, yllätyin kun mastoni on alkanut saamaan markkinoille tuota 2-k spray kamaa joka tuleekin jo purkista ulos. Edelliset purkit on aina olleet viallisia.
Todella helposti tuli hyvä pinta noihin kiinnikeisiin, vaikka en ole mikään maalari, voin suositella.
f9695c322c5183c12223b4c45837e523.jpg
a0eef6d8b4431bcac495981959eb0e39.jpg

Oletteko laittaneet nuo tangonkiinnikkeet kiinni jollain ruuvilukiteella?

Viimeksi muokattu:
Ihan Motonetista tarttui nämä korotuspalat mukaan, koska näyttivät omaan silmään juuri sellaisilta mitä vähän hainkin.
Näiden pulteissa oli jotain sinistä, oletan että se oli ruuvilukitetta eli sekin on nyt ratkaistu [emoji16]

T6 alumiinia näytti lukevan paketissa. Ainakaan työstöjälki ei ollut karkeinmmasta päästä ja näillä päästiin hyvään korkeuteen, joten saavat kelvata.

Tuo Timeless logo pomppaa vähän silmille katsotaan keksitäänkö sille jotain [emoji6]
80dbcbef45ed88db582c50e1478a0b48.jpg

KB2000 sanoi:
Tuo Timeless logo pomppaa vähän silmille katsotaan keksitäänkö sille jotain [emoji6]

Helppo, halpa ja tarvittaessa peruttavissa oleva tuunaus noille on musta permanent-tussi. :grin:

Sillä olettamalla siis että noi kuviot on kaiverrettu ja alumiini paljaana.

sami1024 sanoi:
Helppo, halpa ja tarvittaessa peruttavissa oleva tuunaus noille on musta permanent-tussi. :grin:

Sillä olettamalla siis että noi kuviot on kaiverrettu ja alumiini paljaana.
Hyvä idea! Ei noita ollut kaiverrettu. Kyllä permanentti tussi on mustan pyörän ystävä [emoji16]

Back