• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Yamaha XJ kuskeja (ei Diversion)

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Henkar
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Löytyykö velä muita ketkä näillä vanhoilla lehmillä kilometrejä nielee?

Itellä tommonen viime keväänä vähän riisuttu 900cc ammu jolla "mittarissa" (sekin vaihtui viime keväänä) vasta 133tkm. Syynä riisumiselle oli ulkonäön nuorentaminen omaa silmää miellyttävämmäksi, vaikka ei tuo varttikatteellakaan nyt niin paha ollut, sekä tukevampi ajettavuus kun alkuperäinen kapea tanko systeemi vaihtui yhtenäiseen leveämpään putkeen. Itsellä pyörä ollu nimissä tosiaan vasta viime keväästä, mutta ajossa ollut jo vuodesta 2010 sillä isäukoltahan minä tuon ostin. Kilometrejä on kyllä tullut varsin nihkeesti, tarkkaan en nyt muista mutta olisiko viime vuonnakin tullut häpeälliset 2000-2500km.

Josta päästäänkin itse aiheeseen. Onko muilla (jos teitä nyt edes on) XJ kuskeilla ongelmia ajomukavuuden kanssa? Isäukko puhu että hän pystyi ajamaan pitkiäkin matkoja ennen kun alkoi jalat ja persaus puutumaan, mutta pieni asennon muuttaminen välillä ajon aikana kuulemma auttoi. Minun taas kun ei tarvitse kuin istua pyörän päälle niin alkaa jalat puutumaan sisäreisistä, ja jo 100km matkalla tämä meinaa sitä että vaikka jalkoja välillä roikuttelis tai nousis seisomaan tapeillekkin niin lopulta ei meinaa pystyä jarruttamaan jne. kun jalkoja pakottaa ja puutuuvat.

Erona minulla ja isäukollani on pituus: itse olen 175cm = olisinko 8cm pidempi, ja paino jossa siinäkin voitan about 30 lisäkilolla (voi olla alakanttiin) :kääk:. Jäykä on kyllä raato (ja asenne) ei tohdi kieltää, mutta ei tuo nyt venyttelemällä tunnu menevän kun heti istuessa satulaan alkaa puutuminen ikään kuin satula vähän painaisi sisäreisiä vaikka ei nyt suoranaisesti paina. Satulaa muokattiin viime kesänä korkeammaksi josta seurasi ennestään huonompaa tuntumaa pyörään, mutta polvikulma vähän loiventui ja näin ollen olot ehkä vähän parani. Samalla kavensin myös satulan runkoa etuosasta ettei muovinen runko ainenkaan painaisi jalkoihin.

Pyörän vaihtoakin olen harkinnut (customiin), mutta näissä kun alkaa olemaan enemmänkin vain käyttöarvo jäljellä niin ei väliin sitten taas rahaa löydy ja toisaalta pidän moottorin yksinkertaisuudesta ja luotettavuudesta, unohtamatta kardaanin tuomaa helppoutta, nimimerkillä viime kesänä isäukon marauderin takavanteen kerran pessyt :(.

Olen tässä miettinyt ratkaisua jossa hommaisin mahdollisesti uuden vähän korkeammalle ja taaksepäin tulevan tangon (nykyinen saatu lahjoituksena eli siihen en voinut vaikuttaa), mahdollisesti säädettävät jalkatapit millä saisi 25mm mihin suuntaan vaan tappeja siirrettyä. Niin ja jos satulan muokkaisi vähän matalemmaksi mikä nyt on helppo kokeilla kun alkuperäisen korkuinen satulakin löytyy vielä. Eteen kyllä myös himottaisi hommata progressiiviset jouset (kokemuksia?) sekä ehkä kaatumaraudat joilla voisi sitten ajaa jalat suorana matkaa jos tarve :grin:. Taitaa vaan budjetti tehdä kepposet tässäkin hommassa kun samalla on menossa VW Kuplan laitto mikä tulee vielä imaisemaan jonkun tilinauhan.

Siinäpä tuota juttua noin ens hätään.

Kyllä meitä vielä löytyy ! Mulla on ollut XJ vuodesta -95,nykyinen 2012 alkaen. Itselläni on alkuperäisessä kunnossa( stongat,katteet,satula jne.) ja ajelen euroopan reissuja joka kesä. Paikat ei puudu, vain persus pitkillä taipaleilla ja sekin taitaa olla enemmän korvien välistä kiinni.
Olen 183/82 ja mulle ainakin sopii alkuperäinen ajoasento mainiosti.Katselin noista kuvista tuota stongaa,se ei varmaan sovi tuon muun tehtaan "geometrian" kanssa. Kyllä ne suunnitellessa on jonkinlaisen perusmittaisen mallin mukaan tehneet.Oletko kokeillut alkuperäisellä tangolla? Ja jos tarvit osia niin mulla on kaikenlaista tallella,tosin maalatuissa osissa ei väri täsmää.

XJ 900 sanoi:
Kyllä meitä vielä löytyy ! Mulla on ollut XJ vuodesta -95,nykyinen 2012 alkaen. Itselläni on alkuperäisessä kunnossa( stongat,katteet,satula jne.) ja ajelen euroopan reissuja joka kesä. Paikat ei puudu, vain persus pitkillä taipaleilla ja sekin taitaa olla enemmän korvien välistä kiinni.
Olen 183/82 ja mulle ainakin sopii alkuperäinen ajoasento mainiosti.Katselin noista kuvista tuota stongaa,se ei varmaan sovi tuon muun tehtaan "geometrian" kanssa. Kyllä ne suunnitellessa on jonkinlaisen perusmittaisen mallin mukaan tehneet.Oletko kokeillut alkuperäisellä tangolla? Ja jos tarvit osia niin mulla on kaikenlaista tallella,tosin maalatuissa osissa ei väri täsmää.

Olen ajellut alkuperäiskuosissakin, viime vuonna tosiaan tuli vasta pyörä riisuttua. Vuodesta 2010 kun kortin sain olen ajellut tällä pyörällä ja ongelmat olivat heti ensimmäisestä ajosta lähtien. Sama ongelma oli vakiokuosissa ja jopa pahempi kun pyörä tuntui niin kovin kiikkerältä kapealla tangolla, lisäksi katteista tuli pyörre kypärään että ei omia ajatuksiaan kuullut räminöiltä 80km/h vauhdin jälkeen. nyt nakuna kaikki räminät on poissa vaikkakin tuuli vähän riepottelee. En minä sitten tiedä onko minun raato vaan sitten ei niin käypänen tähän pyörään, joku ratkaisu vain pitäisi keksiä.

Kolmas kesä -88 mallisen satulassa, nyt on tullu ajettuu 160 km päivässä työmatkaa hellekeleillä. Oikee käsi tuppaa puutuun, lusikasta on kyllä apua. Veikeen kiikkerä ajettava hiljasemmis vauhdeissa, vaatii keskittymistä etenki kakspäällä. Kova viimamelu mutta tulpat auttaa. Halpa ja kestävä, oon oppinu joteski tykkää jäyhästä peruspyörästä. Toinen satula ois kyllä hankinnassa, ku ei tota nykyistä viittis aukoo eli taaemmas ja alemmas vois siirtää kuskia. 185 cm ja 90 kg, emäntä selvästi pienempi. Molemmat tuppaa liukuu jarrutuksissa eteenpäin, josko muotoilis satulaa, sen pintaa vois kans hioo jollain. Toisaalta ku tarpeeks ajaa nii sitä kuski muuttuu pyörän mukaseks eikä toisinpäin.:D

Vajaan kuukauden olen päristellyt -88 XJ900:lla kun Viragosta tuli se kuuluisa ikuisuusprojekti, kilometrejä on mittarissa 91tkm. Oikean väristä katetta kyttäilen jotta saisi kuosin kuntoon, alkuperäiset Yamahan laukkuraudat tuli jo Saksasta mutta laukut puuttuu. Taidan tosin tyytyä ainakin alkuun ihan vaan takalaukkuun mihin saa kauppakassin/kypärän nakattua.

Takarengas oli hapertunut(vuosimallia 2004) ja vaihtui uuteen, muuten en onneksi ole vikoja vielä löytänyt(koputtaa puuta). :)

xj900.jpg

Jep. Itellä kaks ysiä. Toinen käyttöpelinä vsta 2002 (sillon oli kilsat 83k), tänä vuonna 233k km ajettu. Toisen (38k) ostin osiksi kaverilta pari vuotta sitten.

Olisin kiinnostunu jopa perustamaan merkkikerhoa näille vanhoille XJ-pyörille - onkos teillä semmoiseen intoa? Ja fb:n XJ-ryhmäthän on tuttuja?

No niin, kyttäily on tuottanut tulosta ja sotaratsu sai oikean värisen katteen + hieman korkeamman pleksin.

yama.jpg

Nopeusmittarin kun saisi vielä toimimaan koko ajan ja mahdollisesti alkuperäiset laukut niin alkaisin olla tyytyväinen vanhukseen.

Epi sanoi:
Jep. Itellä kaks ysiä. Toinen käyttöpelinä vsta 2002 (sillon oli kilsat 83k), tänä vuonna 233k km ajettu. Toisen (38k) ostin osiksi kaverilta pari vuotta sitten.

Mulla aikanaan XJ750 ja XJ900 peräkkäin, ei kyllä paikat puutunut sen enempää kuin muillakaan pyörillä (173 cm). XJ900 tais olla se millä Epi on ajanut vuodesta -02 :D

rkr xj900 sanoi:
Kolmas kesä -88 mallisen satulassa, nyt on tullu ajettuu 160 km päivässä työmatkaa hellekeleillä. Oikee käsi tuppaa puutuun, lusikasta on kyllä apua. Veikeen kiikkerä ajettava hiljasemmis vauhdeissa, vaatii keskittymistä etenki kakspäällä. Kova viimamelu mutta tulpat auttaa. Halpa ja kestävä, oon oppinu joteski tykkää jäyhästä peruspyörästä. Toinen satula ois kyllä hankinnassa, ku ei tota nykyistä viittis aukoo eli taaemmas ja alemmas vois siirtää kuskia. 185 cm ja 90 kg, emäntä selvästi pienempi. Molemmat tuppaa liukuu jarrutuksissa eteenpäin, josko muotoilis satulaa, sen pintaa vois kans hioo jollain. Toisaalta ku tarpeeks ajaa nii sitä kuski muuttuu pyörän mukaseks eikä toisinpäin.:D

Olen ajellut jo v.-95 XJ 900:lla,enkä pidä sitä mitenkään kiikkeränä ajettavana.Tsekkaapa renkaat,suosittelen Michelin Pilot Activ,aivan eri pyörä kuin esim.Bridgestone BT45:lla.Myös emäputken laakerin oikea kireys on tärkeä samoin takajousien säätö. Kovaan viimameluun vaikuttaa ainakin minun mitoillani tarvike plexi,nimittäin pahentavasti,alkuperäinen toimii paremmin. Juuri palasin 3 viikon euroopan reisulta ilman ongelmia,pyörä pelaa,miehestä en enää mene takuuseen!

Tinde sanoi:
Mulla aikanaan XJ750 ja XJ900 peräkkäin, ei kyllä paikat puutunut sen enempää kuin muillakaan pyörillä (173 cm). XJ900 tais olla se millä Epi on ajanut vuodesta -02 :D

Jumantsuigula! Kyllä! Hyvät kaupat tehtiin. Sitä FJ:tä tarjottii eka mulle, mut en halunnu ketjuja enää.... :D

Viimeksi muokattu:
Joo. 8 vuotta mä jaksoin kyykkiä takapyörän vieressä ja nyt on taas keppivetonen, tosin vähän uudempi

Moi! Yksi xj 900 täällä lisää.Sattumoisin aika samannäköinen kuin tuo Henkar:in peli.Mulla orkkis mittarit ja vilkut on peileissä ( ledit) mitkä ei ehkä sovi tyyliin.No onhan ne alkuperäset tallessa.Tuohon oli laitettu joku honda tarvike plexi ,jonka otin aika äkkiä pois ja siellä piilossa pyöreä h4 umpio.Yllättävän hauska tolla on ajella.Muutama sata kilometriä on pisin lenkki minkä olen nyt tolla ajanut eikä kyllä väsyny mikään paikka.

Epi sanoi:

Olisin kiinnostunu jopa perustamaan merkkikerhoa näille vanhoille XJ-pyörille - onkos teillä semmoiseen intoa? Ja fb:n XJ-ryhmäthän on tuttuja?

Eipäs muuten oo tuttuja nuo.

Jaahas, se alkaa olla pyöräilyt eessä. Riisuttiin xj:n kate vek, ei kellään sattuis oleen stongan muutossarjaa, lamppuu tai tuulilasii ylimääräsenä. Jostain syystä piti kokeilla vaihtaa tankojen asentoo, porasin lukitustapeille reiät seuraavaan pykälään. Tanko ihan suora ja hillittömän hauska ajaa, ei vaan tahdo veri kiertää ranteissa :D
Vielä tosta huojumisesta, voi hyvinki olla kuskin vika, ohjauslaakeri on tiukka vaan ei liian. Eturenkaana nettijuttujen perusteella laser pitkittäisurilla, takana juur bt, joka vaihtuu kesällä. Jaa että sporttikumia voi taakse laittaa, kokeillaan nii näkee.

Back