• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

YAMAHA Tracer 9 / 9 GT (2021-)

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja ankara
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Miten näkee vakiovaloilla ajella pimeällä? Kyselen, ku uusissakin pyörissä tahtoo olla valoissa parantamisen varaa.

Mahtuuko valopaneelia kiinnittämään etuiskarien väliin tai eteen, normivalojen alle? Eli joustaako keula niin paljon, että valopaneeli osuisi etulokariin. Voisiko joku omistajista mitata iskareiden halkaisijan kiinnikettä varten (noi kultaset iskariputket), ja putkien välin, kiitos.

Entinen pyörä myyty, ja talvella uutta tilaukseen 

Kansipahvi sanoi:
Mä voin mittailla jossain välissä ellei joku muu kerkiä ensiksi.

Tuosta kuvasta https://cdn2.yamaha-motor.eu/prod/a...acer9GT-Travel-Pack-Pro-Studio-001_Tablet.jpg näkyy kun zoomaa miten ne alkuperäiset lisävaruste sumarit tulee kiinni tuollaiseen telineeseen, eli eivät ole lokarin ja töötin välissä vaan tuolla keulan sivuilla.

Kiitos jo etukäteen.

Vanhemmasta Tracer 900:sta olen nähnyt kuvia, jossa lisäpitkäksi on asennettu LED paneeli.
Jokin noista lyhyistä voisi sopia? https://www.valostore.fi/fi/c/lisavalot_paneelit_pienet
Esim. LED paneeliksi päätykiinnikkeellä https://www.valostore.fi/fi/tuote/lisavalo_purelux_road_black_x_slim_250

Kiinnike voisi olla aliexpress mallia, jos sopii putkien halkaisijaan eikä paneeli kolahda lokariin.
https://www.aliexpress.com/item/1005002115469044.html?spm=a2g0s.8937460.0.0.12882e0eTWJCNv

Jos paneeli ei sovi, niin toi sumarien kiinnike ja irtovalot olisi tosiaan yksi vaihtoehto.

ejj sanoi:
Vanhemmasta Tracer 900:sta olen nähnyt kuvia, jossa lisäpitkäksi on asennettu LED paneeli.

Varoituksen sana tähän, että ohjausvirran löytäminen lisävaloille ei välttämättä ole ihan yksinkertaista näissä pyörissä, missä on täysledivalot jo tehtaalta. Pahimmillaan se voi tarkoittaa jonkun älyboksin virittämistä can-väylälle, jos valokytkin ei ohjaakaan +12v kytkentää vaan kertoo jollekin ohjainlaitteelle, että nyt pyydettiin pitkiä. En kylläkään voi mennä vannomaan, onko uudessakaan tracerissa väyläsähköt vai vielä perinteinen toteutus, jossa apurele on mahdollinen. Silloinkin käyttäisin diodilla kipinäsuojattua relettä, jotta kallis lediyksikkö ei vahingoitu.

sami1024 sanoi:
Varoituksen sana tähän, että ohjausvirran löytäminen lisävaloille ei välttämättä ole ihan yksinkertaista näissä pyörissä, missä on täysledivalot jo tehtaalta. Pahimmillaan se voi tarkoittaa jonkun älyboksin virittämistä can-väylälle, jos valokytkin ei ohjaakaan +12v kytkentää vaan kertoo jollekin ohjainlaitteelle, että nyt pyydettiin pitkiä. En kylläkään voi mennä vannomaan, onko uudessakaan tracerissa väyläsähköt vai vielä perinteinen toteutus, jossa apurele on mahdollinen. Silloinkin käyttäisin diodilla kipinäsuojattua relettä, jotta kallis lediyksikkö ei vahingoitu.

Samaan haasteeseen törmäsin auton kanssa. LED pitkiin valoihin ei tule 12V herätettä ollenkaan.
Jätin etsinnän auton myyjäliikkeelle, ja saivat toimimaan paneelin ja valoautomatiikan ainoastaan uusimman CAN releen ja ohjainyksikön kanssa. Piti käyttää useamman kerran liikkeessä, kun lupasivat kaupantekohetkellä asentaa paneelin. Sama on tarkoitus tehdä pyörän kanssa, saa liike etsiä ratkaisun. Ostotilanteessa myyjä lupaa kuitenkin paneeliasennuksen huollon iloksi :)- Navigaattorin ja kaikkien muidenkin lisävarusteiden kanssa olen tosiaan käyttänyt jo pitkään ainoastaan diodilla suojattua relettä :thumbup:

Tämän vuoksi kyselen mittoja ja paneelin sijoitusmahdollisuutta. Ostotilanteessa voi neuvotella asennuksen liikkeessä, ja hankkia itse osat varusteluun.

Viimeksi muokattu:
ejj sanoi:
Miten näkee vakiovaloilla ajella pimeällä? Kyselen, ku uusissakin pyörissä tahtoo olla valoissa parantamisen varaa.

Mahtuuko valopaneelia kiinnittämään etuiskarien väliin tai eteen, normivalojen alle? Eli joustaako keula niin paljon, että valopaneeli osuisi etulokariin. Voisiko joku omistajista mitata iskareiden halkaisijan kiinnikettä varten (noi kultaset iskariputket), ja putkien välin, kiitos.

Entinen pyörä myyty, ja talvella uutta tilaukseen 

Ahdasta on tuolla telarien välissä, vapaata aukkoa jää noin 155 leveydessä. Korkeutta teoriassa telarien pohjatessa jää 35mm ja vähän päälle jos nurkat voi pyöristää. Mutta torvi ja muuta pitää siirtää silloinkin. Itse mallailisin kiinnitystä katteeseen vähän ylemmäs. Aikaisemmin olen laittanut W-Light Miniä pyöriin mutta yhtä hyllyssä olevaa mallasin tähän eikä kovin hyvin istu.

9GT.jpg

ankara sanoi:
Ahdasta on tuolla telarien välissä, vapaata aukkoa jää noin 155 leveydessä. Korkeutta teoriassa telarien pohjatessa jää 35mm ja vähän päälle jos nurkat voi pyöristää. Mutta torvi ja muuta pitää siirtää silloinkin. Itse mallailisin kiinnitystä katteeseen vähän ylemmäs. Aikaisemmin olen laittanut W-Light Miniä pyöriin mutta yhtä hyllyssä olevaa mallasin tähän eikä kovin hyvin istu.

katso liitettä 24122

Kiitos hyvästä kuvasta.

Ahdasta näyttää olevan. Ei taida mahtua myöskään putkien etupuolelle. Paljonko on muuten iskariputkien halkaisija?

Tämän tapaisilla kiinnikkeillä saisi tuotua putkien eteen pois torven alta, mutta taitaa katteet tulla eteen.

Liitetiedostot

• IMG_20210818_172811.jpg
    IMG_20210818_172811.jpg
    50,9 KB · Katselut: 27
Viimeksi muokattu:
Tracerilla ajelu jäi lyhyeksi yhden kesän kokemukseksi. Pyörästä ei jäänyt pahaa sanottavaa, päinvastoin. Luulin vain ostaessani että parisenkymmentä vuotta matkaenduroilua riittäisi jo. Mutta kovin usein löysin Tracerilla itseni tilanteessa jossa edessä oli houkutteleva soratie mutta ei raatsi viedä poloista kivien hakattavaksi. Tuohan olisi ihan hyvä vetää sorallakin mutta ei sinne tarkoitettu ellei ala suojaamaan ja panssaroimaan. Se näkyy nyt olevan liikkeessä nettimotossa kaupan, uskallan yksilöä suositella. On sisäänajettu huolellisesti ja muutenkin vähällä päässyt ensimmäiset tuhannet kilometrit. Nyt sitten paluu oranssiin häntä koipien välissä...:bye:

Tulipahan kotiutettua Tampereen myymälän demopyörä tällä viikolla. Etupleksi menee kyllä vaihtoon asap niin kuin jo kesän koeajon jälkeen tuumin.

Missä olette näitä vakuuttaneet? Itselle IF on ollut tähän asti monessa pyörässä halvin, mutta nyt täyskaskon ja liikenteen hinta oli täysilläkin bonuksilla posketon, vuodenaikahinnoiteltuna melkein 1700€. Nettilaskureilla Turva näyttäisi halvimmalta, vastaava vakuutus suuruusluokkaa alle 700€/vuosi.

ejj sanoi:
Samaan haasteeseen törmäsin auton kanssa. LED pitkiin valoihin ei tule 12V herätettä ollenkaan.
Jätin etsinnän auton myyjäliikkeelle, ja saivat toimimaan paneelin ja valoautomatiikan ainoastaan uusimman CAN releen ja ohjainyksikön kanssa. Piti käyttää useamman kerran liikkeessä, kun lupasivat kaupantekohetkellä asentaa paneelin. Sama on tarkoitus tehdä pyörän kanssa, saa liike etsiä ratkaisun. Ostotilanteessa myyjä lupaa kuitenkin paneeliasennuksen huollon iloksi :)- Navigaattorin ja kaikkien muidenkin lisävarusteiden kanssa olen tosiaan käyttänyt jo pitkään ainoastaan diodilla suojattua relettä :thumbup:

Tämän vuoksi kyselen mittoja ja paneelin sijoitusmahdollisuutta. Ostotilanteessa voi neuvotella asennuksen liikkeessä, ja hankkia itse osat varusteluun.
Mites jos laittais fototrankun haistelemaan pitkien päälläoloa? Jos ne on muutenkin jonkin kytkimen takana, ei tule aurinkoisellakaan kelillä virhetulkintaa (eikä tarvi tehdä vertailukytkentää).

sami1024 sanoi:
Missä olette näitä vakuuttaneet? Itselle IF on ollut tähän asti monessa pyörässä halvin, mutta nyt täyskaskon ja liikenteen hinta oli täysilläkin bonuksilla posketon, vuodenaikahinnoiteltuna melkein 1700€. Nettilaskureilla Turva näyttäisi halvimmalta, vastaava vakuutus suuruusluokkaa alle 700€/vuosi.

Mulla tracer 9gt if:ssä vakuutettuna, liikenne ja täyskasko + pysäköinti- ja lunastusturva, 200€ omavastuu ja vuodenaikahinnoiteltuna yli 7kk, hinta 845€/vuosi. Mun mielestä siinä iffin laskurissa pitää valita tracer 9, että saa oikean hinnan. Mulla liikenteessä 70% ja kaskossa 80%.

Kansipahvi sanoi:
Mulla tracer 9gt if:ssä vakuutettuna, liikenne ja täyskasko + pysäköinti- ja lunastusturva, 200€ omavastuu ja vuodenaikahinnoiteltuna yli 7kk, hinta 845€/vuosi. Mun mielestä siinä iffin laskurissa pitää valita tracer 9, että saa oikean hinnan. Mulla liikenteessä 70% ja kaskossa 80%.

Joku sekoilu tässä nyt selvästi on. Hommahan meni niin, että pyysin ensin ilman rekisterinumeroa puhelimitse pyörälle tarjouksen täyskaskosta kaikilla lisäturvilla poislukien sijaisauto ja hinnaksi tuli seisonta-ajallisena 80/80 bonuksella n. 1000€/12kk, joka tarkoittaisi 5kk ajoajalla n. 450€. Sitten pyöräliike teki vakuutuksen, joka meni vuodenaikahinnoitelluksi suuruusluokkaa 1600€. Soitin aspaan uudelleen, nuiva virkailija ilmoitti että alkuperäinen tarjous ei päde, koska se on laskettu jollekin väärälle pyörälle, kun minun ostamani pyörä ei kuulemma ole Tracer 9 gt vaan MTT890D.

Mikään selitys markkinointinimestä vs tyyppikoodi ei saanut asiakaspalvelijaa edes miettimään että heillä voisi olla virhe vaan minähän tässä yritän huijata vakuutusyhtiötä kaikin keinoin. :doh: Hän vielä teki sitten uuden tarjouksen seisonta-ajallisesta vakuutuksesta, perushinta 80/80 bonuksella n. 2700€/v, josta jää 5kk ajoajalla reilu 1200€/v. :hanuria:

No, täytyy tehdä kirjallinen reklamaatio, jospa siihen hommaan tulisi jotain järkeä. Jollei niin pitäkööt tunkkinsa.

sami1024 sanoi:
Joku sekoilu tässä nyt selvästi on. <snip> Soitin aspaan uudelleen, nuiva virkailija ilmoitti että alkuperäinen tarjous ei päde, koska se on laskettu jollekin väärälle pyörälle, kun minun ostamani pyörä ei kuulemma ole Tracer 9 gt vaan MTT890D.

Mikään selitys markkinointinimestä vs tyyppikoodi ei saanut asiakaspalvelijaa edes miettimään että heillä voisi olla virhe vaan minähän tässä yritän huijata vakuutusyhtiötä kaikin keinoin. :doh: Hän vielä teki sitten uuden tarjouksen seisonta-ajallisesta vakuutuksesta, perushinta 80/80 bonuksella n. 2700€/v, josta jää 5kk ajoajalla reilu 1200€/v. :hanuria:

No, täytyy tehdä kirjallinen reklamaatio, jospa siihen hommaan tulisi jotain järkeä. Jollei niin pitäkööt tunkkinsa.

Moi, kuulostaa ihan samalta mikä mulla oli ensiksi, 2700€/vuosi traceristä, ajattelin, että olkoot, että noi on vetänyt jotain ihan vi7*n huonoja sieniä. Soitin sinne uudestaan ja selitin juuri tuota traficom:sta tulevaa tyyppikoodia ja pyysin sitä virkailijaa olemaan yhteydessä niiden tekniseen asintuntijan "tracer 9" vs "tracer 9 gt" vs se tyyppikoodi, koska sillä menee "tracer 9" ja parin tunnin päästä tuli puhelu, että joo "tracer 9" valitaan laskurissa ja hinta tippuu erittäin paljon.

Sama ei onnistunut OP:ssa :D

Kysyin myösTurvasta tarjouksen ja se on aika lailla sama hinta MUTTA ilman pysäköintiturvaa, koska niillä ei ole moista mopoille vaan vain autoille.

Kansipahvi sanoi:
Vihdoin sain vähän lisävarusteita tuhon kiinni. Akran putki, sirompi kilven teline sekä led plussat taakse.

1f10a93d21083ee24021b8dbceb55688.jpg

8fcf2b90a5af55d7b39f39f0ed64347d.jpg

Itse sain Tracerin kesäkuun alkupuolella,aluksi vierastin pyörää, koska se tuntui Super Teneren jälkeen, jolla ajoin 10 vuotta, jollain lailla pieneltä,mutta nyttemmin alkanut kotiutumaan pyörän selkää paremmin. Tekniikka toiminut hyvin, kuten koko pyörä muutenkin.Sivulaukuista en oikein pidä, niihin pakkaaminen vaatii aavistuksen soveltamista,kun aikaisemmin Teneren sivulaukut oli helppo pakata kun olivat neliön muotoiset, ja tilavammat. Kiinnityspisteitä matkatavaroita varten saisi olla enemmän, mutta eiköhän puutteisiin pikkuhiljaa totu. Itseäni kiinnostaa tarvike pakoputki, tässä tapauksessa Acrapovic. Eli mistä putken hommasit, itse en ainakaan löytänyt myynnissä mistään? Toisena kysymyksenä tietenkin putkiston hinta, Akrahan on tunnetusti ehkä kallein putkisto mitä markkioilta löytyy? Onkohan muilla valmistajilla Tracer 9 GT:hen saatavana putkia? Aikaisemmin oli Super Teneressäni LeoVincen putki, oli n. 450 euroa halvempi kuin Acrapovic. Tiedoista kiitollinen, ja syksyn jatkoa toivottaen Timo A.

kossu013 sanoi:
Itseäni kiinnostaa tarvike pakoputki, tässä tapauksessa Acrapovic. Eli mistä putken hommasit, itse en ainakaan löytänyt myynnissä mistään? Toisena kysymyksenä tietenkin putkiston hinta, Akrahan on tunnetusti ehkä kallein putkisto mitä markkioilta löytyy? Onkohan muilla valmistajilla Tracer 9 GT:hen saatavana putkia?

Akran putki on Yamahan alkuperäinen lisävaruste katteineen kaikkineen, eurontarkka hintakin taitaa selvitä merkkiliikkeen nettisivuja selaten. Ulkomuistista karvan vajaa pari tonnia. Nyt kun pykälät on euro5:n myötä siinä asennossa, että putki, katti ja äänenvaimennin pitää olla tyyppikatsastettu kyseiseen pyörämalliin (jos yhdistelmän haluaa pitää katulaillisena), niin tarvikeputkien tarjonta lienee aika olematonta jatkossa. Joissain uusissa pyörämalleissa jopa pyörän ecun softa vaihdetaan lisävarusteputken asennuksessa, en tiedä sitten oliko se myös Yamahalla näin.

Kansipahvi sanoi:
Moi, kuulostaa ihan samalta mikä mulla oli ensiksi, 2700€/vuosi traceristä, ajattelin, että olkoot, että noi on vetänyt jotain ihan vi7*n huonoja sieniä. Soitin sinne uudestaan ja selitin juuri tuota traficom:sta tulevaa tyyppikoodia ja pyysin sitä virkailijaa olemaan yhteydessä niiden tekniseen asintuntijan "tracer 9" vs "tracer 9 gt" vs se tyyppikoodi, koska sillä menee "tracer 9" ja parin tunnin päästä tuli puhelu, että joo "tracer 9" valitaan laskurissa ja hinta tippuu erittäin paljon.

Hirveän jankkauksen, kolmen kirjallisen yhteydenoton ja kilometrin mittaisen rautalangantaivutuksen jälkeen minullekin saivat lopulta leivottua vuodenaikahinnoitellun täyskaskon keskittäjäalennuksin alle 600€/vuosi. Moni olisi kyllä luovuttanut, minäkin todennäköisesti jos en olisi tiennyt tätä mitä kerroit. Jotta kiitosta vaan. :respect: Sen verran raskas prosessi, etten enää jaksanut sotia oikeaa hintaa seisonta-ajalliseen vakuutukseen, jolla säästäisin vielä vähän lisää lyhyehkön ajokauden takia. Voipahan sitten hypätä pyörän selkään aina kun keli sallii.

sami1024 sanoi:
Akran putki on Yamahan alkuperäinen lisävaruste katteineen kaikkineen, eurontarkka hintakin taitaa selvitä merkkiliikkeen nettisivuja selaten. Ulkomuistista karvan vajaa pari tonnia. Nyt kun pykälät on euro5:n myötä siinä asennossa, että putki, katti ja äänenvaimennin pitää olla tyyppikatsastettu kyseiseen pyörämalliin (jos yhdistelmän haluaa pitää katulaillisena), niin tarvikeputkien tarjonta lienee aika olematonta jatkossa. Joissain uusissa pyörämalleissa jopa pyörän ecun softa vaihdetaan lisävarusteputken asennuksessa, en tiedä sitten oliko se myös Yamahalla näin.

Let me google it for you ;) eli tuossa se Yamahan oma Akrapovic putki https://www.yamaha-motor.eu/fi/fi/p...stem-akrapovic-for-tracer-9/90798-32802-00/#/ mukavat 1784,36€ plus asennus (mun kokemuksen mukaan noista putkista on saanut sen -10%).

Mulla on kaikissa Yamahoissa ollut Akran putki ja ei ole kertaakaan ollut tuo hieman kalliimpi Yamahan logoilla oleva putki. Ainakin Yamaha Center Vantaa on aina myynyt sitä ilman Yamahan logoja olevaa putkea, koska a) se on halvempi ja b) sitä saa nopeammin.

Tracer 9:iin löytyy ihan laillinen EC/ECE hyväksytty putki Akralta (malli koodi S-Y9R13-HAPT, netistä näyttäisi löytyvän 1500€ molemmin puolin) https://www.akrapovic.com/en/moto/p...-Titanium?brandId=41&modelId=1154&yearId=6260

..sekä vähemmän hyväksytty (malli koodi S-Y9R14-APC) https://www.akrapovic.com/en/moto/p...ne-Carbon?brandId=41&modelId=1154&yearId=6260 (alle tonnilla saa).

Suomessa maahantuoja on BlackSeven ja siellä lista Akran jälleenmyyjistä: https://www.blackseven.fi/Jalleenmyyjat?tags=Akrapovic ja tuolla esim Eurobiker, josta org jäsenenä kai saisi alea pikkaisen ;)

sami1024 sanoi:
Hirveän jankkauksen, kolmen kirjallisen yhteydenoton ja kilometrin mittaisen rautalangantaivutuksen jälkeen minullekin saivat lopulta leivottua vuodenaikahinnoitellun täyskaskon keskittäjäalennuksin alle 600€/vuosi. Moni olisi kyllä luovuttanut, minäkin todennäköisesti jos en olisi tiennyt tätä mitä kerroit. Jotta kiitosta vaan. :respect: Sen verran raskas prosessi, etten enää jaksanut sotia oikeaa hintaa seisonta-ajalliseen vakuutukseen, jolla säästäisin vielä vähän lisää lyhyehkön ajokauden takia. Voipahan sitten hypätä pyörän selkään aina kun keli sallii.

Hyvä, että lopulta sait järkevän hinna Tracerille :jippikaijee:

Nuorimmainen sai just A1 kortin ja Yamaha YZF-R 125:sen, vakuuutusten hinnat aivan poskettomia, liikenne + kasko :kääk:
- POP: 2320,92€/v (omavastuu 200€, isontamisella ei ollut mitään järkevää merkitystä)
- IF: 2133.27€/v (omavastuu 500€, +pysäköintiturva)
- OP: 1938€/v (omavastuu 300€, +pysäköintiturva, kaskosta -20% lisäalennus)
- Lähitapiola: 1546,59€/v (omavastuu 200€)
- Turva: 1386€/v (omavastuu 300€, soittamalla parempi alennus kuin nettisivuilta ja se on pysyvä, ei mikään vain ensimmäinen vuosi)

Back