• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Yamaha R1:sen kunnostus projekti

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja jaska_73
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
No ei tullut tästäkään sitten talvelle mitään. Vaimon vein  iltapäivällä sairaalaan (muksua odotellaan) ja tyttäret lähti anoppilaan ja minä jäin kotio sitten yksin orottelemaan kuulumisia sairaalasta ja siitä se sitten lähti. Nyt on sitten "uudet pumput ja jarrut pyörässä. Punosletkut ja kahvat vielä antaa odotuttaa itseensä, mutta muutenhan tuo homma on nyt sitten valmis. Vielä kun kävis iltasella heittämässä pienen testilenkin.

Kuva 1

Kuva 2

Kaippa sitä vaan pitää nyt sitten talvi seurata toisten tekemisiä.  
sad_orig.gif
Kenen valmistamat ja mistä tilatut pukit ?  
biggrin.gif
Bike Liftin valmistamat pukit. Takapukin ostin jo keväällä Moto Seinäjoesta ja tuon etupukin tilasin MP-Hotellista muutama viikko takaperin. Ovat kyllä hintansa arvoiset. Todella helppo laittaa noille pukeille pyörä yksikseen. Ei voi kyllä kuin suositella. Etupukki oli 139 euroa + postikulut päälle. Eihän nuo ilmaisia ole mutta uskoisin että kun kerran ostaa hyvän niin sillä pärjää pitkään. Etupukin mukana tulee erilaisia sovittimia emäputkesta nostamiseen, joten se soveltuu varmasti hyvin moneen pyörään.

Pakottava tarve vaan oli nytkin talven pimeisiin yöhetkiin tekemällä tehdä projektia. Pyörä on taas melko purettuna.

Tommosia osasia on tullut keräiltyä, putkisto, nokat ja jäykemmät ventiilin jouset.

Kannen käytän etelän suunnassa modattavana heti miten joulun jälkeen. Tiivisteet ja muut roippeet pitäis varmaan tilailla taasen kerran amerikan suunnasta, kun ovat siellä huomattavasti edullisempia.

Miten olis, pääseekö kimppaan tuohon jenkkilän tilaukseen? Mulla olis tarvetta myös yhden jos toisenkin näköiselle rinkulalle ja samasta puljusta varmaan tulisi samassa setissä näppärästi?

Miten olis, pääseekö kimppaan tuohon jenkkilän tilaukseen? Mulla olis tarvetta myös yhden jos toisenkin näköiselle rinkulalle ja samasta puljusta varmaan tulisi samassa setissä näppärästi?
Nyt sain niin hyvän tarjouksen valmiiksi modatusta Rykkösen kannesta, joten ei ole tarvetta tilailla ulkmaailmasta nyt ainakaan tähän hätään mitään.

Kansisetti on tuon kannen työstänyt ja jamppa kenen kanssa olen hieronut kauppaa lupasi mulle yläpään tiivistesarjan samaan hintaan. Täältä suunnalta lähtee kyllä isot kiitokset "Kelvoton" nimimerkille.  
thumbs-up.gif

Taas on pari iltaa harrastettu tallissa.

Nyt on moottori irti rungosta ja laitettu yläpää paloihin. Tästä nyt sitten jo eräältä taholta tuli ihmettelyä että minkäköhän takia ehjiä laitteita pitää purkaa. Hmm.....
nixweiss.gif
Harrastus on harrastus.

Mopo on jälleen aika paloina hyllyillä.

Ensiviikolla päästään säätämään venttiilejä kun saadaan "uusi" kansi kotio ja sitten pitäisikin ruveta pähkylöimään nokkien ajoitusten kanssa.

Taitaa muuten olla toi mun nykyinen kansi KariFin vanhasta motista.  
wink.gif

Eilen illalla tuli vaihdeltua kanteen jäykemmät venttiilinjouset. Tommonenkin tuli värkkäiltyä. Hintaakin tuli tuli oikein 4 euroa. No velipoika kyllä kiitettävästi käytteli hitsiä kun en sellaista vielä itse omista. Mutta ei kyllä pitkään mene niin hommaan omiin harrastetarpeisiin pienen TIG-hitsin. Olis paljon mukavampaa kun sais aina omassa tallissa värkätä.

Kyllähän toi puristin oli aivan toimiva peli. Jousien lukot oli helppo nostaa pois magneetilla ja takasin laitto onnistui Clas Ohlsonilta löytämieni pinsettien avulla. Pinsetit oli sopivasti päästään taivutetut niin niillä oli helppo operoida. Tilaa kun ei liikaa ole varsinkaan noiden imuventtiilien lukkoja paikoilleen laittaessa.

Tämän viikon saldona tuli askarreltua tommoset läpät. Tein ne 4mm paksusta alumiinilevystä. Eihän noi nyt ihan symmetriset ole mutta pääasia että tekemistä on ja varmasti ajavat samanasian kuin esim. Gravesin valmistamat.

Joulun jälkeen pitäis saada loput pienet nippelit niin sais ton koko helahoidon kasaan takasi.

Voishan tota nytkin kasata, mutta kun seuraava vaihe on sylinteriryhmän takasin laitto, niin ei oikein tunnu saavan inspiraatiota. Se on semmosta hermojaraastavaa värkkäämistä mäntien öljyrenkaiden kanssa, kun tuo öljyrengas on tehty kolmesta ohuesta renkaasta.

Viime vuoden puolella kun vesihioit nuo etulyhdyt niin millä toimenpiteillä sait niistä noinkin komeen näköiset? Voisin testata saiskos oman rojektin lamput kiiltämään.

Viime vuoden puolella kun vesihioit nuo etulyhdyt niin millä toimenpiteillä sait niistä noinkin komeen näköiset? Voisin testata saiskos oman rojektin lamput kiiltämään.
Vesihiomapaperilla hioin naarmut pois. Järjestyksessä 400-600-800-1000-1200-1600. Lopuksi kiillotin linssit autoglymin metalpolishilla useampaan kertaan. Viimeistelyn suoritin kangaslaikalla kiillottamalla.

Homma etenee taas vaikkakin hissukseen. Vaihdoin männänrenkaat ja hoonautin sylinterit samalla. Kyllä vain noi renkaiden asennus vastustaa joka kerta. Tällä kertaa ähvelsin renkaat paikoilleen yksistäni, olisi klyllä parista ylimääräisestä kädestä ollut apua.  
wink.gif
.

Nyt pitäisi säädellä venttiilit kun sain nokkapyörätkin siirrettyä vanhoista nokista uusiin.

Tuossa nokat rinnakkain. Keskellä vakiot ja reunoilla piperit.

Nyt laitoin nokkapyörien pultit soikeisiin reikiin, jotta nokkia saa säädettyä. Mietin kyllä olisko ollut suurta merkitystä jos olis asentanut nokkapyörät samoin kuin ne oli vakio nokissakin, tällöin ainakin jako merkit olisi heti kohdillaan. No tämä on tällästä tietämättömän mietiskelyä.

Taas on hommat mennynnä hieman eteenpäin.

Tuli hommattua Ignition module PC:n jatkeeksi. Jos tässä vielä ennen kevättä hommais shifterin ja miettis samalla ton vaihdekaavion kääntämistä.

Eilen sain viimein kaipaamani osat moottorin kasaamista varten ja heti piti käydä iltasella laittamassa moottorin yläpää nippuun.

Ens viikon alussa lupas yks jamppa hoitaa nokkien ajoituksen niin sitten pääsee pistämään koko helahoidon nippuun. Samalla vien tankin ja peräkatteen maalarilla käymään kun, niissä on itse häiritsevät naarmut. Vähän turhaa hifistelyä, mutta ennemmin ei lopu vdutus kun ne on korjattu.

Back