• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Yamaha R1:sen kunnostus projekti

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja jaska_73
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
eipä tuommonen tavallinen männänrengaspantakaan mansikoita maksa,varsinkaan jos ei tarvi olla "pro"laatua...
ne männänrenkaatkaan ei kauhian halpoja oo.

Ei maksa paljon ei. Mutta taitaa se suurin ongelma olla siinä saako sormensa mahtumaan tuonne moottorin alaosan ja sylinterilohkon väliin, jos ne männäntapit ottaa irti. Saiskin jostakin sellaiset kaposet pannat mitkä mahtuis sinne väliin. Männänrenkaat on kuitenkin todella pienellä alueella.

Ei siihen männänrenkaiden puristukseen mitään erikoistyökalua tarvi, käyt ostamassa TUOMMOISEN  lähimmästä hydrauliikkaliikkeestä. Ei maksa paljoa ja noita on paljon eri kokoja.

confused_orig.gif
?? eikös toi nyt oo hiukan krouvi siihen leikkiin?
confused_orig.gif
?[/QUOTE]
Ei. Tee se itse hommissa joutuu toisinaan hiukan soveltamaan, käytetty menetelmä ei ratkaise kunhan lopputulos on haluttu. Tuo kiristin on tullut todettua toimivaksi mm. moottorikelkassa ja mikroautossa.

Ei maksa paljon ei. Mutta taitaa se suurin ongelma olla siinä saako sormensa mahtumaan tuonne moottorin alaosan ja sylinterilohkon väliin, jos ne männäntapit ottaa irti. Saiskin jostakin sellaiset kaposet pannat mitkä mahtuis sinne väliin. Männänrenkaat on kuitenkin todella pienellä alueella.
juu monesti nää asiat on niin helppo neuvoo vierestä
biggrin.gif

ruuvarilla varovasti rengas kerrallaan...

Kyllä ne näpit sinne helposti mahtuu... Tosiaan mulla meni nopeimmillaan noin kolme tuntia aikaa kun koneen käytin osittain alhaalla rungosta, kannen pois, ryhmän irti, männät irti ja takas nippuun ja käyntiin... Niin ja lähtötilanne oli se että tankki oli paikallaan ja muutenkin käyntikuntoinen...
Pieniin lukkopihteihin laitat puurathaletkusta suojat leukoihin ja niillä lukitset sen ryhmän sopivalle korkeudelle ja ensin 2 ja 3 pytyn veivit mäntiin ja lukot paikalleen ja sitten vain varovasti pyörittelet konetta ja sama temppu 1 ja 4 männälle... Tuolla keinolla saat ne männän renkaat pidettyä ehjinä ja männät ilman naarmuja...

Tänään juttelin erään moottorihiomon kaverin kanssa ja he ovat ainakin asennelleet mäntiä sylinterilohkoon ihan irroittamatta mäntää paikoiltaan. Sylinteriputken helmassa on aika hyvät viisteet, joten eiköhän ne renkaat sinne saada soviteltua.

Tänään tuli U.S Postilta vahvistus että paketti on lähdössä kohti Suomea. Nyt sitten vaan toivotaan että siellä on kaikki mistä on maksettu. No enpä tuota pahemmin epäile kun on aikas paljon tuota tavaraa tullut tilattua ulkomailta.

tl suzukissa ainakin männät vaan veiveihin, ja sormilla auttoi pyttyyn, niin helposti meni. nelipyttyisessä on tietysti pari 'ylimääräistä' pyttyä, joten tuo lohkon sijoitus lukkopihdeillä on varmasti hyvä neuvo.

helpoin konsti noihin mäntiin on alumiiniliuska... sen rullaa männän ympärille ja ylimääräisestä taivuttaa korvat ulospäin, mistä saa painettua lukkopihdeillä... halpaa ja varmasti toimii.

Moottorin lohko tuli velipojan toimesta hitsattua viikonloppuna. Vähän vaatii hiomista dremelillä ja sitten uudet kierteet tohon öljypumpun kopan ruuveille. Ensi viikon loppu puolella olis sitten odotettavissa osakasa joiden mukana myös moottorin tiivisteet tulee, niin pääsee sitten laittamaan moottorin takaisin kasaan ja paikoilleen.

Hitsaus 1
Hitsaus 2
Hitsaus 3

Isäukko oli joutessaan oikonut tankin ja alustavasti sitä kitannut ja pakosta halunnut suihkuttaa siihen jotakin tököttiä pintaan, jonka joutuu nyt varmasti hiomaan pois ettei tule sitten kunnon aineiden kanssa mitään kuohumisia.

Tankki

Sitten on tuo kasa muovinpalasia jotka odottaa hiontaa ja paklausta. Osaan pitää laittaa vähän vahvikkeeksi laskuitua katteen takapuolelle. Tilasin Kevra:lta semmosta 105 g/m2 painavaa mattoa.

Muoviosat

Tulevan viikon aikana olisi tarkoitus "hitsailla" muoviosat kasaan ja lasikuiduttaa. Sitten saisikin ruveta kittauspuuhiin.

Minä oon käyttäny onnistuneesti myös tavallisia putkiklemmareita männänrenkaiden puristimena. Öljynny vaan ensin hyvin ja pistäny löysästi männän päälle.

Varmaan tuo klemmari toimis hyvin tuon yllämainitun alumiiniliuskan kans yhdessä.

Laitetaanpa nyt muutama kuva muoviosien "tinailusta". Sopiva käry kyllä lähtee kun tota muovia sulattelee tinakolvilla. En vaan vieläkään malttanut mennä kauppaan ostamaan suurempi tehoista kolvia, vaikka niin jo päätin kun viimeksi katteita korjasin. No nyt on muovit kasassa.
Kuva1
Kuva2
Kuva3
Kuva4
Kuva5
Kuva6
Kuva7
Kuva8
Kuva9
Kuva10

Seuraavaksi laitan sulatuskohtiin lasikuidusta vahvikkeen sisäpuolelle niin kestää paremmin vaikka sulatinkin muovit yhteen molemmilta puolilta.

Tänään sain tullista hakea kaksi paketillista uusia osia. Parin viikon späästä tulee jälkitoimituksena  5 pientä osaa, lähinnä ruuveja. Samassa lähetyksessä tulee myös kytkinlevy paketti.

Uusia osia

Nyt vaan pitäis jaksaa/viittiä ahertaa muoviosat maalaria varten kuntoon, niin sitten saa hetken levähtää ennen kasausta.

Kivan näköinen kasa
biggrin.gif
Kertoisitko vähän tuosta muovihitsauksesta(kolvailusta). Eli mitä muovia, ja miten kestävyys esim ylijäämän hijonnan ajan? Käytätkö mitään liimaa yms?

Kasasta sen verran että etulamput olis voinut jättää ostamatta. Vanhat lamput ovat naarmuilla ja niissä on toisesta muutama kiinnike rikki, mutta kiinnikkeet saa paikoilleen hyvällä liimalla ja muovilinsseistä saa naarmut pois vesihiomapaerilla ja lopuksi hyvä kiilloitus automaalareiden käyttämällä kiillotusaineella niin jo tulee hyvät. No voinpa nuo jommat kummat sitten myidä pois kun pyörä on kasassa.

Tinailua on helppoa. Itse olen vetanyt tinakolvilla syvän V-uran johon olen sulatellut uraa tehdessä syntyneet muovipurseet tai vaihtoehtoisesti sulattanut hajonneesta katepalasta lisää muovia. Olen tehnyt tuon tinailun molemmilta puolin. Mitään liimoja en ole käyttänyt. Lopuksi katteen takapuolelle olen laittanut lasikuitukangasta vahvikkeeksi. Näkyviin jäävän puolen olen hionut hieman pintaa syvemmälle jotta kittaus on helpompaa. Yhden pyörän katteet olen näin omin opein korjannut ja hyvin nuo ainakin yhden kesän jälkeeen olivat kasassa. Kolvi vain kannatta hommata riittävän tehokas niin sulattelu on paljon nopeampaa. Ilmanvaihtokin kannattaa kyllä pitää hyvänä ettei tartte kärsiä pääkivusta.  
tounge.gif

Hyviä kuvia tulee tuolla sun Olympus SP560UZ kameralla.
Samaa menetelmää myös käyttänyt tuossa muovin "tinaamisessa". Hyvin on toiminut ainakin tähän saakka.

Tarkasti on kuvat tutkittu kun on kameran merkki ja mallikin selvillä.  
smile_org.gif
. Se on oikeesti vaimo kullan kamera jota salaa kiikutan autotalliin iltaisin, kun mun pitäis käyttää vanhempaa kameraa näissä hommissa, mutaa se on vanhempaa Olympuksen mallia ja siinä ei ole automaattista kuvan vakautinta, niin kuvista tuppaa tulemaan hiukka sekavia. Niin tai kai se on siinä käyttäjässä vika.

Onkohan jollakin tietoa tuosta etuiskarin alapäästä (linkki) onko se irroitettavista putkesta vai onko se täysin kiinteä? Sivussa on joku ruuvin näköinen mutta en ole sitä vielä uskaltanut ruuvailla sen kummemmin. Jenkkien varaosaselaimia tutkiessa sitä ei ainakaan saa varaosana muuta kuin kimpassa tuon sisäputken kanssa. Tuosta kuvastahan varsin hyvin näkee miksi sitä pelkkää alosaa tai vaimennuksen säätöruuvia olisin vaihtamassa. Ilmeisesti tuo säätöruuvikin on kuitenkin vaihdettaivssa, koska englannin ebay:ssä oli tuollaiset osat irrallaan myynnissä.

Homma nytkähtelee taas etenpäin. Laitoin eilen lasikuitua vahvikkeeksi muoviosiin ja voi että kun tuommonen 105 g/m2 lasikuitukangas taipuu mukavasti muotoihin.
Muutama kuva
Etulokasuoja 1
Etulokasuoja 2
Sivukate
Peräkate

Tänään sattu keskimmäinen tytär tulla kuumeeseen niin välittömästi käytin tilaisuuden hyväksi ja ronttasin kaikki muoviosat pesuhuoneeseen ja suoritin niille vesihionnan. Eikä päässyt vaimokaan sanomaan mitään kun oli töissä.  
tounge.gif

Nyt iltasella kävin laittamassa kittiä aika raskaalla kädellä kuten kuvista voi havaita.
Kittausta 1
Kittausta 2

On vaan niin paljon helpompi hakea tommoseen reunaan oikeaa muotoa kun siinä on tavaraa mitä hioa pois, vaikka se aika työlästä onkin.

Huomen illalla olisi tarkoitus ruveta kasaamaan moottoria kun sen saa hakea takaisin kotio. Sen verran jännitti öljypumpun kopan pulteille jenkojen teko että vein moottorin S-joen moottorihiomolle, missä ovat siihen tänään tehneet kierteet.

Back