• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

XJ 900 kardaanin huohottimesta öljyä

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Pahvi
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Mikä voisi olla syynä kardaanin huohottimesta tulevalle öljylle?
Tietty tarvisin uuden huohottimen, lähti korkki karkuun... :sad3:

e: siis perän huohottimesta

Viimeksi muokattu:
Maintenanceman sanoi:
Väärä määrä / öljylaatu?
Esim. FJR ja V-max vaatii ihan oman öljyn perään.

Pitääkö noissa käyttää jotain Yamahan omaa öljyä.

Itte olen käyttänyt tuota Repsolin peräöljyä. REPSOL Cartago EP 80W90

Haynes sanoo 83-94 malleille seuraavaa:
SAE 80 API GL-4 Hypoid gear oil tai SAE 80W90 Hypoid gear oil
ja 0,2l menee

qazwsx sanoi:
Pitääkö noissa käyttää jotain Yamahan omaa öljyä.

Itte olen käyttänyt tuota Repsolin peräöljyä. REPSOL Cartago EP 80W90

Joo, noihin on ihan oma (Yamaha) öljynsä, maailmalla on kait muutama perä leikannut kiinni väärän öljyn takia, ilmeisesti on lämmennyt liikaa tms.
Itse laittaisin vain sitä omaansa, tokihan voi olla että ko merkin huoltokursseilla ovat vain yrittäneet "aivopestä" mutta merkkihuollon olisi ehdottomasti käytettävä vain ja ainoastaan tuota öljyä.
Itse en muuta käyttäisi.

Vanhoista öljyistä ei hajuakaan
Siis uudet öljyt sisälle.

Miten sen huohottimen saa vaihdettua (korkki lähti lentoon)?
Katselin fyysisesti että on kartion muotoinen, niin että kartio menee sisälle, pitääkö purkaa koko perä vai antaako mennä?

Siis mikä sen korkin tarkoitus on (oli)?

Se korkki oli siinä varmaankin suojana
Kartio on vielä ns "väärinpäin", eli pitänee purkaa koko perä jos öljyn vaihto ei auta
Onko kenelläkään kokemusta kyseisen osan vaihdosta?
(nää työt haittaa vaan harrastuksia niin pahasti...)

Hei.
Ostin vuoden 1983 XJ.n ja sitä olen tässä huoltanut ja muutellut orkkis kuntoon. Peränöljyjä olin vaihtamassa ja kyselin Yamaha Centerin varaosamyyjältä että onko heillä öljyä joka sopii perään niin kaveri vastaa että mikä tahansa peräöljy käy perään. Kysyin onko turhaa ostaa teidän omaa eli Yamaha öljyä niin vastaus oli että on. Kuulemma laakerit ei tiedä mitä öljyä sinne laittaa kunhan se on perä/vaihteistoöljyä.
Hämmennyin ihmeellisestä vastauksesta ja jätin asian sikseen ja öljyn ostamatta.

Tämä keskustelu nyt laittoi varaosamyyjän puheen uuteen valoon jos sillä on väliä mitä öljyä sinne laittaa.

Perävauriohan on todella vaarallinen moottoripyörässä...

No joo, varaosamyyjä oli varmasti oikeassa, kunhan se on peräöljyä mitä laitetaan niin kaikki on ok.
Fjr ja V-max vaatii oman öljyn, se oli vain esimerkki että valmistajan suosituksia pitäisi noudattaa.
"Pahvi" han sanoi että ei mitään tietoa mitä öljyä perässä on, siis oikean laatuista peräöljyä tilalle ja tilanteen uudelleen arviointi.

Juuri näin. XJ ja XJ Diversioniin sopii ihan tavallinen peräöljy, mutta FJR vaatii erikoisöljyn. FJR:n perä on tehty tarkoituksella niin rouheaksi, että se lämpiää ja siten poistaa kosteuden öljystä. Mulla oli aikanaan pari XJ:tä ja peräöljyt meni todella helposti harmaaksi (=vettä seassa) kunnes peitin huohottimen ETUreunan silikonilla niin että tuuli ei päässyt painamaan vettä huohottimesta sisään. Loppui öljyjen kostuminen. Se huohotin ei ole mikään korkki, vaan nimenomaan huohotin. Jos huohottimen kansi irtoaa, sen on täytynyt olla tukossa ja sinne on tullut painetta.

Itsellä on xj 900 ei huolta jos sitä öljyä tulee hiukan johtuu kylmästä ilmasta. Ainakin itse olen huomannut jos keli menee alle +5 niin hiukan hikoilee huohottimen kautta perässä nomi 80/90 öljy.

Back