• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Xenonit

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Sakkeus
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
No niin motoristit.

MÄ haluaisin xenonit Z:n ja nyt olis aika tilata niitä.

062802moto_prv.gif

Ensinnäkin, mikäs lämpöarvo olis hyvä ? 6000K vai 5000K vai 8000k

Sit toisekseen, onko joku änkeny Z:n tollasta systeemiä?

Ja kannattaako sinne hommata kaks poltinta jotta saa sitten pitkät ja lyhyet xenoneiksi, vaiko tehä niin, että kun lyö pitkät päälle syttyy mopon omat pitkät ja sitten xenonin pitkä ?

Millainen poltin on muuten Z:ssa ?
H7 / H4 / H1 ?

Kiitoksia etukäteen.

Ja jos joku tosiaan on tehnynnä tuon rojektin niin auttakaa ihmees
idea3.gif

Ps.
Pyörä on siis Z1000 vuosimallia 2003

Vois kuvitella, että poltin on h7 kuten muissa ton ikäisissä kawoissa.. Itse valitsisin 5-6000K jos valotehoa haluaa.

Laita k6000, itellä on semmoset. Tosin suzukissa. Laita pelkkiin lyhyisiin, siksi koska niissä on sitten oikeesti sitä valotehoa! Tai jos rahat riittää niin molempiin!!

ehdottomasti ei 8k. on ihan sininen.

6k yleisin mitä myydään mutta 4k valoteholtaan paras.

itellä on toinen satsi 6k menossa. laita releet!

Releet ?

Mitkä ihmeen releet ?

Ja nyt olis ilmeisesti tarkotus ostaa kaksi settiä noita xenoneita, toisen lyön lyhyen paikalle ja toisen pitkän paikalle ?

Sori, jos kysyn tyhmiä, mut aikaisemmin kun en ole tehnynnä.
Mistä muuten porukat tilailee noita xenone settei prätkiinsä ?

Itse olen kattonut xenonkauppa.fi:tä ja motodudes:ia.
Onko muita varteenotettavia vaihtoehtoja?

Ja löytyykö pääkaupunkiseudulta xenon kauppaa ? EDULLISTA
biggrin.gif

Releet ?

Mitkä ihmeen releet ?

Ja nyt olis ilmeisesti tarkotus ostaa kaksi settiä noita xenoneita, toisen lyön lyhyen paikalle ja toisen pitkän paikalle ?

Sori, jos kysyn tyhmiä, mut aikaisemmin kun en ole tehnynnä.
Mistä muuten porukat tilailee noita xenone settei prätkiinsä ?

Itse olen kattonut xenonkauppa.fi:tä ja motodudes:ia.
Onko muita varteenotettavia vaihtoehtoja?

Ja löytyykö pääkaupunkiseudulta xenon kauppaa ? EDULLISTA
biggrin.gif
xenonkaupasta vaikka juu.

releet.. ainakin noitten settien mukana tulee apureleet. älä kytke ballastille jännitettä oman valoliittimen kautta vaan releen takaa. hoksaat sitten kun saat sen paketin käteen.

älä kytke ballastille jännitettä oman valoliittimen kautta vaan releen takaa.  hoksaat sitten kun saat sen paketin käteen.
Miksi ei saisi kytkeä omien piuhojen kautta suoraan? Onko siiä jotain riskejä?
Tämä kyllä kiinnostaa minuakin? Kytkin jännitteet ballastille juurikin orggis valoliittimen kautta ja en ole huomannut ongelmia. Mutta kerro ihmeessä lisää, meinaa tulihan siinä paketissa se relekin.

Edittiä sen verran, että mielestäni ohjeissa oli kuva, jossa annettiin ymmärtää, että H7 esim ei tarvitse relettä. Mutta esim H4 ja joku muu tarvitsee sen releen...ota noista nyt sitten saamari selvää  
nixweiss.gif

Veikkaus automaailmasta. Useissa pyörissä epäilisin virran kulkevan valokatkaisimen kautta. Lisättäessä virran kulkua (xenonin sytyttäessä) kasvaa riski katkaisimen sulamiseen. Kun siis laittaa releen ei katkaisimesta kierrä kuin pieni releen ohjaamiseen tarvittava virta.

Ja joissain laitteissa saattaa tuohon orkkisvalojen liittimeen tulla niin onneton jännite, että xenoni ei jaksa syttyä.

No niin, mut vielkään ei ole kukaan osannut kertoa löytyykö pk-seudulta (Helsinki-Espoo-Vantaa) kauppaa joka myisi xenoneja ?

kovasti göögletin, mut aika hiljasta näyttää olevan.

Mutta kertokaa ihmees, vika viikko lomaa niin vois asennella ne ja tollai
biggrin.gif

älä kytke ballastille jännitettä oman valoliittimen kautta vaan releen takaa. hoksaat sitten kun saat sen paketin käteen.
Miksi ei saisi kytkeä omien piuhojen kautta suoraan? Onko siiä jotain riskejä?
Tämä kyllä kiinnostaa minuakin? Kytkin jännitteet ballastille juurikin orggis valoliittimen kautta ja en ole huomannut ongelmia. Mutta kerro ihmeessä lisää, meinaa tulihan siinä paketissa se relekin.

Edittiä sen verran, että mielestäni ohjeissa oli kuva, jossa annettiin ymmärtää, että H7 esim ei tarvitse relettä. Mutta esim H4 ja joku muu tarvitsee sen releen...ota noista nyt sitten saamari selvää
nixweiss.gif
itse itseäni lainaten toisesta topikista:

"relesarja tarvitaan siksi, että yleensä jännite ajovaloille tuodaan suoraan virtalukon ja valokytkimen takaa. Xenon ottaa syttyessään moninkertaisen(en muista tarkaan mutta mitattiin joskus) virran hehkulankaan nähden joka kuluttaa sekä katkaisijan että virtalukon kärkiä.
myös jännitehäviöt ovat tällöin ongelma suuremman syttymisvirran takia. "

Itse olen yhden sarjan rikkonut kun ilman relettä Xenon ei tahtonut aina syttyä (tekee "stroboa").

Mutta kysymys siis kuuluu:

PK-SEUDULLA xenon kauppaa ?

Onko
biggrin.gif
Itse hain Vantaalta Allrightin vierestä Puuilo nimisestä "hongkong"-liikkeestä. maksoi muistaakeni jotain 130-140e tuplasetti H7:na. H4 setti taitaa olla muutaman kympin lisää kun siinä liikkuu se kauha pitkien ja lyhyiden välillä.

Tuolla olevat on 6000K, mutta olivat vahingossa saaneet jotain 10-12K teiniväriä ja päästiin silloin sopiviin kauppoihin..
biggrin.gif
, joten käytin autoon noi paremmat polttimot ja pyöriin tuli sinisemmät..

Takuunkin antavat ja väitti, ettei ole ihmeemmin tullut takuuvaihtoja. Noissa tosin on ne tupakkiaskia vähän isommat ballastit, eli pitää olla paikka mopossa mihin ne piilottaa.. Tosin olen saanut käsityksen, että ne pienemmät ei olisi niin kestäviä ajan mittaan??  
nixweiss.gif

EDIT:

Puuilo löytyy tuon sivun puolivälistä..

näyttäis olevan 139e  (H4 +40e)

Mulla noi on toiminut yhdessä autossa talvesta asti ja mopoilla nyt ei ole paljon kilsaa kertynyt - käynnistyksiä kylläkin..

Miten ku sain käsityksen et noi menis vain autoihin 12 V

Ja mopossahan mun käsityksen mukaan on 9 vai 6 V järjestelmä ?

Back