• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Xenonit

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Sakkeus
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Höpö höpö..

Ei voi olla liian vaikea homma tehdä itse.

Ammattimies ottaa taas sen 80 € / H ja sitä on sit kiva itse maksella.

Ja lomalla kun vielä on.

Höpö höpö..

Ei voi olla liian vaikea homma tehdä itse.

Ammattimies ottaa taas sen 80 € / H ja sitä on sit kiva itse maksella.

Ja lomalla kun vielä on.
mutta on liian vaikea selvittää a)mikä polttimo b)mikä jännite.

ei herneitä, mutta helposti saa sellaisen käsityksen ettei noi sähköhommelit ole kovin tuttuja?

smile_org.gif

muoks: "ammattilaisella" tarkoitin maallikkoa jolle on mp-sähköt tuttuja. vaikka joku kaveris.

Miten ku sain käsityksen et noi menis vain autoihin 12 V

Ja mopossahan mun käsityksen mukaan on 9 vai 6 V järjestelmä ?
Tietosi pitää osittain paikkansa, minulla oli aikoinaan Jawa jossa oli 6voltin sähköjärjestelmä. Kyllä nykyisissä moottoripyörissä kaikissa on jo 12 voltin sähköt.
Onko kukaan muuten kuullut että jossain konepyörässä tai autossa olisi ollut 9 voltin sähköjärjestelmää?

Vaikein hommahan tuossa on tehdä siisti läpivienti umpioon noille johdoille.
tounge.gif

Eli jos on mitään käsitystä sähköistä, niin homma onnistuu.

Eipä ole 9V järjestelmiä tullut vastaan.

Joo, mä oon varmaan niin kännis tääl etten tajua mistään mitään
smile_org.gif

Elin kyl ihan siinä käsityksessä, että pyörässä EI olisi 12 V jännitettä.

No virheitä sattuu.

Semmoinen kymysys tuli vastaan, et mihin te ootte sen boxin työntänyt joka tulee xenon sarjan mukana.

Kyseessä itsellä on Z1000 ja siinä ei katteita liikaa ole, joten täytyy alkaa soveltaan.

Ja onko noi MP xenonien boxit pienempiä kuin "auto käyttöön" tarkoitetut ?

Semmoinen kymysys tuli vastaan, et mihin te ootte sen boxin työntänyt joka tulee xenon sarjan mukana.

Kyseessä itsellä on Z1000 ja siinä ei katteita liikaa ole, joten täytyy alkaa soveltaan.

Ja onko noi MP xenonien boxit pienempiä kuin "auto käyttöön" tarkoitetut ?
Mä laittelin omat ballastit (boxit
tounge.gif
) tankin alle piiloon liimaten runkoon, piti vaan jatkaa johtoja. Motonetistä ja piilteemasta saa sitä samaa silikoniletkua vedenpitävillä liittimillä, mitä xenoneissa on, ei tarvii nyhrätä liittimien ja johtojen kanssa turhia.

Jotkut ballastit on pienempiä, varsinkin noihin mopoihin tarkotetuissa sarjoissa, ne nimetäänkin yleensä miniballasteiksi vaikka eipä nekään nyt kovin miniä oo...
smile_org.gif

Itellä on Z 705 -05
Ihan autokäyttään tarkoitetut xenonit sekä lyhyille että pitkille.
Ballastit mahtui just maskin taakse jäi joku milli tilaa.
Uudesta asti ollut suoraan lampun piuhoissa kiinni ja hyvin toimii.
muistaaksee tilattu Katuauto.fiistä

buttrock.gif

No niin saatana nyt on valoa,on niin perkeleesti valoa.
033102bebe_1_prv.gif

Ihan itte laitoin ja vielä ei ole pyörä edes palanut.
pftroest.gif

Hyvin mä vedän!

Jos joku haluaa ostaa yhen kappaleen xenon-setin täältä löytyy!

Ei se vaikea homma ollut,itse laitoin ballastin katteen väliin perään. Johtoa piti vähän vetää,mut ei se vaikeaa ollut.

Nyt ku te jätkät tiedätte,et mä en ole mikään sähkömies niin kertokaa mulle millainen se relen pitäisi olla.

Mut kyllähän tuli valoa joo,sellainen asia pitäs vielä käydä tarkistamassa,kuin valojen suuntaus. Tuntuu että lyhyet olis kovin ylhäällä,missäs valot voisi käydä tarkastamassa ja suuntaamassa?

kaboom.gif

xenoneista vielä...

xenonihan ei ole siitä käyttöjännitteestään niin tarkka kuin normi polttimo...

mulla on sellasia xenon sarjoja joiden ballisteissa lukee 8-32V joten ne käy myös melkein moposta kuorma-autoihin...

autossa olen käyttänyt 5000K ja kawaan laitoin 6000K H4 lampun mutta vain lyhyenä koska tuplaxenonin johtosarjassa tuleva relehässäkkä oli liian suuri piilotettavaksi,enkä tuota pitkää valoa niin paljon kaipaakaan...

ballisti oli helppo piilottaa lampun alle liimalla.

6000K tuntui paremmalta valinnalta pyörään sinisemmän sävyn takia koska se NÄKYY paremmin ,mulla kun pyörässä ei juuri valoja tarvita siksi että minun pitäisi sillä jotain nähdä...

hyvin tuntuu pelaavan vaikka on ihan suoraan oman liittimen perässä,strobottaa kyllä startatessa mutta ei se haittaa.
ei muuten himmene tyhjäkäynnillä niinkuin tavallinen h4...
tehontarvehan on vain 35W tavallisen55/60W...
062802moto_prv.gif

Ei se vaikea homma ollut,itse laitoin ballastin katteen väliin perään. Johtoa piti vähän vetää,mut ei se vaikeaa ollut.
Häh? Ymmärsinkö oikein että ballast on nyt pyörän perässä? Silloinhan sinun on ollu jatkettava kaapelia jossa kulkee tuhansia voltteja? Toivottavasti et kuitenkaan ole tehnyt niin...
omg.gif

niitä korkeajännitejohtoja EI JATKETA!

HOW HID HEADLAMPS OPERATE

HID lighting systems use a special quartz bulb that contains no filament and is filled with xenon gas and a small amount of mercury and other metal salts. Inside the bulb are two electrodes separated by a small gap (about 4 mm or 3/16th inch). When high voltage current is applied to the electrodes, it excites the gases inside the bulb and forms an electrical arc between the electrodes. The hot ionized gas produces a "plasma discharge" that generates an extremely intense, bluish-white light.

CAUTION: Once ignited, the pressure inside an HID bulb builds to over 30 atmospheres due to heat (up to 1500 degrees F inside the bulb!). This creates a potential explosion hazard so do not attempt to power a HID bulb outside of the headlamp assembly to "test" it. Also, the bulb must be in a horizontal position when it is on, otherwise it may overheat and fail.

Like street lamps and fluorescent bulbs, HID headlamps require a high voltage ignition source to start. <span style='color:red'>It typically takes up to 25,000 volts to start a xenon bulb</span>, but only about 80 to 90 volts to keep it operating once the initial arc has formed. The normal 12 volts DC from the vehicle's electrical system is stepped up and controlled by an igniter module and inverter (ballast), which also converts the voltage to AC (alternating current) which is necessary to operate the HID headlamps.

The ballast adjusts the voltage and current frequency to operating requirements. The AC ballast frequency is usually in the 250 to 450 Hz range.

Power to the HID system is usually routed through a relay and fused at the power distribution center.

When HID headlamps are first turned on, the light appears more bluish but quickly brightens as the bulbs warm up. On most applications, the HID headlamps are only used for low beams (conventional halogen high beams are used). But on some of the newest HID systems, the position of the shielding around the bulb changes position to provide both high and low beams.

Because there is no brittle filament inside a xenon HID bulb to break or burn out, the headlamps typically last up to three times longer than halogen headlamps (3000 hours versus 1000 hours of continuous operation, which is equivalent to 5 to 10 years of normal driving).

Häh? Ymmärsinkö oikein että ballast on nyt pyörän perässä? Silloinhan sinun on ollu jatkettava kaapelia jossa kulkee tuhansia voltteja? Toivottavasti et kuitenkaan ole tehnyt niin...
omg.gif

niitä korkeajännitejohtoja EI JATKETA!

<span style='color:red'>It typically takes up to 25,000 volts to start a xenon bulb</span>, but only about 80 to 90 volts to keep it operating once the initial arc has formed. The normal 12 volts DC from the vehicle's electrical system is stepped up and controlled by an igniter module and inverter (ballast), which also converts the voltage to AC (alternating current) which is necessary to operate the HID headlamps.[/b]
Olen antanut sähköalan ammattilaisen kertoa itselleni, että niitä piuhoja ei saisi jatkaa perinteisellä halpiskaapelilla, koska niissä ei välttämättä riitä johtimen suojan paksuus eli syntyy läpilyönnin riski. Tämä taas ensimmäisenä vaikuttaa siten, että lamppu ei yksinkertaisesti syty, kun se ei saa perille tarpeeksi voltteja alkukipinälle. Voi olla, että johtojen sijainnista riippuen tulee muitakin haittavaikutuksia tai vahinkoja, mutta näistä vois joku toinen valaista lisää.

Motonetistä ainakin saa sitä samaa silikonipäällysteistä piuhaa, mitä noissa polttimoissa on ja samoilla vesitiiviillä liittimillä, en uskoisi ongelmia tulevan niillä jatkettaessa.

Olen antanut sähköalan ammattilaisen kertoa itselleni, että niitä piuhoja ei saisi jatkaa perinteisellä halpiskaapelilla, koska niissä ei välttämättä riitä johtimen suojan paksuus eli syntyy läpilyönnin riski. Tämä taas ensimmäisenä vaikuttaa siten, että lamppu ei yksinkertaisesti syty, kun se ei saa perille tarpeeksi voltteja alkukipinälle. Voi olla, että johtojen sijainnista riippuen tulee muitakin haittavaikutuksia tai vahinkoja, mutta näistä vois joku toinen valaista lisää.

Motonetistä ainakin saa sitä samaa silikonipäällysteistä piuhaa, mitä noissa polttimoissa on ja samoilla vesitiiviillä liittimillä, en uskoisi ongelmia tulevan niillä jatkettaessa.
läpilyönnit voivat rikkoa myös ballastin tai polttimon.

jos jatkamiseen käyttää siihen tarkoitettua johdinta/johdinsarjaa, niin toki niitä voi jatkaa.

jospa tällaista olikin käytetty?
thumbs-up.gif

ei kai kukaan tulpanjohtojakaan jatka kaiutinkaapelilla...
wink.gif

btw, ainakin Hella valmistaa uutta 4.x sarjaa jossa noista ongelmista on päästy.

What are the features of Xenon Gas Discharge Lighting?

New 4th generation ballasts-
Hella engineers have developed the tried and trusted Xenon ballasts (HID) even further: alongside 3rd generation ballasts Hella can now supply 4th generation ballasts, which are used for Xenon work lamps (HID).
The new features offer users some decisive advantages:

• No high voltage cables necessary-
In contrast to work lamps of the 3rd generation, the high voltage is produced directly in the protected bulb socket of the D1 bulb. The complicated high voltage plug in connection on the Xenon bulb socket has been eliminated. In place of the high voltage cable, a highly flexible connection cable with a small diameter is now all that’s needed.

• Cable length of up to 3m now possible-
The longer cables offer the user a greater degree of flexibility. Where the 3rd generation ballast users were forced to position the ballast directly near the work lamp, the ballast can now be placed further away.

• Electronic ballast can be separated from the lamp-
A plug-in connection on the 4th generation ballast makes it possible to remove the connection cable to the headlamp. This means the connection cable can be fed through an opening in the bodywork and the ballast mounted inside the vehicle. This makes mounting even easier.

xenonihan ei ole siitä käyttöjännitteestään niin tarkka kuin normi polttimo...

mulla on sellasia xenon sarjoja joiden ballisteissa lukee 8-32V joten ne käy myös melkein moposta kuorma-autoihin...

hyvin tuntuu pelaavan vaikka on ihan suoraan oman liittimen perässä,strobottaa kyllä startatessa mutta ei se haittaa.
kyllä se on tarkka nimen omaan alijännitteen suhteen.

tosin...

nykyisin myytävät sarjat ovat onneksi noita "universaaleja" malleja, jolloin se ei sitten enää ole niin tarkkaa
smile_org.gif

normaali Halogen taas ei ole niin tarkka alijännitteestä. siksi useissa automalleissa onkin ns. päivävalotoiminto, joka pudottaa jännitettä polttimoille.

ja Sakkeukselle: valmiita relesarjoja (rele, sulakkeet, johdot, liittimet...) saa 8 eurolla. oikeastaan ainoa syy, miksi sitä suosittelen on se ettei kaikki virta kulje pyörän omien sähkölaitteiden läpi. jos pyörässä on jo releet ajovaloille, erillistä sarjaa ei tietenkään tarvita. varmaan joissain uusissa pyörissä nämä jo on?

Nyt kysyn kun en tiedä (lue tyhmä kun olen
biggrin.gif
)
Pyörän valot ei syty suoraan kun virrat laittaa päälle, eikä pyörässä ole erillistä valokatkaisijaa, onko mahdollista kun valot syttyvät vasta koneen lähtiessä käyntiin, että pyörässäni olisi jo rele ?

Ja kyl mä vaan jatkoin sitä suurjännite piuhaa.
Ainut minkä riskin itse näin siinä olevan, on se, et piuha murtuu / lyö läpi jostain kohti ja suurjänite purkautuu runkoon.

Ja jos ballisti tai lamppu hajoo, onhan noita toinen viel jäljellä
smile_org.gif

Kuinka suurista jännitteistä muuten puhutaan xenon valojen "käynnistyessä" sekä silloin kun ne ovat päällä.

Jos olen oikeen ymmärtänyt lamppu tarvii suur jännitteen syttyäkseen, mutta kun se on syttynyt jännitteen määrä pinenenee ?

Sori en tiedä niin pitää kysyä
smile_org.gif

PS.
Valojen suuntaus, antakaa joku hyvä kikka.
Nyt tuntuu siltä, et valot toljottaa liian ylös...

Nyt kysyn kun en tiedä (lue tyhmä kun olen
biggrin.gif
)
Pyörän valot ei syty suoraan kun virrat laittaa päälle, eikä pyörässä ole erillistä valokatkaisijaa, onko mahdollista kun valot syttyvät vasta koneen lähtiessä käyntiin, että pyörässäni olisi jo rele ?

Ja kyl mä vaan jatkoin sitä suurjännite piuhaa.
Ainut minkä riskin itse näin siinä olevan, on se, et piuha murtuu / lyö läpi jostain kohti ja suurjänite purkautuu runkoon.

Ja jos ballisti tai lamppu hajoo, onhan noita toinen viel jäljellä
smile_org.gif

Kuinka suurista jännitteistä muuten puhutaan xenon valojen "käynnistyessä" sekä silloin kun ne ovat päällä.

Jos olen oikeen ymmärtänyt lamppu tarvii suur jännitteen syttyäkseen, mutta kun se on syttynyt jännitteen määrä pinenenee ?

Sori en tiedä niin pitää kysyä
smile_org.gif

PS.
Valojen suuntaus, antakaa joku hyvä kikka.
Nyt tuntuu siltä, et valot toljottaa liian ylös...
nyt kun katsoin tuon vuosimallin, niin on todennäköistä että siinä on valorele jo. mulla ei ole zetan kaavioita käsillä nyt, mutta ainakin tuon ikäisissä pienemmissä ninjoissa, joissa on myös ecu, on rele ajovaloille. - ei siis tarvetta erilliselle relesarjalle, jos pyörässä ei ole itsediagnostiikkaa joka valvoo polttimoita (ilmeisesti ei ole).

ok, tähän asti kaikki hyvin.

suurjännitekaapelin jatkaminen tavallisella johdolla aiheuttaa ongelmia ennemmin tai myöhemmin! ballastin tai polttimon rikkoontumisen lisäksi on suurena vaarana se, että läpilyönti rikkoo pyörän elektroniikkaa. suuret virta/jännitepiikit voivat tehdä mitä tahansa.

kuten tuossa muutamaa viestiä ylempänä copy-pastesin, syttymisjännite on yleensä (max) luokkaa 2,5kV (25000V). syttymisen jälkeen ballasti(kuristin) alkaa rajoittaa polttimolle kulkevaa virtaa. lainauksen mukaan jännite "kuumalle" lampulle on luokkaa 80VAC.

yllä mainitusta syystä johtuen joskus voi myös olla ongelmana sulakkeen palaminen valoja kytkettäessä. normaali 55w H4 polttimo ottaa virtaa n. 4,5A kun taas HID lämmettyään n.3A.
mutta... syttymiseen tarvittava virta on xenonilla eritäin suuri jonka se ottaa syttymishetkellä sekä muutama sekunti sen jälkeen - jopa 15A!
jos oletetaan, että tämä virta kulkee joka kerta virtalukon ja valokatkaisijan läpi (ei releitä), on vain ajan kysymys koska liittimet/kytkimen kärjet sulaa jommastakummasta.

hommaa nyt ihmeessä siihen edes ne oikeat jatkojohdot!

valojen suuntaamiseen löytyy ohjeita vaikka tuolta. kun olet tuon lukenut niin kelaa vähän alaspäin..:
http://www.bajahill.net/s-h-m-FAQ-5.html#5.4.1

..

edit
sori sekava teksi, kello on jo paljon
033102beer_1_prv.gif

mitä todennäköisimmin zetassa kytkentä vastaa liitettyä kuvaa, tai sitten ei..

sanoi:
This motorcycle adopt the daylight system and have a
headlight relay in the relay box. The headlight does not
go on when the ignition switch and the engine stop switch
are first turned on. The headlight comes on after the starter
button is released and stays on until the ignition switch is
turned off. The headlight will go out momentarily whenever
the starter button is pressed and come back on when the
button is released.

joten tämän mukaan rele katkaisee sähköt kun pyörä ei ole käynnissä, mutta muuten päävirta kulkee kytkimien kautta (eli rele kannattaa laittaa)

täytyy palata asiaan kun/jos jaksan tsekata tarkemmin läpi tuon toteutuksen. tietty jos joku tuntee zetan sähköt paremmin, voisi selventää?

oikeestaan vois deletoida koko viiestin, mutta jääpähän jotain mihin voi joku pilkun***ja tarttua
buttrock.gif

kiitos avusta tyhmälle
smile_org.gif

No kyl tässä tän kesän voi kuumalla perseellä ajella
smile_org.gif

Jos vaikka sit talvella vaihtelee letkua kun sain oman tallinkin ku uuteen kämppään muutan
smile_org.gif

Back