• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Xenon valot

Onko tietoa hyvistä, pienistä valoista ja mistä niitä edullisesti
saa hankittua !
Vanhan valot kun ei ole niitä parhaimpia niin kuin ei vanhan silmätkään.

itselle tuli hankittua tämmöiset, mitkä näkyy tuossa peilin alla kun tarkkaan katsoo. Allrightista löytyi, hinta oli joku 180€ per lamppu.

Ja joo, baarista tulossa pyörän kanssa ulos!

On tietoa ja kokemusta hyvistä ja pienistä valoista, mutta ei sellaisia mistään edullisesti saa. Hyvä ja halpa kun on aina pakattu eri pakettiin. Hellan microDe- Xenon kaukovalo on sananmukaisesti loistava. Lyhyiden valojen parantaminen on sitten jo vaikeampi juttu.

Kysehän on olennaisesti millaista poltinta ollaan korvaamassa. Nuo H4-Bi-Xenon hässäkät liikkuvine polttimineen kait ovat vaihtelevia laadultaan.

K1200RS ja K1200LT lähivalojen H7-lähivalopolttimon korvaaminen XENON-korvaussarjalla on kokemuksen mukaan a) erittäin helppoa b) äärimmäisen tuloksellista

Onko kenelläkään kokemusta muunnossarjan asentamisesta  R1100S lyhkäsien tilalle?
Bemun lyhkäset kun ovat vakiona jotain onnettoman ja olemattoman väliltä.
Tuli tilattua merkkikohtainen sarja tuolta " www.convert2xenon.co.uk " (anteeksi mainostaminen)
Kuluineen jäi hieman alle 90€.
Asennus vain vähän pelottaa. Onkohan räjäytettävä pyörä miten atomeiksi  
eek.gif

Ostin Touratechiltä oikealle halogeenisumuvalon ja vasemmalle xenon apukaukovalon. Halvaksi se EI tullut, mutta toisaalta asennus oli helppoa, kun kaikelle oli etukäteen kauppiaan toimesta mietitty paikat ja reitit. Asennukseen meni jotain 4 tuntia tai sillai osaamattomalta. Suurin ongelma tuli, kun en aluksi käsittänyt miten käyttää ryöstäjää...

Koitetaanpa, saanko kuvia tulemaan.

Ensin pelkät parkit:

8143010478554344871orig.jpg

sitten parkit ja lyhkööset:

8143010478554344873orig.jpg

lisätään sumuvalo:

8143010478554344937orig.jpg

Koko koreus:

8143010478554344940orig.jpg

Kameran automatiikka sotkee hieman vaikutelmaa.

edit: valot on Hellan tekeleitä.

Oisko kellään tietoa, valistunutta arvausta tai jopa kokemusta yhdistelmästä: can-väylä ja tarvike-xenonvalot. Toimiiko suoraan, vaatiiko jonkun ohjelmoinnin vai ilmoitteleeko jatkuvasti valoviasta. Mopo on F 800S.

Riippuu ilmeisesti paljon siitä Xenon sarjasta tuleeko vikailmoitusta palaneesta lampusta vai ei.

Tuolla i-BMW foorumilla löytyy jonkinverran keskustelua asiasta. Toiset ovat vaihtaneet ainakin K-1200 sarjalaisiin alkuperäisen polttimon tilalle Xenoneita onnistuneesti ilman mitään herjaa palaneesta lampusta.

Xenonkaupasta löytyy myös erillisiä sarjoja joilla voi varmistaa ettei vikailmoitusta tulisi.

Vaihdoin pitkille GeSsuun Xenonit. Ajoa niillä on vielä rajoitettu määrä, mutta herjoja ei ole ollut. Xenonin merkki on Cobra.
062802moto_prv.gif

Tänään käänty joku paku risteyksestä vastaan ja laittoi samantien mielenosoituksellisesti pitkät (joku sairas joulukuusiviritys) päälle, vaikka mulla ei ollu kun noi lyhyet ja sumari ja nekin ihan säädyllisesti suunnattuna. Tarjosin sitten siihen vastapalloon pitkät ja ksenonin, mutta ei se volkkari siihen mitään reagoinut. Pitänee suunnata valot.

Ei suoranaisesti ole vastaus kysymykseen, mutta minulla on GT:ssä tehdas xenon -lyhyt- ja perjantaina tuli ajeltua pitkästäaikaa pimeässä ja olihan kiva ajella, kun sekä lyhyillä, että pitkillä -halogeenit- näki! Tosin GT:ssäkin on muotoilun altarille hävitetty lähikenttä, muutama metri keulan edessä on pimeää, ja kallistettaessa huomaan keilan kapeuden pystysuunnassa. Ei sitä valoa kyllä ikinä liikaa ole ja ei taida valoni pärjätä saman kaupungin eräälle parannellulle LT pyörälle  
nixweiss.gif
. Parhaat valot olen nähnyt uuden mallisen VFR:n keulalla, jonka hyvät halogeenit oli vielä muutettu xenoneiksi. Siinä sitä Norjan tunnelitkin näytti valaistuilta, joiden pimeyden tietää jokainen siellä reissannut.

Olen itsekin oppinut jo teiniä, että on halpoja ja on hyviä, siitä sitten valitset kummat otat. Näin myös valolaitteissa. Ei kannata sortua halpoihin, menee turha askartelu vain hukkaan.

Riippuu ilmeisesti paljon siitä Xenon sarjasta tuleeko vikailmoitusta palaneesta lampusta vai ei.

Tuolla i-BMW foorumilla löytyy jonkinverran keskustelua asiasta. Toiset ovat vaihtaneet ainakin K-1200 sarjalaisiin alkuperäisen polttimon tilalle Xenoneita onnistuneesti ilman mitään herjaa palaneesta lampusta.

Xenonkaupasta löytyy myös erillisiä sarjoja joilla voi varmistaa ettei vikailmoitusta tulisi.
Näkyy löytyvän noista muistakin Xenon-sarjoja myyvistä kaupoista noita "CANBUS"-virheilmoituksen poistajia, jotka pitävät huolen siitä ettei vikailmoituksia pitäisi tulla.

Tänään käänty joku paku risteyksestä vastaan ja laittoi samantien mielenosoituksellisesti pitkät (joku sairas joulukuusiviritys) päälle, vaikka mulla ei ollu kun noi lyhyet ja sumari ja nekin ihan säädyllisesti suunnattuna.  Tarjosin sitten siihen vastapalloon pitkät ja ksenonin, mutta ei se volkkari siihen mitään reagoinut. Pitänee suunnata valot.
Ootko päässy pimeällä ajeleen ts. oliko hintansa arvoiset? Noi Gessun vakio valot on kyllä surkeat!

Tänään käänty joku paku risteyksestä vastaan ja laittoi samantien mielenosoituksellisesti pitkät (joku sairas joulukuusiviritys) päälle, vaikka mulla ei ollu kun noi lyhyet ja sumari ja nekin ihan säädyllisesti suunnattuna.  Tarjosin sitten siihen vastapalloon pitkät ja ksenonin, mutta ei se volkkari siihen mitään reagoinut. Pitänee suunnata valot.
Ootko päässy pimeällä ajeleen ts. oliko hintansa arvoiset? Noi Gessun vakio valot on kyllä surkeat!
Kerron, kun pääsen kokeileen.

Tilaamani Xenon-sarja tuli Englannista ajallaan. Tosin lyhyen (H1) sijasta tuli pitkät (H7). No, sattuuhan noita.
Itse asennus oli lapsellisen helppoa. Pari tuntia ähellystä ja baanalle. WOW miten tie valaistui. Uskomatonta. Pakko saada lyhyetkin vaihdettua kun näki miten pitkät parantui.
Ei kyllä enää minun pyörässä tule halogeenit hehkumaan  
kynttila.gif

Mä mitään sähköistä ymmärrä, ja se juuri rajoittaa toteuttamista. Eli ajatuksena olisi korvata kummatkin R1200GSA:n (-09) alkuperäiset H7 tuikut Xenoneilla. Tarjolla olisi tämmöinen muutossarja autoon, ja siitä H7R polttimo 6000K:n värilämpötilalla. Eniten ihmetyttää tuo Ballastin tyyppi, että pitäisikö olla "Special CAN-BUS proof", jotta istuisi ilman ongelmia CAN väylään....
Mitä mieltä kansallinen raatimme on? Onko tässä järkeä.

Mä mitään sähköistä ymmärrä, ja se juuri rajoittaa toteuttamista. Eli ajatuksena olisi korvata kummatkin R1200GSA:n (-09) alkuperäiset H7 tuikut Xenoneilla. Tarjolla olisi tämmöinen muutossarja autoon, ja siitä H7R polttimo 6000K:n värilämpötilalla. Eniten ihmetyttää tuo Ballastin tyyppi, että pitäisikö olla "Special CAN-BUS proof", jotta istuisi ilman ongelmia CAN väylään....
Mitä mieltä kansallinen raatimme on? Onko tässä järkeä.
Katso/lue aiempia viestejä (tässä ketjussa) CAN-väylään istuttamisesta.

Yksi kokemus lisää aiheseen. Laitoin vuoden 2007 R1200GS:n alkuperäisten H7 polttimoiden tilalle Cobran muutossarjat ohuilla ballasteilla. Ei herjoja känniväylästä.

Parin illan testiajon perusteella näyttäisi onnistuneelta operaatiolta, mutta pieni riesa on pitkien hitaahko syttyminen hehkulamppuun verrattuna. Mutta kyllä valoa piisaa, eikä hajavalon määrä näytä merkittävästi kasvaneen. Ainakaan vastaantulijat eivät ole vielä valojaan vilkutelleet.

Hinta jäi alle puolentoistasadan, aikaa meni noin tunti. Lopullinen hinta selvinnee ekassa ratsiassa.
lookaround_orig.gif

Back