• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Wp-takaiskari ja alkuperäinen keula

Niin mutta onhan tässä iskareita tullu kyllä muuteltu sopiviksi motocrossiin, jääradalle ja supermotoon. Tai että sitä on tullu tehtyä jo se vähän reilu 10-vuotta...

Se nyt on vain fakta, että bulkki iskari vs. tunnetun valmistajan ns. kisaiskari on aivan eri luokkaa

Monelle vaimennus on ihan ok vakioiskarissa, ei edes osaa vaatia muuta. Mutta kyllä se kun vähän ajaa ja radalle pääsee niin alkaa mieli muuttumaan.
Minkä verran olet ajanut 2000-luvun vakioalustaisella r/rr-kyykyllä radalla?
Entä sellaisella jossa jouset on vaihdettu sinulle sopiviksi?
Ja sitten vielä sellanen jossa on keulakitti ja kisaiskari?

Eli ootsä koskaan päässy vertailemaan r/rr-mopoa motocrossi/jäärata/supermoto:n eroja silleen, ett mikä alustamuutos missäkin lajissa merkitsee kuinka paljon? Ett mistä on eniten hyötyä missäkin?
Ja missä vehkeissä on millanen vakioalusta vs kisa-alusta? Eli kuinka paljon niillä on käytännössä eroa?
Vastaan vaikka minulta ei kysytty:

Kokemusta on 1000RR:stä seuraavilla kombinaatioilla:

-06 mallisella

Kadulla+ radalla

Vakio keula+ vakio takaiskari

Matris kartridge-kit + vakio takaiskari

-04 mallisella:

Radalla:

Vakio keula S/O productsin sisuskaluilla ja omalla painolle sovitetuilla jousilla + WP takaiskari omalle painolle sopivalla jousilla.

Kaikilla noilla painumat säädetty kohdille sikäli kun (vakiojousilla minun painolla onnistui).

Kommentit:

-06 malli:

Kadulla tuota Matriksen keulan tuomaa hyötyä ei oikeastaan huomannut. Radalla uskoisin että suurin hyöty oli sopivilla jousilla. Minun painolleni vakkari takajousi oli liian pehmeä. Mun vauhdeilla ainoa ongelma oli takarenkaan kuluminen (ilmeisesti johtuen pehmeästä takajousesta).

-04 malli:

Takaiskarin säätöihin en ole koskenut vaan ovat huollon jäljiltä suositusarvoissa. Keulassa olen säätänyt sisäänmenovaimennusta nipparin mukaan + sateella esijännitystä pois molemmista päistä. Pyörä kulkee juin juna.

Kerros Scuuba missä vaiheessa mun pitää opetella säätämään tuota alustaa jotta saan lisää vauhtia (laita vaikka aikoja suomen radoille)? Ja kumpaan kannattaa keskittyä; säätämiseen vai ajamiseen? Paljonko olet itse saanut lisävauhtia alustaa säätämällä?

Kerros Scuuba missä vaiheessa mun pitää opetella säätämään tuota alustaa jotta saan lisää vauhtia (laita vaikka aikoja suomen radoille)?
Ja kumpaan kannattaa keskittyä; säätämiseen vai ajamiseen?
Paljonko olet itse saanut lisävauhtia alustaa säätämällä?
Kuten jo tuossa aikaisemmin mainitsin niin:"kannattaisi siinä samalla matkanvarrella opetella säätämään".

Jos mopo toimii niin kuin haluaa, niin ajamiseen.
Jos ei, niin säätämiseen.

20-30 sekkaa max, toistaseks.

Tohon nyt ainakin kannattaa osallistua sen toteutuessa:
http://www.moottoripyora.org/cgi-bin....=124171
Siel tulee olemaan hyvin suurella todennäköisyydellä erittäin paljon kuskeja myös hitaammaasta päästä (=keskiryhmätasoa).

Muuten hyvä, mutta tuonnekin tulee varmaan jotain vaatimuksia yksiosaisen nahkapuvun suhteen. Ajelen vielä kaksiosaisella, joten yhden kisan ajamiseen yksiosaisen hankkiminen on vähän tyyristä.

-tuomas-

Kerros Scuuba missä vaiheessa mun pitää opetella säätämään tuota alustaa jotta saan lisää vauhtia (laita vaikka aikoja suomen radoille)?
Ja kumpaan kannattaa keskittyä; säätämiseen vai ajamiseen?
Paljonko olet itse saanut lisävauhtia alustaa säätämällä?
Kuten jo tuossa aikaisemmin mainitsin niin:"kannattaisi siinä samalla matkanvarrella opetella säätämään".

Jos mopo toimii niin kuin haluaa, niin ajamiseen.
Jos ei, niin säätämiseen.

20-30 sekkaa max, toistaseks.
No mitä mun pitäisi säätämisestä opetella?

Onko tuo 20-30 sekkaa säätämisen ansiota? Paraneeko mun ajat edes puolet tuosta jos opettelen säätämään alustaa?

* puree hammasta, pystynkö olemaan vastaamatta... EEEEEEEENNNNN*

Saanko minäkin vastata?

Q:Minkä verran olet ajanut 2000-luvun vakioalustaisella r/rr-kyykyllä radalla?
A: Paljon: 2002 GSX-R1000, 2003 ZX-6R, 2004 GSX-R600, 2005 CBR1000RR, 2006 R6R (kisapeli jolla voitin Suomen Cup-mestaruuden), 2009-2010 998sFE

Q: Entä sellaisella jossa jouset on vaihdettu sinulle sopiviksi?
A: 2000-2001 748R jossa oli kauden 2001 Penttilän shimmaama keula ja Öhlins takaiskari.

Q: Eli ootsä koskaan päässy vertailemaan r/rr-mopoa motocrossi/jäärata/supermoto:n eroja silleen, ett mikä alustamuutos missäkin lajissa merkitsee kuinka paljon?
A: Tavallaan, sekä supermoton että jääradan SM-kapinoita ajanut TÄYSIN vakiolla CRF450R:llä. Supermotossa parhaimmillaan 4. kisoissa, jääradalla 8.

Q: Ett mistä on eniten hyötyä missäkin?
A: Luulen että supermotossa ja jääradalla alustamuutoksilla olisi voinut päästä korkeammalle. Radalla en ole koskaan valehdellut itselleni että alusta olisi ollut suurin rajoittava tekijä.

Q: Ja missä vehkeissä on millanen vakioalusta vs kisa-alusta? Eli kuinka paljon niillä on käytännössä eroa?
A: Kun ajat SM A-luokissa, alkaa varmasti olemaan vaikutusta kisa-alustalla ja sen säädöllä. Normikokoiselle kuskille sen sijaan aika pitkään R-pyörissä riittää vakioalusta, ihan kilpailuiden voittamiseen saakka.

Ja ettei joku nyt taas luule että olen jollain vendetalla Scuupaa vastaan.  Näin se ei ole. Pyörän rakentaminen sinänsä on oma ulottuvuutensa. Mutta noiden namiskoiden ruuvaaminen ei tee nopeaksi. Eikä osien pulttaaminen kiinni. Osa saa toki sitä kautta korvien väliin luottoa, tai uutta innostusta ajaa enemmän. Mutta rata-ajaminen nopeasti ja turvallisesti ei lähde siitä että osaisit ruuvata ruuvit johonkin optimaaliseen kohtaan. Scuupakin ajaisi mopollaan lujempaa kun olisi jättänyt ne namiskat tehtaan asetuksiin ja suostunut kuuntelemaan annettuja neuvoja. Sinänsä hieno harrastus että tätä saa tehdä monella tapaa. Asioista messuaminen vaan olisi jätettävä vähemmälle.

EDIT: sana "kisa-alusta" lisätty

Minkä verran olet ajanut 2000-luvun vakioalustaisella r/rr-kyykyllä radalla?
Entä sellaisella jossa jouset on vaihdettu sinulle sopiviksi?
En ole ajanut radalla senttiäkään kyykyllä mutta vois varmaan mutuna sanoa ,että eiköhän rr-pyörällä moottoriradalla tule samat asiat eteen mitä kurapyörälajeissakin. Karkeasti yleistäen sanottuna vaikka kolmiasteisesti.

1.Aloitat ajamisen->ihan sama miten alusta on kunhan pääsee ajamaan.
2.Olet ajanut jonkunverran->olet kokeneempi ja alat huomaamaan eron ja vaatimaan alustalta toimivuutta mistä selviää säätelemällä clikkereitä/painaumia.
3.Ajanut paljon ja tunnet pyörän käyttäymistä->olet paljon kokeneempi alusta asioissa ja tunnet/huomaat että vakio alusta ei toimi haluamallasi tavalla.

Saatat ehkä huomata, että tuolle karkealle asteikolle löytyy ne keinot miten niitä yleensä korjataan kokemuksen mukaan. 1=vakio alusta, 2=säädetty alusta, 3=kittikeula ja rakennettu/aftermarket iskari. Itseäni ei katupärrällä kiinnosta radan kiertäminen pätkääkään mutta...
Eli ootsä koskaan päässy vertailemaan r/rr-mopoa motocrossi/jäärata/supermoto:n eroja silleen, ett mikä alustamuutos missäkin lajissa merkitsee kuinka paljon? Ett mistä on eniten hyötyä missäkin?
Ja missä vehkeissä on millanen vakioalusta vs kisa-alusta? Eli kuinka paljon niillä on käytännössä eroa?
Mulla on tuolla tallissa kolmet iskunvaimentimet(parit t-kappaleet myös) eri lajeja varten. Että kyllä tuo on tullut huomattua mikä laji vaatii mitäkin "ominaispiirteitä". Eri lajien vaatimat muutokset ovat sen verran suuria, että jokakerta ei viiti yksiä iskareita alkaa muokkaamaan. Aikavertailua ei ole tullut tehtyä koska se ei edes kiinnosta.
Nykyään yhessäkään iskarisetissä ei ole vakioasetuksia, eli onko nämä iskarit nyt sitten kisaiskareita, kun ne on herkistetty, vaimennukselta muutettu, madallettu ja jopa rakenteeltaan erillaisia sisuskaluiltaan vakioon verratessa?

Vaikka iskarit on miten erillaiset ja laji miten erillainen toisen kanssa niin silti: ei se iskunvaimennin tiedä pakkaantuessa ajetaanko ärärrää vai motocrossia. Nämä nyt on karkeita yleistyksiä mutta useampaa lajia ajavana nyt tuppaa asiaa miettimään hieman eri kulmasta. Sehän nyt on vain sinun niin vaikea purra ja niellä...

998sFE, sinulla oli hyvä pointti viestissäsi. Kurapyörälajeissa tulee minun mielestäni helpommin vastaan se, että kuski kehittyy ja huomaa että nyt alusta on rajoittava tekijä.(crossikorkuinen pyörä vs. jääkorkuinen pyörä). Sit kun pyörä madalletaan kierrosaika tippuu ja on hyvä mieli. Sitten taas alkaa että piru kun joku jarruttaa ja huomaa ettei ole pitoa kaverien lailla. Taas säädetään iskareita lisää, silloin voidaan puuttua shimmitykseen koska pelkkä madallus ei enää riitä. Vähän voisi kieromielisin huomata, että taas ollaan tuolla karkealla "ajamisen 3-asteikolla".
Ratapyörissä tämän vauhdin nosto sille tasolle, että huomaa esim. alustan muodostuvan rajoittavaksi tekijäksi on aika korkealla. Esim. meikäläisellä alkaa pää rajottamaan ennen sitä, vaikka smotoa ja jäärataa ajaakin melko hulluna
smile_org.gif
Vaikka ei hyödyntäisikään alustan/tehon tuomia hyötyjä täysin hyväksi niin silti harrastuksesta voi nauttia hyvillä alustan komponenteilla tai turbolla tehoa tuomassa.

"* puree hammasta, pystynkö olemaan vastaamatta... EEEEEEEENNNNN*"

No hei, hyvä yritys ainakin oli. :]

"Saanko minäkin vastata?"

No totta helvetissä, onhan talvi ja kaikkee.

"Ja ettei joku nyt taas luule että olen jollain vendetalla Scuupaa vastaan.  Näin se ei ole. Pyörän rakentaminen sinänsä on oma ulottuvuutensa. Mutta noiden namiskoiden ruuvaaminen ei tee nopeaksi. Eikä osien pulttaaminen kiinni. Osa saa toki sitä kautta korvien väliin luottoa, tai uutta innostusta ajaa enemmän. Mutta rata-ajaminen nopeasti ja turvallisesti ei lähde siitä että osaisit ruuvata ruuvit johonkin optimaaliseen kohtaan."

Tuosta olen aivan täysin samaa mieltä.

"Scuupakin ajaisi mopollaan lujempaa kun olisi jättänyt ne namiskat tehtaan asetuksiin"

Tuosta taasen että ei helvetissä.
~100kg äijä pystyy toki ajamaan vakio -05 ZX-6R täysin tehdasasetuksilla huomattavasti kovempaa kuin minä nyt.
Mutta on se vaan niin vitusti kivempaa ajaa mulle sopivilla jousilla ja säädetyillä vakiovaimentimilla ja ratarenkailla.
Mopo menee just sinne minne mä sitä osaan ajaa, ei tee mitään ylimäärästä, eikä yllätä missään. Eikä ole samanlainen lulla kuin mitä oli vakiojousilla (liian löysät) ja vakiovaimennusasetuksilla (päin helvettiä vs nykyiset "hihamutuvakiot").
Luulis ny varsinkin sun sen eron tajuavan.

"ja suostunut kuuntelemaan annettuja neuvoja. Sinänsä hieno harrastus että tätä saa tehdä monella tapaa. Asioista messuaminen vaan olisi jätettävä vähemmälle."

Samaa mieltä joo, mut nyt oli kyseessä keskiryhmäkuski, joten ajattelin vain jotta mistä saa noin niinku parhaan hyötysuhteen euroileen tossa vauhdissa.

Kurapyörälajeissa tulee minun mielestäni helpommin vastaan se, että kuski kehittyy ja huomaa että nyt alusta on rajoittava tekijä.

Ratapyörissä tämän vauhdin nosto sille tasolle, että huomaa esim. alustan muodostuvan rajoittavaksi tekijäksi on aika korkealla.
Tuotapa juuri tarkoitin.
Edelleen viitaten triidin aloittajan tilanteeseen: keskiryhmän "rr-kuski"...

"Scuupakin ajaisi mopollaan lujempaa kun olisi jättänyt ne namiskat tehtaan asetuksiin"

Tuosta taasen että ei helvetissä.
~100kg äijä pystyy toki ajamaan vakio -05 ZX-6R täysin tehdasasetuksilla huomattavasti kovempaa kuin minä nyt.
Mutta on se vaan niin vitusti kivempaa ajaa mulle sopivilla jousilla ja säädetyillä vakiovaimentimilla ja ratarenkailla.
Mopo menee just sinne minne mä sitä osaan ajaa, ei tee mitään ylimäärästä, eikä yllätä missään. Eikä ole samanlainen lulla kuin mitä oli vakiojousilla (liian löysät) ja vakiovaimennusasetuksilla (päin helvettiä vs nykyiset "hihamutuvakiot").
Luulis ny varsinkin sun sen eron tajuavan.
Hei, mä olen katsonut sun ajamista monta kierrosta ja sanonut että en osaa sanoa mitä sun mopo tekisi väärin. Koska sä teet sarvissa niin helvetisti väärin ettei mikään alusta maailmassa riitä sitä korjaamaan.

Edelleen, jos ens kesänä tulee rataa ajettua, neuvon jos korvat on auki ja halu oppia. Seinille en jaksa puhua.

Lauantaina harrastajacrossaaja aikoo taas osallistua kisoihin, vaikka ei oo vielä säätönamiskoihin koskaan ko mopossa koskenutkaan. Ei tää talvi pitkä ole jos lelut on jokasäähän.

Hei, mä olen katsonut sun ajamista monta kierrosta ja sanonut että en osaa sanoa mitä sun mopo tekisi väärin. Koska sä teet sarvissa niin helvetisti väärin ettei mikään alusta maailmassa riitä sitä korjaamaan.
Tohon sen verran, että en mä tietenkään yritä sillä alustalla korjailla niitä mun tekemiä virheitä. Vaan olen yrittänyt minimaalisilla muutoksilla/rahamäärällä saada siitä alustasta rauhallisen tasapainoisen neutraalin kompromissin aikaiseksi. Jolloin sitten taasen pystyy rauhassa keskittyä siihen omaan ajamiseen, vaikka se ajaminen sit taasen sinänsä on ihan päin helvettiä.

Tuli eteen hyvältä vaikuttava tarjous "Super Competition WP":n iskarista. Budjetti ei anna periksi päivittää keulaa samaan aikaan, joten tuleeko jotain ongelmia jos päivittää vain takaiskarin keulan jäädessä alkuperäiseksi?

pyöränä -07 cbr1000rr
Ja riippuen siitä, mitä vauhtia ajelet nyt, niin ihan turhaa edes vaihat sitä takapamppua. Paljon suuremman vaikutuksen ja todella paljon suuremman hyödyn saat aikaseks, kun vaihdat ensin jouset (keula&taka) sopiviksi sun painolle/tyylille, jos siis tarvetta.
Nyt puhuu scuppaduveinau aivan täyttä PA*KAAAAAAAA!

Älä oikeasti edes kuvittele, että "paljon suuremman vaikutuksen" saat aikaseksi pelkällä jousen vaihdolla.

Oikeasti hyvä ja laadukas takaiskari on aina hintansa värtti jos käytettynä/alennuksella sen saa. Uutena ovat usein liian kalliita.

edit. osta vain ehottomasti se iskari.
Samaa mieltä! Bonuksena tulee vielä sen WP:n huollettavuus vs. vakio!

Suurin ero (minun mielestä) tulee vakion ja aftermarket iskarien välillä siinä vaiheessa kun ajetaan useampi ratakierros putkeen. Vakio iskari "väsähtää" jo muutaman kierroksen jälkeen, kun taas öölins tms. "jaksaa" pitempää. Näin ainakin niissä parissa kilvettömässä kusiaisessa mitä mulla on ollut. Toisessa oli öhlins takana ja saman firman hilut edessä, kun taas toisessa vakio takapää ja öhlins jouset edessä. Tuo vakio oli ajettu n.2000 km ja Öhlins alustainen varmaankin 5-6 x enemmän... Ja sitä vakio iskaria on hieman hankala huoltaa.

Täytyy itsekkin osallistua tähän keskusteluun  
smile_org.gif
. Minulla itsellä on pyörässä vakio-alusta ja en huomaa mitään muuta ongelmaa rata-ajossa kuin et kuski on ainoa rajoittava tekijä vauhdin kasvuun.Uskoisin et mun vauhdit on samalla tasolla kuin scuuballa ja kuskin koko myöskin samaa tasoa.
Itse koitan kasvattaa vauhtia pyytämällä nopeimilta neuvoa/ohjeita (kiitos opettajille) ja täytyy sanoa et mulla se on ainakin auttanut tosi paljon omaan kehitykseen enemmän kuin säätöjen turha miettiminen,mutta ehdottomasti mäkin ostaisin iskarin jos "sopivasti" saisin ja kysyisin säädöt joltain joka tietää todella säätämisestä enkä miettis yhtään enempää asiaa    
wink.gif

Suurin ero (minun mielestä) tulee vakion ja aftermarket iskarien välillä siinä vaiheessa kun ajetaan useampi ratakierros putkeen. Vakio iskari "väsähtää" jo muutaman kierroksen jälkeen, kun taas öölins tms. "jaksaa" pitempää. Näin ainakin niissä parissa kilvettömässä kusiaisessa mitä mulla on ollut. Toisessa oli öhlins takana ja saman firman hilut edessä, kun taas toisessa vakio takapää ja öhlins jouset edessä. Tuo vakio oli ajettu n.2000 km ja Öhlins alustainen varmaankin 5-6 x enemmän... Ja sitä vakio iskaria on hieman hankala huoltaa.
Kyllähän tosiaan se vakiotakaiskarikin kannattaa huollattaa ts öljyt vaihtuu.
Ja jos se huollattaminen on vaikeaa/kallista, niin toki kannattaa vaihtaa aftermarkettiin.
Toi mun mopon vakio-showa huoltuu alle huntilla, joten sen suhteen en oo nähny tarpeelliseks vaihtaa aftermarkettiin. Tosin netistä sattu muutamalla kympillä löytymään rr-version vakiopamppu joka muutoin sama kuin vakio-r, mutta hidas ja nopee vaimennus erikseen.

Niin orggia, niin orggia =)

Mun puolesta asia on käsitelty, mutta jos raadilla on vielä keskinäistä vääntöä aiheesta niin antaa palaa. Mulla on tässä olutta ja telkustakaan ei tule juuri mitään.

Kiitoksia kuitenkin, asia tosiaan selkeni huomattavasti.

-tuomas-

Niin orggia, niin orggia =)

Mun puolesta asia on käsitelty, mutta jos raadilla on vielä keskinäistä vääntöä aiheesta niin antaa palaa. Mulla on tässä olutta ja telkustakaan ei tule juuri mitään.

Kiitoksia kuitenkin, asia tosiaan selkeni huomattavasti.

-tuomas-
Niinpä.

Vinkkinä vaan että laita sitten ekana ne painumat kuntoon, vaimennukset jonnekin sopivalle "mutuarvolle", vaikka puoliväliin, mutta ei täysin kiinni, eikä täysin auki.

Sitten vaan ajamaan ja ajamaan. Jos et osaa sanoa mitä mopo tekee väärin, niin aja vaan hymyssä suin lisää ja opettele ajoa. Sitten kun huomaat että mopo tekee jotain väärin, niin koita muuttaa ajo-asentoa ja mieti mitä itse voisit tehdä mopon päällä toisin (anna siis edelleenkin niiden namiskoiden olla melkoisen rauhassa) ja aja lisää. Tällai pääset melkoisen paljon pidemmälle hommassa kuin akkuporakoneen ruuvarikärki punahehkusena comp ja reb ruuveja käännellen.

Sama homma toimii, olipa alustana / lajina mikä tahansa.

Mitäs mieltä ammattilaiset on näistä etu- ja takapään vaikutuksesta ajettavuuteen? Olen vain miettinyt asiaa, kun monet ostavat näitä takaiskareita, mutta jättävät etupään täysin vakioksi, kenties kustannussyistä. Helposti pistetään tonni takaiskariin, mutta eteen ei olla valmiita sitten sijoittamaan edes muutaman satasen upgrade kittiin, saatika parin tontun uusiin etupamppuihin.

Mitäs mieltä ammattilaiset on näistä etu- ja takapään vaikutuksesta ajettavuuteen? Olen vain miettinyt asiaa, kun monet ostavat näitä takaiskareita, mutta jättävät etupään täysin vakioksi, kenties kustannussyistä. Helposti pistetään tonni takaiskariin, mutta eteen ei olla valmiita sitten sijoittamaan edes muutaman satasen upgrade kittiin, saatika parin tontun uusiin etupamppuihin.
Ammattilaisesta todella kaukana, mutta mielipiteen omaan tähänkin asiaan, yllätys?

Jos kunnollista halajaa, niin kyllä ne kannattais molemmat päät laittaa kuntoon. Keulaan auttaa asiaa jo kummasti pelkät jouset ja joku aftermarket shimmi-venttiili-sarja. Hintaa tuollaisille paketille saa 300 - 600 euron väliin. Tai kuten sanoit, niin parikin tonnia. 12 000 euroa taitaa maksaa Ö:n koko keula, se kallein, ja R&T:n saa tuohon mainitsemaasi parin tontun hintaan.

Pyörän kuitenkin tulisi säilyttää ryhtinsä molemmissa päissä, eli olla ns. balanssissa. Eli jos taakse laittaa oikeaa kantavuutta omaavan jousen ja keulassa on liian löysä, niin saattaapi olla aika kiikkerä peli kääntymään ja jarruissa haukkoa keula tavallista syvemmälle.

Riippuen kuskin painosta, ajotyylistä ja tavasta, voi olla ettei niitä keulan jousia tarvitse edes vaihdella ja jos ajo on rauhallisemman puoleista, niin tuskin niihin vaimennuksiinkaan tarvitsee kauheasti koskea. Silloin se takaiskarin hommaaminen on, mun mielestä, enemmän sielä fiilistelyn puolella.

Eikä saa ymmärtää nyt väärin. Kovin useassa kohtaa moottoripyöräily on fiilistelyä ja järkiseikoilla asioita hyvin harvoin itselleen perustelee.

Kuten edelläkin niin olen ammattilaisesta vielä kauempana mutta silti pakko mielipide sanoa
smile_org.gif

Yhteen aikaan kisoissa säännöt taisivat sanoa ettei iskareiden ulkoputkia saa vaihtaa. Niihin kyllä sit vaiheltiin cartridge kittejä ja vaihdellaan vieläkin, joskin säännöt taitaa vähän luokasta riippuen nyt sallia koko iskunvaimentimen vaihtamisen? Vaikka iskari näyttääkin vakiolle niin sitä se ei välttämättä ole. Tämä noin niinkuin varikolla katsellessa, kadulla asia erikseen.

Omasta mielestä nyt jäällä on tullut huomattua semmonen, että pitoa vaativassa lajissa(jota rr myös mielestäni saattaa olla) takaiskarin toiminta on tärkeämpi mitä etupään. Sen takia vähän jokasuhteessa paremmin toimiva iskunvaimennin on näin takana perustellumpi kuin samalla rahalla etupään laittaminen.

Tai sitten se vain johtuu omasta ajamisesta, että takaiskareita joutuu muuttelemaan useammin ja hieromaan, kun etupää toimii usein ihan hienosti. Joskin jääradalla ja crossissa ohjataan kaasulla pyörää(lue ajetaan sladissa), että ei tarvitse samanlailla ajaa periaatteessa rr-pyörän "eturenkaan määrittämää nopeutta". crossissa ja jääradalla taas ajetaan "takarenkaan pidon mukaista nopeutta" Joskin nyt tämän viimeisten lauseiden ansiosta kumosin viestin alussa kirjoitetun tekstin. Melko poliittinen vastaus siis
smile_org.gif

Kuten parjan_fin sanoi, fiilistelyä tämä on. Harrastajana vain tahtoo pitää hauskaa, joko säätämällä, rakentelemalla tai muuten vain touhuamalla.

Back