Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Eli tuo takajarru varmaan auttaa vain silloin kun hieman ravistelee, mutta kunnon wobbeliin ei ole muuta vaikutusta kuin mahdollinen highsider..."Jos peli on edes hiukan hallittavissa, niin takapyörä hetkeksi lukkoon tai lisää hanaa ! Kyllä oikenee! "
Näin muakin on neuvottu. Jos pyörä woblailee, niin takajarrua vaan napakasti ja siihen loppuu woblailut.
Eli ei muutakun kahvoista kunnolla kiinni ja jämerä ponnistus jaloilla niin että "seisoo käsillään" kahvoilla mieluiten samalla nostaen hieman keulaa irti!Vopellus toki helposti loppuu kuskin tiputtua satulasta koska pyörän paino muuttuu oleellisesti ja sitä myöten pyörän/jousituksen resonanssitaajuus.
Ja sitten se napakka takajarrun painallus vasemmalla kädellä, niin jovain loppuu kiemurtelu velosipeedistä.Eli ei muutakun kahvoista kunnolla kiinni ja jämerä ponnistus jaloilla niin että "seisoo käsillään" kahvoilla mieluiten samalla nostaen hieman keulaa irti!Vopellus toki helposti loppuu kuskin tiputtua satulasta koska pyörän paino muuttuu oleellisesti ja sitä myöten pyörän/jousituksen resonanssitaajuus.![]()
Niinhä se ABS perustuu siihe, ettei pyörä periaatteessa lukitu ollenkaan... Mutta koitapas ite mennä tekemään ees 40% jarrutus jäisellä tiellä verrattuna ABS:n antamaan jarrutukseen. Veikkaanpa, että toi wobblauksen korjaus käsin on melkoisen samassa suhteessa, vaikka kyseessä onkin fysikaalisesti kaks täysin eri asiaa. Pointtina oliki se, että ihminen ei kerta kaikkiaan kykene reaktioiltaan samaan mihin laitteisto... Eli kyl mä veikkaan että ilman mopon avuja ni ei se käsipelillä se wobblaus lopu. Tai sit jos loppuu, ni kannattaa mennä Lottoamaan ku on viel hengissä... on siin sen verran hyvä tuuri käyny.Niin ja loppukaneettina vielä se, että jos mies on pelkkää rautaa harteista, reaktiokyvyltään sekä hermoiltaan, niin miksikäs tuon voblin taltuttaminen ei onnistuisi ainakin teoriassa. Samaan ideaanhan sen iskarikin tosiaan perustuu.
![]()
Toi on taas eri asia kuin woblaus. Tank slapperi tietty tosta ravistuksesta voi lopuksi tulla jos ei ota tangosta kiinni ajoissa.Tuolla toisessa aiheessa kerroin omasta kokemuksestani,eli olin pakannut ilmeisesti liikaa romua takaboxiin ja pienellä nopeudella,alle 60km/ alkoi hillitön ravistelu,eli ensin pientä värinää joka kasvoi sellaisiin mittoihin että fiilis oli,kohta lähtee.. mopo on tuo hornet,ja en ole muussa tilanteessa samanlaista kohdannut. Niin ja tämä tuli siis irroitettuani molemmat kädet tangosta,eli päästelin hissukseen ilman käsiä.
Kuinka paljon tavaran liiallinen taka tai etupaino voi vaikuttaa noihin seikkoihin? entä jos päästää etuputkia alemmas/ylemmäs suhteessa takajousen korkeuteen?
sanoi:Kiitoksia tiedosta, kuinka tiukalla sulla muuten oli se iskari kun tämä tapahtui? Siis se säätö? Oliko säädetty erittäin jäykäksi?
Sama pätkä on jo tämän jutun ekalla sivulla, noin kk sitten laitettuna. Kertaus on kuitenkin opintojen äitiWobble
Tossa kanssa yksi aika hyvä esimerkki, saa olla aika rautanen kaveri joka tosta pyörän taltuttaa clipareista kovemmin kiinni pitämällä![]()
Meillä meni vime kesänä Kemorassa WP:n panta myös poikki. Itse en sitä edes huomannut kun vasta varikolla. Iskari oli silloin säädetty tosi tiukalle.sanoi:Kiitoksia tiedosta, kuinka tiukalla sulla muuten oli se iskari kun tämä tapahtui? Siis se säätö? Oliko säädetty erittäin jäykäksi?
Naksuja tuossa WP:ssa taitaa olla jotain 35 ja asetus oli jossain 23:n tienoilla eli melkoisen tiukalla. Ko. asetuksella kuitenkin ohjaus kääntyy vielä suht sutjakasti, vaikka pientä vastusta jo iskari tekeekin mikäli ohjausta kääntää ripeästi.
Ota sitten selvää viestiketjun kommenteista pitääkö se ohjausiskari olla löysällä vaiko tiukalla? Mikä on löysä ja mikä on sitten tiukka?
Kävin tänään hakemassa Oulun Bikefoxin Koskenniemeltä uuden pannan ja hänen mukaan WP:lta on tulossa vahvempaa mallia oleva kiinnityspanta GSXR:aan, jota on saatavilla joskus myöhemmin, mutta tuskin tänä kesänä.
Toisaalta Koskenniemen tietoon ei ollut tullut ketään muuta, kuin minä, joka oli saanut pannan rikki, joten voi olla, että panta oli ollut viallinen jo alun perin?
Mutta kuten sanoin, WP:n o-iskarin GSXR:aan kiinnitykseen tarkoitettu panta on aivan paperia verrattuna vaikka Öhlinssin vastaavaan.
Itellä ainakin meni luottamus tuohon WP:n o-iskarin kiinnityspantaan, vaikka itse o-iskari vaikuttaa ominaisuuksiltaan varsin hyvältä. Heti kun vankempitekoista pantaa on saatavailla vaihdan kyllä tuon nykyisen vankempaan.
Mulla tuo transu tekee saman, jos on laukut paikallaan. Ilman laukkuja voi ottaa ilman käsiä vaikka vauhdin pois 150 -> 0, eikä mitään tapahdu.Tuolla toisessa aiheessa kerroin omasta kokemuksestani,eli olin pakannut ilmeisesti liikaa romua takaboxiin ja pienellä nopeudella,alle 60km/ alkoi hillitön ravistelu,eli ensin pientä värinää joka kasvoi sellaisiin mittoihin että fiilis oli,kohta lähtee.. mopo on tuo hornet,ja en ole muussa tilanteessa samanlaista kohdannut. Niin ja tämä tuli siis irroitettuani molemmat kädet tangosta,eli päästelin hissukseen ilman käsiä.
Kuinka paljon tavaran liiallinen taka tai etupaino voi vaikuttaa noihin seikkoihin? entä jos päästää etuputkia alemmas/ylemmäs suhteessa takajousen korkeuteen?
Eli tuo sitten johtui siitä takapainoisuudesta,mulla on uudet renkaat ja mopolla muutenkin ajettu vain 35000,eli ei siinä hirveitä kulumia ole varmaankaan,ja se ei käyttäydy muissa tilanteissa vastaavasti. Mutta kylmä renki persiin alla oli juhannusmatkan,kun en tienny mistä johtuu.Toi on taas eri asia kuin woblaus. Tank slapperi tietty tosta ravistuksesta voi lopuksi tulla jos ei ota tangosta kiinni ajoissa.Tuolla toisessa aiheessa kerroin omasta kokemuksestani,eli olin pakannut ilmeisesti liikaa romua takaboxiin ja pienellä nopeudella,alle 60km/ alkoi hillitön ravistelu,eli ensin pientä värinää joka kasvoi sellaisiin mittoihin että fiilis oli,kohta lähtee.. mopo on tuo hornet,ja en ole muussa tilanteessa samanlaista kohdannut. Niin ja tämä tuli siis irroitettuani molemmat kädet tangosta,eli päästelin hissukseen ilman käsiä.
Noihin ravistuksiin yleensä on syynä kulunut eturengas, väljä ohjauslaakeri, perä-boxi tai näiden yhdistelmä. Omien komeusten mukaan juurikin 60-80 km/h on herkin nopeus ravistella ilman käsiä. Edellisellä pyörällä ei voinut käytännössä ajaa ilman käsiä ollenkaan, nykyinen ravistelee huomattavasti harvemmin.
Eka kerta kyllä pelästytti, nyt on jo tottunut.
Edit: vähän ot:ksi meni, en vastannut edes kysymykseesi![]()
samaan ilmiöön tutustuin tuossa viime viikolla, ekaa kertaa sivulaukut 600 divarissa kiinni. viidenkympin vauhdissa kädet irti stongasta ja samantien alkoi voimistuva vapina, sen verran sitä uskalsin katsella että tangon päät liikkuivat 15cm suuntaansa, sit oli pakko ottaa tanko kiinni.Eli tuo sitten johtui siitä takapainoisuudesta,mulla on uudet renkaat ja mopolla muutenkin ajettu vain 35000,eli ei siinä hirveitä kulumia ole varmaankaan,ja se ei käyttäydy muissa tilanteissa vastaavasti. Mutta kylmä renki persiin alla oli juhannusmatkan,kun en tienny mistä johtuu.Toi on taas eri asia kuin woblaus. Tank slapperi tietty tosta ravistuksesta voi lopuksi tulla jos ei ota tangosta kiinni ajoissa.Tuolla toisessa aiheessa kerroin omasta kokemuksestani,eli olin pakannut ilmeisesti liikaa romua takaboxiin ja pienellä nopeudella,alle 60km/ alkoi hillitön ravistelu,eli ensin pientä värinää joka kasvoi sellaisiin mittoihin että fiilis oli,kohta lähtee.. mopo on tuo hornet,ja en ole muussa tilanteessa samanlaista kohdannut. Niin ja tämä tuli siis irroitettuani molemmat kädet tangosta,eli päästelin hissukseen ilman käsiä.
Noihin ravistuksiin yleensä on syynä kulunut eturengas, väljä ohjauslaakeri, perä-boxi tai näiden yhdistelmä. Omien komeusten mukaan juurikin 60-80 km/h on herkin nopeus ravistella ilman käsiä. Edellisellä pyörällä ei voinut käytännössä ajaa ilman käsiä ollenkaan, nykyinen ravistelee huomattavasti harvemmin.
Eka kerta kyllä pelästytti, nyt on jo tottunut.
Edit: vähän ot:ksi meni, en vastannut edes kysymykseesi![]()
![]()