• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Wobblauksesta pelastautuminen?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja TSR
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Tilanne
Keskustelu on suljettu.
"Jos peli on edes hiukan hallittavissa, niin takapyörä hetkeksi lukkoon tai lisää hanaa ! Kyllä oikenee! "

Näin muakin on neuvottu. Jos pyörä woblailee, niin takajarrua vaan napakasti ja siihen loppuu woblailut.

"Jos peli on edes hiukan hallittavissa, niin takapyörä hetkeksi lukkoon  tai lisää hanaa ! Kyllä oikenee! "

Näin muakin on neuvottu. Jos pyörä woblailee, niin takajarrua vaan napakasti ja siihen loppuu woblailut.
Eli tuo takajarru varmaan auttaa vain silloin kun hieman ravistelee, mutta kunnon wobbeliin ei ole muuta vaikutusta kuin mahdollinen highsider...

Mulla oli ekana pyöränä -90 luvun alkupuolesta oleva gsx-f. Kerran nopeutta oli aivan liian paljon, ja syntyi tapahtumasarja joka johti siihen että minä vaistomaisesti nousin ylös pleksin takaa. Tuuli nappas miehestä kiinni, ja pyörä alkoi ravistaa aikalailla, ja muuten ravisti! Tuntui siltä että etupyörä nousi ilmaan nytkähtelyjen välissä. Vaistomaisesti otin niin tukevan otteen tangosta kun näillä pikkukuusenoksilla voi, ja painoin varovasti, mutta päättäväisesti takajarrua, jolloin ravistaminen loppui aika nopeasti.
GSX-f on, tai ainakin oli, rungostaan aika kägä laite, eli pehmeä runko ja aika surkeat iskarit, ja snadit värinät ilmeni aika nopsaa jos kikkaili.

Mutta onko ns woblaus sitten pahempi korjata, jos se syntyy laitteessa jossa on paremmat iskarit ja jäykempi runko? Ja jos pääsee syntymään pyörällä jossa on hyvät iskarit, ja jäykkä runko, niin mikä sitten loppujen lopuksi on paras tapa korjata tilannetta, laukaisematta heittoistuinta?

Vopellus toki helposti loppuu kuskin tiputtua satulasta koska pyörän paino muuttuu oleellisesti ja sitä myöten pyörän/jousituksen resonanssitaajuus.
Eli ei muutakun kahvoista kunnolla kiinni ja jämerä ponnistus jaloilla niin että "seisoo käsillään" kahvoilla mieluiten samalla nostaen hieman keulaa irti!
biggrin.gif

Vopellus toki helposti loppuu kuskin tiputtua satulasta koska pyörän paino muuttuu oleellisesti ja sitä myöten pyörän/jousituksen resonanssitaajuus.
Eli ei muutakun kahvoista kunnolla kiinni ja jämerä ponnistus jaloilla niin että "seisoo käsillään" kahvoilla mieluiten samalla nostaen hieman keulaa irti!
biggrin.gif
Ja sitten se napakka takajarrun painallus vasemmalla kädellä, niin jovain loppuu kiemurtelu velosipeedistä.

edit: takapyörä lukkoon ja hanaa tarkoittaa formulapiireissä, että kone sammuu.

[/quote]
Itse laitoin zx6r 2005 Toby ohjausiskarin ja pelasi hyvin!Niitä tuo R.M.Heino käsittääkseni suomeen..Mielestäni paremmin kuin tämän hetkinen zx10r 2006 alkuperäin Öhlins..  
confused_orig.gif
[/quote]

06-07 ZX-10R:n alkuperäinen Öhlins ohjausiskari on tietoisesti tehty sellaiseksi, että tumpelo amerikanmotoristi ei edes vahingossa voi säätää sitä liian tiukalle. Siellähän moisesta omasta tyhmyydestä voi nostaa syytteen ja tulla miljonääriksi.

Oma ohjausiskari tuli tänään MP-Racingistä ja siitä tehtiin muutostyöllä ihan tavallista SD169 mallia vastaava. Liitteenä oli tosin maininta, että Öhlins ei ole vastuussa jos rungossa olevat kaksi kiinnikettä repeävät irti (taas ameriikan hapatusta). Ja jos repeääkin niin sitten on jo moni muukin paikka romuna. Nyt on säätövaraa niin, että riittää.

Sunnuntaina apparalle kokeilemaan  
smile_org.gif

Itellä käyny yks ainoo tanksläpperi, joka sattui Kemoralla Orgin kans tänä vuonna. Lähin pitkän suoran päässä kääntää siihe nopeaan oikeeseen, ajoin ekakertalaisena niin helvetin tyhmää linjaa siihe kurviin että meinas tulla ulkoreuna vastaa aika hätäseen. Siinä ku ei enempää saanu kallistettua, ni minä pässi menin hipaisseeks jarrusta. Sit ravisti käsille melkosen hyvin ja olin iha varma että nyt mentiin. Vauhtia ei ollu ku joku 120. Pysyin kuitenki radan reunaviivojen sisäpuolella just ja just.

En sit tiiä, luokitellaanko tuo tänksläpperiksi vai wöbbläykseksi vai runkkaamiseksi, mutta ravisti kuitenki. Ja mitä noit wobblauksia oon MotoGP:ssä katellu, ni ei omat ollu lähelläkää noita mitä niille tapahtuu.

Niin ja loppukaneettina vielä se, että jos mies on pelkkää rautaa harteista, reaktiokyvyltään sekä hermoiltaan, niin miksikäs tuon voblin taltuttaminen ei onnistuisi ainakin teoriassa. Samaan ideaanhan sen iskarikin tosiaan perustuu.

smile_org.gif
Niinhä se ABS perustuu siihe, ettei pyörä periaatteessa lukitu ollenkaan... Mutta koitapas ite mennä tekemään ees 40% jarrutus jäisellä tiellä verrattuna ABS:n antamaan jarrutukseen. Veikkaanpa, että toi wobblauksen korjaus käsin on melkoisen samassa suhteessa, vaikka kyseessä onkin fysikaalisesti kaks täysin eri asiaa. Pointtina oliki se, että ihminen ei kerta kaikkiaan kykene reaktioiltaan samaan mihin laitteisto... Eli kyl mä veikkaan että ilman mopon avuja ni ei se käsipelillä se wobblaus lopu. Tai sit jos loppuu, ni kannattaa mennä Lottoamaan ku on viel hengissä... on siin sen verran hyvä tuuri käyny.

Tuolla toisessa aiheessa kerroin omasta kokemuksestani,eli olin pakannut ilmeisesti liikaa romua takaboxiin ja pienellä nopeudella,alle 60km/ alkoi hillitön ravistelu,eli ensin pientä värinää joka kasvoi sellaisiin mittoihin että fiilis oli,kohta lähtee.. mopo on tuo hornet,ja en ole muussa tilanteessa samanlaista kohdannut. Niin ja tämä tuli siis irroitettuani molemmat kädet tangosta,eli päästelin hissukseen ilman käsiä.
Kuinka paljon tavaran liiallinen taka tai etupaino voi vaikuttaa noihin seikkoihin? entä jos päästää etuputkia alemmas/ylemmäs suhteessa takajousen korkeuteen?

No kerronpas oman pelastautumistarinani. Olin Alastarolla ajamassa päivän ekaa settiä. Siinä ajaessa pohdiskelin että pitänee vähän kiristellä ohjausiskaria kun keula tuntui aika rauhattomalta - koko ajan tarjosi pikku värinöitä. En kuitenkaan kiristänyt sitä ajaessa.

Sitten eräällä kierroksella ohitin pari pyörää juuri ennen neloskurvia, ja ajolinja neloseen hieman normaalia sisempää. Sehän ei sitten taittunutkaan ulostuloon siten, että olisi päässyt ajamaan sitä tasaista linjaa, vaan osuin töyssyyn, josta pyörä taas alkoi vähän värisemään. Eihän siinä sen kummempia, ajattelin että kyllä se tuosta rauhoittuu. Mitä vielä, hirvittävä rodeo oli käynnissä hetken päästä. Ehdin jo mielessäni kelailla että kohta muuten sattuu. Ennen turvalleen menoa pyörä ajautui ulkokurviin hiekalle jossa se oli taas hallittavissa.

Siitä sitten varikolle istumaan ja ihmettelemään. Ohjausiskariakin kiristin. Oli kyllä jännää.

Tuolla toisessa aiheessa kerroin omasta kokemuksestani,eli olin pakannut ilmeisesti liikaa romua takaboxiin ja pienellä nopeudella,alle 60km/ alkoi hillitön ravistelu,eli ensin pientä värinää joka kasvoi sellaisiin mittoihin että fiilis oli,kohta lähtee.. mopo on tuo hornet,ja en ole muussa tilanteessa samanlaista kohdannut. Niin ja tämä tuli siis irroitettuani molemmat kädet tangosta,eli päästelin hissukseen ilman käsiä.
Kuinka paljon tavaran liiallinen taka tai etupaino voi vaikuttaa noihin seikkoihin? entä jos päästää etuputkia alemmas/ylemmäs suhteessa takajousen korkeuteen?
Toi on taas eri asia kuin woblaus. Tank slapperi tietty tosta ravistuksesta voi lopuksi tulla jos ei ota tangosta kiinni ajoissa.
Noihin ravistuksiin yleensä on syynä kulunut eturengas, väljä ohjauslaakeri, perä-boxi tai näiden yhdistelmä. Omien komeusten mukaan juurikin 60-80 km/h on herkin nopeus ravistella ilman käsiä. Edellisellä pyörällä ei voinut käytännössä ajaa ilman käsiä ollenkaan, nykyinen ravistelee huomattavasti harvemmin.
Eka kerta kyllä pelästytti, nyt on jo tottunut.

Edit: vähän ot:ksi meni, en vastannut edes kysymykseesi
withstupid.gif

Pr0gram "Mulla on/oli pyörässä kiinni sen vakio ohjausiskari joka oli modattu 20w öljyllä jäykemmäksi. Luulin että se systeemi oli aika hyvä mutta  nyt on jo asennusta odottamassa WP:n iskari."

Tiedoksi:
Mulla oli myös K5 gigserissä WP:n ohjausiskari vakioiskarin tilalla ja Kemoralla kovassa avauksessa varikkosuoralta pääsuoralle kiihdyttäessä pyörä alkoi vatkaamaan sellaisella voimalla, että WP:n alumiininen kiinnityspanta katkesi!!!

En ole vielä uutta pantaa hankkinut, mutta on selvää, että WP:n vakiokiinnityspanta on aivan liian heikkoa tekoa. Varmaankin pitää teetättää vahvempi panta, kuten esim. Öhlinsin ohjausiskareissa näyttää olevan.

Kommenttina vielä aikaisempiin voblauksen rauhoitusohjehöpötyksiin, että jos pyörä alkaa vatkaamaan tosissaan, siinä ei ihmisvoimat paljoa pitele. Takana ajanut kommentoi, että takanakista nousi sivusuunnassa savu, kun perä alkoi heittelemään sellaisella voimalla.

Tilanne oli onneksi ohi ennen kuin kerkesin kissaa sanoa. Siinä ei ehtinyt paljoa jarrutteleen, tahi kaasutteleen.

Oikean jalan nilkka on vieläkin reilun kahden viikon takaisesta tapahtumasta mustelmilla, kun pyörä potki sivusuunnassa nilkoille sellaisella voimalla.

sanoi:
Kiitoksia tiedosta, kuinka tiukalla sulla muuten oli se iskari kun tämä tapahtui? Siis se säätö? Oliko säädetty erittäin jäykäksi?

Naksuja tuossa WP:ssa taitaa olla jotain 35 ja asetus oli jossain 23:n tienoilla eli melkoisen tiukalla. Ko. asetuksella kuitenkin ohjaus kääntyy vielä suht sutjakasti, vaikka pientä vastusta jo iskari tekeekin mikäli ohjausta kääntää ripeästi.

Ota sitten selvää viestiketjun kommenteista pitääkö se ohjausiskari olla löysällä vaiko tiukalla? Mikä on löysä ja mikä on sitten tiukka?

Kävin tänään hakemassa Oulun Bikefoxin Koskenniemeltä uuden pannan ja hänen mukaan WP:lta on tulossa vahvempaa mallia oleva kiinnityspanta GSXR:aan, jota on saatavilla joskus myöhemmin, mutta tuskin tänä kesänä.

Toisaalta Koskenniemen tietoon ei ollut tullut ketään muuta, kuin minä, joka oli saanut pannan rikki, joten voi olla, että panta oli ollut viallinen jo alun perin?

Mutta kuten sanoin, WP:n o-iskarin GSXR:aan kiinnitykseen tarkoitettu panta on aivan paperia verrattuna vaikka Öhlinssin vastaavaan.

Itellä ainakin meni luottamus tuohon WP:n o-iskarin kiinnityspantaan, vaikka itse o-iskari vaikuttaa ominaisuuksiltaan varsin hyvältä. Heti kun vankempitekoista pantaa on saatavailla vaihdan kyllä tuon nykyisen vankempaan.

Ihan näin offtopicina: kuinka kireällään porukalla on ohjausiskunvaimennin katuajossa? Esimerkiksi vaikkapa Öhlinsin vermeissä?

sanoi:
Kiitoksia tiedosta, kuinka tiukalla sulla muuten oli se iskari kun tämä tapahtui? Siis se säätö? Oliko säädetty erittäin jäykäksi?

Naksuja tuossa WP:ssa taitaa olla jotain 35 ja asetus oli jossain 23:n tienoilla eli melkoisen tiukalla. Ko. asetuksella kuitenkin ohjaus kääntyy vielä suht sutjakasti, vaikka pientä vastusta jo iskari tekeekin mikäli ohjausta kääntää ripeästi.

Ota sitten selvää viestiketjun kommenteista pitääkö se ohjausiskari olla löysällä vaiko tiukalla? Mikä on löysä ja mikä on sitten tiukka?

Kävin tänään hakemassa Oulun Bikefoxin Koskenniemeltä uuden pannan ja hänen mukaan WP:lta on tulossa vahvempaa mallia oleva kiinnityspanta GSXR:aan, jota on saatavilla joskus myöhemmin, mutta tuskin tänä kesänä.

Toisaalta Koskenniemen tietoon ei ollut tullut ketään muuta, kuin minä, joka oli saanut pannan rikki, joten voi olla, että panta oli ollut viallinen jo alun perin?

Mutta kuten sanoin, WP:n o-iskarin GSXR:aan kiinnitykseen tarkoitettu panta on aivan paperia verrattuna vaikka Öhlinssin vastaavaan.

Itellä ainakin meni luottamus tuohon WP:n o-iskarin kiinnityspantaan, vaikka itse o-iskari vaikuttaa ominaisuuksiltaan varsin hyvältä. Heti kun vankempitekoista pantaa on saatavailla vaihdan kyllä tuon nykyisen vankempaan.
Meillä meni vime kesänä Kemorassa WP:n panta myös poikki. Itse en sitä edes huomannut kun vasta varikolla. Iskari oli silloin säädetty tosi tiukalle.

Tuolla toisessa aiheessa kerroin omasta kokemuksestani,eli olin pakannut ilmeisesti liikaa romua takaboxiin ja pienellä nopeudella,alle 60km/ alkoi hillitön ravistelu,eli ensin pientä värinää joka kasvoi sellaisiin mittoihin että fiilis oli,kohta lähtee..  mopo on tuo hornet,ja en ole muussa tilanteessa samanlaista kohdannut. Niin ja tämä tuli siis irroitettuani molemmat kädet tangosta,eli päästelin hissukseen ilman käsiä.
Mulla tuo transu tekee saman, jos on laukut paikallaan. Ilman laukkuja voi ottaa ilman käsiä vaikka vauhdin pois 150 -> 0, eikä mitään tapahdu.

Vaikkei mun ajeluissa vauhtia ole, mutta kyllä tuo säikäyttää melkolailla. Voblaukseksi olen ilmiötä tottunut kutsumaan, mutta ilmeisesti kyseessä onkin "tankslapper", joka johtuu vaan liian keveästä keulasta ja sopivasta epätasaisuudesta tiessä.  
nixweiss.gif

Onneksi on aina kerennyt ottamaan sarvista kiinni, ennenkuin on lähtenyt lapasesta.

Tuolla toisessa aiheessa kerroin omasta kokemuksestani,eli olin pakannut ilmeisesti liikaa romua takaboxiin ja pienellä nopeudella,alle 60km/ alkoi hillitön ravistelu,eli ensin pientä värinää joka kasvoi sellaisiin mittoihin että fiilis oli,kohta lähtee..  mopo on tuo hornet,ja en ole muussa tilanteessa samanlaista kohdannut. Niin ja tämä tuli siis irroitettuani molemmat kädet tangosta,eli päästelin hissukseen ilman käsiä.
Toi on taas eri asia kuin woblaus. Tank slapperi tietty tosta ravistuksesta voi lopuksi tulla jos ei ota tangosta kiinni ajoissa.
Noihin ravistuksiin yleensä on syynä kulunut eturengas, väljä ohjauslaakeri, perä-boxi tai näiden yhdistelmä. Omien komeusten mukaan juurikin 60-80 km/h on herkin nopeus ravistella ilman käsiä. Edellisellä pyörällä ei voinut käytännössä ajaa ilman käsiä ollenkaan, nykyinen ravistelee huomattavasti harvemmin.

withstupid.gif
Eli tuo sitten johtui siitä takapainoisuudesta,mulla on uudet renkaat ja mopolla muutenkin ajettu vain 35000,eli ei siinä hirveitä kulumia ole varmaankaan,ja se ei käyttäydy muissa tilanteissa vastaavasti. Mutta kylmä renki persiin alla oli juhannusmatkan,kun en tienny mistä johtuu.
tounge.gif

withstupid.gif
Eli tuo sitten johtui siitä takapainoisuudesta,mulla on uudet renkaat ja mopolla muutenkin ajettu vain 35000,eli ei siinä hirveitä kulumia ole varmaankaan,ja se ei käyttäydy muissa tilanteissa vastaavasti. Mutta kylmä renki persiin alla oli juhannusmatkan,kun en tienny mistä johtuu.
tounge.gif
samaan ilmiöön tutustuin tuossa viime viikolla, ekaa kertaa sivulaukut 600 divarissa kiinni. viidenkympin vauhdissa kädet irti stongasta ja samantien alkoi voimistuva vapina, sen verran sitä uskalsin katsella että tangon päät liikkuivat 15cm suuntaansa, sit oli pakko ottaa tanko kiinni.
vähän säikähdin mut pikku pohdinnalla sain syyksi laukut.
laakerit olen stekannut, renkailla ajettu 3tkm rauhallista ajoa ja etupään stefat ja öljyt vaihdetytu juuri.
ilman laukkuja testattuna ei mitään ongelmia.

Tilanne
Keskustelu on suljettu.
Back