Männät on tilattu Suomen Mp- huollosta; tuolla Arho Jemisen mielestä laitetaan suora rengas ylös ja vino rengas alas. Wiseco ei ole kommentoinut asiaa mitenkään kuten epäilinkin.
Ohjeissa ei mainita rengasjärjestyksestä halaistua sanaakaan, ja noita ohjeita tuli mukana kaikkiaan 4 kpl - Uskokaa nyt ihmeessä! Ohjeista kyllä tulee ilmi mikä puoli renkaista laitetaan ylöspäin ja minne päin nuo "gapit" pitää suunnata yms. asia tuhanteen eri otteeseen. Tuokin gapin välys tulee tosi selvästi ilmi; sen mukaan 3:n tuuman poraukselle pitäisi tulla 0,012 tuumaa välystä eli milleissä 2 käsittääkseni 0,251 mm. Toisten tietojen mukaan välyksen pitäisi olla 0,3 mm kun männän halkaisija on 75 mm. Toista pitää nyt uskoa.
Männät on toimitettu Joensuun moottorikoneistamolle jossa sylinterit porattiin mäntien mukana. Ovat ammattitaitoisia tekijöitä ja ovat kuulemma ottaneet huomioon sen että kyseessä on takomännät - porauksen välys ilmenee mäntäpaketista. Olettaisin etteivät ole repineet kaikkia mäntiä irti laatikoista vaan tehneet yhden männän/paketissa tulleiden ohjeiden mukaan tuon porauksen. Eikös noiden nyt pitäisi olla kaikkien samankokoisia!?!
Nyt olen itse merkannut sylinteriin, mäntiin ja rengaspaketteihin numerot 1-4 joten eivät mene osat sekaisin; eihän niiden järjestyksellä ole tähän mennessä ollut merkitystä kun kaikki on suoraan kaupan hyllyltä?
Olen mitannut kahden rengassatsin gapin välyksen joka on ollut 0,25-0,3 mm:n välillä, jonka käsittääkseni pitäisikin olla valmiiksi kohdallaan jos sylinteri vaan on porattu oikein. Toisiin renkaisiin (tummat?) jää isompi välys kuten Wisecon nettisivuillakin sanotaan; olettaen että ne nyt ovat sitten toiset renkaat. Tokihan voin viilata noista renkaiden päistä tuon puoli millinkymmenystä pois jos tuntuu että tulee ahdasta lämmetessä. Mäntä-syliterivälystä en ole mitannut koska oletan että Joensuun moottorikoneistamo osaa asiansa ja tekee kaikista sylintereistä samankokoiset ja Wiseco samaten mäntien osalla.
Moottoreiden kanssa rassautuminen on oikeasti ihan mukavaa jos asiat sujuvat; kaipa näitä asioita on joskus opeteltava kantapään kautta kun ei ohjeet riitä. Tokihan tekisin tämän koneremontin ihan mielelläni jollain ammattilaisella jos mulla olis 3000 € ylimääräistä. Mutta kun ei ole eikä tule; itse pyöräkään kun ei maksanyt noin paljoa lähellekään. Rahalla saa ja hevosellä pääsee - menkööt muut menojaan.
Olkoon touhuni vaikka minkätasoista tahansa niin jostain kai se on aloitettava. Muuta ongelmaa tässä nyt ei ole kuin että mikä männänrengas tulee ylimmäksi (josta siitäkin on "ammattilaisten" taholta kahta eri ilmaa). Perusteet kyllä on itsellänikin jotakuinkin hallussa, jos vain tietäisin varmasti että kromi meinaa männänrenkaissa mattaharmaata ja iron phosphate coated mustaa.
Pitänee vielä tuplavarmistaa tuo rengasjärjestys tuolta moottorikoneistamolta jos tietävät siellä asiasta jotain. Kiitokset avusta.
Ja Kirota pitää jos vituttaa, perkele, sehän on köyhän rukous