• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Wapputreffit asfaltin kanssa

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Markus919
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Hyvää tuuria paljon oli Markuksella mukana, onneksi
smile_org.gif

Taisi takasen lukiutumisen ja sitä kautta onnekkaan lipan ansiosta henki säästyä.  Onneksi meni auton alle vain pyörä ilman kuskia.

PS. Kyllä noita jarrutusjuttuja kannattaa harjoitella itse kunkin, mutta kokemuksesta myöskin voin kertoa että
todella äkkiä = todella yllättävässä tositilanteessa ei kerkiä miettiä suuremmin jarrutusmetodeja, vaikka osa siitä tapahtuukin ihan selkäytimestä jarrutusharjoittelujen ansiosta.
Eikun pikaisia paranemisia Sinulle ja  
062802moto_prv.gif

Sitten sivuhuomautuksena ope sanoi että todellisuudessa hätätilanteessa mahdollisuudet pysyä pystyssä ovat huomattavasti suuremmat jos ollaan suosiolla hiplailematta sitä takajarrua
lookaround_orig.gif

Toki molempien jarrujen käyttö on tehokkaampaa, mutta kun sen takajarrun painamisen voimakkuuden arviointi hätätilanteessa on vähän niin ja näin...
Kellotaajuus ei meillä taviksilla riitä tiukassa jarrutuksessa alati muuttuvan takajarrun jarruvoiman säätöön, eikä takajarrulla toisaalta paljon teekään sen jälkeen kun 100% painosta on etupyörällä.

Koska takajarru kuitenkin nopeuttaa painonsiirtoa jarrutuksen alussa, voi jarrutusmatkaansa hieman lyhentää pelkkään etujarruun nähden polkaisemalla takasen heti jarrutuksen alussa raakasti pohjaan. Heti kun takarengas savuaa, voi polkimen vapauttaa kokonaan.

Yhden bitin digitaalisäätö vaatii vähemmän MIPSejä kypärän sisään kuin teoreettinen takapyörän optimijarrutus eikä oikeasta asennosta aloitetussa jarrutuksessa muutaman metrin savuava takarengas ehdi aiheuttaa mitään hämminkiä.

Pelimiehet kertovat että oikealla takajarrun käytöllä pystyisi hieman vähentämään perimistä, mutta itse en päässyt noin pitkälle ennen kuin ostin ABSit (joita käytän eri reseptillä aivan eri painojakauman ja DCBS:n vuoksi)

Onneks ei käyny sielläkään pahemmin. Nimimerkillä Wappuyö Porvoon sairaalassa.

8-9 aikaan illalla 4 hengen letkalla oltiin sipoossa ajelees minä toisena kun yllättäen lähti mutkassa etupyörä alta (hiekkaa), siinä aikani pyörittyä asfaltilla onnistuin murtamaan veneluun kädestä sekä polveen ja lonkkaan asfaltti hankas muutaman reijän ihoon. pyörän vasen kylki naarmuille (kyseessä oli siis jo liikkeeseen myyty pyörä, uus vaan ei ollu vielä tullu maahan joten ajoin vanhalla). Ei muuta kun seuraavana arkipäivänä soitto liikkeeseen että nyt kävi näin, pyysivät sitten näyttämään pyörää ja lopputulokses jäi -600e sovitusta summasta. Vakuutus makso mun ajovarusteet ja palkan sairasloman ajalta (joka siis jatkuu edelleen).
Mutta pikaisia paranemisia sinne ja turvallisia tulevia kilometrejä ei muuta kun
062802moto_prv.gif
hetki vaan kun pystyy ja kykenet pyörän selkään

Jäi vain vastaantuleva auto huomaamatta. Lyhyt jarrutus takajarrulla, jysähdys ja löysin itseni asfaltilta. Pöyrä oli lähtenyt takasella jarruttamisen takia kaatumaan oikealle ja sukelsi lähes kyljellään auton keulan alle. Itse olin laskeutunut oikea olkapää ja ohimo edellä asfalttiin.
Jätetään koskematta siihen takajarruun sit ens kerralla ni ei bonuksetkaa tipaha.

Jätetään koskematta siihen takajarruun sit ens kerralla ni ei bonuksetkaa tipaha.
Jos oisin tossa tilanteessa tehnyt jotain muuta, kuin jarruttanut pelkällä takasella, niin ois tääkin raportti hyvin todennäköisesti jäänyt kirjoittamatta.

Mitenkään väheksymättä oikean jarrutustekniikan tärkeyttä, mutta tässä tilanteesa ei olisi mikään muu pelastanut bonuksia, kuin parempi havainnointi ja ohituksen tekemättä jättäminen.

Kyl saa olla aika kappee tie jos ei pari autoo ja mopo mahu kolmistaa samalla linjalle. Sit vaa sitä oikeeta kätöstä käytetään reippaammin ni ei jäädä nukkun sinne väärälle kaistalle.

Paska homma koko juttu, mut onneks oot hengisä. Tääl ois muute 180 rwhp 10r myynnisä ni ei tarvi nukkuu siel toiselle kaistalle...
smile_org.gif

Back