• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Voiko sivutuulen vaikutusta vähentää?

Kysymys siis sen että voiko jotain tehdä, että sivutuulen vaikutus vähenee ajaessa?
Ei millään pahalla, mutta jos ei osaa/uskalla kantata sivutuulta vastaan, sitten suosittelen harrastuksen vaihtamista. Ettei lehdessä joku päivä lue; "Motoristi ajautui suoralla tiellä vastaan ajaneen rekan keulaan." Kaikkia ei vaan ole luotu moottoripyöräilijöiksi...
näinpä. moottoripyöläilyssä pinikin virhe voi olla kynttilän paikka.

Kyl se voi olla että noitä sivutuuliherkkiä pyöriä vaan on olemassa,aikanaan ajelin K75lla siinä oli kans nautinto kaukana jos joutui puuskittaiseen sivutuuleen ajeleen.Sit kävin koe ajelee muun laisia pyöriä ja huomasin että K75 vaan oli niin mahdoton ajettava,nykyään kelit ei haittaa kun on itselle mukava pyörä alla. Käy vaan kokeilemassa jotain muun mallista pyörää.

^kannustavaa, etenkin kun
sanoi:
Avovaimolla on tuore A-kortti

kieltämättä inhottavaa on tuollasen kessun rimpuilu puuskittaisessa tuulessa. ei siinä oikein nojailut auta.

tsemppiä.ketään ei ole alunperin luotu mihkään..kaikkeen voi tottua oppia.
bowdown.gif
thumbs-up.gif
Otan hieman kommenttiani takaisin, jos/kun se GS on tavallista herkempi sivutuulelle? Mutta se tosi asia ei kuitenkaan muutu siitä miksikään, että kaikkia ei ole luotu moottoripyöräilijöiksi. Ei millään pahalla, mutta tässä tapauksessa hieman haiskahtaa, että isäntä on "ohjaillut" emännän hänelle epäsopivaan harrastukseen...

Ei kai tuohon ole muuta kikkakonstia kuin tasaiseen sivutuuleen nojaaminen, ja vastaohjauksen käyttö jos on puuskittaista. Noita konsteja käyttämällä ei pyörä siirry ajokaistalla muutamia kymmeniä senttejä enempää.

Muutama sata kilometriä ihan helkkarinmoisessa myrskyssä viime kesänä. Ei oo tuuli haitannut sen jälkeen menoa.
blush.gif
Vaan Ouluun oli päästävä, eikä sitä keliäkään saanut siirrettyä minnekään. Aika tuskaa oli, mutta eipä näyttänyt muillakaan kiire olevan tien päällä sillä kelillä.
biggrin.gif

No yksi asia tulee mieleen minkä voi tarkistaa, onkos millainen ajotakki? Mun vanha teltta otti tuulessa enemmän kiinni kuin nykyinen enemmän istutettu malli. Ja nahat ois kuulemma parhaat.

Minä en GS500:n ole huomannut olevan häiritsevän tuuliherkkä, mutta takapaksi jos on kiinni niin johan riepottelee. Tiedä häntä miksi niin selkeästi.

Samoin jos paksissa on tavaraa painoksi asti, muuttuvat pyörän ajo-ominaisuudet aika radikaalisti...

Minulla on ER6F ja siinä korotettu pleksi. Tuuli ottaa todella "hyvin". Pleksi on pakko olla korotettu, muuten ajoviima tulee suoraan kurkun kohdalle, nyt sentään menee lähes kypärän yli.

Minun keinoni on vähentää kaasua ja mennä matalaksi lähelle tankkilaukkua, näin tuulen voimasta ei ainakaan vahingossa tule vastaohjausta tehtyä. Lisäksi ennakoin mahdolliset tuuliset paikat: metsän kohdalta aukiolle, sillat, muut aukeat paikat. Pyrin ajamaan keskellä ajokaistaa, jotta on tilaa mahdolliselle sivuttaissiirtymälle. Perälaukku on pyörässä vain jos muuten ei tule toimeen. Tietenkin kovin tuulisella säällä yritän 'nojata tuuleen'.

GPZ500 kuuluu tohon samaan kastiin. Ei tahtonut puuskissa kaista riittää vaikka miten rennosti ajoi...

Joten, pyörissä on eroja.

Itse yritän ajaa keskellä kaistaa, jos on oikein riepotteleva puuskittainen tuuli. On sitten hiukan pelivaraa. Ja rentous, helposti jännittämällä tuuli tosiaan aiheuttaa vastaohjauksia.

Kysymys siis sen että voiko jotain tehdä, että sivutuulen vaikutus vähenee ajaessa?

Avovaimolla on tuore A-kortti, ja jostain syystä sivutuuli on sen verran paha ongelma hänelle että nyt on jo ollut ajamatta jonkin aikaa. Viime kerralla ei ollut ulosajo kaukana.

Ajot tapahtuu Suzuki GS500:lla ja Kawa KMX125:lla. Vaikka Gessu on painavampi ja pienempi (ei siis yhtä korkea) niin sillä tuntuu sivutuuli paljon paremmin. Nopeutta ei tartte olla kun 70-80km/h, niin rupee sivutuuli puskee, tämä myös siis silloin kun on suht koht "tavallista" säätä, ei mitään myrskyä siis.

En ole kokenut motoristi itseään, mutta sivutuuli ei ole koskaan ollut näin iso ongema itselleni. Alussa se tuntui pahemmalta, harjostusta siis tarvitaan että pelon tunteestä pääsisi eroon. GS500 on ehkä herkkä tuulille, omasta mielestäni kun ajajj yli 100km/h, ja kun tuulee kunnolla, niin silloin tulee ongelmia ja nopeuden kannattaa laskea.

Onko kaikki vain harjoituksesta kiinni, tai onko jotain tehtävissä?
Yksi asia jota vois kokeilla seuraavan kerran kun pyörä menee huteraksi, niin nojaa ylävartaloa hiukan enemmän eteenpäin.

Ongelma kun saattaa olla, että kokematon kuski "roikkuu" tangossa suorin käsin, ja pienikin liike kuljettajan kroppaan heiluttaa heti ohjausta ja koko pyörää. Nyt jos nojataan eteenpäin, kädet rentoutuu, ja vaikka kuski heiluiskin, ei se heijastu ohjaukseen.

Etunojaa ei tartte olla paljon kun se jo vaikuttaa.

Tämä etunoja voi käydä vähän vatsalihasten päälle, mutta siitä ne vahvistuu ;)

Yksi asia jota vois kokeilla seuraavan kerran kun pyörä menee huteraksi, niin nojaa ylävartaloa hiukan enemmän eteenpäin.

Ongelma kun saattaa olla, että kokematon kuski "roikkuu" tangossa suorin käsin, ja pienikin liike kuljettajan kroppaan heiluttaa heti ohjausta ja koko pyörää. Nyt jos nojataan eteenpäin, kädet rentoutuu, ja vaikka kuski heiluiskin, ei se heijastu ohjaukseen.

Etunojaa ei tartte olla paljon kun se jo vaikuttaa.

+1 tälle. Varsinkin kun ylävartalo ei ole katteen takana, niin ajoviima painaa ylävartaloa taaksepäin. Tällöin helposti kädet suoristuu/jäykistyy, jolloin kun tuuli pikkuisenkaan heilauttaa ylävartaloa, kädet ja sitä myötä ohjaustankokin seuraa mukana. Ja se ei ole kivaa. Eli kädet ja hartiat rentona siten että vartalo voi vähän heiluakin niin johan on parempi.

Ja onhan se hyvä että toiset on luotu moottoripyöräilijöiksi, niiden ei vissiin tarvitse sivutuulessa ajoakaan harjoitella. Me loput joudutaan se opettelemaan ja heti kortin saaneena voi olla ettei uskalla täysin nojata sivutuuleen. Turha siihen on harrastusta lopettaa, harjoittelua vaan. Ja nopeutta voi helposti laskea niin alas ettei mene ajo epävarmaksi, kotilot kyllä pääsee pyörästä helposti ohi. Pikkuhiljaa ajo alkaa olla rennompaa ja pikatiellä tikkarinopeuksissakin homma hanskassa.

JOvvain...
sport05.gif

Vasthathuuleen sekä sivuthuuleenajokurssit tuolla pohjoisessa norweegiassa kun käypi nii ei täällä etelänmailla thuulia ole lainkhan...
biggrin.gif

Voisko olla niin, että avovaimosi on säikähtänyt uutta tilannetta, kun pyörä ei olekaan kulkenut kevyesti itsekseen eteenpäin, vaan tilanne on vaatinut päättäväisyyttä ja pyörän käskemistä?  Kyllähän se on niin, että moottoripyörällä ajo vaatii sitä pientä perkelettä asenteeseen, varsinkin silloin kun ajaminen ei sujukaan helposti. Ehdottomasti vaan takaisin sinne pyörän selkään ja sillä asenteella, että se on kuski joka sitä pyörää ohjaa eikä tuuli.

Mulla on tuollainen gpz500 minkä joku mainitsikin herkäksi sivutuulelle. Tuo ominaisuus ei ole mua häirinnyt, mä olen ottanut sen siltä kannalta, että kuuluu asiaan nojata sivutuuleen ja käyttää vähän enempi voimaa siihen ohjaamiseen. Kannattaa myös miettiä missä kohtaa ajokaistaa on, niin ettei heti joudu vastaantulijan kaistalle tai pientareelle, jos vähän tuuli nappaakin. Ja kun tiedostaa sen, että metsästä aukealle ajettaessa tuuli on rajumpaa, niin sekin helpottaa kun tilanne ei tule yllätyksenä.

...

TARKENNUS:
Siis tätä etunojaa ei saa tehdä vetämällä tangosta kädet koukkuun, koska silloin kädet on edelleen jäykkänä, vaan tää "etukeno" on tehtävä polvet topakasti tankissa vatsalihaksien avulla.

Kaveri osti parisen viikkoa sitten GS450:sen ja mä sain kunnian ajaa sen hänen kotipihalleen. Huomasin, että kyllä tuo oli melkoisen sivutuuliherkkä, verrattuna lähes tuplasti painavampaan Harrikkaan. Eli kyllä se pyörän paino vaikuttaa paljon (tietysti) sivutuuliherkkyyteen.

Kuten moni on jo sanonut, niin baanalle vaan! Ensin tuommonen puuskittainen tuuli saattaa pelästyttää mutta tottumuksen myötä se enää hämmästyttää ja asian kanssa oppii elämään/ajamaan. Vaikka olen itse ajanut jo jonkin verran, en mä vieläkään liiemmin kovassa puuskittaisessa tuulessa ajamisesta pidä. Mutta ajan silti.

Vertaillessa noita kahta omaa, tuntuu tuo saksalainen olevan paljon herkempi sivutuulelle. Tiedä sitten mistä johtunee. Italian mopossa istuu kuin avoautossa, ei paljon hetkauttele tuulee mistä tuulee. Luulisi tuon suuren katteen olevan herkempi ottamaan tuulta, mutta ei. Kai se painosta on kiinni.
nixweiss.gif

Sivutuuli on mullekin tuttu asia, kun ajan korkealla pyörällä. Kyllä siihen tottuu ajan kanssa. Kun lähdin ensimmäiselle kunnon prätkäreissulle satoi kaatamalla ja tuuli ihan saatanasti, mutta opinpahan ainakin ennakoimaan tuulta, eli toisin sanoen varomaan tuulisia paikkoja: sillat, pellot metsäosuuden jälkeen, pyörteet vastaantulevien rekkojen perässä jne. Siihen auttoi myös se, että mies ajoi edellä, joten mä näin, missä kohtaa tulee pahempaa pyörrettä ja osasin ittekin varautua.

Muutama täällä jo mainitsikin ajoasennosta, eli reidet tankkiin ja hartiat rennoksi. Tuota hartioiden rentouttamista voi ihan hokea ääneen, mä oon tehnyt sitä paljon (ja teen välillä vieläkin, kun mun pyörässä on ohjauslaakerin vaihto edessä, joten ohjaus on hirmu raskasta ja pyörä tuntuu etenkin soratiellä tosi kiikkerältä).

Lisäksi kannattaa maastoutua tankin päällä (pleksin taa, jos sellainen on) juuri noissa mahdollisissa tuulipaikoissa, joita kuvailin edellä. Mä oon ajanut tuulisellä säällä pidempiäkin rupeamia tankin päällä maaten, kun muuten vaan heiluttaa niin perkeleesti.

Tsemppiä ja harjoittelua, kyllä se siitä. Mun mielestä on ihan normaalia, että säikähtää tuollaista asiaa, kyllä mullakin oli tuulen kanssa muutama läheltä piti -tilanne just tuolla ekalla reissulla.

Back