• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

voi tätä häpeän määrää..

Ajoin kortin toissakesänä, edelliset kokemukset on olleet mopoajalta. Ajan ammattiliikennettä ja luin sitä kirjaa ym materiaalia ahmien heti kun ne käteeni sain ja heti huomasin, että sellainen juttu kuin "työntöohjaus" tulee käsittelykokeessa varmasti tökkimään hätäväistöharjoituksessa. Ja niinhän se kävi...

Mulla oli hyvä opettaja...paitsi viimeisellä kertaa, tuli itse omistaja ajattamaan sen viimeisen harjoittelukerran ennen itse käsittelykoetta. Noh, muutaman kerran jalka maahan pujottelussa, hätäväistöt päin vattua (lue:suorilta sisään) ja kannustukseksi ihan suoranaista vittuilua. "Kyllä tuo ny pitäis jo osata!" ym. Juu, eli kuuden ajotunnin perusteella pitäisi osata ajaa pyörällä ilman aiempaa kokemusta kuin hän samalla kokemuksella kun minä ylipäätään olen ollut olemassa? Itse vertaan sitä samaan kuin vittuilisit lapselle, joka on opettelemassa ajamaan polkupyörällä ensimmäisiä kertoja: "Kyllä tuo ny pitäis jo osata!"

En ensinnäkään uskaltanut yhtään kallistaa, se rata oli sellainen silmukka, jonka ulostulosta olis pitänyt heti tehdä ne väistöportit ja nopeus 40 vai 50, vedä nyt sellainen silmukka taajamanopeutta kun et uskalla kallistaa... Vittu, että vitutti, jos mä osaisin tän homman niin mitä helvettiä mä täällä ylipäätään sitten olisin jos en oppimassa? Noh päätin, että "vedän sitte raivolla, varmasti tuuppaan kahvaa riittävästi, vaikka turvalleni ja koe läskiksi, mutta nyt mennään, ihan sama koko vitun kortti" oli mietteet.

Se menikin ihan hyvin! Katsuri oli paljon rennompi, ei yhtään valittanut, vaikka mummoilin silmukan ja ihan lyhyellä kiihdytyksellä suoristettuani nostin nopeuden ja se väistö työntöohjaamallakin tuli, kovin pieni, mutta tuli. Ainostaan pujottelu piti uusia, kerran jalka maahan. Ajokoe olikin selvää, 10v ammatikseen sukkuloinut niin ei siellä mitään yllättävää voi tapahtua enää.

Kortti tuli, vaikka kokemusta ei ollut ja ikääkin ehti karttua mopoajoista. Paskat muistot jäi siitä viimeisestä ajotunnista, mutta tulipahan tehtyä. Nyt on tullut nautittua ajamisesta, työntöohjaamalla ja kurveista niitä kauniisti veistellen, pikkuhiljaa alkaa kallistustakin löytymään. Kevarilla nämä olis pitänyt opetella ennen "kivettymistä" autolla ajon oppeihin, mutta tulipahan tehtyä.

Tsemppiä vaan, kyllä me muutkin kolmikymppiset ollaan opittu, opit sinäkin. :peukutpystyyn:

Mariini sanoi:
Ajoin kortin toissakesänä, edelliset kokemukset on olleet mopoajalta. Ajan ammattiliikennettä ja luin sitä kirjaa ym materiaalia ahmien heti kun ne käteeni sain ja heti huomasin, että sellainen juttu kuin "työntöohjaus" tulee käsittelykokeessa varmasti tökkimään hätäväistöharjoituksessa. Ja niinhän se kävi...

Mäkin ajoin kortin toissakesänä ja edelliset kokemukset oli mopoajalta. :D Tuo väistö meinasi ensimmäisillä ajotunneilla tuottaa päänvaivaa mullekin. Opettaja selitti miten väistetään työntöohjauksella ja mä vaan vedin radan suoraksi koko ajan. Onneksi oli hyvähermoinen opettaja joka hoksasi itse mistä on kyse... Parin epäonnistuneen väistöyrityksen jälkeen kuului ohje "älä ajattele, väistä vaan". Ja helvetti, heti kun lakkasi ajattelemasta ja vaan väisti niin hyvinhän se onnistui. :D

^Mun mies ei ollu koskaan mistään työntöohjauksesta kuullukkaan, "lahjakortillinen" kun on, kun luin sille autokoulun teoriakirjaa ääneen sillon kun suunniteltiin, että se opettaa mua ajamaan. Kuitenkin ajellu parikymmentä vuotta kaikenlaisilla mopottimilla, ja osaa sen selkäytimestä. Mulle se opetti sen niin, että kiemurtelin omalla kaistalla mahdollisimman tiukkoja mutkia tässä hiljasella kotitiellä viittäkymppiä. Sieltä se tulee, selkärangasta ja alemmista aivotoiminnoista. :right:

Kaipa ne opetustavat vaihtelee paikoittain, koska täällä ei ees opetettu koko työntöohjausta, ainostaan siinä väistössä. Siis sehän pitäis opettaa, kyllä mopo kääntyy kuten autokin, mutta se on väärä tapa, varsinkin hätätilanteessa.

Mun mielestä (kuten itse opettelin) se olis ollu niin helppo opettaa (autoilijalle järjenvastainen operaatio) kun ajeltiin hiljaista maaseututietä, olis vaan sanonut radioon: aja siihen oikealle kaartavaan mutkaan ja ala työntämään tankoa oikealla kädellä, katso mitä tapahtuu. Nopeus on hiljainen, tiellä on tilaa, ehdit suoristaa jne. Se olis tullut heti tuolla oppilaalle selväksi. "Kappas vain, vaikka käännän ohjaustankoa vasempaan, pyörä kääntyykin oikealle."

Noh, kaverille eri kaupungissa oli kevariaikana opetettu tuo kallistuskin heti, ilmeisesti ajatettu ympyrää tjsp.

RedLeathetJacket sanoi:
^Mun mies ei ollu koskaan mistään työntöohjauksesta kuullukkaan, "lahjakortillinen" kun on, kun luin sille autokoulun teoriakirjaa ääneen sillon kun suunniteltiin, että se opettaa mua ajamaan.

Mä ajoin KT-kortin 80-luvun lopulla ja ei silloin mun autokoulussa puhuttu mitään vasta-/työntöohjauksesta. Hätäjarrutuksessakin neuvottiin pitämään kädet suorassa ja kyynärpäät lukossa, koska sillä tavalla estää ettei eturengas pääse kääntymään ja pyörä kaatumaan :blink:
Ja ajatella minä vielä hengissä :D

Se vasta syö miestä, kun on mielestään vuosien ja satojen tuhansien kilsojen ajokokemuksella kiertelemässä huoltiksen pihassa pääsyä bensamittarin viereen, ja just siinä sitten pujotellessa/kääntäessä kone stumppaa. Nopee arvio tietty, annatko pyörän laskeutua jalkojes välistä kyljelleen suosilla, vai yritätkö estää jo reilusti kallistuneen pyörän kaatumisen sillä riskillä, että nivusista repee nivelsiteet ja/tai jää vielä koipi sinne pyörän ja asfaltin väliin suojaamaan katemuoveja.. :kääk: No, toikin on kaiken sen ajokokemuksen ja -näkemyksen päälle koettu - parikin kertaa. Kyllähän siinä ympäristö on hillitysti hiljaa, kun ilmaan kajahtaa suht. äänekäs perkele. :rant:
Niin, että alku voi olla hankalaa, mutta siitä ne taidot alkaa kertyyn, eikä ne riitä siltikään jatkossakaan aina.

Onks linjoilla pk-seutulaisia, joilla on A-korttikurssi kutakuinkin käyty, mutta lappu ei pilkota taskussa syystä että homma on tyssännyt käsittelykokeeseen ja projekti on menossa/mennyt yliajalle ilman mainittavaa edistymistä? Jos on, niin laittakaa mulle meiliä, hannula ät moottoripyora.org. Viestiin tiedot siitä mikä on tilanne kortin suhteen sekä oma näkemyksesi syistä miksi homma ei suju. Asiaa helpottaa jos on oma pyörä ja vieläpä harjoittelulupa, mutta muutkin voivat ilmoittautua siltä varalta että jotain keksittäisiin. Tarjous päättyy lähiaikoina.

Itse kun olen A-korttini saanut lahjaksi ja siten ihan pihalla näistä ajokokeista niin pitää kysyä jotta koulutetaanko siellä vastanojaa lainkaan? Aika monta kertaa kun on tullut seurattua kuskeja joille tiukka kääntösäde hiljaisessa vauhdissa tuottaa selkeästi tuskaa.

Kuus ajotuntia... Joista ensimmäinen ja viimeinen on käsittelyharjoitus radalla, neljä pörrätään... Aika kevyellä mennään, ts. "lupa myönnetty omatoimiseen harjoitteluun liikenteessä."

^Sanoppa muuta, opetusluvalla mun harjottelumäärät b-korttipohjalta oli varmaan kolmin- ellei nelinkertaiset, tosin suuri osa oli sitä pörräämistä kotipihalta sopivalle käsittelyharjottelupaikalle. Mutta ajoharjoitteluahan sekin tietysti on, varsinkin kun treenasin samalla tuota työntöohjausta ihan tarkoitusperäisesti. Mutta lisätunteja ois kyllä tarvinnu ottaa paljon, jos oisin "koulun penkillä" ollut, mitään kokemusta 2-pyöräisistä kun ei ollut pohjalla ja olin (olen) aika varovainen riskien otossa = osaamisen rajoilla menemisessä.

Miihkaili sanoi:
Itse kun olen A-korttini saanut lahjaksi ja siten ihan pihalla näistä ajokokeista niin pitää kysyä jotta koulutetaanko siellä vastanojaa lainkaan? Aika monta kertaa kun on tullut seurattua kuskeja joille tiukka kääntösäde hiljaisessa vauhdissa tuottaa selkeästi tuskaa.

Mikä on vastanoja? Mihin sitä käytetään tai tarvitaan?

tiggeri sanoi:
http://www.youtube.com/watch?v=R3qX679x-RU ~7:30 eteenpäin.
Tai sitten kyseessä on se vastaisella puolella oleva oja, minne ei saa päätyä mutkassa. Jollain länsimurteella.

Tuossahan pyörä rupeaa kääntymään kivasti, kun kuljettaja vihdoin alkaa kääntämään ohjaustankoa. Ekoilla kierroksilla kuski ei juurikaan käännä. Ja nopeudensäätelystä ei ole tietoakaan.
En ole juuri nähnyt etsittävän bansapumppua tai parkkipaikkaa tuolla nopeudella, hidasajosta tuskin voidaan puhua.

-TH- sanoi:
Mikä on vastanoja? Mihin sitä käytetään tai tarvitaan?

Siis hiljaisessa vauhdissa nojaat vasten kääntymissuuntaa. Ts. esim vasemmalle käännöksessä pyörä kallistuu vasemmalle ja kuski oikealle, jolloin muodostuu kolmio tasapainopisteeksi eikä vauhtia tarvita pystyssä pysymiseen juuri lainkaan. Saattaa tuolle olla joku tieteellisempikin termi kuin vastanoja :dunno:

Khyyl, juuri tuolla saadaan pyörään lisää kääntyvyyttä tiukoissa paikoissa, samaa tekniikkaa tulee käytettyä kurapyörissä ja supermotoissa kun pitää molla/mutka/kivi kiertää tiukasti.

Käsittelykokeen pujottelua on pojan kanssa opiskeltu pitkin kesää ja aina löytyy parantamisen varaa. Lopulta pojalle löydettiin oma luonteva tyyli, munat tankkia vasten eli mahdollisimman eteen istumaan ja pyörä kallelleen kuskin alla, siinä vaiheessa jalat alkoi pysymään tapeilla ja tulosta syntyä.

Siksi toi pujottelu tekee meille kummallekkin tiukkaa kun ollaan totuttu ajamaan hidasta pyöritysta tapeilla seisten, ja sitähän ei saa tässä suorituksessa tehdä. On ihan uusi elementti ajaa hitaasti perse penkissä ja se tuntuu jotenkin luonnottomalta, varsinkin meidän pyörillä.

3JJ sanoi:
Jotain tämän tapaista? Pyörä kallistuu mutta ukko ei.

http://www.youtube.com/watch?v=M9MVY8swO5M

Tuossa on myös hauska huomata minne sen kuskin katse on suunnattu käännöksissä, aika kauas.
Tuota katsetta pitää itsellekkin koko ajan huomautella ja huomata että käännös sujuu helpommin kun katsoo minne haluaa mennä, eikä siihen ihan eteen.

Back