Poistettu joukko lievähkösti asiaan kuulumattomia 'liiviviestejä'. Erilaisista asusteista erilaisia kiksejä saavat voivat jatkaa aiheesta vaikka paskiksessa. Iloista kesää!![]()
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Poistettu joukko lievähkösti asiaan kuulumattomia 'liiviviestejä'. Erilaisista asusteista erilaisia kiksejä saavat voivat jatkaa aiheesta vaikka paskiksessa. Iloista kesää!![]()
Kerrankin asia, jossa olen kanssasi samaa mieltä.Se, että ylivoimainen valtaosa motoristeista ei äkkitilanteessa saa jarruista 100% irti (ja liian iso osa myös saa niistä hetkellisesti liikaakin irti - tuloksena nurinmeno) on varmaankin painavimpia syitä siihen, miksi ABS:t yleistyvät.
Fysiikan lakien mukaan massa ei vaikuta. Käytännön vekottimissa vaikuttaa, mutta silloin kyse onkin jarrujen tehokkuudesta suhteessa pysäytettävään massaan. Eli massan lisääntyessä sekä renkaiden kitka että pysäytettävä liike-energia kasvaa. Kaavan mukaan nollasumma. Sen sijaan se jarruhin massan lisäys ei vaikuta mitenkään, samat jarrut samoinen kitakapaloineen joutuu pysäyttämään suuremman massan.Eikö?Sittenhän rekkojenkin pitäisi stopata samalla matkalla kuin pikkufiiukin.Tämä nyt vain karkea esimerkkiKappaleen massalla ei kai pitäisi olla vaikutusta jarrutusmatkaan?Vertailupyörä (oisko R1?) pysähtyi vielä vähän paremmin - mutta sangen loogisista syistä: se on sata kiloa kevyempi, siinä on sporttipyörän pehmeämmät renkaat ja öpaut markkinoiden parhaat jarrut.![]()
Olet sentäs jotain oivaltanut.kai se jarruttaminen onkin vaan kukkahattujen heiniä?
Niin? En löytänyt pikku-fiiua mutta eiköhän toi VW paku aja saman asian.Eikö?Sittenhän rekkojenkin pitäisi stopata samalla matkalla kuin pikkufiiukin.Tämä nyt vain karkea esimerkki![]()
Ei mulla henk koht ole kun alle tonni harrikan tangon takaa,mutt ku sitä ikä rupee kertymään jo kummiskin sen verran et onhan mulla silmiä korvia sentään mitkä toimii.Suurin ero on siinä, että mä olen oikeesti omistanut ja ajanut useamman kympin Harrikoilla, oma oli siis kumiripusteisella koneella varustettu FXD.
Pyörä vapisi mutta ei pudotellut osia, siksi olisikin kiva kuulla mikä Hd mahtoi advella olla käytössään.
Se on huomattu että suuri osa tän palstan postaajista tietää kaiken Harrikoista vaikkeivät ole ko pyörällä edes koskaan ajanut... no se on sellaista, oppii kai sitä jotain Esson baarissakin.
Valitettavasti vaan ABS-kuskitkaan eivät monesti osaa jarruttaa vaikka vehkeet on.Se, että ylivoimainen valtaosa motoristeista ei äkkitilanteessa saa jarruista 100% irti (ja liian iso osa myös saa niistä hetkellisesti liikaakin irti - tuloksena nurinmeno) on varmaankin painavimpia syitä siihen, miksi ABS:t yleistyvät. Niiden kanssa on ainakin vähän paremmin varaa paskoa housuun, pistää silmät kiinni ja hypätä jarruille, vaikkei se toki oikea tapa olekaan. Ja ainakin tällaisessa tapauksessa myös jarrujen hyvyydellä ON väliä, vaikkei se ABS:n olemassaolo tarkoitakaan automaattisesti sitä, että jää henkiin.
HEH,en ole missään vaiheessa kieltänyt lc4,osen tärinät^Hän sanoo, että HurliDurli tärisee niin, että se levittää osat pitkin teitä ja ajaa itse 1-mukisella KTM:llä.Tuo LC8:kin ravistaa tielle kaiken mikä ei ole lukitteella kiinni ja tuo LC4 tärisee vielä kertaluokkaa enempi.![]()
Kyll nää uudet rekat sen tekeekin,muttei vanhat,sama juttu pyörilläkin,jonkin verran ainakin.Niin? En löytänyt pikku-fiiua mutta eiköhän toi VW paku aja saman asian.Eikö?Sittenhän rekkojenkin pitäisi stopata samalla matkalla kuin pikkufiiukin.Tämä nyt vain karkea esimerkki![]()
Rekka vs paku jarrutusmatkat
j0o0h mungii frendeill on harrikoit ja kato ne pudottelee osia,kyllä mä oon tonnin ajanut tai jotain ja kyllä ne pudottelee ja ei käy, hukkaa osia, mä en tiedä minkä tyyppisiä tai mallisia ne oli mutta osia pudotteli ja paskoja, kyllä mä tiedän.Ei mulla henk koht ole kun alle tonni harrikan tangon takaa,mutt ku sitä ikä rupee kertymään jo kummiskin sen verran et onhan mulla silmiä korvia sentään mitkä toimii.
On ihan lähikaveriporukassa yli 30 vuotta jo harrikoilla ajettu ja ite seuranut vieressä/kyydissä/odotellut oman pyörän selässä kun taas tarvii stoppi tehä kun jottain pitää säätää/kiristellä/tehä uukkaria jospa se poljin löytyis?
Kiitos kysymästä mutt mielummin ajan omalla pyörällä kun ihan tarpeeks on tullut niit ylimääräisiä röökitaukoja kun kaverit on ollut harrikoilla liikkeellä,vai eikö se lasketa et olis sentän jottain pientä tietoa???
Se että sullä oli kumimopo mikä ei tärissyt niin se on ihan yx ja sama mulle!!!
Enkä minäkään sano että kaikki harrikat tärisee osia tielle,tarpeeks monta kylläkin.
Ja ennenkuin ruvet mun kaveria mollaamaan et ne ei osaa pyöriä käsitellä/reerata niin yx niist on esimerkiksi rakentanut/kilpaillut nitroharrikoilla.
Eiköhän tää on mennyt ihan tarpeeks offtopikkiin puolelle jo jostain ihmen luomu kunnan luumun jostain hätävarjelu wannabee tyylin ihmeen hermoilujen takia et annetaanko olla jo???
Tai toki voidaan jatkaa paskanjauhantapuolella tai vaikkapa yv,nä tai ihan kahvikupin ääres jossain jos joskus tavattais niin sais tänkin aiheen loppuunjutusteltua?
korostan vielä EN ole ajanut ku alle 1000 kilsaa harrikoilla,KYLLÄ,mun kaveripiirissä on niit ihan tarpeeks monta että minäkin jotain niistä tietäisin,sekä liiveillä että ilman!!!
Enkä nytt tarkoita mitään virago club Finland liivejä vaikka mulla EI ole NITÄKÄÄN mitään vastaan!!!
Turhaan sä velliä housuihiisi änget tietämättä yhtään mitään mustj0o0h mungii frendeill on harrikoit ja kato ne pudottelee osia,kyllä mä oon tonnin ajanut tai jotain ja kyllä ne pudottelee ja ei käy, hukkaa osia, mä en tiedä minkä tyyppisiä tai mallisia ne oli mutta osia pudotteli ja paskoja, kyllä mä tiedän.Ei mulla henk koht ole kun alle tonni harrikan tangon takaa,mutt ku sitä ikä rupee kertymään jo kummiskin sen verran et onhan mulla silmiä korvia sentään mitkä toimii.
On ihan lähikaveriporukassa yli 30 vuotta jo harrikoilla ajettu ja ite seuranut vieressä/kyydissä/odotellut oman pyörän selässä kun taas tarvii stoppi tehä kun jottain pitää säätää/kiristellä/tehä uukkaria jospa se poljin löytyis?
Kiitos kysymästä mutt mielummin ajan omalla pyörällä kun ihan tarpeeks on tullut niit ylimääräisiä röökitaukoja kun kaverit on ollut harrikoilla liikkeellä,vai eikö se lasketa et olis sentän jottain pientä tietoa???
Se että sullä oli kumimopo mikä ei tärissyt niin se on ihan yx ja sama mulle!!!
Enkä minäkään sano että kaikki harrikat tärisee osia tielle,tarpeeks monta kylläkin.
Ja ennenkuin ruvet mun kaveria mollaamaan et ne ei osaa pyöriä käsitellä/reerata niin yx niist on esimerkiksi rakentanut/kilpaillut nitroharrikoilla.
Eiköhän tää on mennyt ihan tarpeeks offtopikkiin puolelle jo jostain ihmen luomu kunnan luumun jostain hätävarjelu wannabee tyylin ihmeen hermoilujen takia et annetaanko olla jo???
Tai toki voidaan jatkaa paskanjauhantapuolella tai vaikkapa yv,nä tai ihan kahvikupin ääres jossain jos joskus tavattais niin sais tänkin aiheen loppuunjutusteltua?
korostan vielä EN ole ajanut ku alle 1000 kilsaa harrikoilla,KYLLÄ,mun kaveripiirissä on niit ihan tarpeeks monta että minäkin jotain niistä tietäisin,sekä liiveillä että ilman!!!
Enkä nytt tarkoita mitään virago club Finland liivejä vaikka mulla EI ole NITÄKÄÄN mitään vastaan!!!
Voi vehnä, oikein Esson baarin kanta-asiakas.
Ainakin omasta puolesta voin sanoa, että nyt kun on 3-4 vuotta ollut absipyörä, niin tulee paljon useammin, sekä myös paljon aikaisempaa rohkeammin treenailtua jarrutusta ja väistämistä, kuin mitä tuli tehtyä absittomalla.Valitettavasti vaan ABS-kuskitkaan eivät monesti osaa jarruttaa vaikka vehkeet on.Se, että ylivoimainen valtaosa motoristeista ei äkkitilanteessa saa jarruista 100% irti (ja liian iso osa myös saa niistä hetkellisesti liikaakin irti - tuloksena nurinmeno) on varmaankin painavimpia syitä siihen, miksi ABS:t yleistyvät. Niiden kanssa on ainakin vähän paremmin varaa paskoa housuun, pistää silmät kiinni ja hypätä jarruille, vaikkei se toki oikea tapa olekaan. Ja ainakin tällaisessa tapauksessa myös jarrujen hyvyydellä ON väliä, vaikkei se ABS:n olemassaolo tarkoitakaan automaattisesti sitä, että jää henkiin.
Jarruja ei koskaan harjoittelumielessä vedetä "lukkoon" eikä sitä sitten tosipaikan tullen pystytä myöskään tekemään.
Joten harjoitelkaa jarrutusta kaikki, myös ABS-kuskit!
Pekka
![]()
![]()
![]()
+1 abseilleMutta summa summarum: absien kanssa on katuajossa tullut treenailtua jarrujen (kovaa) käyttöä paljon enemmän kuin mitä uskalsin ilman niitä samassa ympäristössä tehdä.
Kuule adve, aikaisemmin todistit hyvinkin vahvasti Harrikan hukkaavan osia ja tärisevän ja mitähän vielä, kerroit omaavasi kokemusta ja niin edelleen... ja kokemus oli alle tonnin etkä ole vieläkään kertonut millä malleilla sinä tai ystäväsi ajoitte...Eikä mun tarvii sulle onnettomalle mitään muutenkaan todistaa!!!
Hyvä homma.Mutta summa summarum: absien kanssa on katuajossa tullut treenailtua jarrujen (kovaa) käyttöä paljon enemmän kuin mitä uskalsin ilman niitä samassa ympäristössä tehdä.