• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Virossa 6 :n suomalaismopon ketjukolari

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja TeeVee
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Poistettu joukko lievähkösti asiaan kuulumattomia 'liiviviestejä'. Erilaisista asusteista erilaisia kiksejä saavat voivat jatkaa aiheesta vaikka paskiksessa. Iloista kesää!      
cool.gif
biggrin.gif
No kiitos tästä huomionosoituksesta. Huumoria ei suvaita?

Vertailupyörä (oisko R1?) pysähtyi vielä vähän paremmin - mutta sangen loogisista syistä: se on sata kiloa kevyempi, siinä on sporttipyörän pehmeämmät renkaat ja öpaut markkinoiden parhaat jarrut.
Kappaleen massalla ei kai pitäisi olla vaikutusta jarrutusmatkaan?
Eikö?Sittenhän rekkojenkin pitäisi stopata samalla matkalla kuin pikkufiiukin.Tämä nyt vain karkea esimerkki
omg.gif
Fysiikan lakien mukaan massa ei vaikuta. Käytännön vekottimissa vaikuttaa, mutta silloin kyse onkin jarrujen tehokkuudesta suhteessa pysäytettävään massaan. Eli massan lisääntyessä sekä renkaiden kitka että pysäytettävä liike-energia kasvaa. Kaavan mukaan nollasumma. Sen sijaan se jarruhin massan lisäys ei vaikuta mitenkään, samat jarrut samoinen kitakapaloineen joutuu pysäyttämään suuremman massan.

Lainaus pechalta:
"Se, että ylivoimainen valtaosa motoristeista ei äkkitilanteessa saa jarruista 100% irti (ja liian iso osa myös saa niistä hetkellisesti liikaakin irti - tuloksena nurinmeno) on varmaankin painavimpia syitä siihen, miksi ABS:t yleistyvät. "

Noin se juuri on. Tälläkin saitilla on laumoittain motoristeja joista väitän etteivät ole KOSKAAN nykyprätkällään harjoitelleet täys- tai hätäjarrutusta maantievauhdeista. Ja vielä enemmän niitä jotka eivät ole kokeilleet samaa märällä kelillä!
Se, että lukee Bikesta tai jostain muusta aviisista että kuinkas hyvät pysäyttymiset omassa ajopelissä on ei auta yhtään tosipaikan tullen.

Kiihdyttämisen ja keulimisen taas osaa moni, kai se jarruttaminen onkin vaan kukkahattujen heiniä?

nixweiss.gif

Suurin ero on siinä, että mä olen oikeesti omistanut ja ajanut useamman kympin Harrikoilla, oma oli siis kumiripusteisella koneella varustettu FXD.
Pyörä vapisi mutta ei pudotellut osia, siksi olisikin kiva kuulla mikä Hd mahtoi advella olla käytössään.

Se on huomattu että suuri osa tän palstan postaajista tietää kaiken Harrikoista vaikkeivät ole ko pyörällä edes koskaan ajanut... no se on sellaista, oppii kai sitä jotain Esson baarissakin.
Ei mulla henk koht ole kun alle tonni harrikan tangon takaa,mutt ku sitä ikä rupee kertymään jo kummiskin sen verran et onhan mulla silmiä korvia sentään mitkä toimii.
On ihan lähikaveriporukassa yli 30 vuotta jo harrikoilla ajettu ja ite seuranut vieressä/kyydissä/odotellut oman pyörän selässä kun taas tarvii stoppi tehä kun jottain pitää säätää/kiristellä/tehä uukkaria jospa se poljin löytyis?
Kiitos kysymästä mutt mielummin ajan omalla pyörällä kun ihan tarpeeks on tullut niit ylimääräisiä röökitaukoja kun kaverit on ollut harrikoilla liikkeellä,vai eikö se lasketa et olis sentän jottain pientä tietoa???

Se että sullä oli kumimopo mikä ei tärissyt niin se on ihan yx ja sama mulle!!!
Enkä minäkään sano että kaikki harrikat tärisee osia tielle,tarpeeks monta kylläkin.

Ja ennenkuin ruvet mun kaveria mollaamaan et ne ei osaa pyöriä käsitellä/reerata niin yx niist on esimerkiksi rakentanut/kilpaillut nitroharrikoilla.

Eiköhän tää on mennyt ihan tarpeeks offtopikkiin puolelle jo jostain ihmen luomu kunnan luumun jostain hätävarjelu wannabee tyylin ihmeen hermoilujen takia et annetaanko olla jo???
Tai toki voidaan jatkaa paskanjauhantapuolella tai vaikkapa yv,nä tai ihan kahvikupin ääres jossain jos joskus tavattais niin sais tänkin aiheen loppuunjutusteltua?

korostan vielä EN ole ajanut ku alle 1000 kilsaa harrikoilla,KYLLÄ,mun kaveripiirissä on niit ihan tarpeeks monta että minäkin jotain niistä tietäisin,sekä liiveillä että ilman!!!
Enkä nytt tarkoita mitään virago club Finland liivejä vaikka mulla EI ole NITÄKÄÄN mitään vastaan!!!

^Hän sanoo, että HurliDurli tärisee niin, että se levittää osat pitkin teitä ja ajaa itse 1-mukisella KTM:llä.
tounge.gif
Tuo LC8:kin ravistaa tielle kaiken mikä ei ole lukitteella kiinni ja tuo LC4 tärisee vielä kertaluokkaa enempi.

No joo,pääasia että ukot on edelleen leipäjonossa vaikka kolhuilla.Onhan kiikkustuolissa lapsille kerrottavaa,kuinka kerran vaari reissussa jne...
Mä nyt olen ajellut vuosikymmenten saatossa silloin tällöin Harrikoillakin,eikä näitä uudempia ole mun mielestä syytä mollata.Sen merkin valmistuskausi on niin pitkä että löytyyhän sieltä kaikenlaista niinkuin muidenkin vanhemmista malleista.

Kaikki ei ole vikoja,osa on ihan ominaisuuksia.Tehty vaan vähän erityyliseen ajeluun.

Se, että ylivoimainen valtaosa motoristeista ei äkkitilanteessa saa jarruista 100% irti (ja liian iso osa myös saa niistä hetkellisesti liikaakin irti - tuloksena nurinmeno) on varmaankin painavimpia syitä siihen, miksi ABS:t yleistyvät. Niiden kanssa on ainakin vähän paremmin varaa paskoa housuun, pistää silmät kiinni ja hypätä jarruille, vaikkei se toki oikea tapa olekaan. Ja ainakin tällaisessa tapauksessa myös jarrujen hyvyydellä ON väliä, vaikkei se ABS:n olemassaolo tarkoitakaan automaattisesti sitä, että jää henkiin.
Valitettavasti vaan ABS-kuskitkaan eivät monesti osaa jarruttaa vaikka vehkeet on.
Jarruja ei koskaan harjoittelumielessä vedetä "lukkoon" eikä sitä sitten tosipaikan tullen pystytä myöskään tekemään.

Joten harjoitelkaa jarrutusta kaikki, myös ABS-kuskit!

Pekka
omg.gif
omg.gif
omg.gif

^Hän sanoo, että HurliDurli tärisee niin, että se levittää osat pitkin teitä ja ajaa itse 1-mukisella KTM:llä.  
tounge.gif
 Tuo LC8:kin ravistaa tielle kaiken mikä ei ole lukitteella kiinni ja tuo LC4 tärisee vielä kertaluokkaa enempi.
HEH,en ole missään vaiheessa kieltänyt lc4,osen tärinät  
biggrin.gif

Osat pultit sun muut pysyvät kummiskin siinä misä niitten pitääkin  
cool.gif

Ja toi mun kottarainen tärisee jostain kumman syyst paljon vähemmän kun kaverin samanlainen,ovat niin yksilöjutut noi tärinät
062802jumpie_prv.gif

Eikä se tärinä mun pyöräs pahemmin mua häiritsee,pysyy hereillä ainakin  
biggrin.gif

Vaimokin on istunut kyydis yli 1000 kilsan päiväetappi  
wink.gif

Itse koitan ajella näpit jarrulla joka on Pidemmän päälle vähän tuskallista, mutta kun jotain huomaa niin oikeastaan jarruttaa jo. Etujarrupalat on kalliita, ei niitä kannata käyttää  
062802jumpie_prv.gif

Orgista opittua  
smile_org.gif

edit: toivottavasti oli muuten trolli mihin menin
omg.gif

Ei mulla henk koht ole kun alle tonni harrikan tangon takaa,mutt ku sitä ikä rupee kertymään jo kummiskin sen verran et onhan mulla silmiä korvia sentään mitkä toimii.
On ihan lähikaveriporukassa yli 30 vuotta jo harrikoilla ajettu ja ite seuranut vieressä/kyydissä/odotellut oman pyörän selässä kun taas tarvii stoppi tehä kun jottain pitää säätää/kiristellä/tehä uukkaria jospa se poljin löytyis?
Kiitos kysymästä mutt mielummin ajan omalla pyörällä kun ihan tarpeeks on tullut niit ylimääräisiä röökitaukoja kun kaverit on ollut harrikoilla liikkeellä,vai eikö se lasketa et olis sentän jottain pientä tietoa???

Enkä minäkään sano että kaikki harrikat tärisee osia tielle,tarpeeks monta kylläkin.

Ja ennenkuin ruvet mun kaveria mollaamaan et ne ei osaa pyöriä käsitellä/reerata niin yx niist on esimerkiksi rakentanut/kilpaillut nitroharrikoilla.

Eiköhän tää on mennyt ihan tarpeeks offtopikkiin puolelle jo jostain ihmen luomu kunnan luumun jostain hätävarjelu wannabee tyylin ihmeen hermoilujen takia et annetaanko olla jo???
Tai toki voidaan jatkaa paskanjauhantapuolella tai vaikkapa yv,nä tai ihan kahvikupin ääres jossain jos joskus tavattais niin sais tänkin aiheen loppuunjutusteltua?

korostan vielä EN ole ajanut ku alle 1000 kilsaa harrikoilla,KYLLÄ,mun kaveripiirissä on niit ihan tarpeeks monta että minäkin jotain niistä tietäisin,sekä liiveillä että ilman!!!
Enkä nytt tarkoita mitään virago club Finland liivejä vaikka mulla EI ole NITÄKÄÄN mitään vastaan!!!
j0o0h mungii frendeill on harrikoit ja kato ne pudottelee osia,kyllä mä oon tonnin ajanut tai jotain ja kyllä ne pudottelee ja ei käy, hukkaa osia, mä en tiedä minkä tyyppisiä tai mallisia ne oli mutta osia pudotteli ja paskoja, kyllä mä tiedän.

Voi vehnä, oikein Esson baarin kanta-asiakas.

j0o0h mungii frendeill on harrikoit ja kato ne pudottelee osia,kyllä mä oon tonnin ajanut tai jotain ja kyllä ne pudottelee ja ei käy, hukkaa osia, mä en tiedä minkä tyyppisiä tai mallisia ne oli mutta osia pudotteli ja paskoja, kyllä mä tiedän.

Voi vehnä, oikein Esson baarin kanta-asiakas.
Turhaan sä velliä housuihiisi änget tietämättä yhtään mitään must  
wink.gif

Ihan ensiks niin ESSO häipys täst paikast jo vuosia sitten  
biggrin.gif

Noihiin muihiin en edes jaksa enemmän täsä topikissa kommentoida!
Eikä mun tarvii sulle onnettomalle mitään muutenkaan todistaa!!!

Mutta jos tosiaan haluat tietää niin heitäppä mulle yv,n niin voin vaikka kuviakin sun muuta sulle takas heittä,haluatko muutaman harrikkaomistajan (juu,mun kavereita nekin)puhelinnumeron ja,et voit niitten kanns vastaan väittää kun ne OMISTA pyöristä kertoo mitä kaikke on sattunut matkan varrella?

Ei voi kun syvään  
bowdown.gif
tommosta,melkein kusin housuihiin naurusta kun kattosin sun allekirjoituksen misä on linkki sun naamakirjasivulle,TODELLA respektia,tuli ihan toi kadonneen respektin metästys mieleen  
biggrin.gif

Mutt se siitä,sori muuten ku meni ihan pikkasen henkilökohtaisuuksiin,mutta iteppä sen aloitit niin bumeranki toimii kyllä täälläpäin suomeakin  
033102bebe_1_prv.gif

Niin ja tähään topikkiin en vastailee enää,niin jatka ihmeessä vaan .....

Se, että ylivoimainen valtaosa motoristeista ei äkkitilanteessa saa jarruista 100% irti (ja liian iso osa myös saa niistä hetkellisesti liikaakin irti - tuloksena nurinmeno) on varmaankin painavimpia syitä siihen, miksi ABS:t yleistyvät. Niiden kanssa on ainakin vähän paremmin varaa paskoa housuun, pistää silmät kiinni ja hypätä jarruille, vaikkei se toki oikea tapa olekaan. Ja ainakin tällaisessa tapauksessa myös jarrujen hyvyydellä ON väliä, vaikkei se ABS:n olemassaolo tarkoitakaan automaattisesti sitä, että jää henkiin.
Valitettavasti vaan ABS-kuskitkaan eivät monesti osaa jarruttaa vaikka vehkeet on.
Jarruja ei koskaan harjoittelumielessä vedetä "lukkoon" eikä sitä sitten tosipaikan tullen pystytä myöskään tekemään.

Joten harjoitelkaa jarrutusta kaikki, myös ABS-kuskit!

Pekka
omg.gif
omg.gif
omg.gif
Ainakin omasta puolesta voin sanoa, että nyt kun on 3-4 vuotta ollut absipyörä, niin tulee paljon useammin, sekä myös paljon aikaisempaa rohkeammin treenailtua jarrutusta ja väistämistä, kuin mitä tuli tehtyä absittomalla.

Monesti ihan matka-ajossakin, (kunhan vaan varmistuu ensin siitä, että tie on täysin tyhjä), tulee tehtyä parit kunnon jarrutukset, varsinkin jos on hiekkaa tai jotain muuta pitoa heikentävää tienpinnalla, ja tunnusteltua sitä kohtaa, missä abs puuttuu peliin. Samaa tulee joskus tehtyä myös niin, että yrittää samalla muuttaa ajolinjaa nopeasti, se ei olekaan kovin helppoa, ja siinä pitää muistaa, että absit ei estä renkaita luisumasta sivulle.

Mutta summa summarum: absien kanssa on katuajossa tullut treenailtua jarrujen (kovaa) käyttöä paljon enemmän kuin mitä uskalsin ilman niitä samassa ympäristössä tehdä.

Eikä mun tarvii sulle onnettomalle mitään muutenkaan todistaa!!!
Kuule adve, aikaisemmin todistit hyvinkin vahvasti Harrikan hukkaavan osia ja tärisevän ja mitähän vielä, kerroit omaavasi kokemusta ja niin edelleen... ja kokemus oli alle tonnin etkä ole vieläkään kertonut millä malleilla sinä tai ystäväsi ajoitte...

Onks se sitten nykyään ABC:n kahvila missä faktatieto liikkuu teilläpäin jos kerran Essoa ei ole?

Mutta summa summarum: absien kanssa on katuajossa tullut treenailtua jarrujen (kovaa) käyttöä paljon enemmän kuin mitä uskalsin ilman niitä samassa ympäristössä tehdä.
Hyvä homma.
Oletko myös vetänyt ABSit "lukkoon" kaarteessa pyörän ollessa kallellaan?
Mulla vielä hieman uskallusta puuttuu siihen hommaan, mutta harjoitellaan. Suoraan ajossa ja vaikka millä pinnalla homma on hanskassa.

Toivottavasti muutkin ABS-kuskit harjoittelevat niiden käyttöä ahkerasti.

Pekka
omg.gif
omg.gif
omg.gif

Tänään kun sateessa ajoin 1200 Multistradalla niin sillä tulee tehtyä älyttömiä kiihdytyksiä ja jarrutuksia kun ne luistonestot (ja ABS vähän huonommin) toimii niin sairaan hyvin. Väitän, että olen sillä vaarallisempi kuin pyörällä, jossa niitä ei ole eli ulosmittaan ne värkit.
Moottoripyöräily on vaarallista. Ja vielä vaarallisempaa se on kun pelkää tarpeettomasti. Antakaa hanaa, mutta ei 40 tai 60 alueella. En tykkää esim. keltaisista liiveistä, mutta mulla on siihen mielipiteeseen oikeus.

Back